Drømmer, NDO & ut av kroppenKontroll over sine Drømmer

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Kontroll over sine Drømmer

Innlegg av Kimbara »

Metal maniac skrev: Når man drømmer, er det en blanding av bevist og ubevist sinn som sammarbeider. Noen ganger hender det at det ubevisste sinn tar ovehånd, og det er da man opplever at drømmen ikke har noen tidsmessig sammenheng, siden at det ubevisste plan ikke har noen "regler" på hvordan tid fungerer. Det er forresten derfor enkelte har drømt om fremtiden.
Dette er pseudovitenskap. Man har aldri kunnet konkludere med at noen noensinne har kunnet drømme om fremtiden. Det dreier seg nok snarere om tolkning av drømmer i ettertid - tolkninger som får drømmene til å virke som de handlet om fremtiden. Man speiler sine egne forventninger og håp over på sin egen selektive hukommelse f.eks.

En slik konklusjon som du kommer med der virker som et resultat av å totalt overse alle problemstillingene som reiser seg i forbindelse med snakk om tid. Har du tenkt noe igjennom det?
Antall ord: 158
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Metal maniac
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Sep 2007 15:14
17
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Metal maniac »

Kimbara skrev:
Metal maniac skrev: Når man drømmer, er det en blanding av bevist og ubevist sinn som sammarbeider. Noen ganger hender det at det ubevisste sinn tar ovehånd, og det er da man opplever at drømmen ikke har noen tidsmessig sammenheng, siden at det ubevisste plan ikke har noen "regler" på hvordan tid fungerer. Det er forresten derfor enkelte har drømt om fremtiden.
Dette er pseudovitenskap. Man har aldri kunnet konkludere med at noen noensinne har kunnet drømme om fremtiden. Det dreier seg nok snarere om tolkning av drømmer i ettertid - tolkninger som får drømmene til å virke som de handlet om fremtiden. Man speiler sine egne forventninger og håp over på sin egen selektive hukommelse f.eks.

En slik konklusjon som du kommer med der virker som et resultat av å totalt overse alle problemstillingene som reiser seg i forbindelse med snakk om tid. Har du tenkt noe igjennom det?
Troen på drømmenes spådomskraft er kjent gjennom den hele skrevne historien. I mange av oldtidens kulturer ble en drøm som varslet forestående oversvømmelse, invasjon, pest eller regimes undergang, behandlet med største respekt. I vestlig kultur har opplysningstiden rasjonalisme etterlatt en arv av dyp skepsis til alt "overnaturlig", enda vi hører ofte nok om sanndrømthet, særlig når det gjelder familie og venner. Men den første som offentliggjorde et metodisk forsøk på å kartlegge hvorvidt drømmer virkelig kan fortelle noe om forestående hendelser, var en britisk luftfartsteknikker, John William Dunne.
I 1902 hadde Dunne en drøm som korrekt forutsa utbruddet i vulkanen Mount Pelée på Maerinique. I drømmen ble han overbevist om at vulkanen ville bryte ut, og skyndte seg å varsle franske myndigheter om at den forestående katastrofen ville koste 4000 mennesker livet. Til sin forbløffelse leste han like eter i avisen at vulkanen faktisk hadde hatt et utbrudd. Overskriftene fortalte imidlertidig om 40 000 døde, ikke 4000. Dunne kom i ettertid til at drømmen som varslet han om katasrofen, ikke var en fremstilling av selve vulkanutbruddet, men egentlig en forutopplevelse av å lese avisreportasjen om det - og samtidig feillese overskriften som oppga antall døde.

Senere begynte Dunne å skrive ned sine og vennenes drømmer i en dagbok. Dagboken strekker seg i over 30 år, og det er denne dagboka som ga grunnlaget for Dunnes drømmehypotese som er mulig å lese i hans biograf "An Experiment with Time". Drømmehypotesen hans går ut på at drømmer like gjerner henter stoff fra fremtidige hendelser som fra det som allerede er hendt.

Det er mange eksempler på vitenskaplige beviste sanndrømte hendelser. Du kan bl.a. søke opp Malcom Bessant, en begavet synsk brite som ble med i et vitenskapelig forsøk i 1971 laget av to forskere fra Mainonides Dream Laborathy i New York.

