Religion & livssynJesus er vegen, sannheten og livet.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

runehera
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Kimbara skrev:
runehera skrev:

dobbelmoralen ser ut som dobbelmoral fordi at satan kviskrer i øyret til folk gjennom løgntanker frå helvete at det er slik...visst du har blitt lurt noko gong på ein eller annen "fantastisk" måte skjønner du sikkert kva eg meiner...er faktisk slik at Guds Ord utdyper seg...kan sjå ut som bibelske motsetninger ofte, men når Ånden åpenbarer "den raude tråden" som går igjennom heile Skriften ser ein at det ikkje var motsetninger alikevel men at versene utdyper kvarandre...
Da må vi først vite om Satan finnes, og det vet vi ikke. Det er mange som påstår det, og det står i gamle skrifter, men vi har ikke noe annet enn dette å gå ut ifra. Det er for lite.
Dobbeltmoralisme som å skape mennesker med fri vilje, men straffe dem når de bruker den kan ikke forstås tvetydig.
1. ingenting er umulig for Gud, men Gud har bestemt i Sin visdom at det skal vera slik...Gud veit at EIN sannhet er lett å forholda seg til (Skriften MÅ gå i oppfyllelse) imotsetning til fleire sannheter som er løgner + sannheter = løgn. Gud skapte satan med fri vilje, likesom Han har skapt alle mennesker med fri vilje: til å underordna seg Gud eller ikkje...er mange mennesker som ikkje er noko bedre enn satan på ein måte...einaste forskjellen er at satan er større...har meir makt...
Dette er en dårlig bortforklaring. Sannheten er at hverken du eller noen andre vet noe som helst om dette. Din, og mange andres, måte å argumentere på er ofte "det bare ER
slik". Prøv heller å tenk "hvorfor er det slik?".
2. Gud skapte Adam og Eva perfekte til å tenka sjøl då dei var sammen med Gud...men dei måtte eta fruktene (konsekvensene) av sin dårskap då dei tenkte feil sammen med Gud...siden har synda spredd seg som eit virus...men Gud igjenoppretta denne åndelige kontakten med Han gjennom Jesus...men problemet er at mange mennesker per i dag, i sluttfasen som me lever i, er som Adam og Eva...dei vil ikkje...altså; dei som vil tenka sjøl skal fortsetta med det - og komma til helvete pga. satan som påvirka dei, dei som ikkje vil tenka sjøl skal underordna seg Gud - og komma til himmelen pga. Gud som påvirka dei.
Adam og Eva spiste av frukten fordi slangen sa det var galt av Gud å nekte dem å spise av kunnskapens tre. Gud hadde ikke noen god grunn til å nekte dem dette, han bare satte opp denne regelen for moro skyld kan det virke som. Sadistisk spør du meg. Diktaturisk. Slangen (Satan) gjorde ikke noe ondt i dette tilfellet. Han trosset Gud fordi han skjønte at det var meningsløst av Gud å sette opp slike regler når han først hadde skapt Adam og Eva med fri vilje.

Dette er utelukkende synd fordi Gud mener det er synd. Det er å trosse Guds ord, det er alt. Gud har et enormt ego. Og dette er noe du vil følge like inni døden.
3. det er 4 dimensjoner: * lengde, * høgde, * bredde OG * åndeverden. åndeverden er usynlig men kreftene blir manifistert i det synlige. trur du på vinden? ein ser ikkje vinden, men ein veit at den er der...ein kjenner dens kraft og hører den suser...slik er det med Gud også...og satan som etterligner Gud...
nope, det slår meg ikkje.
Åndeverdenen er ikke en av de fire dimensjonene vi vet om. Den fjerde dimensjonen er tid. Åndeverdenen er ikke påvist på noen som helst måte.

Vinden er ikke noe å tro på, det er noe vi vet forekommer, og er forklart vitenskapelig. Det er bevegelser i luften. Luften består av atomer som er for små til av vi kan se dem. Disse beveger seg.
Så slik er det IKKE med Gud og Satan.
4. kan du utdypa dette spm.?
Kristendommen styrer med et sett moralske regler. Hvorfor er disse reglene de eneste riktige? Moralen er individuell og forskjellig fra sted til sted. Opplever man krig har man kanskje en helt annen moral enn vi har her i Norge. Lever man under vanskelige kår har man et helt annet sett moralske regler enn om man heter Kjell Inge Røkke. Moral er noe mennesker har funnet opp. Nok et metabegrep.

