Healing og annen alternativ medisinDet å stå på utsiden

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Det å stå på utsiden

Innlegg av ludoburgero »

Hei,

Jeg vil bare med det første komme med en liten opplysning. Her snakker jeg om meg selv, og om mine erfaringer av det dårligere slaget. I den forbindelse vil jeg gjerne høre hva dere har å si, enten det er et åndelig aspekt av det eller et helt logisk et. Det er faktiske hendelser, men hvorvidt det kan snakkes om energier kan nok diskuteres. Jeg vil ihvertfall bruke den termen også om humøret og eventuelle hensikter til mennesker rundt meg. Så er det avklart ihvertfall.

Det har seg slik at jeg til tider har vært svært knyttet til mennesker i livet mitt som jeg ikke lengre har kontakt med. Slik har det vært gjennom hele livet mitt, og grunnene til det er mange og intrikate, men hovedproblemene er min sosiale usikkerhet og min tendens til å følelsesmessig engasjere meg med mennesker jeg blir glad i. Samtidig trekkes jeg mot de som er like meg på denne måten, og dermed har konflikter oppstått. Det har ikke alltid vært rom for å utfylle hverandre, men forskjellene har istedenfor blitt for store mellom oss, på lik linje som de tverre og stae likhetene har også skyvet oss fra hverandre.

Problemet som har oppstått i etterkant (det er snakk om år siden) er mer eller mindre sosiopatiske ekskjærester og jentevenner av meg sitt markeringsbehov (gjelder disse, med et ekstremt fåtall å vise til av gutter, fordi gutter "ikke tenker sånn"). Det jeg ofte opplever er at jeg fra tid til annen bumper borti noen (for meg) nye mennesker som har kjennskap til disse. Har skjedd ifbm. arbeidsplasser eller gjennom felles bekjente med vedkommende.
Grunnet de følelsesmessige tilknytningene jeg har hatt til mine tidligere venner, så er det mye bitterhet inni bildet, og jeg merker at de har snakket om meg til disse jeg treffer. Disse nye gir meg dette evil eye... slik: :evil: Okay, da... sikkert jeg som er en smule paranoid. Men altså, poenget mitt er at denne negative energien som dette bringer med seg trekker ned humøret mitt. Jeg er nok lettpåvirkelig fordi jeg har utviklet sterke bånd med disse tidligere vennene mine, og det er jo lite hyggelig når noen jeg ikke engang har fått tid til å bli kjent med har dannet et inntrykk av meg basert på bitre meninger pga. uoppgjorte ting og løse tråder som bare har blitt stuet under tepper (ikke akkurat etter min vilje, men det er en annen historie).
Det skal sies at vi alle har vår delskyld i problemer som oppstår i forhold.

Så det jeg lurer på er hvordan jeg kan beskytte meg mot denne oppførselen, kanskje velsignes fra å måtte ta inn denne negative utladningen, uten å måtte ty til å rippe opp i gamle sår og gjenoppta kontakt med gamle bekjente som ikke ville bringt med seg noe godt.

Når man gir uttrykk for meg at man ikke vil snakke om problemer, selv etter at jeg har prøvd å ta opp dette gjentatte ganger, så gir jeg opp som respekt for vedkommendes ønsker.
Jeg selv har for lengst begravd stridsøksa, men når de fremdeles sitter med bitterhet og vil ta dette ut på meg via å markere seg gjennom felles bekjente, så synes jeg det er på tide at noe må skje. Og da spør jeg om råd til hva jeg kan gjøre for noe?
Det er ikke slik at jeg ikke kan leve med det, men jeg vil også kunne slippe, for det merkes en dyster og tung stemning. Det er tydelig at noen gjør dette i ren sympati og gir etter for manipulativt sladder og drittkasting (av hvilken karakter det er, vet jeg ikke, men jeg vet at når noen er sure, selv etter å ha blitt enige om at dette forholdet ikke funker lengre, fordi "jeg tar så lett på det" og at man ikke fikk muligheten til å se meg knust, akkurat, så har vedkommende et problem).

Kort fortalt dreier det seg om ei og annen bitch.
Som virker ustoppelig i all sin bitterhet. Når man snakker om at det er som om man har blitt kastet en forbannelse over, så lurer jeg på om det er slik det føles.