Hvis du leser litt om Bessant, tror jeg det vil gi noen svar på hva enn du måtte lure på. :)
Antall ord: 505
En dag vil du innse at verden er mye mer enn dine fem sanser.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:

Slik jeg ser det så slaktet du ei høne nå og kalte det for ti fjær.
Metal Maniac sa ikke mere enn at noen har drømt om fremtiden.
Jeg kan også drømme om fremtiden, men det er ikke sikker den blir slik for det.
Antall ord: 208
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Slik jeg ser det så slaktet du ei høne nå og kalte det for ti fjær.
Nei, han sa ikke "bare" det. Han serverer en forklaring på hvorfor man drømmer om fremtiden.

Du har laget deg en egen tolkning når du mener han snakker om en fiktiv "fremtid". Han nevner siden eksempler på mennesker som etter sigende har spådd fremtiden i drømme, noe som avkrefter din tolkning.

Hønene bør du kanskje holde for deg selv.
Antall ord: 115
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:
ludoburgero skrev: Slik jeg ser det så slaktet du ei høne nå og kalte det for ti fjær.
Nei, han sa ikke "bare" det. Han serverer en forklaring på hvorfor man drømmer om fremtiden.
Jo, når du kritiserte ham hadde han bare gjort det.
Først etter at du slaktet høna og kalte det ti fjær, skrev han mer om hvorfor.
Du har laget deg en egen tolkning når du mener han snakker om en fiktiv "fremtid". Han nevner siden eksempler på mennesker som etter sigende har spådd fremtiden i drømme, noe som avkrefter din tolkning.
Siden, ja. Og det var egentlig bare hele poenget mitt.
Jeg kritiserte deg for å tillegge ham mere meninger i første innlegget du kom med til ham, ikke etter at han måtte forsvare seg. Uansett, jeg har selv drømt om ting som har skjedd lengre frem i tid, og så har det skjedd også. Det har ingenting med selektiv hukommelse å gjøre.

Jeg drømte det. Så skjedde det også. Noe var snakk om år frem i tid, andre ting var bare dager i forkant. Derfor tror jeg også på at fremtiden ikke trenger å være fiktiv i drømme.
Hønene bør du kanskje holde for deg selv.
Det er liksom dette med å overdrive... å gjøre ei fjær om til ti høns... mens jeg synes dette vitner om at du faktisk leser et innlegg slik du vil og kommenterer det som om meningen til den andre var akkurat slik du leste innlegget. Det er jo ikke alltid slik. Fjær er bare en del av høna.
Antall ord: 310

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Jo, når du kritiserte ham hadde han bare gjort det.
Først etter at du slaktet høna og kalte det ti fjær, skrev han mer om hvorfor.
Og det sier jo bare at jeg leste ham rett - ergo befattet jeg meg ikke med slakting av fjærkre.
Siden, ja. Og det var egentlig bare hele poenget mitt.
Jeg kritiserte deg for å tillegge ham mere meninger i første innlegget du kom med til ham, ikke etter at han måtte forsvare seg.
Du har jo ikke noe poeng. Jeg tilla ham ikke meninger, for det var den meningen han hadde. At du ikke forstod det ut ifra hans innlegg får du ta på din kappe, ikke kritisere meg for noe jeg ikke har gjort.
Uansett, jeg har selv drømt om ting som har skjedd lengre frem i tid, og så har det skjedd også. Det har ingenting med selektiv hukommelse å gjøre.

Jeg drømte det. Så skjedde det også. Noe var snakk om år frem i tid, andre ting var bare dager i forkant. Derfor tror jeg også på at fremtiden ikke trenger å være fiktiv i drømme.
Så du har drømt i detalj hva som kom til å skje og faktisk skjedde? Det finnes ikke tvil overhodet at du drømte -nøyaktig- det?
Det er liksom dette med å overdrive... å gjøre ei fjær om til ti høns... mens jeg synes dette vitner om at du faktisk leser et innlegg slik du vil og kommenterer det som om meningen til den andre var akkurat slik du leste innlegget. Det er jo ikke alltid slik. Fjær er bare en del av høna.
Det eneste dette vitner om er at jeg leste ham helt korrekt, mens du forsøker å sverte meg for noe som kunne vært sant om du hadde rett - noe du ikke har.
Det er ikke alle som opererer med doble meninger konstant, Ludo. Jeg vet du liker å gjøre det, antakeligvis for å "safe", men det finnes også mennesker som foretrekker å gjøre seg forstått uten en masse frem og tilbake.
Antall ord: 357
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gramzon
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Feb 2008 14:14
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hellvette på jord

