Kimbara skrev:Da må vi først vite om Satan finnes, og det vet vi ikke. Det er mange som påstår det, og det står i gamle skrifter, men vi har ikke noe annet enn dette å gå ut ifra. Det er for lite.runehera skrev:
dobbelmoralen ser ut som dobbelmoral fordi at satan kviskrer i øyret til folk gjennom løgntanker frå helvete at det er slik...visst du har blitt lurt noko gong på ein eller annen "fantastisk" måte skjønner du sikkert kva eg meiner...er faktisk slik at Guds Ord utdyper seg...kan sjå ut som bibelske motsetninger ofte, men når Ånden åpenbarer "den raude tråden" som går igjennom heile Skriften ser ein at det ikkje var motsetninger alikevel men at versene utdyper kvarandre...
Dobbeltmoralisme som å skape mennesker med fri vilje, men straffe dem når de bruker den kan ikke forstås tvetydig.
Dette er en dårlig bortforklaring. Sannheten er at hverken du eller noen andre vet noe som helst om dette. Din, og mange andres, måte å argumentere på er ofte "det bare ER1. ingenting er umulig for Gud, men Gud har bestemt i Sin visdom at det skal vera slik...Gud veit at EIN sannhet er lett å forholda seg til (Skriften MÅ gå i oppfyllelse) imotsetning til fleire sannheter som er løgner + sannheter = løgn. Gud skapte satan med fri vilje, likesom Han har skapt alle mennesker med fri vilje: til å underordna seg Gud eller ikkje...er mange mennesker som ikkje er noko bedre enn satan på ein måte...einaste forskjellen er at satan er større...har meir makt...
slik". Prøv heller å tenk "hvorfor er det slik?".
Adam og Eva spiste av frukten fordi slangen sa det var galt av Gud å nekte dem å spise av kunnskapens tre. Gud hadde ikke noen god grunn til å nekte dem dette, han bare satte opp denne regelen for moro skyld kan det virke som. Sadistisk spør du meg. Diktaturisk. Slangen (Satan) gjorde ikke noe ondt i dette tilfellet. Han trosset Gud fordi han skjønte at det var meningsløst av Gud å sette opp slike regler når han først hadde skapt Adam og Eva med fri vilje.2. Gud skapte Adam og Eva perfekte til å tenka sjøl då dei var sammen med Gud...men dei måtte eta fruktene (konsekvensene) av sin dårskap då dei tenkte feil sammen med Gud...siden har synda spredd seg som eit virus...men Gud igjenoppretta denne åndelige kontakten med Han gjennom Jesus...men problemet er at mange mennesker per i dag, i sluttfasen som me lever i, er som Adam og Eva...dei vil ikkje...altså; dei som vil tenka sjøl skal fortsetta med det - og komma til helvete pga. satan som påvirka dei, dei som ikkje vil tenka sjøl skal underordna seg Gud - og komma til himmelen pga. Gud som påvirka dei.
Dette er utelukkende synd fordi Gud mener det er synd. Det er å trosse Guds ord, det er alt. Gud har et enormt ego. Og dette er noe du vil følge like inni døden.
Åndeverdenen er ikke en av de fire dimensjonene vi vet om. Den fjerde dimensjonen er tid. Åndeverdenen er ikke påvist på noen som helst måte.3. det er 4 dimensjoner: * lengde, * høgde, * bredde OG * åndeverden. åndeverden er usynlig men kreftene blir manifistert i det synlige. trur du på vinden? ein ser ikkje vinden, men ein veit at den er der...ein kjenner dens kraft og hører den suser...slik er det med Gud også...og satan som etterligner Gud...
nope, det slår meg ikkje.
Vinden er ikke noe å tro på, det er noe vi vet forekommer, og er forklart vitenskapelig. Det er bevegelser i luften. Luften består av atomer som er for små til av vi kan se dem. Disse beveger seg.
Så slik er det IKKE med Gud og Satan.
Kristendommen styrer med et sett moralske regler. Hvorfor er disse reglene de eneste riktige? Moralen er individuell og forskjellig fra sted til sted. Opplever man krig har man kanskje en helt annen moral enn vi har her i Norge. Lever man under vanskelige kår har man et helt annet sett moralske regler enn om man heter Kjell Inge Røkke. Moral er noe mennesker har funnet opp. Nok et metabegrep.4. kan du utdypa dette spm.?