Så hva er den ekte moral?
5. fordi Han elsker oss med ein evig kjærlighet...me er som støv men alikavel høgt elsket...
Fordi...?
6. fordi Hans godhet ligger i det å vera som ein "gentleman". hadde du likt at ein eller annen hadde sneke seg inn på rommet ditt heilt uten vidare uten å spørra først?! du skjønner poenget...
Jeg hadde ikke likt at noen gjorde innbrudd hos meg nei, men jeg hadde foretrukket om noen reddet meg fra å bli påkjørt av en bil. Gud kunne sikkert fint klart å ordne opp i ting for sine elskede støvkorn på andre måter enn å gjøre innbrudd.
7. som frelst har ein like mykje fri vilje som ein ufrelst...einaste forskjellen er: som frelst virker Gud ved Sin vilje gjennom personane men alikevel kan satan lura seg inn i bildet visst personane ikkje er våkne og jager han på dør, som ufrelst virker satan ved sin vilje gjennom personane...som ufrelst er ein forblinda, ein er rett og slett åndelig død...
Nei, man har ikke fri vilje hvis man stiller seg i en posisjon hvor denne ikke kan benyttes. Hva ser du på som synd? Hva kan du ikke gjøre hvis du vil havne i Himmelen?
Er jeg forledet av Satan? Er jeg dum som bruker tankene mine til å tenke kritisk om ting som ingen kan bevise, men allikevel påstår?
8. for det første lever eg ikkje etter bud og regler, som om eg er under loven, men i trua på Jesus Kristus... dei havner der fordi ingen mennesker er rettferdige i Guds auger...alle har synda og fattes Guds ære! Gud Faders sanne natur = * kjærlig (Han sendte Jesus), * hellig (helvete og himmel eller synd og tru hører ikkje sammen - den som tror synder ikke, står det i bibelen. einaste synda ein ikkje får tilgivelse for er å ikkje tru på Jesus eller å spotta Den Hellige Ånd.) og * rettferdig (Han dømmer dei som ikkje har Jesus som sin rettferdighet).
Så lenge du lever i frykt for å havne i Helvete, så lever du under bud og regler.

Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt; hvorfor skal man bli straffet for å ikke tro på noe som ikke beviselig er her, selv om man ellers lever et "moralsk" liv ifølge kristendommen?
ang. egoismen; kan du utdypa dette?
Sier det ikke litt, at den verste synden i din religion, er å ikke tro på Jesus? Sier ikke dette at Jesus/Gud er jævlig narsissistisk? Man kan godt drepe og voldta og fremdeles finne tilgivelse, men så fort man velger å ikke tro på Jesus...da er man fortapt til evig tid?
9. overalt....."satan kommer berre for å stjela, drepa og ødelegga.", "satan er løgnens far.", "i han finnes ingen sannhet.", "han har vore ein drapsmann frå begynnelsen av og når han taler taler han av sitt eget.", "satan forfører heile verden.", "da for satan inn i Judas.", "da skal dette menneske overgis til Satan slik at kroppen hans blir ødelagt", "så ikke Satan skal få bedra oss. For vi vet hva han har i sinne.", "Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham.", "Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet." +++++++++++
Du må gjerne linke til de spesifikke bibelversene, da Bibelen er en stor bok.

Spør du meg virker Gud som en manipulerende jævel selv på den måten han driver en evig reklamekampanje for seg selv. Ting fremstilles sort/hvitt, men hvis man bare bruker litt mer tankekraft enn en vanlig matsau, så skjønner man at bildet er litt mer nyansert.
10. godt spm. satan vil ikkje at folk skal tru på helvete i og med at da kan knekka heile nøtta...då skjønner dei kanskje at det finst ein himmel og veit han...osv. osv.
dagens kirke er forresten meir og meir underlagt satan...er det som er så forførande med den...
Enda en bortforklaring med denne Satan. Fakta er at Helvete ble skapt lenge etter Jesu død, og ble brukt som skremselspropaganda av kirken - mer penger i kassa.

På hvilken måte er dagens kirke forførende? Jeg finner den på ingen måte forførerisk.
11. vil ikkje lyga så kan ikkje svara på dette spm. slik som du vil, så det beste svaret eg har er dette: fordi Gud Fader har gjort Jesus til arving og dei sanne troande (frelste) til medarvinger...me har alt som Han har...
Og dette vet du fordi...? Noen har sagt det til deg? Du har lest det? Du har "følt" det?

Du er klar over at muslimer, buddhister, og tilhengere av norrøn eller gresk mytologi ville sagt akkurat det samme? Så spørsmålet står fremdeles; hvordan kan du sitte på din høye hest og krone deg selv til konge over sannheten?

trur du mennesker blir så onde "i egen kraft" at dei skjerer opp mager til kvinnfolk og river ut fostrene deires? er ikkje dette satans verk?!

1. Gud holder dette skjult for dei vantro men åpenbarer det for dei troande...ein må først tro, så får ein sjå...ikkje som i verden: "du tror det ikke før du får se det.".

2. visst du har lest kva som skjedde etter syndefallet, dvs. konsekvensane, får du nok eit annet syn på det...dei mista sin paradisiske tilstand...

3. sjekk klipp frå dokumentaren eg har lagt ut på side 1 første innlegg, så får du nok eit annet syn på det...
når det gjelder det med vinden er troen faktisk "full visshet om ting ein ikkje ser." ein gong til: VISSHET. den bibelske tru handler om visshet, den menneskelige tru handler om til dømes å "anta" noko...luften er ein anna sak...

4. ikkje berre vanlige ord, men kraft...Guds Ord er faktisk ånd og liv, ein Guds kraft til frelse for kvar den som tror...det finst menneskelige regler og det finst guddommelige regler...guddommelig moral er den ekte, sanne moral som ikkje er meint å gjera i egen kraft men i Den Hellige Ånd`s kraft...

5. Han skapte mennesket i sitt eget bilde...

6. Gud berger mange ufrelste for ulykker heile tiden...men jordiske ulykker er bagateller i forhold til ei evig ulykke...men Gud kan vekka opp folk til å forstå at dei trenger Han gjennom ulykker når dei intreffer...

