Universet & dets hemmeligheter ⇒ Utenfor universet
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Nov 2006 19:19
- 18
- Kjønn (valgfri): jinte
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 53 ganger
Utenfor universet
"Universet utvider seg hele tiden", har jeg lest i flere blader/bøker og hørt forskere si på TV.
Men i hva? Universet er STORT, men tydeligvis ikke UENDELIG siden vitenskapsmenn kan si det utvider seg. Hva ligger utenfor universets tøyelige grenser? Går det gradvis over i ingenting? Finnes det et nytt univers utenfor dette? Hvis universet blir borte, vil det da finnes noe i det hele tatt? Eller null og niks??
Livets store spørsmål. Jeg er SÅ LEI av å lure på dette. d:
Men i hva? Universet er STORT, men tydeligvis ikke UENDELIG siden vitenskapsmenn kan si det utvider seg. Hva ligger utenfor universets tøyelige grenser? Går det gradvis over i ingenting? Finnes det et nytt univers utenfor dette? Hvis universet blir borte, vil det da finnes noe i det hele tatt? Eller null og niks??
Livets store spørsmål. Jeg er SÅ LEI av å lure på dette. d:
Antall ord: 89
☮
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Re: Utenfor universet
Jeg liker å tenke på at Universet som vi befinner oss i og er en del av, kan til slutt bli tett materie slik at det faktisk danner en form eller skapning, om vi hadde fått beskuet det utenifra.
Og at denne formen igjen er et mikrounivers i et nytt makrounivers, og går slik i det uendelige?
Kanskje er menneskeheten i realiteten kun et virus i denne større kroppen?
Gøy å filosofere over sånt
Og at denne formen igjen er et mikrounivers i et nytt makrounivers, og går slik i det uendelige?
Kanskje er menneskeheten i realiteten kun et virus i denne større kroppen?
Gøy å filosofere over sånt
Antall ord: 77
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
At Universet ekspanderer (utvider seg) er for meg et utsagn som krever mer forklaring.
For sånn sett kan det jo ikke finnes ingenting utenfor;
-Hva definerer ingenting? Antimaterie ER også, det eksisterer jo...
Jeg kan være med på idéen om at materiet i Universet ekspanderer, men det vil jo selvsagt alltid være noe utenfor. Det kan ikke bare brått stoppe. Hva skjer hvis du går utenfor der det stopper da? Da er jo du der, ikke sant? Eller hvis du bare forsvinner, så var det ihvertfall noe utenfor der som fikk deg til å forsvinne. Tror jeg.
For sånn sett kan det jo ikke finnes ingenting utenfor;
-Hva definerer ingenting? Antimaterie ER også, det eksisterer jo...
Jeg kan være med på idéen om at materiet i Universet ekspanderer, men det vil jo selvsagt alltid være noe utenfor. Det kan ikke bare brått stoppe. Hva skjer hvis du går utenfor der det stopper da? Da er jo du der, ikke sant? Eller hvis du bare forsvinner, så var det ihvertfall noe utenfor der som fikk deg til å forsvinne. Tror jeg.
Antall ord: 102
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Jan 2007 22:56
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 5 ganger
Ikke lenge før LHC blir starta opp igjen nå. Da får dere kanskje svaret på denne gåten også ;-)
Antall ord: 21
There will never be world peace as long as religion exists.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Starter opp IGJEN?
Den starta jo aldri opp. Den fikk bare testa seg.
Liker ikke helt den der maskinen jeg.
Er det en ting massemediene har klart å være fryktinngytende med, så er det den.
Også ovenfor meg.
Aller helst er det jo pga. forskerne sine uttalelser da.
Den starta jo aldri opp. Den fikk bare testa seg.
Liker ikke helt den der maskinen jeg.
Er det en ting massemediene har klart å være fryktinngytende med, så er det den.
Også ovenfor meg.
Aller helst er det jo pga. forskerne sine uttalelser da.
Antall ord: 48
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Ja den er nok livsfarlig
kommer sikkert til å lage sorte hull, og atomeksplosjoner av uante proporsjoner.
Nei.. de som er redd for lhc er sikkert religiøse.. Det hadde iallefall jeg vært
kommer sikkert til å lage sorte hull, og atomeksplosjoner av uante proporsjoner.
Nei.. de som er redd for lhc er sikkert religiøse.. Det hadde iallefall jeg vært
Antall ord: 33
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Hehe..enig med deg Deep SpaceDeep Space skrev:Nei.. de som er redd for lhc er sikkert religiøse.. Det hadde iallefall jeg vært
Det er helt klart frykt inn i bildet når 2000 år gamle illusjoner ,og ikke minst tradisjoner som igjen er basert på de illusjonene, står på spill
Antall ord: 55
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Hva har det med religion å gjøre når forskere sier at teorien om at svarte hull kan oppstå er reell, men at de sannsynligvis vil fordampe i det de oppstår?
Trodde det var vitenskap, jeg...
Trodde det var vitenskap, jeg...
Antall ord: 37
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
sorte hull, skapt av menneskets kunnskap, i kontrollerte miljøer, vil definitivt jeg kalle vitenskap. Sorte hull finnes, og de er enorme. Kommer en sånn jævel bort i vårt område i universet så er du ferdig før du får sagt "kake".
LHC vil teste hva som skjedde FØR og under selve "big bang". Og det var ikke for 6000 år siden, slik da de religiøse tror at jorden ble skapt, av noe de kaller for "gud".
