Fakta, teori & skepsis"Planet X"

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

"Planet X"

Innlegg av Kimbara »

Dette er ment som et svar til Xirque Z'dataan fra en annen tråd.
Xirque Z'dataan skrev:nimburu el nibiru...Nasa snakker om planet-X, den ble oppdaget i 2002
Her har du misforstått. "Planet X" er begrepet som ble brukt av aristokraten Percival Lowell for en hypotetisk niende (på den tiden - slutten av 1800-tallet) planet i solsystemet.
Etter oppdagelsen av Pluto, ble begrepet brukt om en hypotetisk tiende planet. Man fant flere "dvergplaneter", men ingen (selv ikke Pluto) klassifiserer til å være noen skikkelig planet, da de ikke har sin egen bane rundt solen, men snarere følger en klase større eller mindre objekter.

Nibiru, som du snakker om, er en pseudovitenskapelig teori som ikke hører hjemme i annet enn fiksjon og religiøs overbevisning. NASA har aldri vedkjent seg noen slik planet.
Antall ord: 140
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: "Planet X"

Innlegg av ludoburgero »

...men dersom det skulle oppstå en potensiell fare for menneskeheten,
tror du da at organisasjoner som NASA og mediene ville gått ut med det, Kimbara?

Folk hadde blitt demotiverte og ikke lengre gjort det de ikke så noen mening med å gjøre.
De ville for eksempel tatt opp lån og unnlatt å betale, og alt hadde kollapset.
Det hadde oppstått et villt kaos uten like, massehysteri.

Så er det nødvendigvis synonymt med at NASA ikke vil vedkjenne seg dette at det ikke faktisk kan være noe der ute på vei inn mot jordbanen vår?

Bare et lite spørsmål i forbindelse med dette.
Antall ord: 109
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev:...men dersom det skulle oppstå en potensiell fare for menneskeheten,
tror du da at organisasjoner som NASA og mediene ville gått ut med det, Kimbara?
Ja, jeg ser ingen grunn til at de ikke skulle gjort det.
Folk hadde blitt demotiverte og ikke lengre gjort det de ikke så noen mening med å gjøre.
De ville for eksempel tatt opp lån og unnlatt å betale, og alt hadde kollapset.
Det hadde oppstått et villt kaos uten like, massehysteri.
Sannsynligvis ville en slik potensiell fare bli oppdaget lenge før det virkelig var noen akutt fare. Om en -planet- skulle være på vei mot jorden, ville vi uansett sett det når den nærmet seg. Man kan ikke skjule et slik faktum. Kaos ville nok oppstått uansett i et slikt tilfelle.

Men uansett; planeter fungerer ikke slik at de reiser gjennom rommet på egenhånd. Om det skulle dukke opp noe som står i fare for å treffe jorden, er det snakk om asteroider og meteorer - ikke planeter befolket med reptilmenn.
Antall ord: 177
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2mHe211mLV0&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/2mHe211mLV0&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Ta deg tid til en kikk på denne Kimbara..
Sist redigert av HappeTittenTooYouNow på 13 Mar 2009 15:26, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 67
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

Her er part 2:

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/e92s-Rfh4CI&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/e92s-Rfh4CI&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Sist redigert av HappeTittenTooYouNow på 13 Mar 2009 15:26, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

Og til slutt part 3:

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CD8gbKIRpj0&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/CD8gbKIRpj0&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Her er det mye snakk om Nibiru...
Sist redigert av HappeTittenTooYouNow på 13 Mar 2009 15:27, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Ja, reptilene... reptilene...

Asteroider eller ikke, men mye tyder på at magnetfeltene til jorda svekkes og står i en "lekkasje".
Det kan skje mye rart i forbindelse med det.
Nå skal det også sies at det ventes at sola vil foreta et polskifte på den datoen, dette er ikke pseudovitenskap. Det er rene og skjære fakta. 21. desember 2012.

Dette skjer på sola hvert ellevte år, og sist gang var i 2001.
2011 og 2012 vil også være år hvor sola er antatt å være mer aktiv enn noensinne.
Solflekkene vi så i 2003/2004 sendte en del gammastråling mot jorda som ikke er helt heldig for oss som bor her. Det har skjedd før at mutasjoner og lignende har skjedd ved eksponering for gammastråling av denne type.