7. kan du utdypa den første meininga di?
er mange synder men den einaste synd ein ikkje får tilgivelse for er å ikkje tru på Jesus...alt annet får ein tilgivelse for...visst ein då i sannhet trur...
visst ein takker nei til Guds frelse, Jesus, kjem ein til helvete og ikkje til himmelen.
eg dømmer deg ikkje, men Guds Ord dømmer deg...er Guds Ord som skal dømma på den siste dag...
både ja og nei...me er mennesker som prøver å tenka ut ting på egen hånd, uten Guds hjelp...og då bærer det frukt på sin måte. det ein sår skal ein høsta.

8. eg lever ikkje i frykt for å havna i helvete, for eg veit at eg kommer til himmelen, og då lever eg ikkje under bud og regler men under Guds nåde...er gjennom Hans nåde at det går på fram åndelig sett...ingenting i meg sjøl, men alt i Han som gjer meg sterk...

fordi alle mennesker er syndere og ureine overfor Gud...

kva er narrisistisk? det er nemlig slik at ingen synd er verken for stor eller for liten i Guds auger...Gud gjer ikkje forskjell på folk...synd er synd...ingen er verken bedre enn den eine eller den andre på noko som helst måte...

9. visst du vil lesa dei, så kan eg gjerne det...?

ting kan gjerne virke slik og slik, osv. men fakta er ikkje noko mindre fakta av den grunn...om det er forutbestemt at ein stein frå verdensrommet detter ned utforbi hagen din om 5 år eller meir eller mindre er ikkje det noko mindre sant om ein velger å ikkje tru det...

10. dødsriket som no er skal bli kasta i ildsjøen på dommens dag. og dødsriket (helvete) har vore iallefall siden 1/3 av Guds engler blei kasta ut av himmelen pga. synd...

den blander det guddommelige og menneskelige i ei og samme suppa, slik at det blir ein stor surdeig som ikkje er særlig innbydande...Gud i seg sjøl er innbydande for dei som virkelig skjønner korleis Han er...

11. Gud har åpenbart det for meg ved Den Hellige Ånd...ingen kan sjå Guds rike uten å bli født på ny...
kan du grunnlegga korleis dei "seier det samme"?
er kongebarn så det er ikkje så enkelt å la vera! ;) kan ikkje la vera og fortella om det eg har sett og hørt! :D
Antall ord: 2297

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
19

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av runehera »

misty-gutt skrev:
runehera skrev:sikkert berre misforståelser... ;)
Var nok det. Slikt kan skje både blandt frelste og ufrelste.

Min kritikk har gått på amerikanske tv predikanter. Blir alltid på "hugget" når disse dukker opp. :)

Ellers ser jeg at du er ung og frisk i Herren, og det er godt. Har vel ikke sagt det før, men jeg satte stor pris på å lese ditt vitnesbyrd. :)

gjerne at du har ei nådegave i forhold til det :) kor gammel er du og kor lenge har du vore frelst?
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av runehera »

The_Spirit skrev:
runehera skrev:det er to typer kristne, dei frelste og ufrelste.
To typer? Jeg er selv personlig kristen, men har aldri hørt om en klasifisering av kristne slik. Såvidt jeg husker så er det slik at "gjennom troen skal du bli frelst". Og hva skal i så tilfelle til for å bli frelst? Kanskje 500 Ave Maria og be Fader Vår 250 ganger? Vet ikke jeg. Tror jeg holder meg til "gjennom troen skal du bli frelst".

Ps.
Jeg mener ikke at det overnaturlige er Satans verk. Har en bror som er blitt frisk igjen fra hva legene kaller en uhelbredelig sykdom. Og Gud selv er jo overnaturlig... Så...

ja, dei som kaller seg frelst og dei som i sannhet er frelst.
er slik at gjennom "(den guddommelige) troen skal ein bli frelst.", ikkje slik at gjennom "(den menneskelige) troen skal ein bli frelst.".
"den som bekjenner med sin munn at Jesus er Herre! og trur i sitt hjerta at Faderen oppreiste Ham frå de døde, skal bli frelst." og "kvar den som påkaller Herrens navn skal bli frelst.". "kvar den som tok imot Ham ga Han rett til å bli Guds barn." :) men ein må ta vare på trua gjennom å holda seg nær til Gud - i bibellesning, bønn og fellesskap med andre sanne troande - som Gud virker ved dei sanne troande sin vilje...
"Ave Maria" og "Fader Vår" frelser ingen... er kun Jesus som frelser... ein må gå personlig til Han for å kunne bli frelst... gode gjerninger fører ingen til himmelen, men Jesus er veien til himmelen... tro er også FULL VISSHET, så visst ein ikkje veit vitner ein sjøl om at ein heller ikkje tror... visst du holder deg KUN til "gjennom troen skal du bli frelst." og ikkje meir enn det, får ikkje Gud jobba med deg... eksempel: visst eg får beskjed at Per er på grasbanen står eg ikkje i ro og berre ser på Han, men går bort til han I TRU... skjønner du poenget?! :) då blir trua fullendt...!

bibelen forteller veldig klart at det er to overnaturlige krefter som sine røtter har utspring i * Gud og * satan. visst ein ikkje trur det, gjer ein Gud til ein løgnar...sjøl satan skaper seg om som ein lysets engel...satan veit at visst ein trur på det som hører han til og ikkje Gud, er det godt nok i for han i og med at personen går til helvete samme kor "deilig" personen opplever det...satan etterligner det som Gud vil gi mennesker...men han er løgnens far, det finst ikkje noko sannhet i han! men Jesus helbreder han også, likesom satan har makt til det...! men konsekvensene blir gode visst ein går til Jesus bevisst imotsetning til satan ubevisst/bevisst!
Antall ord: 478