Når denne teorioen nå vil bli bevist en gang for alle ( man har det på papiret, regnet ut, men man vil også ha fysiske bevis) så vil de religiøse skriftene få svært store problemer med å forklare seg.
Det finnes andre ting man skal finne ut også, som vil til syvende og sist gå ut over de religiøse bokene som feks bibelen og koranen.
LHC vil teste hva som skjedde FØR og under selve "big bang". Og det var ikke for 6000 år siden, slik da de religiøse tror at jorden ble skapt, av noe de kaller for "gud".
Når denne teorioen nå vil bli bevist en gang for alle ( man har det på papiret, regnet ut, men man vil også ha fysiske bevis) så vil de religiøse skriftene få svært store problemer med å forklare seg.
Det finnes andre ting man skal finne ut også, som vil til syvende og sist gå ut over de religiøse bokene som feks bibelen og koranen.
Antall ord: 151
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Nov 2006 19:19
- 18
- Kjønn (valgfri): jinte
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 53 ganger
-
- Standard bruker
- Startet: 16 Nov 2005 13:12
- 19
- Lokalisering: Ålesund
- Har takket: 13 ganger
- Blitt takket: 40 ganger
Large Hadron ColliderDiablesse skrev:mhmhm... LHC..?
Antall ord: 7
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.
- Galileo Galilei
- Galileo Galilei
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Apr 2008 14:41
- 16
- Blitt takket: 1 gang
Diablesse: det som menes med at universet utvider seg, er at rommet i seg selv (avstander mellom ting) strekkes og blir større. Det må ikke bety at universet er endelig.
Antall ord: 31
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Ja, universet som vi kjenner det har utvidet seg siden det var singularitet, altså ALT universet inneholder var komprimert på ETT punkt.
Og det ser ut som om det bare fortsetter å vokse i ganske stor fart.
Noen forskere tror at det til slutt vil reversere, å trekke seg tilbake til det ENE igjen, men andre tror at det vil fortsette å ekspandere til det til slutt kollapser.
Man kan nesten dra paraleller til hvordan vi mennesker blir til, med celler som ekspanderer til et foster, beby, barn, voksen, gammel og til slutt dør.
Kanskje universet er en skapning i seg selv, med en viss levetid?
Og enig med Deep Space:
Det vil gå ut over religionene om vitenskapen triumferer.
De vil bli tvunget til å omstille seg, ellers vil de forsvinne..
Og det ser ut som om det bare fortsetter å vokse i ganske stor fart.
Noen forskere tror at det til slutt vil reversere, å trekke seg tilbake til det ENE igjen, men andre tror at det vil fortsette å ekspandere til det til slutt kollapser.
Man kan nesten dra paraleller til hvordan vi mennesker blir til, med celler som ekspanderer til et foster, beby, barn, voksen, gammel og til slutt dør.
Kanskje universet er en skapning i seg selv, med en viss levetid?
Og enig med Deep Space:
Det vil gå ut over religionene om vitenskapen triumferer.
De vil bli tvunget til å omstille seg, ellers vil de forsvinne..
Antall ord: 129
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Ikke rart det er krig i verden, sier dere, når religiøse uenigheter fører til krig og konflikter.
Og så skal liksom vitenskapen - ironisk nok - kjempe mot all religion?
Vel, jeg ser det morsomme i denne idéen...
OK. Jeg skjønner fremdeles ikke helt hvorfor det skal være så inderlig bra å gjøre de kristne forlegne. For meg dreier det seg først og fremst om at vitenskapen (forhåpentligvis) skal bære oss frem med gode utsikter for fremtiden, fordi vi skal finne ut hva som er det mest riktige for oss å gjøre. Hva som fungerer, hvordan ting fungerer, sånn at vi kan benytte oss av de hjelpemidlene som er non-stop til vi dreper oss selv. Sånn at vi skal bryte alle barrierer, ikke kjenne moralske grenser og etiske holdepunkter, og trumfere gjennom som noen slags overskapninger som råder og hersker over all naturen rundt oss. Jeg trodde vitenskap dreide seg om kontroll og bunner i maktbehovet mennesket har for å vite absolutt alt i hele verden?
Jaja.
OK. Jeg skjønner fremdeles ikke helt hvorfor det skal være så inderlig bra å gjøre de kristne forlegne. For meg dreier det seg først og fremst om at vitenskapen (forhåpentligvis) skal bære oss frem med gode utsikter for fremtiden, fordi vi skal finne ut hva som er det mest riktige for oss å gjøre. Hva som fungerer, hvordan ting fungerer, sånn at vi kan benytte oss av de hjelpemidlene som er non-stop til vi dreper oss selv. Sånn at vi skal bryte alle barrierer, ikke kjenne moralske grenser og etiske holdepunkter, og trumfere gjennom som noen slags overskapninger som råder og hersker over all naturen rundt oss. Jeg trodde vitenskap dreide seg om kontroll og bunner i maktbehovet mennesket har for å vite absolutt alt i hele verden?
Jaja.
Antall ord: 177
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Man trenger ikke religion for å ha moral eller etikk her i verden.ludoburgero skrev:Ikke rart det er krig i verden, sier dere, når religiøse uenigheter fører til krig og konflikter.
Moral og etikk basert på eldgamle overtroiske overbevisninger er ikke sann moral og etikk i mine øyne.
Om vitenskapen kan forløse en del dogmatiske, statiske og negative elementer i religion, så vil menneskeheten få det mye bedre, for da mister ting som undertrykkelse, skam og synd sitt jerngrep og innflytelse på folk, om Gudsbegrepet som det er i dag forsvinner.
Antall ord: 251
Hide post links |