Fakta, teori & skepsisGud eller ikke Gud - ateist vs kristen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Re: Gud eller ikke Gud - ateist vs kristen

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
misty-gutt skrev: Bevisene har mange funnet, så selv om ateistene ikke har funnet noen beviser, så betyr ikke det at det ikke finnes bevis.

Du har jo tydelig vist at du ikke klarer å komme opp med bevis.
Har aldri tanken slått deg, at du kanskje ikke er istand til å ta til deg bevisene? iallefall på det nåværende tidspunkt. Men forutsttningen til å tilegne deg fakta om dette, ligger også i DITT hjert, i din sjel som er ditt - jeg -, ja i ditt sinn, rett og slett. Det vet jeg.
Ikke antakelse sier du, nehei, hva med; villfaren ateistisk tro da?
Det er ikke noe vits i prøve engang. Du tar feil, og nå gidder jeg ikke å forklare det til deg flere ganger.
Nei, du har ikke bevist at "jeg tar feil", men du TROR det, liksom du tror mye annet.
Antall ord: 146
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

D.A. skrev:Som rhonersen sier; Ateisme er en ikke tro, iom. at ateister ikke tror da det ikke finnes grunnlag for å tro.
Jeg forstår argumentet, men dypest sett blir det en form for tro også det, eller en antakelse kan man godt også si. Kan også sikkert bruke andre ord som f.eks en vrangforestilling.
Antall ord: 57
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16

Innlegg av rhonersen »

misty-gutt skrev:Det vil da også være riktig å si at ateister antar at Gud ikke finnes. Det er ikke noen viten i antakelsen.
Nei. Det er ingen tro eller antakelse å IKKE TRO noe når det mangler grunnlag for det, som er ateisters posisjon. Å IKKE TRO er ikke en påstand eller en stilling som kan kalles "tro"
Ateister har jeg hørt mange ganger si "Jeg tror ikke på Gud" ikke så mange vil si "Jeg vet at Gud ikke finnes" Så derfor blir det en form for tro, som også vår venn Moonstone uttrykker det når han sier: "ALLE mennesker er faktisk troende. Spørsmålet er bare hva de velger å tro på."
Nei, det er ikke en form for tro. Å ikke tro, er ikke tro. Det sier seg selv, bokstavlig talt.
Det gjelder også ateister, så enkelt er det igrunnen.
Nei, at du gjentar denne feilen gjør det ikke mer riktig.
Antall ord: 159

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Hva tror DU, rhonersen; eksisterer Gud eller eksisterer Han ikke?
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16

Innlegg av rhonersen »

misty-gutt skrev:Hva tror DU, rhonersen; eksisterer Gud eller eksisterer Han ikke?
Jeg tror ikke på guds påståtte eksistens. Det er ingen antakelse eller påstand, og heller ingen tro.
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

rhonersen skrev:
misty-gutt skrev:Hva tror DU, rhonersen; eksisterer Gud eller eksisterer Han ikke?
Jeg tror ikke på guds påståtte eksistens. Det er ingen antakelse eller påstand, og heller ingen tro.
Da sier du vel at det rett og slett er din uvitenhet, at det først og fremst er det du uttrykker med dette, ditt utsagn.