Vil legge til at mitt dårlige humør ovenfor slike situasjoner bare bringer med seg ytterligere negativitet. Dette vet jeg er "min egen skyld" og at jeg helt og holdent kan klandres for at det fortsetter, men jeg vet slett ikke hvordan man skal bryte et slik mønster, når det er en så integrert del av meg som føles som om det har sprunget ut i både vener og sjel og i hele min eksistens.

Derfor ligger temaet i den delen av forumet det ligger.
Håper på å få noen gode råd til hvordan jeg kan gripe tak i kjernen av problemet.
Antall ord: 829
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Aug 2006 20:33
18
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Re: Det å stå på utsiden

Innlegg av Diffusa »

Grip kjernen i saken med aksept. Aksepter at folk er som de er og så gå videre.
Den beste beskyttelsen er å ha tro på seg selv, og ikke la deg påvirke av andre tidligere venners bitterhet. Istedet for å ende opp som bitter selv, så la dem slite med bitterheten sin for seg selv. Ha tillit og stol på at dine nye venner ikke lar seg påvirke av det som måtte komme fra dine tidligere relasjoner.
Slutt med å sparke deg selv i leggen liksom.. ;)
Antall ord: 86
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Ta det opp med vekommende som spytter eder og galle å si det du mener rett ut UTEN å heve stemmen. ^^ Asså, løsningen på problemer av denne typen tror jeg kun kan løses med komunikasjon. Som sagt, jeg tror.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Diffusa »

Hadde det bare vært så enkelt.. Ikke alle det funker med, dessverre.
Antall ord: 13

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

OG om ikke komunikasjon får slutt på det så prøv diffusa sin metode ^^ Slettes ikke verst den heller :D
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Diffusa »

Nå er jeg så frekk at jeg tillater meg selv å si det at han har prøvd, og at det gjorde saken verre.

*leggefremfingreneogventepåatLudofinnerlinjalen* 8-[
Antall ord: 25

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Diffusa skrev:Nå er jeg så frekk at jeg tillater meg selv å si det at han har prøvd, og at det gjorde saken verre.

*leggefremfingreneogventepåatLudofinnerlinjalen* 8-[
...men det har du rett i, og mer kan jeg ikke si.

Jeg har kanskje bare vært uheldig, eller så dreier det seg om at jeg alltid har vært den til å stole på. Og siden jeg også er menneskelig og dermed har mine feil, så blir de sett på som gigantisk store fordi jeg egentlig har vært en dumsnill tøffelhelt hele tiden som bare har villet alles beste. Når de omsider deler erfaringer på de områdene jeg har sviktet dem, så blir det som at dag blir til natt. Hvis man skjønner. Det er ihvertfall slik jeg selv har oppfattet situasjonen, med forbehold om at jeg høres arrogant ut nå. Men det er ikke slik ment.

Da jeg la tarot på situasjonen min og stilte spørsmål, så fikk jeg som svar at jeg dveler ved og ikke vil akseptere at enkelte ting i livet må passere og gå videre. Så det er kanskje meningen at jeg skal komme meg videre og bare la situasjonen ordne seg selv. Det virker som en litt demotiverende måte å takle et problem på, for jeg er nok dessverre vanskelig og konfronterer et problem fremfor å flukte fra det. Dette til tross for at det kan virke pågående mot dem jeg konfronterer.

Kanskje det hele dreier seg om at jeg ikke synes "det er meg" å bare la dette skure og gå?
Da trenger jeg enten hjelp til det ene eller andre her, mener jeg:

A) Forstå situasjonen og oppnå dialog med dem det gjelder
B) Forstå at de ikke vil ha noen dialog med meg og at jeg ikke er priviligert til å forstå situasjonen

Sistnevnte synes jeg skurrer litt, for de kan umulig gå rundt og markere seg med den bitterheten uten å mene noe med det. Hvis jeg ikke betyr noe, og de helst ikke vil ha kontakt i det hele tatt, så kan de vel også drite i å markere seg på denne måten?

Hvilket fører meg til følgende konklusjon; om alternativ B stemmer, så er ikke disse menneskene verdt å bruke mer energi på, og de må bare ha enten vært falske når vi kjente hverandre og at jeg aldri så det. Eller at de er komplett dumme og har ikke selvinnsikt nok til å skjønne hva de driver med.