Så hva er den ekte moral?
Fordi...?5. fordi Han elsker oss med ein evig kjærlighet...me er som støv men alikavel høgt elsket...
Jeg hadde ikke likt at noen gjorde innbrudd hos meg nei, men jeg hadde foretrukket om noen reddet meg fra å bli påkjørt av en bil. Gud kunne sikkert fint klart å ordne opp i ting for sine elskede støvkorn på andre måter enn å gjøre innbrudd.6. fordi Hans godhet ligger i det å vera som ein "gentleman". hadde du likt at ein eller annen hadde sneke seg inn på rommet ditt heilt uten vidare uten å spørra først?! du skjønner poenget...
Nei, man har ikke fri vilje hvis man stiller seg i en posisjon hvor denne ikke kan benyttes. Hva ser du på som synd? Hva kan du ikke gjøre hvis du vil havne i Himmelen?7. som frelst har ein like mykje fri vilje som ein ufrelst...einaste forskjellen er: som frelst virker Gud ved Sin vilje gjennom personane men alikevel kan satan lura seg inn i bildet visst personane ikkje er våkne og jager han på dør, som ufrelst virker satan ved sin vilje gjennom personane...som ufrelst er ein forblinda, ein er rett og slett åndelig død...
Er jeg forledet av Satan? Er jeg dum som bruker tankene mine til å tenke kritisk om ting som ingen kan bevise, men allikevel påstår?
Så lenge du lever i frykt for å havne i Helvete, så lever du under bud og regler.8. for det første lever eg ikkje etter bud og regler, som om eg er under loven, men i trua på Jesus Kristus... dei havner der fordi ingen mennesker er rettferdige i Guds auger...alle har synda og fattes Guds ære! Gud Faders sanne natur = * kjærlig (Han sendte Jesus), * hellig (helvete og himmel eller synd og tru hører ikkje sammen - den som tror synder ikke, står det i bibelen. einaste synda ein ikkje får tilgivelse for er å ikkje tru på Jesus eller å spotta Den Hellige Ånd.) og * rettferdig (Han dømmer dei som ikkje har Jesus som sin rettferdighet).
Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt; hvorfor skal man bli straffet for å ikke tro på noe som ikke beviselig er her, selv om man ellers lever et "moralsk" liv ifølge kristendommen?
Sier det ikke litt, at den verste synden i din religion, er å ikke tro på Jesus? Sier ikke dette at Jesus/Gud er jævlig narsissistisk? Man kan godt drepe og voldta og fremdeles finne tilgivelse, men så fort man velger å ikke tro på Jesus...da er man fortapt til evig tid?ang. egoismen; kan du utdypa dette?
Du må gjerne linke til de spesifikke bibelversene, da Bibelen er en stor bok.9. overalt....."satan kommer berre for å stjela, drepa og ødelegga.", "satan er løgnens far.", "i han finnes ingen sannhet.", "han har vore ein drapsmann frå begynnelsen av og når han taler taler han av sitt eget.", "satan forfører heile verden.", "da for satan inn i Judas.", "da skal dette menneske overgis til Satan slik at kroppen hans blir ødelagt", "så ikke Satan skal få bedra oss. For vi vet hva han har i sinne.", "Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham.", "Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet." +++++++++++
Spør du meg virker Gud som en manipulerende jævel selv på den måten han driver en evig reklamekampanje for seg selv. Ting fremstilles sort/hvitt, men hvis man bare bruker litt mer tankekraft enn en vanlig matsau, så skjønner man at bildet er litt mer nyansert.
Enda en bortforklaring med denne Satan. Fakta er at Helvete ble skapt lenge etter Jesu død, og ble brukt som skremselspropaganda av kirken - mer penger i kassa.10. godt spm. satan vil ikkje at folk skal tru på helvete i og med at da kan knekka heile nøtta...då skjønner dei kanskje at det finst ein himmel og veit han...osv. osv.
dagens kirke er forresten meir og meir underlagt satan...er det som er så forførande med den...
På hvilken måte er dagens kirke forførende? Jeg finner den på ingen måte forførerisk.