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

runehera skrev:

trur du mennesker blir så onde "i egen kraft" at dei skjerer opp mager til kvinnfolk og river ut fostrene deires? er ikkje dette satans verk?!
Hvis du absolutt må dele alt inn i godt og ondt, så ja, jeg vet at mennesker er kapitable til det meste. Det er mange forskjellige årsaker til at mennesker gjør som de gjør. Det gjøres mye forskning på atferdspsykologi, og et interessant eksperiment gikk ut på å sette helt vanlige mennesker i rollene som fanger og fangevoktere. De ble sperret inne, og skulle utføre de rollene de var satt til. Eksperimentet måtte avbrytes før tiden fordi det ble fare for liv og helse. De som fikk rollen som fangevoktere ble omtrent sadistiske etterhvert, og mishandlet og gjorde narr av de som spilte fanger. Stress og gruppementalitet regnes med å være de sterkeste bidragsyterne til dette.

Det samme fenomenet ble observert under både 2. verdenskrig og krigen som nå pågår i Irak.

Du skal ikke undervurdere psyken vår.
1. Gud holder dette skjult for dei vantro men åpenbarer det for dei troande...ein må først tro, så får ein sjå...ikkje som i verden: "du tror det ikke før du får se det.".
Ja, du får holde deg til den troen hvis du må, men det sier meg ikke annet enn at man ikke får et ryddig rom før man bestemmer seg for å rydde. Det er en selv som velger hva en vil føle, underbevisst eller ei. Mange faktorer som spiller inn her.
2. visst du har lest kva som skjedde etter syndefallet, dvs. konsekvensane, får du nok eit annet syn på det...dei mista sin paradisiske tilstand...
Ja, på grunn av at Gud utviste dem. Argumentet mitt blir stående.
3. sjekk klipp frå dokumentaren eg har lagt ut på side 1 første innlegg, så får du nok eit annet syn på det...
når det gjelder det med vinden er troen faktisk "full visshet om ting ein ikkje ser." ein gong til: VISSHET. den bibelske tru handler om visshet, den menneskelige tru handler om til dømes å "anta" noko...luften er ein anna sak...
Ja, jeg har forstått lenge at troende tror de vet. Forskjellen på "visshet" innen tro og visshet innen naturvitenskap er at man har noe å vise til som underbygger det man vet innen vitenskapen.
4. ikkje berre vanlige ord, men kraft...Guds Ord er faktisk ånd og liv, ein Guds kraft til frelse for kvar den som tror...det finst menneskelige regler og det finst guddommelige regler...guddommelig moral er den ekte, sanne moral som ikkje er meint å gjera i egen kraft men i Den Hellige Ånd`s kraft...
På hvilket grunnlag er "guddommelig moral" den ekte, og hvordan kan du påstå at denne moralen ikke er funnet opp av mennesker? Her holder det ikke med "fordi jeg veit".
Med dine egne ord da?
6. Gud berger mange ufrelste for ulykker heile tiden...men jordiske ulykker er bagateller i forhold til ei evig ulykke...men Gud kan vekka opp folk til å forstå at dei trenger Han gjennom ulykker når dei intreffer...
Det finnes ikke noe som tyder på at det er Guds inngripen som redder folk fra ulykker. Det kan virke som et "mirakel" ofte, men da velger man å se bort fra alle omstendighetene rundt, samt sannsynlighet, og velger istedet å stole på følelser og tro.
er mange synder men den einaste synd ein ikkje får tilgivelse for er å ikkje tru på Jesus...alt annet får ein tilgivelse for...visst ein då i sannhet trur...
visst ein takker nei til Guds frelse, Jesus, kjem ein til helvete og ikkje til himmelen.
eg dømmer deg ikkje, men Guds Ord dømmer deg...er Guds Ord som skal dømma på den siste dag...
både ja og nei...me er mennesker som prøver å tenka ut ting på egen hånd, uten Guds hjelp...og då bærer det frukt på sin måte. det ein sår skal ein høsta.
Så dette betyr at du på sett og vis er hevet over loven, og kan massakrere skolebarn og voldta funksjonshemmede...bare du ber Gud om unnskyldning etterpå? Alt dette mens en annen person kan hjelpe andre hele livet, og bare gi sin kjærlighet, men allikevel kommer til Helvete fordi han velger å ikke tro på Gud og Jesus? Den kristne moralen faller grundig her.

Guds ord er mest sannsynlig skrevet av mennesker. Du har ingenting som kan motbevise dette. Og selv om det ikke er dine egne ord, så bruker du dem når du skriver her på forumet, og det sier meg litt om din holdning til andre mennesker.
Burde alle nazister vært frifunnet etter krigen fordi de kun fulgte Hitlers ordre? Selv om de selv nøt å gjøre det?
8. eg lever ikkje i frykt for å havna i helvete, for eg veit at eg kommer til himmelen, og då lever eg ikkje under bud og regler men under Guds nåde...er gjennom Hans nåde at det går på fram åndelig sett...ingenting i meg sjøl, men alt i Han som gjer meg sterk...

