Universet & dets hemmeligheter ⇒ Hva tror dere?
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jan 2009 14:05
- 15
- Kjønn (valgfri): Kvinne
- Lokalisering: Østfold
Re: Hva tror dere?
Jeg har selv fått nok av bevis for at det er et liv etter døden, og at det å dø ikke betyr annet enn en forandring. Sånn sett finnes det ikke noen "død" for meg. Mine opplevelser og min tro har gjort mye med mitt syn på livet også, samt at jeg ikke er redd for å dø (bortsett fra å midlertidig forlate (til en viss grad) de jeg er glad i her da).
Antall ord: 75
Størst av alt er kjærligheten
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
Hva slags beviser er dette? Vil du ikke dele bevisene med oss, slik at vi får del i sannheten vi også?Grevinne skrev:Jeg har selv fått nok av bevis for at det er et liv etter døden, og at det å dø ikke betyr annet enn en forandring. Sånn sett finnes det ikke noen "død" for meg. Mine opplevelser og min tro har gjort mye med mitt syn på livet også, samt at jeg ikke er redd for å dø (bortsett fra å midlertidig forlate (til en viss grad) de jeg er glad i her da).
Antall ord: 99
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Grevinne skrev:Jeg har selv fått nok av bevis for at det er et liv etter døden, og at det å dø ikke betyr annet enn en forandring. Sånn sett finnes det ikke noen "død" for meg. Mine opplevelser og min tro har gjort mye med mitt syn på livet også, samt at jeg ikke er redd for å dø (bortsett fra å midlertidig forlate (til en viss grad) de jeg er glad i her da).
Grevinnen her snakker om subjektive beviser BA.
Jeg har og sånne beviser ovenfor meg selv som fikk meg til å gå fra og være en stor skeptiker til en " troende". Men de er som sagt subjektive og kan ikke overbevise andre i ettertid.
Antall ord: 121
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Riktig som Metodisten sier, og som jeg også skrev, det var personlige opplevelser, og kan ikke bevises og dokumenteres.Metodisten skrev:Grevinne skrev:Jeg har selv fått nok av bevis for at det er et liv etter døden, og at det å dø ikke betyr annet enn en forandring. Sånn sett finnes det ikke noen "død" for meg. Mine opplevelser og min tro har gjort mye med mitt syn på livet også, samt at jeg ikke er redd for å dø (bortsett fra å midlertidig forlate (til en viss grad) de jeg er glad i her da).
Jeg har og sånne beviser ovenfor meg selv som fikk meg til å gå fra og være en stor skeptiker til en " troende". Men de er som sagt subjektive og kan ikke overbevise andre i ettertid.
Antall ord: 142
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Det finnes nok av beviser på alt man vil her i livet.
Man må bare tro nok på det selv og bli overbevist.
Ingen kan ta det fra oss. De som ønsker objektive bevis, ønsker dermed sagt bare at noe skal blottlegges for offentligheten. Det er ikke nødvendigvis riktig.
Ingen kan ta det fra oss. De som ønsker objektive bevis, ønsker dermed sagt bare at noe skal blottlegges for offentligheten. Det er ikke nødvendigvis riktig.
Antall ord: 50
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Okay!Grevinne skrev:Riktig som Metodisten sier, og som jeg også skrev, det var personlige opplevelser, og kan ikke bevises og dokumenteres.Metodisten skrev:Grevinne skrev:Jeg har selv fått nok av bevis for at det er et liv etter døden, og at det å dø ikke betyr annet enn en forandring. Sånn sett finnes det ikke noen "død" for meg. Mine opplevelser og min tro har gjort mye med mitt syn på livet også, samt at jeg ikke er redd for å dø (bortsett fra å midlertidig forlate (til en viss grad) de jeg er glad i her da).
Nok av bevis som ikke kan bevises og heller ikke kan overbevise.
Hvis det ikke kan bevises eller overbevise, så heter det heller ikke bevis. Da er det anekdoter, tolkninger, misforståelser osv.
