Healing og annen alternativ medisinSorry. Healing fungerer ikke.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Sorry. Healing fungerer ikke.

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Ja, men så er forskjellen også at uavhengig hvilken side du er på, så kan du nok ikke komme vekk ifra det faktum at det paranormale ikke kan forklares på vitenskapelig måte.
Men i dette tilfellet -har- vi fått forklaringer. Faktisk har de fleste "paranormale" opplevelser forklaringer med gode røtter i virkeligheten, men det er mange som ikke ønsker å ta til seg disse.

"Det paranormale" er et så vanvittig diffust tema at det ikke går an å si at "det paranormale kan ikke forklares vitenskapelig". Man må ta for seg én og én sak.
Nesten litt slik som at man ikke kan høre farger - man må se dem.
Ikke alle metoder passer.
Så du sier her at alt man kommer frem til ved hjelp av vitenskapen i forbindelse med studier av såkalte paranormale fenomen skal avfeies fordi "det ikke passer som metode"?

Synes du man isåfall godt kan bruke vitenskapen for å -bevise- noe paranormalt? Om det ble vitenskapelig bevist at håndspåleggelse faktisk fungerer, ville vitenskapen fremdeles vært en "metode som ikke passer"?
Legg merke til at jeg svarte at vi som faktisk ønsker å vite syns det.
Alltid?
Ja, alltid.
Antall ord: 200
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Eaglespirit skrev:Forskere og vitenskapsmenn er bundet av å finne en forklaring av sånne påstander.
Skeptikerere er sterkt troende, inntil det motsatte er bevist på A4 ark
Du har misforstått hva tro er.
Antall ord: 35
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Startet: 31 Okt 2005 10:18
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av jaha »

Eaglespirit skrev:Forskere og vitenskapsmenn er bundet av å finne en forklaring av sånne påstander.
Skeptikerere er sterkt troende, inntil det motsatte er bevist på A4 ark
Ja. Ellers så blir det jo det samme som å følge en religion i blind tro. Samme urin. Annen smak.
Antall ord: 48
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Men i dette tilfellet -har- vi fått forklaringer. Faktisk har de fleste "paranormale" opplevelser forklaringer med gode røtter i virkeligheten, men det er mange som ikke ønsker å ta til seg disse.
Jaja, nå generaliserer du på nøyaktig samme måte som du motargumenterer meg nedenfor:
"Det paranormale" er et så vanvittig diffust tema at det ikke går an å si at "det paranormale kan ikke forklares vitenskapelig". Man må ta for seg én og én sak.
Ok. Healing, som et emne, lar seg ikke forklares vitenskapelig.
Kanskje én enkeltsak av en healingsesjon kan det, men alle har neppe blitt det.
Uansett om én enkeltsesjon ville kunne forklares vitenskapelig, så er det mange som ikke vil det.
Hvor vil du sette grensa?
Så du sier her at alt man kommer frem til ved hjelp av vitenskapen i forbindelse med studier av såkalte paranormale fenomen skal avfeies fordi "det ikke passer som metode"?
Nei, jeg kan ikke se å ha sagt det noe som helst sted.
Vil du vise meg hvordan du kom frem til dette resonnementet?
Synes du man isåfall godt kan bruke vitenskapen for å -bevise- noe paranormalt? Om det ble vitenskapelig bevist at håndspåleggelse faktisk fungerer, ville vitenskapen fremdeles vært en "metode som ikke passer"?
Ja, det synes jeg. For slik som at man kan vispe i sausen med et annet redskap, enten det er ei skje eller en oppvaskbørste, så blir nok sausen sånn noenlunde god uten visp likevel.
Ingenting hadde jo vært bedre om healing hadde fått aksept og blitt vitenskapelig dokumentert som å fungere: da hadde samtlige mennesker kunne benyttet seg av denne formen for leging, og man hadde sluppet å proppe i seg masse medisiner med uheldige bivirkninger.
Ja, alltid.
Hvordan lever du ditt liv når du ikke kan forklare alt ved det?
Det må da ihvertfall være noe du rett og slett bare tar som det er også?
Antall ord: 326
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev:
Kimbara skrev:Men i dette tilfellet -har- vi fått forklaringer. Faktisk har de fleste "paranormale" opplevelser forklaringer med gode røtter i virkeligheten, men det er mange som ikke ønsker å ta til seg disse.
Jaja, nå generaliserer du på nøyaktig samme måte som du motargumenterer meg nedenfor
Hvordan generaliserte jeg? Avviser du at de fleste "paranormale" fenomen kan forklares på jordnær måte?
Ok. Healing, som et emne, lar seg ikke forklares vitenskapelig.
Kanskje én enkeltsak av en healingsesjon kan det, men alle har neppe blitt det.
Uansett om én enkeltsesjon ville kunne forklares vitenskapelig, så er det mange som ikke vil det.
Hvor vil du sette grensa?
Det er fordi "healing" er det samme som "gud" - det vil alltid være de som ikke ønsker å svelge forklaringene man arbeider seg frem til, og heller sverger til de gamle påstandene.