Hvis du ikke lever i frykt for å havne i Helvete; fornekt Gud da. Det tør du ikke, for da tror du at du havner i Helvete. Du lever i frykt.

Hvis alle mennesker er syndere og urene i Guds øyne, hvorfor "elsker" han dem så da? Saken er at, som sagt, Guden din er selvopptatt og sadistisk. Han "elsker" kun dem som tilber ham. Selv ikke de greske gudene var så jævlige.
kva er narrisistisk? det er nemlig slik at ingen synd er verken for stor eller for liten i Guds auger...Gud gjer ikkje forskjell på folk...synd er synd...ingen er verken bedre enn den eine eller den andre på noko som helst måte...
Narsissistisk er å være sykelig selvopptatt.
Du har selv sagt at å ikke tro på Jesus er den største synden. Nå får du bestemme deg da. Og jo, Gud gjør ekstremt forskjell på folk. Kun de som lever etter hans/hennes regler får nyte av hans/hennes godhet. Det blir som om jeg ikke skulle gitt julegaver til de gamle i familien min fordi de er gamle.

Der kom dobbeltmoralismen forresten.

ting kan gjerne virke slik og slik, osv. men fakta er ikkje noko mindre fakta av den grunn...om det er forutbestemt at ein stein frå verdensrommet detter ned utforbi hagen din om 5 år eller meir eller mindre er ikkje det noko mindre sant om ein velger å ikkje tru det...
Nok en gang er en meteorittvarsling noe helt annet enn troen på Gud. Der vitenskapsmenn har godt belegg for å varsle en eventuell meteoritt (begrunnelser de faktisk kan vise til), har du kun din egen overbevisning og en gammel bok å vise til.
10. dødsriket som no er skal bli kasta i ildsjøen på dommens dag. og dødsriket (helvete) har vore iallefall siden 1/3 av Guds engler blei kasta ut av himmelen pga. synd...
Og hvor befinner ildsjøen seg? Hvorfor er ikke Hades' rike like sannsynlig?
den blander det guddommelige og menneskelige i ei og samme suppa, slik at det blir ein stor surdeig som ikkje er særlig innbydande...Gud i seg sjøl er innbydande for dei som virkelig skjønner korleis Han er...
Du fremstiller deg selv som en dårlig person. Hvis du hadde fått valget om å fornekte Gud men redde et sultende barn, eller å fortsatt tro på Gud, men la barnet dø - så hadde du latt barnet dø. Slikt skremmer meg litt. Den viljen til å drite i mennesker for å få innpass i et fiktivt paradis.
11. Gud har åpenbart det for meg ved Den Hellige Ånd...ingen kan sjå Guds rike uten å bli født på ny...
er kongebarn så det er ikkje så enkelt å la vera! ;) kan ikkje la vera og fortella om det eg har sett og hørt! :D
Og nøyaktig hvordan åpenbarte Gud seg for deg?

Andre religiøse, uavhengig av religion, vil like sterkt som deg mene at akkurat DERES tro er den RIKTIGE. Hvorfor tråkker du på deres sterke tro ved å fornekte det? Er ikke deres tro like sterk som din?
Antall ord: 1447
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

runehera skrev:gjerne at du har ei nådegave i forhold til det :) kor gammel er du og kor lenge har du vore frelst?
Vel...*kremt* begynner å bli en gammel mann. ;) er i slutten av 40 årene. Ble frelst natten til den første september1983, så jeg har vært frelst i snart 25 år.

Nådegaver..vel, har bedt for syke, alvorlig syke, syke hvor alt håp tilsynelatende har vært ute, leger har utstedt "dødsdom" men ved Guds inngripen og svar på bønn, så har det blitt noen mirakuløse helbredelser. All ære til Gud, ved Jesus Kristus.

Siden vi har vært inne på utdrivelse av onde ånder av besatte, der har jeg ikke så stor erfaring personlig. Men som du vet så tror jeg også på det, helt klart.

Har en liten historie her i kort versjon. Det hendte i Oslo, hvor jeg gikk inn i en menighet på et kveldsmøte. Hadde ikke vært der før og kjente ingen der bortsett fra en som jeg gjenkjente og som jeg hadde snakket med noen ganger før jeg ble frelst. Vi vekslet noen ord, ikke noe mere enn det.
Vel jeg fant en plass og satte meg, langt bak i salen. ;) Inn kommer det en mann, og jeg så med en gang at han var under demonisk påvirkning, men ikke helt besatt.

Herren sier til meg ved Ånden; nå skal du legge merke til denne mannen, og det som kommer til å skje. Så jeg forberedte meg til det.

Møtet begynte, fin musikk med flotte sanger innledet det hele. Allsang, og jeg sang med for full hals. Men menighetsfolket virket nervøse på en måte, de sang ikke for full hals. Ja, jeg sang med kraft slik at jeg vekket oppmerksomhet, folk forran snudde seg og ble stående å se på meg. De virket bundet, men så løste det seg opp litt etter litt, og flere begynte å synge med innlevelse.

Predikanten begynte å tale. Og i talen sa han blant annet: - Vi skal være glade her i forsamlingen, vi er i Herrens hus, og her er vi fri for angst og bekymringer. for ute på gatene går det mange mennesker med angst og negative åndsmakter....

Men er du blind, tenkte jeg, ser du ikke at mange her plages av angst, og ser du ikke den mannen som sitter rett foran deg, og plages av demoner?