Det ser da ikke ut til at du vet hva bevis er. Tro er overhodet ikke bevis.ludoburgero skrev:Det finnes nok av beviser på alt man vil her i livet.
Antall ord: 247
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
BA. skrev:Okay!Grevinne skrev:Riktig som Metodisten sier, og som jeg også skrev, det var personlige opplevelser, og kan ikke bevises og dokumenteres.Metodisten skrev:
Hvis det ikke kan bevises eller overbevise, så heter det heller ikke bevis. Da er det anekdoter, tolkninger, misforståelser osv.
Det ser da ikke ut til at du vet hva bevis er. Tro er overhodet ikke bevis.ludoburgero skrev:Det finnes nok av beviser på alt man vil her i livet.
Bevis er ikke innteresant mellom meg og Grevinnen.
Hun har opplevd ting som har overbevist henne. Jeg har opplevd lignende ting som har overbevist meg.
Da kan meg og Grevinnen snakke på likefot fordi vi har delt de samme type opplevelser og forstår hverandre. Vi kan alltså tro på hverandre.
BA og andre har ikke det og vil ha beviser i vitenskaplig forstand.
For meg og Grevinnen er det uinteresant. Vi hverken kan, vil, eller trenger og forsyner dere med hverken beviser eller noe annet.
Antall ord: 258
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Om du vil lyve om dette er meg totalt likegyldig. Dette er ikke noe jeg vil kreve dokumentasjon på. De gangene du påstår noe oppsiktsvekkende krever jeg derimot belegg for påstandene.ludoburgero skrev:Sannheten er at jeg bare gjør meg vrang, fordi jeg visste du ville reagere slik.
Men dette er en udokumenterbar påstand (at jeg gjør meg vrang), så det er ikke sikkert det er sant.
Antall ord: 73
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Dette er jeg klar over, men dere har da ikke bevis, og det var disse bevisene jeg lurte på.Metodisten skrev:Bevis er ikke innteresant mellom meg og Grevinnen.
Hun har opplevd ting som har overbevist henne. Jeg har opplevd lignende ting som har overbevist meg.
Da kan meg og Grevinnen snakke på likefot fordi vi har delt de samme type opplevelser og forstår hverandre. Vi kan alltså tro på hverandre.
For meg og Grevinnen er det uinteresant. Vi hverken kan, vil, eller trenger og forsyner dere med hverken beviser eller noe annet.
Hvis dere skulle hatt bevis, ville det ikke vært utrolig egoistisk å sitte på dem helt alene, mens hele verden skriker etter slike for å lære om dette og nyttiggjøre seg denne kunnskapen i både lege- og naturvitenskap?
Antall ord: 147
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Hehe ja det ville vært egoistiskBA. skrev:Dette er jeg klar over, men dere har da ikke bevis, og det var disse bevisene jeg lurte på.Metodisten skrev:Bevis er ikke innteresant mellom meg og Grevinnen.
Hvis dere skulle hatt bevis, ville det ikke vært utrolig egoistisk å sitte på dem helt alene, mens hele verden skriker etter slike for å lære om dette og nyttiggjøre seg denne kunnskapen i både lege- og naturvitenskap?
Antall ord: 156
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Nei, jeg lyver ikke - men jeg har ikke bevis for at jeg snakker sant.BA. skrev:Om du vil lyve om dette er meg totalt likegyldig. Dette er ikke noe jeg vil kreve dokumentasjon på. De gangene du påstår noe oppsiktsvekkende krever jeg derimot belegg for påstandene.ludoburgero skrev:Sannheten er at jeg bare gjør meg vrang, fordi jeg visste du ville reagere slik.
Men dette er en udokumenterbar påstand (at jeg gjør meg vrang), så det er ikke sikkert det er sant.
Egentlig kan jeg påstå hva jeg vil, ifølge deg tidligere, fordi jeg er fritatt fra å legge frem bevis for mine påstander. Sånn sett diskuterer vi Paranormal.no her, og det er ikke akkurat sånn at jeg ville påstå ting jeg vet er direkte usant. Det jeg vet, vil jeg ikke lyve om. Det jeg tror jeg vet, kan jeg lyve så mye jeg vil om - ettersom jeg ikke vet om det er sannhet eller løgn.