Innlegg av Gramzon »

Rettelse, det er Hun
Antall ord: 21
Judging by pictures, hell looks a lot better than that other place.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Og det sier jo bare at jeg leste ham rett - ergo befattet jeg meg ikke med slakting av fjærkre.
Så hvis noen bekrefter mine fordommer og antagelser, så kan de legitimeres?
Dette gir oss ikke akkurat noe godt utgangspunkt for en bra diskusjon.
Hvis jeg fra nå av skulle anta at du mente ting du faktisk mener og legge frem synsingen min på den måten, ville du da synes det er helt greit - eller ville du kanskje korrigere meg eller føle at du må forsvare deg?

Det beste er vel å ikke anta for mye, syns jeg da. Men vi kan ha forskjellig syn på det.
Du har jo ikke noe poeng. Jeg tilla ham ikke meninger, for det var den meningen han hadde. At du ikke forstod det ut ifra hans innlegg får du ta på din kappe, ikke kritisere meg for noe jeg ikke har gjort.
Har ikke noe med om jeg forsto det eller ikke å gjøre.
Jeg viet det ikke mer oppmerksomhet enn å lese innlegget faktisk, da jeg reagerte på måten du svarte ham på. Jeg leste ikke neste innlegget før jeg kritiserte deg for dette heller.
Så du har drømt i detalj hva som kom til å skje og faktisk skjedde? Det finnes ikke tvil overhodet at du drømte -nøyaktig- det?
En gang til? Du er ustoppelig.
Jeg har ikke sagt dette om detaljer og "nøyaktighet" og bla bla bla.

Jo, tvilen finnes alltid, Kimbara. Alltid. Men jeg mener av og til noe helt klart jeg også.
Og dette er noe jeg har opplevd.
Det eneste dette vitner om er at jeg leste ham helt korrekt, mens du forsøker å sverte meg for noe som kunne vært sant om du hadde rett - noe du ikke har.
Det er ikke alle som opererer med doble meninger konstant, Ludo. Jeg vet du liker å gjøre det, antakeligvis for å "safe", men det finnes også mennesker som foretrekker å gjøre seg forstått uten en masse frem og tilbake.
Nei, jeg forsøker ikke å sverte deg. Bare fordi du ikke forstår hvordan jeg oppfatter din opptreden nå nettopp, selv om jeg sier det til deg at jeg synes du gjorde noe som ikke var helt riktig, så kan du ikke få meg til å ta det på min kappe. Jeg har forklart meg. Ikke les så mye mellom linjene.

Doble meninger? Jeg kunne for eksempel aldri vært klarere i tale enn det jeg er til deg nå.
Du finner sikkert mer enn bare det dobbelte også, så mye som du leser mellom linjene.
Det får du ta på din egen kappe.

Når jeg er diffus, tvetydig eller på andre måter slik du beskriver her, så gjør jeg det for å få frem klarhet. Noe annet ville det aldri være bruk for. Her synes jeg du klart og tydelig tolket Metal maniac feil i første omgang, fordi du ikke hadde grunnlaget til å uttale deg slik. Selv om du hadde rett. Det at du hadde rett har ingenting med saken å gjøre, faktisk. Poenget mitt er at du burde vite bedre enn å bare gå utifra at du forstår riktig bare rent konsekvent.
Antall ord: 539

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Jeg gidder ikke kommentere ytterligere de første avsnittene av innlegget ditt - jeg syns det blir for dumt.
ludoburgero skrev:
En gang til? Du er ustoppelig.
Jeg har ikke sagt dette om detaljer og "nøyaktighet" og bla bla bla.