Fra mitt ståsted er troen; full visshet. Gud har selv gitt meg bevisene, de jeg ikke kunne øyne i min tidligere ateistiske tilværelse. I ettertid ser jeg at jeg både var vantro (en form for tro) og uvitende iht dette.
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Da vet du vel også hva drivkraften bak din nysgjerrighet og interesse for emnet skriver seg ifra? Det var også den, altså drivkraften, jeg kunne tenke meg å hør deg fortelle litt mere utfyllende om, hvis du kan?
Det er ikke noen drivkraft bak det. Nysgjerrighet og interesse -er- drikraftene.
Jeg -vet- at det vil gjøre meg til en mer opplyst person, og gi meg kunnskaper jeg kan få bruk for i diverse situasjoner.
Kan du gi et godt og typisk eksempel på en slik situasjon? Hva er din beveggrunn, hovedformål med din bruk av dette?
Én grunn kan være i diskusjoner, det seg være i fora eller i sosiale sammenhenger. Det kommer også godt med når jeg lager kunst eller kortfilm. Utover dette skal ikke jeg sitte og utlevere meg overfor deg.
Misty skrev:
Kimbara skrev:Hva vet du om min erfaring?
Ikke mer en det du vet om min erfaring, kan jeg tenke meg.
Jeg vet ingenting om din erfaring utover det du har fortalt, men så her ikke jeg påstått at du ikke har erfaring heller. Ser du forskjellen?
På en skala fra 0, som minste score og opp til 10, full pott, hvor stor forutsetnig mener du at du selv har til å vurdere andres erfaringer med den åndelige dimensjonen? Det være seg andres opplevelser med Gud, eller andre åndelige krefter?
Det er ikke slik det fungerer. Min forutsetning varierer fra sak til sak og menneske til menneske. Det kommer bla.a. an på hvor mye personen forteller av detaljer rundt hendelsen og seg selv. Jeg kan ikke ta for meg saken på annet basis enn de opplysninger jeg får servert.
Forklar også om du kan, hva du kan gjøre med hver enkelt sak. for det kan jo være intressant for mange å høre dine synspunkter om.
Det er ikke så mye jeg får gjort annet enn å tilby "alternative", eller naturlige, forklaringer på det som fortelles om. Hvis jeg i samme slengen sprer lysten til kritisk tenking så er det desto bedre.
Kan du gi noen konkrete eksempler på hvem du mener er "forståsegpåere" og som " ikke har grunnlag for det de snakker om" ja, etter din oppfattning?
Det har jeg allerede sagt; de som proklamerer konklusjoner og tilbyr "svar" på ting de ikke har annen forutsetning for å snakke om annet enn fra egne tanker og fantasi. Et helt konkret eksempel er deg.
Og skiller du på det å søke kunnskap om dette mot det å heller kunne avvise vårt åndelige aspekt, ved personlige opplevelser av andre?
Jeg avviser ikke noe åndelig aspekt - jeg avviser påstander om dette hvis ikke grunnlaget eksisterer. Om Gud eller spøkelser finnes vet jeg ikke, men jeg vet at det er fint lite eller ingenting som peker i den retningen.
Antall ord: 477
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

misty-gutt skrev:
D.A. skrev:Som rhonersen sier; Ateisme er en ikke tro, iom. at ateister ikke tror da det ikke finnes grunnlag for å tro.
Jeg forstår argumentet, men dypest sett blir det en form for tro også det, eller en antakelse kan man godt også si. Kan også sikkert bruke andre ord som f.eks en vrangforestilling.
Nei.
Vi har en påstand det ikke finnes bekreftelse på; "Gud eksisterer".
På spørsmålet: "tror du Gud eksisterer?", kan man svare ja, eller nei. Svarer man ja, tror man på påstanden, svarer man nei, tror man ikke på påstanden. :)
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev: Det er ikke noen drivkraft bak det. Nysgjerrighet og interesse -er- drikraftene.
Ok, greit svar i og for seg. Men, det er som regel et - men - ;) så, kan det alikevel tenkes at det ligger en lengsel, som en del av drivkraften, kanskje godt undertrykt i deg selv. Ja, en lengsel mot noe, men et noe som du ikke helt vet hva er, og som ikke kommer opp til din overflate, om du kjenner riktig godt etter? Eller ser du helt bort ifra det?
Én grunn kan være i diskusjoner, det seg være i fora eller i sosiale sammenhenger. Det kommer også godt med når jeg lager kunst eller kortfilm. Utover dette skal ikke jeg sitte og utlevere meg overfor deg.
Ok, neida dine hemmeligheter skal du ikke avsløre for meg, var heller ikke ute etter det. Så, du bruker dine erfaringer fra oss her i forumet i mange sammenhenger. Får håpe da at vi blir gjengitt riktig da, hehe. Handler dine kortfilmer også om det overnaturlige? er de å få tak i, eller er de kun til privat bruk?
Jeg vet ingenting om din erfaring utover det du har fortalt, men så her ikke jeg påstått at du ikke har erfaring heller. Ser du forskjellen?
Mulig jeg har misforstått deg da. Trodde ikke at du har hatt noen overnaturlige opplevelser. Men har du selv erfarig fra dette, så del med oss andre da, dette er riktig forum for det, det vet du.
Min forutsetning varierer fra sak til sak og menneske til menneske. Det kommer bla.a. an på hvor mye personen forteller av detaljer rundt hendelsen og seg selv.
Ja, det er klart. Er det noe du har funnet mer sannsynlig, enn noe annet av det du har lest her på forumet, så ville det vært veldig interessant å høre om det fra deg selv. Har du en slik sak?
Det er ikke så mye jeg får gjort annet enn å tilby "alternative", eller naturlige, forklaringer på det som fortelles om.
Ja, det kjenner vi jo godt til nå. Og sånn må det vel være, siden vi har så forskjellige ståsteder.
Hvis jeg i samme slengen sprer lysten til kritisk tenking så er det desto bedre.
Ord mot ord, det blir det diskusjon ut av, ja.
Det har jeg allerede sagt; de som proklamerer konklusjoner og tilbyr "svar" på ting de ikke har annen forutsetning for å snakke om annet enn fra egne tanker og fantasi. Et helt konkret eksempel er deg.
Jeg er konsekvent, men så vet jeg da også Hvem jeg har full tillit til.
Jeg avviser ikke noe åndelig aspekt - jeg avviser påstander om dette hvis ikke grunnlaget eksisterer.
Det er her jeg sier at du tar deg vann over hodet. For hvordan kan du bare avvise det som så mange mennesker både i for og nåtid har opplevd og opplever. Jeg mener at du kun gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å være så avvisende. Men, jeg må også si at jeg ikke kjøper alt jeg hører, eller deler syn på hva som blir fortalt i mange historier. Derfor velger jeg å ikke kommentere så mye av det jeg leser av andres åndelige opplevelser med hva jeg mener at det er. Har selv sett en person jeg trodde var et avdødt menneske da jeg så det, den viste seg i den avdødes skikkelse, og leeenge etter hendelsen trodde jeg at det var den avdøde, men nå vet jeg bedre. Og hva annet kan jeg si; Gud være takk, Han som opplyser på riktig.
Om Gud eller spøkelser finnes vet jeg ikke, men jeg vet at det er fint lite eller ingenting som peker i den retningen.
Et greit utsagn det, fra ditt ståsted er det slik. Men så har du hele spekteret av mennesker med ulike opplevelser med den åndelige dimensjonen, eller verden.

