En av begrunnelsene til dette er at NRK allerede har mange opptak med Joralf Gjerstad.misty-gutt skrev:Leste for litt siden at Snåsa mannen takket nei til NRK programmet, eller den "vitenskapelige" testen de tenkte å utføre.
Jeg forstår ham godt, det har tross alt vært et voldsomt media kjør i de siste par åra.http://www.dagbladet.no/2008/12/30/kultur/litteratur/helse/4195139/ skrev:- Jeg kommer aldri til å bli med i det programmet, sier Joralf Gjerstad til Dagbladet.
Da vi snakket med ham i går, hadde han ennå ikke fått noen offisiell henvendelse fra NRK. Han stiller seg likevel undrende til at noen vil teste evnene hans nå.
- Jeg vært framme i lyset i et helt år, og vært med på alt. Hvis de skal begynne å teste meg nå, er de for seint ute. Jeg synes det er meningsløst at de skal begynne å forske på dette nå, når jeg har hjulpet folk i 60 år, sier Gjerstad.
Dokumentert før
En av grunnene til at Gjerstad ikke vil stille opp i NRK-programmet, er at han allerede har vært med i et NRK-program. I Faktor-dokumentaren «Kjenner du varmen?» fra 2006, følger et TV-team Gjerstad under en tur til Oslo. De spør om han kan behandle en familie foran TV-kameraene, noe «Snåsamannen» lar seg overtale til.
- Jeg var veldig skeptisk på forhånd, jeg ble jo satt på en veldig stor prøve. Men det virket 100 prosent, forteller Gjerstad.
Dokumentaren er blitt vist i reprise en rekke ganger. Sist på NRK2 1. desember, og på NRK1 2. juledag.
Asbjørn