Jeg går alltid med et håp om at alternativ A skal skje da.
Antall ord: 433

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Akasha memoria skrev:Ta det opp med vekommende som spytter eder og galle å si det du mener rett ut UTEN å heve stemmen. ^^ Asså, løsningen på problemer av denne typen tror jeg kun kan løses med komunikasjon. Som sagt, jeg tror.
Jeg har prøvd. Ved å ikke heve stemmen, ved å heve stemmen, ved å skrive meldinger, ved å ta det på MSN, ved å ta det på Facebook, ved å ta det face to face over en kopp kaffe.

Nix og nada.

Ellers er jeg helt enig med deg: jeg tror fremdeles løsningen på denne typen problemer kun kan løses med kommunikasjon. Men jeg har vært alene om den oppfatningen tydeligvis.
Begge parter må være villige til å kommunisere, men jeg tror jeg kan virke skremmende på folk når jeg først sier min mening. De oppfordret meg stadig vekk til å si ifra om ting som plaget meg (så mye som jeg har bare tatt til meg alt dritten før), men straks jeg sa ifra til dem (og det var ikke av det hissige slaget, men bare mer konfronterende) så tålte de det ikke.
De trodde visst ikke det skulle gjelde dem selv?
Men hallo - hvis jeg ikke får være meg selv (og med så mye hensyn jeg faktisk syns jeg har tatt), hvem skal jeg da være? Og hvem skal jeg være det for? Jeg foretrekker å være ærlig.
Antall ord: 237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

ludoburgero skrev:
Akasha memoria skrev:Ta det opp med vekommende som spytter eder og galle å si det du mener rett ut UTEN å heve stemmen. ^^ Asså, løsningen på problemer av denne typen tror jeg kun kan løses med komunikasjon. Som sagt, jeg tror.
Jeg har prøvd. Ved å ikke heve stemmen, ved å heve stemmen, ved å skrive meldinger, ved å ta det på MSN, ved å ta det på Facebook, ved å ta det face to face over en kopp kaffe.

Nix og nada.

Ellers er jeg helt enig med deg: jeg tror fremdeles løsningen på denne typen problemer kun kan løses med kommunikasjon. Men jeg har vært alene om den oppfatningen tydeligvis.
Begge parter må være villige til å kommunisere, men jeg tror jeg kan virke skremmende på folk når jeg først sier min mening. De oppfordret meg stadig vekk til å si ifra om ting som plaget meg (så mye som jeg har bare tatt til meg alt dritten før), men straks jeg sa ifra til dem (og det var ikke av det hissige slaget, men bare mer konfronterende) så tålte de det ikke.
De trodde visst ikke det skulle gjelde dem selv?
Men hallo - hvis jeg ikke får være meg selv (og med så mye hensyn jeg faktisk syns jeg har tatt), hvem skal jeg da være? Og hvem skal jeg være det for? Jeg foretrekker å være ærlig.
:notworthy: Hoho! Så riktig ludo! Ser nøyaktig slik på det selv :D Kunne ikke sagt det bedre selv^^
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Eh... Ludo...:

Det kan jo virke som om du vet hva som bør gjøres...?

Bare du kunne fått muligheten til å begynne på nytt.. lissom..?

Så... Start "all over again".. prøv på nytt, men med andre personer involvert..
Kutt denne "vennskaps-strengen", eller behovet om å "gjøre opp for deg".

Gi blaffen i disse personer, ignorer de totalt.
Begynn på nytt, med nye bekjentskaper..

Du er et godt menneske Ludo, med mye viten, som andre drar veldig nytte av..
Du taler også med "vis tunge", tross din unge alder.

Jeg f.eks.

Har startet et "nytt liv" 2 ganger jeg, før det begynte å rulle "min vei"
(gift 2 ganger, med totalt 3 barn)
Nå etter totalt 10 års ekteskap(3+7), har jeg funnet meg selv, og de personer som tar meg for den jeg er...

Det er ingen vits å kjempe hver eneste dag for å blidgjøre andre hele tiden, du har også dine verdier som er viktige.
Antall ord: 162
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Jeg stemmer for at du adopterer og lever etter følgende holdning: folk er idioter. Kutt ut mennesker som ikke gjør annet enn å skape problemer og stjele energi. Det er ikke noe poeng i å jobbe ræva av seg for å ordne noe som ikke kan ordnes.