Jeg avviser ikke ulike paranormale hendelser til andre, jeg vet at det rører seg mye rundt omkring, og mange har spørsmål slik vi ser, de har ikke oversikten over hva de selv opplever. Jeg forstår de godt, for jeg har også vært på den fronten i noen sammenhenger. Du vil vel si at jeg er arogant nå, men nei, nå VET jeg, takket være, ja, Gud er god! :)
Antall ord: 737

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

D.A. skrev:
misty-gutt skrev:
Nei.
På spørsmålet: "tror du Gud eksisterer?", kan man svare ja, eller nei. Svarer man ja, tror man på påstanden, svarer man nei, tror man ikke på påstanden. :)
Ok, ateistene (har vært en selv) tror at de ikke tror at de tror Gud ikke finnes. Eller på noen måte vil vedkjenne seg denne gestalt.

Puh.. ;)
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

misty-gutt skrev:
D.A. skrev:
Nei.
Ok, ateistene (har vært en selv) tror at de ikke tror at de tror Gud ikke finnes. Eller på noen måte vil vedkjenne seg denne gestalt.

Puh.. ;)
:)

Slik er det ikke. Dette er to forskjellige ideologier. Du mener sikkert at ateister tror påstanden er feil? Men ut fra et ateistisk ståsted er påstanden feil i.o.m. at det ikke finnes noe fakta i dens favør. Ateister mener at det ikke er grunn til å tro på noe, om empiriske undersøkelser ikke svarer til troen.
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

D.A. skrev:
misty-gutt skrev:
D.A. skrev:
Nei.

Puh.. ;)
:)

Slik er det ikke. Dette er to forskjellige ideologier. Du mener sikkert at ateister tror påstanden er feil? Men ut fra et ateistisk ståsted er påstanden feil i.o.m. at det ikke finnes noe fakta i dens favør. Ateister mener at det ikke er grunn til å tro på noe, om empiriske undersøkelser ikke svarer til troen.
Akkurat, joda jeg forstår, du forklarer dette på en klar og grei måte, D.A. :) (og sett fra ateistens ståsted)

En forhendværende ateist, hardbarka sådan, som jeg kjenner til, vitnet i en forsamling om sin omvendelseen fra sin ateisttilværelse.

Han sa det ganske enkelt: "Da jeg slapp taket, og Jesus kom og frelste meg, ble samtidig den ateistiske åndsmakten som holdt meg i sitt jerngrep, dratt ut og blåst vekk, siden har jeg ikke kjent noe til den mer"

At ateismen er en mørkets åndsmakt, kan ikke ateisten se selv, eller forstå av egen kraft eller forstand. Bare Gud kan hamle opp med den, for den som våger å begi seg ut på den lykksalige, må jeg si, ferden.

Derfor kunne også ateisten jeg fortalte om, liksom meg, si: Jesus har satt meg FRI.