Og dette vet du fordi...? Noen har sagt det til deg? Du har lest det? Du har "følt" det?11. vil ikkje lyga så kan ikkje svara på dette spm. slik som du vil, så det beste svaret eg har er dette: fordi Gud Fader har gjort Jesus til arving og dei sanne troande (frelste) til medarvinger...me har alt som Han har...
Du er klar over at muslimer, buddhister, og tilhengere av norrøn eller gresk mytologi ville sagt akkurat det samme? Så spørsmålet står fremdeles; hvordan kan du sitte på din høye hest og krone deg selv til konge over sannheten?
trur du mennesker blir så onde "i egen kraft" at dei skjerer opp mager til kvinnfolk og river ut fostrene deires? er ikkje dette satans verk?!
1. Gud holder dette skjult for dei vantro men åpenbarer det for dei troande...ein må først tro, så får ein sjå...ikkje som i verden: "du tror det ikke før du får se det.".
2. visst du har lest kva som skjedde etter syndefallet, dvs. konsekvensane, får du nok eit annet syn på det...dei mista sin paradisiske tilstand...
3. sjekk klipp frå dokumentaren eg har lagt ut på side 1 første innlegg, så får du nok eit annet syn på det...
når det gjelder det med vinden er troen faktisk "full visshet om ting ein ikkje ser." ein gong til: VISSHET. den bibelske tru handler om visshet, den menneskelige tru handler om til dømes å "anta" noko...luften er ein anna sak...
4. ikkje berre vanlige ord, men kraft...Guds Ord er faktisk ånd og liv, ein Guds kraft til frelse for kvar den som tror...det finst menneskelige regler og det finst guddommelige regler...guddommelig moral er den ekte, sanne moral som ikkje er meint å gjera i egen kraft men i Den Hellige Ånd`s kraft...
5. Han skapte mennesket i sitt eget bilde...
6. Gud berger mange ufrelste for ulykker heile tiden...men jordiske ulykker er bagateller i forhold til ei evig ulykke...men Gud kan vekka opp folk til å forstå at dei trenger Han gjennom ulykker når dei intreffer...
7. kan du utdypa den første meininga di?
er mange synder men den einaste synd ein ikkje får tilgivelse for er å ikkje tru på Jesus...alt annet får ein tilgivelse for...visst ein då i sannhet trur...
visst ein takker nei til Guds frelse, Jesus, kjem ein til helvete og ikkje til himmelen.
eg dømmer deg ikkje, men Guds Ord dømmer deg...er Guds Ord som skal dømma på den siste dag...
både ja og nei...me er mennesker som prøver å tenka ut ting på egen hånd, uten Guds hjelp...og då bærer det frukt på sin måte. det ein sår skal ein høsta.
8. eg lever ikkje i frykt for å havna i helvete, for eg veit at eg kommer til himmelen, og då lever eg ikkje under bud og regler men under Guds nåde...er gjennom Hans nåde at det går på fram åndelig sett...ingenting i meg sjøl, men alt i Han som gjer meg sterk...
fordi alle mennesker er syndere og ureine overfor Gud...
kva er narrisistisk? det er nemlig slik at ingen synd er verken for stor eller for liten i Guds auger...Gud gjer ikkje forskjell på folk...synd er synd...ingen er verken bedre enn den eine eller den andre på noko som helst måte...
9. visst du vil lesa dei, så kan eg gjerne det...?
ting kan gjerne virke slik og slik, osv. men fakta er ikkje noko mindre fakta av den grunn...om det er forutbestemt at ein stein frå verdensrommet detter ned utforbi hagen din om 5 år eller meir eller mindre er ikkje det noko mindre sant om ein velger å ikkje tru det...
10. dødsriket som no er skal bli kasta i ildsjøen på dommens dag. og dødsriket (helvete) har vore iallefall siden 1/3 av Guds engler blei kasta ut av himmelen pga. synd...
den blander det guddommelige og menneskelige i ei og samme suppa, slik at det blir ein stor surdeig som ikkje er særlig innbydande...Gud i seg sjøl er innbydande for dei som virkelig skjønner korleis Han er...
11. Gud har åpenbart det for meg ved Den Hellige Ånd...ingen kan sjå Guds rike uten å bli født på ny...
kan du grunnlegga korleis dei "seier det samme"?
er kongebarn så det er ikkje så enkelt å la vera! kan ikkje la vera og fortella om det eg har sett og hørt!