Polene har allerede begynt et skifte på jorda, og vi vet ikke hva slags innvirkning det vil få på jorda når sola snur sine denne gang. Det kan ende katastrofalt, men vi får håpe på det beste. At polskiftene velger å gå en "gammel vei", da dette ikke innebærer noen katastrofe.

http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_ ... er/Nordlys
http://www.astro.uio.no/ita/nyheter/pol ... _0502.html
Antall ord: 208
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev:Ja, reptilene... reptilene...

Asteroider eller ikke, men mye tyder på at magnetfeltene til jorda svekkes og står i en "lekkasje".
Det kan skje mye rart i forbindelse med det.
Nå skal det også sies at det ventes at sola vil foreta et polskifte på den datoen, dette er ikke pseudovitenskap. Det er rene og skjære fakta. 21. desember 2012.
Ja, men nå beveger vi oss helt utenfor temaet ;)

Happe:

Jeg skal se nøyere gjennom de videoene senere. Det jeg har sett av det hittil er omtrent den samme synsingen som står å lese i boka "Earth's Forbidden Secrets" av Maxwell Igan. Det består for en stor del i å spekulere og tolke fritt blant historiske relieffer, bygninger, tekster, osv. Mye av det, om ikke alt, er allerede forklart fra vitenskapelig hold.

Jeg har tatt for meg noen av de "uforklarlige mysteriene" her ;)

Skal ta for meg flere når jeg får tid.
Antall ord: 159
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Nov 2006 12:34
18
Kjønn (valgfri): Andrgyn
Lokalisering: Hades
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Xirque Z'dataan »

viser til www.greatdreams.com/alignment litt nede på siden så har vi en lang artikkel om planet-x eller www.rolf.kenneth.no/Sit-01.html ellers har www.freewebs.com en grei illustrasjon med det hele dobbeltstjernesystemet. Det er bare å google det.
Antall ord: 44
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Xirque Z'dataan skrev:viser til www.greatdreams.com/alignment litt nede på siden så har vi en lang artikkel om planet-x eller www.rolf.kenneth.no/Sit-01.html ellers har www.freewebs.com en grei illustrasjon med det hele dobbeltstjernesystemet. Det er bare å google det.
Ingen av disse linkene fører til noe som helst.
Antall ord: 58
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...

Innlegg av Amfelia »

I filmen om Nibiru2 blir det sagt at planeten ville kunne sees
fra 15.mai 09, det er jo ikke lenge til....
skal bli spennende å se\høre.
Man vet jo aldri!
Antall ord: 32
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
18

Kimbara skrev:
Xirque Z'dataan skrev:viser til www.greatdreams.com/alignment litt nede på siden så har vi en lang artikkel om planet-x eller www.rolf.kenneth.no/Sit-01.html ellers har www.freewebs.com en grei illustrasjon med det hele dobbeltstjernesystemet. Det er bare å google det.
Ingen av disse linkene fører til noe som helst.
beklager Kimbara, men det er bare å google nibiru...er en del bildeillustrasjoner der i tillegg...det var et adressene var linket til.. men legg opp ett nytt skjermbilde eller fane og google navnet Niburu.
Litt av teorien er at vi egentlig er del av ett tvillingstjærnesystem det utenfor det ytre astereoidefeltet er en brun dverg med 1 fast planet + Niburu

dette er en god side. www.detailshere.com/niburu.htm
det var ett intervju om denne i ett av de norske altbladene..usikker på hvilket. men det var enten i Visjon, Zodiac eller Ildsjelen.
Antall ord: 155
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Xirque Z'dataan skrev: beklager Kimbara, men det er bare å google nibiru...er en del bildeillustrasjoner der i tillegg...det var et adressene var linket til.. men legg opp ett nytt skjermbilde eller fane og google navnet Niburu.
Litt av teorien er at vi egentlig er del av ett tvillingstjærnesystem det utenfor det ytre astereoidefeltet er en brun dverg med 1 fast planet + Niburu
Ja, dette er basert på Zecharia Sitchins feilaktige oversettelser og ville tolkninger av en gammel summerisk mytologi. Siden har populariteten økt blant mennesker som tror på slikt, og en hel masse pseudovitenskapelig vås er produsert for å "bevise" det.
dette er en god side. www.detailshere.com/niburu.htm
Nå kjenner ikke jeg til dine kriterier for ei god nettside, men mine kriterier er god design, ryddighet og seriøsitet/kildekritikk (sistnevnte spesielt om det dreier seg om artikler som tar for seg aktuell tematikk). Denne nettsiden innfridde ikke noen av disse kravene for meg ;)