Nå kan jo ateister også forlate sin post og bli f.eks. muslim, eller begynne å tro på spøkelser, men det vil ikke føre en til sannhetens rike, dit hvor Jesus leder an.
Antall ord: 320

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Har dere hørt om svensken, dansken og nordmannen?
Antall ord: 9
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Ok, greit svar i og for seg. Men, det er som regel et - men - ;) så, kan det alikevel tenkes at det ligger en lengsel, som en del av drivkraften, kanskje godt undertrykt i deg selv. Ja, en lengsel mot noe, men et noe som du ikke helt vet hva er, og som ikke kommer opp til din overflate, om du kjenner riktig godt etter? Eller ser du helt bort ifra det?
Nei, det er ikke slik at jeg ser bort ifra det - jeg er såpass trygg på meg selv at jeg vet hva som ligger bak mine handlinger og væremåte.
Ok, neida dine hemmeligheter skal du ikke avsløre for meg, var heller ikke ute etter det. Så, du bruker dine erfaringer fra oss her i forumet i mange sammenhenger. Får håpe da at vi blir gjengitt riktig da, hehe. Handler dine kortfilmer også om det overnaturlige? er de å få tak i, eller er de kun til privat bruk?
Jeg bruker ikke folk fra forumet, men den kunnskapen jeg tilegner meg i diskusjoner - enten ved å lese det andre skriver, eller å lese meg til kunnskap diverse steder på nett eller i bøker.
Hva kortfilmene mine handler om er ikke interessant i denne diskusjonen.
Mulig jeg har misforstått deg da. Trodde ikke at du har hatt noen overnaturlige opplevelser. Men har du selv erfarig fra dette, så del med oss andre da, dette er riktig forum for det, det vet du.
Jeg klassifiserer det ikke som paranormale opplevelser, da det kun er opplevelser jeg ikke har funnet noen forklaring på pr. dags dato. Hvis man klassifiserer noe man ikke har svar på som "paranormalt", så har man begrenset seg fryktelig. Det er med andre ord åpent for alle muligheter, bare svaret er godt nok.
Ja, det er klart. Er det noe du har funnet mer sannsynlig, enn noe annet av det du har lest her på forumet, så ville det vært veldig interessant å høre om det fra deg selv. Har du en slik sak?
Ikke på stående fot.
Ord mot ord, det blir det diskusjon ut av, ja.
Nå må du ikke glemme at ordene som ytres er av ulik tyngde hva argumentasjonen angår.
Jeg er konsekvent, men så vet jeg da også Hvem jeg har full tillit til.
Ja, det vet vi. For å være helt ærlig så er det et aspekt ved hva psyken vår er kapitabel til som både skremmer og fascinerer meg.
Jeg avviser ikke noe åndelig aspekt - jeg avviser påstander om dette hvis ikke grunnlaget eksisterer.
Det er her jeg sier at du tar deg vann over hodet. For hvordan kan du bare avvise det som så mange mennesker både i for og nåtid har opplevd og opplever. Jeg mener at du kun gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å være så avvisende.
Uenig. Ytres en påstand uten at grunnlaget foreligger, så er ikke påstanden noe verdt. Ingen er tjent med tomme påstander og konklusjoner. Hva så og så mange mennesker mener og har ment og tolket opp igjennom tidene er meg revnende likegyldig, for å være så fri. Personlige spekulasjoner og tankevandring er kun interessant for meg fra et psykologisk ståsted - ikke som grunnlag for konklusjoner.
Et greit utsagn det, fra ditt ståsted er det slik. Men så har du hele spekteret av mennesker med ulike opplevelser med den åndelige dimensjonen, eller verden.
Jeg kjenner godt til dette, og for meg dreier det seg om mentale prosesser.

Forøvrig er det koselig å fraternisere, men nå syns jeg vi har beveget oss langt nok utenfor diskusjonens kjerne.
Antall ord: 616
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

misty-gutt skrev: At ateismen er en mørkets åndsmakt, kan ikke ateisten se selv, eller forstå av egen kraft eller forstand. Bare Gud kan hamle opp med den, for den som våger å begi seg ut på den lykksalige, må jeg si, ferden.
Nå undervurderer du andres dømmekraft og forstand. Hva med å se på fakta, og forsøke å se det hele i perspektiv?
Derfor kunne også ateisten jeg fortalte om, liksom meg, si: Jesus har satt meg FRI.

Nå kan jo ateister også forlate sin post og bli f.eks. muslim, eller begynne å tro på spøkelser, men det vil ikke føre en til sannhetens rike, dit hvor Jesus leder an.
Hehe.. Mange religioner hevder å formidle sannheten. Om de skal gjøre det, må budskapet stemme med virkeligheten, noe det ikke gjør i mange tilfeller. Det som kalles sannhet virker mer som en subjektiv "sannhet", eller rettere sagt en dogme som man blir overbevist, selv om argumenter og bevis mangler på mange områder. Det kan altså være illusjoner.
Antall ord: 174

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links