Du skjønner, når alt kommer til alt så er vi alle fanger av de følelsene og tankene vi har rundt ting, fordi vi egentlig ikke kan kvitte oss med dem eller adskille oss fra det subjektive.
I siste instans er dette klin umulig.
Antall ord: 217
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 15
Takk for forståelsen MetodistenMetodisten skrev:BA. skrev:Okay!Grevinne skrev:
Riktig som Metodisten sier, og som jeg også skrev, det var personlige opplevelser, og kan ikke bevises og dokumenteres.
Bevis er ikke innteresant mellom meg og Grevinnen.
Denne typen opplevelser som vi begge, og flere med oss, har hatt, kan ikke dokumenteres og bevises vitenskapelig.
Dessuten ble det så vidt jeg fikk med meg, heller ikke spurt om bevis for hva som skjer når man dør, bare meninger og tro. Synd man bare ikke kan si det man tror uten å hele tiden bli angrepet, og dette evige maset om bevis.
Jeg har pr dags dato ikke gått ut offentlig og kritisert noen for deres religion, livssyn, tro eller manel på tro, men det synes jeg forekommer litt for ofte her. Greit å ikke tro på noe som ikke kan bevises vitenskapelig, men synes absolutt det ikke er riktig å rakke ned på de som tror. Mulig det ikke er ment sånn bestandig, men jeg føler det ofte sånn, og jeg vet derfor heller ikke hvorfor jeg er inn på denne siden, når man tidt og ofte bare møter skepsis og respektløse innlegg.
Sånn, der var det sagt.
Kanskje man skal gå tilbake til det tråden skulle handle om, og vise litt respekt for trådstarter?
Et hjertesukk og en unnskyldning fra min side om en tur utenfor temaet.
Antall ord: 419
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Den som begynte maset om bevis her var Grevinne, som skrev "Jeg har selv fått nok av bevis for at det er et liv etter døden".
Disse bevisene ville jeg gjerne se, og fikk da avklart at det slett ikke fantes noe bevis.
Alle kan da selvfølgelig få fortelle om hva de tror på, og jeg tror ikke jeg har kritisert noen for hva de tror på, men jeg kan nok ha kritisert metoder og grunnlag for tro her. Når så påståtte bevis blir etterspurt, så er det ikke å tråkke på noens tro. Hvis det føles slik, så kan det være en ide å lese innlegget slik det er skrevet, og ikke slik en føler for å misforstå det.
Selv ser jeg ingen gode grunner for å tro det skulle være noe mer etter døden. Mange ser på det som et ønske å kunne "leve" videre, og kunne følge opp sine etterkommere fra det hinsidige. Jeg ville sett på det som en forbannelse. Min nysgjerrighet er ikke stor nok til å oppveie for frustrasjonen over å ikke kunne gjøre noe når jeg ser noen jeg bryr meg om gjøre fatale valg i livet.
Disse bevisene ville jeg gjerne se, og fikk da avklart at det slett ikke fantes noe bevis.
Alle kan da selvfølgelig få fortelle om hva de tror på, og jeg tror ikke jeg har kritisert noen for hva de tror på, men jeg kan nok ha kritisert metoder og grunnlag for tro her. Når så påståtte bevis blir etterspurt, så er det ikke å tråkke på noens tro. Hvis det føles slik, så kan det være en ide å lese innlegget slik det er skrevet, og ikke slik en føler for å misforstå det.
Selv ser jeg ingen gode grunner for å tro det skulle være noe mer etter døden. Mange ser på det som et ønske å kunne "leve" videre, og kunne følge opp sine etterkommere fra det hinsidige. Jeg ville sett på det som en forbannelse. Min nysgjerrighet er ikke stor nok til å oppveie for frustrasjonen over å ikke kunne gjøre noe når jeg ser noen jeg bryr meg om gjøre fatale valg i livet.
Antall ord: 203
Hide post links |