Jeg sier som The Beatles: Let it be.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Det finnes bare en person vi kan styre, en person vi kan endre
og det er oss selv. Å ønske en gitt løsning på en utfordring er
fint, men det er bare ett ønske. Når det er prøvd og ikke gikk
da er det bare å gi slipp. Få det ut av livet og kun lagre det
som en erfaring. Du har jo tydelig gjort alt med integritet, du
har vært flinkere enn de fleste i forsøket med å løse opp. Men det
ble ikke tatt i mot.
Din jobb i dette forholdet er over.
Det å gi slipp kan være både frustrerende, skuffende og skremmende.
Men egentlig er det en flott ting, for det gir plass til noe nytt.
Antall ord: 124
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Jeg har problemer med å velge, fordi jeg kan forstå alle de rådene dere kommer med, og jeg synes egentlig både Kaja og Tafse sine råd er like bra på hver sin måte.
Til tross for kontrastene, liksom.

Martine, jeg foretrekker faktisk å gi en stor del av min energi til fordel for andre.
Det er ikke hovedproblemet. Dessuten mener jeg det ikke er noe som heter å stjele energi.
Man velger selv om man skal gi eller ikke, selv om det kan være utfordrende.
MEN, jeg sier som du har sagt mange ganger før (ikke helt direkte):
Disse menneskene er problemet, det er ikke alt jeg kan gjøre noe med. Jeg kan ikke styre alt.

HappeTitten: Takk for varmende ord. Det er tydelig at du også vet hva det innebærer å starte på nytt. Selv har jeg gjort det flere ganger, men ikke i den grad du har det.

Jeg kjemper ikke hele tiden for å blidgjøre andre.
Den jeg kjemper mest med er meg selv.
Håper å finne litt ro snart, for jeg har kjent på den før.
Antall ord: 185

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

En ting er jo å akseptere at mennesker er som de er, men jeg skjønner jo godt hvis du sliter med å akseptere at de fortsatt går rundt å snakker om det og deg. Det sier jo mye om de personene det gjelder, men jeg ville selv slitt med at noen gikk rundt med slik bitterhet.
Nå er det jo uansett slik at dette med bitterhet nesten bare må gå sin gang, og for noen kan det faktisk ta flere tiår. Du får prøve å ta det som et kompliment at de var så glad i deg at de ikke kommer over dette, for det skal som regel ganske mye følelser til for å skape bitterhet.

Og vet du, når snakking ikke funker og du har prøvd alle mulige måter, så er kanskje det eneste som hjelper å bli forbanna og si at du kommer til å ta igjen med akkurat samme mynt om de ikke slutter umiddelbart. Ikke noe gøy å gå til det steget, men hvis du kan ende opp med å bli bitter selv om du ikke får en avsluttning på det...?

Du har, som kaja sier, kun kontroll over deg selv. Men det er utrolig hvor stor grad man kan styre andre også om man er litt kynisk og manipulerende. Det er jo på ingen måte et mål og vi vet jo alle hva vi kategoriserer slike mennesker som; psykopater. Dog, jeg vet du er en så snill person at du med trygghet sikkert kan være litt bitch du også om noen virkelig gjør livet vanskelig for deg :)
Antall ord: 268
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

ludoburgero skrev:Martine, jeg foretrekker faktisk å gi en stor del av min energi til fordel for andre.
Det er ikke hovedproblemet. Dessuten mener jeg det ikke er noe som heter å stjele energi.
Man velger selv om man skal gi eller ikke, selv om det kan være utfordrende.
MEN, jeg sier som du har sagt mange ganger før (ikke helt direkte):
Disse menneskene er problemet, det er ikke alt jeg kan gjøre noe med. Jeg kan ikke styre alt.
Jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er greit å bruke energi på mennesker du ikke får noe godt tilbake fra. Det blir som å pisse i havet.

Siden du mener det er så valgfritt å la seg påvirke eller ikke, valgfritt å la andre suge til seg energien din, kan du vel bare velge å ikke la dette menneske påvirke deg. Flytt fokuset, som du hele tiden sier til meg.
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links