I tillegg til at det er latterlig rotete slengt sammen, utføres det vill spekulasjon fremfor skikkelig etterforskning. Som med så mange andre ville "teorier" ser vi her at absolutt alt som -kan- brukes som argument presenteres ukritisk som om de var beviser eller gode indikasjoner. Mye bruk av billig retorikk.

Som et eksempel på hvor latterlig argumentasjonen er, vil jeg vise til denne siden (som det linkes til fra siden du linket til), hvor man faktisk klarer å få seg til å tolke solens gjenskinn i kameraets linse ("lens flare") til å være "Planet X".

Ikke bare det, men lenger ned på den samme siden kan vi lese hva jeg vil kalle syke teorier om at Cho Seung-Hui (mannen bak Virginia Tech-massakren) i virkeligheten var påkalt av "aliens", og at han utførte massakren i samarbeid med disse(!).

Jeg er egentlig i mangel av flere ord. Det stod så mye rart og dumt på den siden - jeg har aldri sett maken til parade av dårlig argumentasjon. Jeg vil nesten si dette overgår maset om "orbs"!

Av fare for å virke frekk; støtter du deg virkelig til det du leser på disse sidene?
Antall ord: 356
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
18

tro meg... jeg er antakelig enda mer skeptisk enn deg egentlig... men forde jeg selv er født med paranormale evner så er jeg mer åpen for å tro, ikke forde jeg tror..men forde jeg *vet*

det er ikke mer enn ett år siden at jeg hørte om Nibiru på Norsk TV sist... på ett kjent vitenskaps tv-program, mener det var .på "katta". at det var hun "molvær" som var programmleder og at hun snakket med en ellaer annen astrofysiker. dette var i forbindelse med den kometen/astereoiden som angivelig var på vei inn jordbanen,,,du vet den som bommet...
i den forbindelse så ble det spurt hvor disse kometene kom fra og hvorfor de ikke hadde en sirkulær bane som andre planeter..
Astrofysikeren mente da at disse tilhørte ett annet solsystem som lå utenfor det Ytre astereoidebeltet eventoelt at de var slått ut av kuirs av ett større himmellegeme.. noe som da kan være Nibiru.

Hva er det som er antatt rotasjonstid på Nibiru 3600 år. da har den rundet 2 stjerner.
Antall ord: 181
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Xirque Z'dataan skrev:tro meg... jeg er antakelig enda mer skeptisk enn deg egentlig... men forde jeg selv er født med paranormale evner så er jeg mer åpen for å tro, ikke forde jeg tror..men forde jeg *vet*
Hvis du tror på det som presenteres på den siden du linket til, så er du nok langt ifra skeptisk er jeg redd...
det er ikke mer enn ett år siden at jeg hørte om Nibiru på Norsk TV sist... på ett kjent vitenskaps tv-program, mener det var .på "katta". at det var hun "molvær" som var programmleder og at hun snakket med en ellaer annen astrofysiker. dette var i forbindelse med den kometen/astereoiden som angivelig var på vei inn jordbanen,,,du vet den som bommet...
i den forbindelse så ble det spurt hvor disse kometene kom fra og hvorfor de ikke hadde en sirkulær bane som andre planeter..
Astrofysikeren mente da at disse tilhørte ett annet solsystem som lå utenfor det Ytre astereoidebeltet eventoelt at de var slått ut av kuirs av ett større himmellegeme.. noe som da kan være Nibiru.
Altså hørte du ikke noe om "Nibiru" på TV - du skapte deg en tolkning av det astrofysikeren sa?

Hva er det som er antatt rotasjonstid på Nibiru 3600 år. da har den rundet 2 stjerner.[/quote]
Antall ord: 228
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links