Vel, møtet og talen fortsatte, og det ble mere sang og musikk. Så kom vi over til sluttfasen av møtet, og det var på tide og be for de som trengte det.

Den demonpåvirkede mannen var en av de som gikk frem til forbønn. Og jeg, etter Herrens befaling, oppfordring, fulgte nøye med. De la hendene på ham, ba for ham i et par minutter, og det var det. Mannen gikk tilbake og satte seg, men åndsmaktene hadde ikke sluppet taket på ham.

Mannen som hadde lagt sine hender på og bedt for den demon påvirkede, kom etterhvert tassende nedover salen i rettnig av meg. han strakte frem sine hender, la de på hodet mitt og begynte å be for meg. Vel, jeg vred meg unna og sa takk, men det er ikke jeg som trenger forbønn, men den mannen *pekte* som du nyss la dine hender på og ba for. Han er fortsatt ikke satt fri, og trenger en utdrivelse av de ånder han er plaget av.

Han forklarte at de hadde bedt for ham mange ganger før, men at det ikke nyttet å sette ham fri fra sine plager.
Jeg kjente at jeg ble vred. Tok afære, gikk bort til mannen og fikk han med meg frem på podiet, og begynte å kaste ut djevler, selv om jeg ikke hadde gjort dette før.

Det ble et stort oppstyr av det hele, for nå kom predikanten og flere til og begynte å gå i rette med meg.

- Hvem tror du at du er!! Kommer her på vårt møte, i vår forsamling og tar deg til rette...!!! Møtet er slutt! og jeg har bedre ting å bruke tiden på enn dette!

Jeg imøtegikk alt predikanten sa, og sa blant annet at; intet er vel viktigere enn at en broder blir satt i frihet, og det er også det Herren vil.

Men jeg ble jagd ut av forsamlingen. Men :) det siste jeg så før jeg forsvant ut døren, det var at en annen kar da hadde tatt taket og stod der å ba, befalte åndsmaktene som hadde befestet seg i broderens sinn.

Dette viser vel litt hvordan det står til i dagens "menigheter"

Tror min nådegave er å si sannheten og å være upoppulær i mange kretser, heh...
Antall ord: 798
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
daninge
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Feb 2008 00:17
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: notodden

Innlegg av daninge »

men om du er kristen, sier ikke bibelen sterkt imot det paranormale?
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
minime
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Des 2007 11:29
16
Lokalisering: Fredrikstad

Innlegg av minime »

Jeg blir så sliten av å lese dette, så skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder. Men atter en gang: Hvorfor må alle prakke på hverandre sin tro? INGEN kan med 100 % sikkerthet si at deres tro er den rette. Det finner vi ut etter døden. Hadde det vært så sikkert, så hadde det vel ikke het tro, men vitenskap?
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

[quote="misty-gutt]

Det ble et stort oppstyr av det hele, for nå kom predikanten og flere til og begynte å gå i rette med meg.

- Hvem tror du at du er!! Kommer her på vårt møte, i vår forsamling og tar deg til rette...!!! Møtet er slutt! og jeg har bedre ting å bruke tiden på enn dette!

Dette viser vel litt hvordan det står til i dagens "menigheter"[/quote]

Dette er jo ikke særlig oppløftende syns jeg........
Antall ord: 84
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

daninge skrev:men om du er kristen, sier ikke bibelen sterkt imot det paranormale?
Det paranormale er så mangt. Bibelen sier sannheten. Og vi erfarar og lærer etter som tiden går. Det finnes både gode og onde usynlige krefter, og vi påvirkes alle av det.

Se på Bibelen som det den er; en guide, en lære bok, ja Guds Ord til oss mennesker.
Antall ord: 68
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Å hellige asbjørnsen å moe bøkene.
Å hellige troll. Eg er din tjener for deg mitt troll.
Du er meg kjær. La meg ta deg inn i mitt hjerte.

AMEN
Antall ord: 30
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Brenda skrev:Dette er jo ikke særlig oppløftende syns jeg........
Slikt skjer. Men det var ikke slik jeg hadde tenkt meg det selv på forhånd, da jeg bestemte meg for å gå møtet, da jeg var på min vei forbi, og fikk se plakaten som ønsket "Velkommen" til møtet.

Etter at jeg ble kastet ut av forsamlingen, gikk jeg på en Kafé, tok frem min Bibel og leste disse ord som jeg ble minnet om:
De skal utstøte dere av synagogene (menighetene, forsamlingene); ja, det kommer en tid da hver den som slår dere ihjel, skal tro at han viser Gud en dyrkelse.

Og dette skal de gjøre fordi de ikke kjenner Faderen og heller ikke meg.

Men dette har jeg talt til dere, forat dere, når timen kommer, da skal minnes at jeg sa dere det; men dette sa jeg dere ikke fra begynnelsen av, fordi jeg da var hos dere.
Jesus var altså ikke fysisk tilstede der på møtet med sitt herligjorte legeme.Men han var der ved Talsmannen, Den Hellige Ånd. Den roen jeg beholdt gjenom opplevelsen, takker jeg Gud for. For ellers så var det alle mot en. folk fnyste av meg, målte meg opp og ned med øyne og kroppsspråk. Men herrens kraft er suveren, og det er i sannhet godt å kjenne Sannheten. :)
Antall ord: 229

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

misty-gutt skrev:
Brenda skrev:Dette er jo ikke særlig oppløftende syns jeg........
Slikt skjer. Men det var ikke slik jeg hadde tenkt meg det selv på forhånd, da jeg bestemte meg for å gå møtet, da jeg var på min vei forbi, og fikk se plakaten som ønsket "Velkommen" til møtet.