Nå har vitenskapelige forsøk vist at fjernhealing og bønn ikke har noen effekt. Med mindre dette kan tilbakevises med mer vekt, står det som forklaring.
Nei, jeg kan ikke se å ha sagt det noe som helst sted.
Vil du vise meg hvordan du kom frem til dette resonnementet?
Ved å skrive "Nesten litt slik som at man ikke kan høre farger - man må se dem.
Ikke alle metoder passer
" impliserte du at vitenskapen ikke egner seg som metode for å forklare "det paranormale".
Ja, det synes jeg. For slik som at man kan vispe i sausen med et annet redskap, enten det er ei skje eller en oppvaskbørste, så blir nok sausen sånn noenlunde god uten visp likevel.
Så hvorfor passer vitenskapen som metode bare når det beviser noe positivt? Hvorfor er du ikke like entusiastisk når den sier at noe ikke er tilfelle?
Ingenting hadde jo vært bedre om healing hadde fått aksept og blitt vitenskapelig dokumentert som å fungere: da hadde samtlige mennesker kunne benyttet seg av denne formen for leging, og man hadde sluppet å proppe i seg masse medisiner med uheldige bivirkninger.
Ja, jeg er enig - men det er altså ikke tilfelle.
Hvordan lever du ditt liv når du ikke kan forklare alt ved det?
Det må da ihvertfall være noe du rett og slett bare tar som det er også?
Jeg lever mitt liv som alle som er interessert i noe. En maler slutter ikke å leve fordi han faktisk må male for å kunne beskue maleriet. Det er malingen som er interessant.

Finnes en god nok forklaring, så tar jeg det som det er frem til det kommer en bedre forklaring.
Antall ord: 495
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Tro er det du tror og ingenting annet
Antall ord: 8
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Startet: 31 Okt 2005 10:18
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av jaha »

Sorry. Kverrulering fungerer ikke.
Antall ord: 4
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Jeg har personer som regelmessig kommer til meg får å få hjelp, på diverse problemer.
De, og jeg kaller denne hjelpen for Healing. (helbredelse)
Personer som gang, på gang kommer til meg for å få nytte av denne healingen, sier selv de er "bedre" etter hver eneste gang..
Om så dette kun er placebo effekt, eller noe annet, kansje personene "tror" seg selv friske etter et par timer på min benk...
Så er vel min misjon fullendt da?
Helbredelsen er funnet sted, uansett hvilken grunn de ble friske på.
Jeg hjalp disse personene til et bedre liv, eller som noen skeptikere gjerne mener:

Jeg hjalp disse personer til å hjelpe seg selv, ved å få de til å tro at de ble helbredet, så tok deres tro overhånd, og helbredet seg selv, når de lå på min benk...???!!??

Jeg selv tror ikke at dette kun dreier seg om placebo, eller lign, da jeg faktisk føler og kjenner energi strømmer igjennom meg, og ut til hendene.., men det er kun min tro..

Men lell: Helbredelsen har funnet sted... og... hurra får det.... eller??
Antall ord: 183
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1435 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Den diskusjonen der har jeg hørt " minst hundre millioner ganger før " ;)
( og forresten - man skal ikke overdrive )

Poenget er - akkurat som med kaffe, melk, brødmat, og nesten alt annet man kan komme på ;
det er helsemessig og sunt den ene dagen, og neste dag er det helseskadelig.

Og det virker til tider som om det er avhengig av vindretningen på Ytre Suløen hver tirsdag kl 14.07 , og at dette avgjør hva som er rett og galt.

Noen mener at det virker, andre mener at det ikke virker, det er ikke noen nytt i den diskusjonen.
Omtrent som vitae pro.... virker det eller virker det ikke ?

De fleste har en mening, for eller imot. De som ikke har mening, er vanligvis heller ikke interresert...

OM det er placebo effekten - eller det er en energi man kaller healing - eller om det er fordi man tilfeldigvis spiste en fisk med navn Trulseper, - sålenge folk får et bedre liv, føler seg bedre, og opplever livet bedre, spiller det da noen stor rolle ?

Det som er viktigere i dette, er at de som gir ut falske håp, for å griske til seg penger på andres bekostning, DET må stoppes.