Etter at jeg ble kastet ut av forsamlingen, gikk jeg på en Kafé, tok frem min Bibel og leste disse ord som jeg ble minnet om:
De skal utstøte dere av synagogene (menighetene, forsamlingene); ja, det kommer en tid da hver den som slår dere ihjel, skal tro at han viser Gud en dyrkelse.

Og dette skal de gjøre fordi de ikke kjenner Faderen og heller ikke meg.

Men dette har jeg talt til dere, forat dere, når timen kommer, da skal minnes at jeg sa dere det; men dette sa jeg dere ikke fra begynnelsen av, fordi jeg da var hos dere.
Jesus var altså ikke fysisk tilstede der på møtet med sitt herligjorte legeme.Men han var der ved Talsmannen, Den helige Ånd. Den roen jeg beholdt gjenom opplevelsen, takker jeg Gud for. For ellers så var det alle mot en. folk fnyste av meg, målte meg opp og ned med øyne og kroppsspråk. Men herrens kraft er suveren, og det er i sannhet godt å kjenne Sannheten. :)
Når sant skal sies så er det rimelig lett å bli forvirra av hva som står i den bibelen. Det er mange som slår ihjel i Guds ord, muslimer som sprenger seg ifølge Allahs ord, prester som driver med incest etter Guds ord.

Jeg holder meg til å slå ihjel en mygg og veps i ny og ne - håper jeg blir tilgitt :)
Antall ord: 297
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Brenda skrev:...Jeg holder meg til å slå ihjel en mygg og veps i ny og ne - håper jeg blir tilgitt :)
Blir du nok. :mozilla_wink: har kverket et ukjent antall selv, heh..
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av runehera »

Kimbara skrev:
runehera skrev:

Hvis du absolutt må dele alt inn i godt og ondt, så ja, jeg vet at mennesker er kapitable til det meste. Det er mange forskjellige årsaker til at mennesker gjør som de gjør. Det gjøres mye forskning på atferdspsykologi, og et interessant eksperiment gikk ut på å sette helt vanlige mennesker i rollene som fanger og fangevoktere. De ble sperret inne, og skulle utføre de rollene de var satt til. Eksperimentet måtte avbrytes før tiden fordi det ble fare for liv og helse. De som fikk rollen som fangevoktere ble omtrent sadistiske etterhvert, og mishandlet og gjorde narr av de som spilte fanger. Stress og gruppementalitet regnes med å være de sterkeste bidragsyterne til dette.

Det samme fenomenet ble observert under både 2. verdenskrig og krigen som nå pågår i Irak.

Du skal ikke undervurdere psyken vår.
Ja, du får holde deg til den troen hvis du må, men det sier meg ikke annet enn at man ikke får et ryddig rom før man bestemmer seg for å rydde. Det er en selv som velger hva en vil føle, underbevisst eller ei. Mange faktorer som spiller inn her.
Ja, på grunn av at Gud utviste dem. Argumentet mitt blir stående.
Ja, jeg har forstått lenge at troende tror de vet. Forskjellen på "visshet" innen tro og visshet innen naturvitenskap er at man har noe å vise til som underbygger det man vet innen vitenskapen.
På hvilket grunnlag er "guddommelig moral" den ekte, og hvordan kan du påstå at denne moralen ikke er funnet opp av mennesker? Her holder det ikke med "fordi jeg veit".
Med dine egne ord da?
Det finnes ikke noe som tyder på at det er Guds inngripen som redder folk fra ulykker. Det kan virke som et "mirakel" ofte, men da velger man å se bort fra alle omstendighetene rundt, samt sannsynlighet, og velger istedet å stole på følelser og tro.
Så dette betyr at du på sett og vis er hevet over loven, og kan massakrere skolebarn og voldta funksjonshemmede...bare du ber Gud om unnskyldning etterpå? Alt dette mens en annen person kan hjelpe andre hele livet, og bare gi sin kjærlighet, men allikevel kommer til Helvete fordi han velger å ikke tro på Gud og Jesus? Den kristne moralen faller grundig her.

Guds ord er mest sannsynlig skrevet av mennesker. Du har ingenting som kan motbevise dette. Og selv om det ikke er dine egne ord, så bruker du dem når du skriver her på forumet, og det sier meg litt om din holdning til andre mennesker.
Burde alle nazister vært frifunnet etter krigen fordi de kun fulgte Hitlers ordre? Selv om de selv nøt å gjøre det?

Hvis du ikke lever i frykt for å havne i Helvete; fornekt Gud da. Det tør du ikke, for da tror du at du havner i Helvete. Du lever i frykt.

Hvis alle mennesker er syndere og urene i Guds øyne, hvorfor "elsker" han dem så da? Saken er at, som sagt, Guden din er selvopptatt og sadistisk. Han "elsker" kun dem som tilber ham. Selv ikke de greske gudene var så jævlige.
Narsissistisk er å være sykelig selvopptatt.
Du har selv sagt at å ikke tro på Jesus er den største synden. Nå får du bestemme deg da. Og jo, Gud gjør ekstremt forskjell på folk. Kun de som lever etter hans/hennes regler får nyte av hans/hennes godhet. Det blir som om jeg ikke skulle gitt julegaver til de gamle i familien min fordi de er gamle.