De som eventuelt forlanger betaling, bør gjøre det på følgende måte :
"Dersom du føler at jeg har hjulpet deg, kan du betale fra 100 til 1000 kr, avhengig av hva du føler er nytteverdi for deg."
Og så skulle jeg gjerne ha fått dekket bussbilletten... ( om de må reise da.. )

Husk ; de fleste som har "varme hender" tar ikke betalt, eller kun symbolsk betaling.

Asbjørn
Antall ord: 276

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Asbjørn skrev: OM det er placebo effekten - eller det er en energi man kaller healing - eller om det er fordi man tilfeldigvis spiste en fisk med navn Trulseper, - sålenge folk får et bedre liv, føler seg bedre, og opplever livet bedre, spiller det da noen stor rolle ?

Det som er viktigere i dette, er at de som gir ut falske håp, for å griske til seg penger på andres bekostning, DET må stoppes.
Her mener jeg du motsier deg selv. Hvordan mener du man skal stoppe slike sjarlataner om man bare skal ta til takke med at "folk blir jo fornøyd og får et bedre liv"?

Når man vet at fjernhealing ikke fungerer er det et godt ankepunkt for å forby eller begrense healing-telefontjenester. Et godt eksempel på at forskningen absolutt har noe for seg.
Antall ord: 142
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Eaglespirit skrev:Tro er det du tror og ingenting annet
Nei, det er en typisk forenkling.

Man har forskjellige måter å tro på; religiøs/paranormal tro ("jeg tror gud skapte jorden", "jeg tror healing fungerer"), "dagligdags" tro ("jeg tror bussen kommer klokken 12") og vitenskapelig "tro" i form av teorier ("Vi antar Big Bang skapte universet fordi...").

Når en skeptiker ikke tar noe for gitt uten å få en skikkelig forklaring, kalles ikke det tro. Det er ikke en tro å ikke tro.

Jeg tror ikke healing har noe for seg. Jeg velger å ikke tro på det før jeg får en god forklaring.
Antall ord: 105
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

"Sorry, healing funker ikke" står det i overskriften. "Hvis du ble helbredet av healing får du værsegod bare innrømme at du ble lurt og at du egentlig fortsatt er syk" er holdningen som ligger bak et slikt utsagn. :bat
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jon blund skrev:"Sorry, healing funker ikke" står det i overskriften. "Hvis du ble helbredet av healing får du værsegod bare innrømme at du ble lurt og at du egentlig fortsatt er syk" er holdningen som ligger bak et slikt utsagn. :bat
Nei. Det innebærer at de som tror de ble helbredet ved magiske krefter bør revurdere historien sin før de blåser ting ut av proporsjoner.
Antall ord: 73
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1435 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Kimbara skrev:
jon blund skrev:"Sorry, healing funker ikke" står det i overskriften. "Hvis du ble helbredet av healing får du værsegod bare innrømme at du ble lurt og at du egentlig fortsatt er syk" er holdningen som ligger bak et slikt utsagn. :bat
Nei. Det innebærer at de som tror de ble helbredet ved magiske krefter bør revurdere historien sin før de blåser ting ut av proporsjoner.
hmm magiske krefter ?
Da må jo og placebo effekten være magisk ?
Siden folk blir friske uten at det er medisin ?

hehe, vi blir nok ikke enig her, før vitenskapen finner ut hva som ligger bak.
Men når så langt kommer, så er det heller ikke paranomalt lenger, fordi man da har fått en forklaring på de sakene som skjer.

Problemet er ikke at folk innbiller seg ting.
Problemet er at folk opplever å bli bedre, og klare ting de ikke kunne forut.
Problemet er småbarn som ikke har forstand på saker og ting blir kvitt kolikk-plager.
Problemet er at vi ikke har en vitenskapelig forklaring.

Personlig tror jeg hovedproblemet er at vitneksap og det åndelige ikke kan forenes, fordi
vitenskapen ikke har metoder for å kunne måle hva som skjer.

Nå er også konstanten "lyshastighet" også sådd tvil om. Lys kan gå fortere enn lyset, sies det.
På grunn av "tunneling effekt. En teknologi som idag brukes i tunneling electron microscope.
Elektronmikroskop med den høysete oppløsning vi til dags dato har oppnådd.

Lurer egentlig på "black matter" - svart materie. Vitenskapen har funnet ut an den og eksisterer.
Faktisk så mye av den at den dominerer universet / kosmos.
Og at svarte hull bare er en del av forklaringen.
Kansje det er der vi skal se etter energiene som snakkes om i healing ?

JEG vet at healing virker. Men den vitenskapelige forklaringen har jeg ikke.

Å benekte det og bortforklare det er som å si " jeg ser det ikke, jeg kan ikke måle det.
Da kan det ikke finnes...