Der kom dobbeltmoralismen forresten.

Nok en gang er en meteorittvarsling noe helt annet enn troen på Gud. Der vitenskapsmenn har godt belegg for å varsle en eventuell meteoritt (begrunnelser de faktisk kan vise til), har du kun din egen overbevisning og en gammel bok å vise til.
Og hvor befinner ildsjøen seg? Hvorfor er ikke Hades' rike like sannsynlig?
Du fremstiller deg selv som en dårlig person. Hvis du hadde fått valget om å fornekte Gud men redde et sultende barn, eller å fortsatt tro på Gud, men la barnet dø - så hadde du latt barnet dø. Slikt skremmer meg litt. Den viljen til å drite i mennesker for å få innpass i et fiktivt paradis.
Og nøyaktig hvordan åpenbarte Gud seg for deg?

Andre religiøse, uavhengig av religion, vil like sterkt som deg mene at akkurat DERES tro er den RIKTIGE. Hvorfor tråkker du på deres sterke tro ved å fornekte det? Er ikke deres tro like sterk som din?

Gud skapte mennesket med ein psyke...er Han det begynner med nemlig...;) satan påvirker psyken...

1. må er ein ting, ville er ein anna ting...Guds auger farer over heile kloden for kraftig å støtta den som er heil i sitt hjerta med Han...

2. for å ta knekken på røttene her: Gud utviste dem fordi dei sa nei til Gud og ja til satan...som skulle vera ein advarsel til menneskeheten...

3. Gud har også veldig mykje å visa til gjennom dei frelste til dei som ikkje har "døve ører" og "forherda hjerter". sannheten er åpen for alle!

4. fordi den starter med Gud og Gud har åpenbart den ved Sin Ånd...

5. det hjerta er fullt av, det taler munnen. visst hjerta mitt er proppfullt av Guds Ord, er det då løye det kommer Guds Ord ut av munnen likesom det kjem kloakk ut av munnen til ein som er full av dritt?! :)

6. visst du hadde vunnet i Lotto kvar veke i eit heilt år, er det då "heilt tilfeldig" eller "berre flaks" i dine auger?

7. ja visst eg vil, for Gud gjer ikkje forskjell på folk...men ein anna ting er at eg har ikkje lyst til da... ;) kvifor gjera noko Gud alikavel på forhånd veit at eg ikkje har lyst til?! Han visste frå begynnelsen av kem som trudde og kem som ville forråda Ham. Gud ser etter hjerta, ikkje gjerningane...
spørst ka måte frifunnet det.

8. eg kan ikkje med mitt hjerta fornekta noko som eg allerede trur på ;) ellers vil det jo bli ein falsk fornektelse ;) eksempel: fornekter du at du har foreldre?! "den einaste tillitten" du då vil få er at andre ser at du lyger...

fordi Han skapte dem i Guds bilde...
nope, Jesus elska faktisk Judas Iskariot til det siste...

verken eg eller Gud er narrisistiske...Gud hadde aldri gadda å ofra Sin Einaste Sønn, Jesus, i døden for våre synder visst Han hadde vore sjølopptatt...men Han kan ikkje tvinga frelsa på folk heller heilt uten vidare...(og eg hadde aldri gadda å brukt tid innpå her visst eg hadde vore det...) :)
nope, er ikkje under regler. hadde eg vore under regler hadde eg vore under loven og det er eg ikkje. eg er under nåden. Gud har faktisk frelst ALLE mennesker i heile verden av berre nåde, men VED TRU. tru og regler er to forskjellige ting...nåde er det samme som gratis og ufortjent, tru er det samme som respons ("ja takk!"). nope, det blir som om folk gir deg ein pose sukker heilt uten vidare når du har sukkersyke...

9. når du ikkje skjønner meg når eg snakker om det jordiske, korleis kan du då skjønna meg når eg snakker om det himmelske?! ein må først og fremst læra seg og skilla mellom eksempel og fakta.
for dei som er forherda i sitt hjerta har eg nok berre det, ja, men for dei som er søkande etter Gud har eg MASSE... ;)

10. i ein anna dimensjon.
fordi den ikkje er åpenbart av Gud...

11. les heile første kommentar på side 1, der har eg skreve det nøyaktig... (Gud jobber i det usynlige men åpenbarer seg i det synlige...)

handler ikkje om kva eg eller du eller Per meiner, men om kva som er fakta...det handler om kva den sanne Gud meiner...
har kun til hensikt å tråkka på satan, for når ein står djevelen imot med Guds Ord vil han flykta... tru som er bygd på fjellgrunn er større enn tru som er bygd på sand...
:)
Antall ord: 2066

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av runehera »

[quote="Kimbara"][quote="runehera"]

[quote]

glømte å skriva til denne kommentaren:

eg har ikkje sagt noko annet enn at eg er ein dårlig person - i Guds auger. i menneskelige auger er eg både ein dårlig person og god person - avhengig av auga som ser. ein vil aldri tilfredstilla mennesker slik som ein vil, kun Gud.
Gud gir meg ikkje slike valg ;) Gud er ikkje slik! :D "slike hører Guds rike til." seier Jesus. altså; alle barna hører Gud til... hadde eg drete i mennesker hadde eg aldri fortalt sannheten til folk...
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links