Nå har man faststlått vitenskapelig at svart materie finnes, ikke fordi de kan se eller måle de direkte.
Men de ser indirekte resultatene av den.
Det gjør vi og når det gjelder healing og mye av alternativ medisin.
Akupunktur, f.ex Begynt å bli stuerent det... Men har de den egentlige forklaringen - rent vitenskapelig ?

A
Antall ord: 398

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Asbjørn skrev: hmm magiske krefter ?
Da må jo og placebo effekten være magisk ?
Siden folk blir friske uten at det er medisin ?
Hehe, neida. Det var bare en litt flåsete måte å si det på av meg. Du skjønte nok hva jeg mente ;)
hehe, vi blir nok ikke enig her, før vitenskapen finner ut hva som ligger bak.
Men når så langt kommer, så er det heller ikke paranomalt lenger, fordi man da har fått en forklaring på de sakene som skjer.
Vel, hva man velger å kalle det er uvesentlig. Poenget er at det er best om vitenskapen finner svaret på slike ting så vi slipper en masse subjektive analyser og konklusjoner. Det er slik disse "magiske" forklaringene dukker opp.
Problemet er ikke at folk innbiller seg ting.
Problemet er at folk opplever å bli bedre, og klare ting de ikke kunne forut.
Problemet er småbarn som ikke har forstand på saker og ting blir kvitt kolikk-plager.
Problemet er at vi ikke har en vitenskapelig forklaring.
Jeg vil heller si det slik at problemet er alle de som overser de vitenskapelige forklaringene vi allerede har, og vanskeliggjør en objektiv tilnærming ved at de skaper seg historier - enten bevisst eller ubevisst.

Du nevner kolikk som eksempel. Vel, kolikk går over av seg selv. Syns du ikke da det blir litt merkelig at det er helt legitimt å gi såkalte healere cred for dette? Eller ihvertfall å svelge dette uten å ta den naturlige årsaken i betraktning?
Personlig tror jeg hovedproblemet er at vitneksap og det åndelige ikke kan forenes, fordi
vitenskapen ikke har metoder for å kunne måle hva som skjer.
Ikke enig. Det blir en meget begrensende holdning.
For eksempel; hvordan kan du vite at ikke det du kaller paranormalt ikke bare er en tolkning i din psyke?
Nå er også konstanten "lyshastighet" også sådd tvil om. Lys kan gå fortere enn lyset, sies det.
På grunn av "tunneling effekt. En teknologi som idag brukes i tunneling electron microscope.
Elektronmikroskop med den høysete oppløsning vi til dags dato har oppnådd.
Ja, vitenskapen utvikler seg i takt med teknologien.
Lurer egentlig på "black matter" - svart materie. Vitenskapen har funnet ut an den og eksisterer.
Faktisk så mye av den at den dominerer universet / kosmos.
Og at svarte hull bare er en del av forklaringen.
Kansje det er der vi skal se etter energiene som snakkes om i healing ?
Mye mulig. Det skulle ikke forundre meg om man finner ut noe oppsiktsvekkende i fremtiden. Men hvis vi skal forholde oss til nåtiden så har altså ingen forsøk vist resultater i favør healing. Dette er ikke snakk om fancy-schmancy målinger, men ganske enkelt helsesjekk etter forsøkt healing i kontrollerte omgivelser. De som ikke visste at de mottok healing, hadde heller ikke noen effekt av det. Dette sier ganske mye. Det forteller oss at healing strengt tatt ikke er noe mer enn en psykisk opplevelse av å bli healet - man føler seg bedre, og vil antakeligvis tolke alle tegn på bedring som resultat av healingen.
JEG vet at healing virker. Men den vitenskapelige forklaringen har jeg ikke.
Jo, men har du reflektert nøye over dette? Har du forkastet hele det psykiske aspektet ved saken?

Å benekte det og bortforklare det er som å si " jeg ser det ikke, jeg kan ikke måle det.
Da kan det ikke finnes...
Nå har man faststlått vitenskapelig at svart materie finnes, ikke fordi de kan se eller måle de direkte.
Men de ser indirekte resultatene av den.
Det gjør vi og når det gjelder healing og mye av alternativ medisin.
Akupunktur, f.ex Begynt å bli stuerent det... Men har de den egentlige forklaringen - rent vitenskapelig ?
Jeg kan ikke nok om akupunktur til å uttale meg om det, men jeg mener bestemt at det går på manipulasjon av nervebaner, og derfor egner seg bra til smertelindring. Det kan også være snakk om en viss placeboeffekt. Smerte er tross alt bare en psykisk tolkning av nervesignaler, og kan lindres utelukkende ved psykisk påvirkning.
Antall ord: 688
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links