Jo, tvilen finnes alltid, Kimbara. Alltid. Men jeg mener av og til noe helt klart jeg også.
Og dette er noe jeg har opplevd.
Ikke prøv å lemp dette med detaljer over på meg. Det er du som skrev at du drømte om fremtiden og at det ikke har med selektiv hukommelse å gjøre. Hvordan kan du vite det om du ikke vet 100% at alle detaljene i drømmen stemte med det som faktisk skjedde?
Doble meninger? Jeg kunne for eksempel aldri vært klarere i tale enn det jeg er til deg nå.
Du finner sikkert mer enn bare det dobbelte også, så mye som du leser mellom linjene.
Det får du ta på din egen kappe.
Hvem har sagt noe om at du hadde doble meninger akkurat nå? Det er ikke mye rom for doble meninger i regelrett kritikk.
Når jeg er diffus, tvetydig eller på andre måter slik du beskriver her, så gjør jeg det for å få frem klarhet.
Det var en meget dum uttalelse.
Noe annet ville det aldri være bruk for. Her synes jeg du klart og tydelig tolket Metal maniac feil i første omgang, fordi du ikke hadde grunnlaget til å uttale deg slik. Selv om du hadde rett. Det at du hadde rett har ingenting med saken å gjøre, faktisk. Poenget mitt er at du burde vite bedre enn å bare gå utifra at du forstår riktig bare rent konsekvent.
Herre...

Jeg hadde grunnlag for å uttale meg slik fordi han ganske klart og tydelig gav uttrykk for at sanndrømthet er et faktum. Dette gav han også en solid utdypning på FØR du kom med kritikken din. Hadde han forklart at han ikke mente det slik hadde jeg gitt deg rett, men slik du holder på nå er det bare kritikk for kritikkens egen del.
Antall ord: 377
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Jeg gidder ikke kommentere ytterligere de første avsnittene av innlegget ditt - jeg syns det blir for dumt.
Egentlig er det ikke dumt, jeg syntes det var noe av det viktigste jeg skreiv.
Ofte er det slik at du tar det som du synes er enklest å kverulere på som du hogger løs med motargumentering på, synes jeg. Men det er greit, smak og behag og det der...
Ikke prøv å lemp dette med detaljer over på meg. Det er du som skrev at du drømte om fremtiden og at det ikke har med selektiv hukommelse å gjøre. Hvordan kan du vite det om du ikke vet 100% at alle detaljene i drømmen stemte med det som faktisk skjedde?
Hva da lempe over? Kommenter det du leser, ikke feilsiter, ikke legg ord i munnen på andre og ikke snakk hele greia rundt i vendelse og vridelse. Jeg svarer gjerne på spørsmål, men ikke legg det frem som om jeg har sagt noe jeg ikke har sagt. Det blir bare fjas da.

Jeg kan ikke vite 100% at alle detaljene i drømmen stemte med det som faktisk skjedde.
Jeg vet derimot at det jeg drømte skjedde. Fotografiske bilder, "videoklipp" fra drømmene mine, viste seg å skje på samme måte i etterkant i våken tilstand. Hva mer kan jeg si?
Hvem har sagt noe om at du hadde doble meninger akkurat nå? Det er ikke mye rom for doble meninger i regelrett kritikk.
Ikke jeg ihvertfall. Men jeg tok et eksempel på at jeg nå var klar i tale ihvertfall.
Kimbara skrev:
ludoburgero skrev:Når jeg er diffus, tvetydig eller på andre måter slik du beskriver her, så gjør jeg det for å få frem klarhet.
Hvorfor det? I mine øyne er det iallefall greit å være ærlig.
Dessuten mener jeg det jeg sier - jeg gjør det ikke for ingen grunn.
Herre...

Jeg hadde grunnlag for å uttale meg slik fordi han ganske klart og tydelig gav uttrykk for at sanndrømthet er et faktum. Dette gav han også en solid utdypning på FØR du kom med kritikken din. Hadde han forklart at han ikke mente det slik hadde jeg gitt deg rett, men slik du holder på nå er det bare kritikk for kritikkens egen del.
Det synes ikke jeg. Du syntes det. Greit.
Igjen da... siden du ikke har fått det med deg: jeg kritiserte deg for å anta at noen mente noe mer bare fordi du er så kjapp på avtrekkeren straks det dreier seg om noe som ikke er falsifiserbart, verifiserbart, vitenskapelig dokumentert, henvist til i kilder som inneholder kilder som henviser til kilder som er autoriserte fra et hold som du holder din personlige lit til.

Egentlig er det bare det det dreier seg om. Ikke kritikk for kritikkens skyld.
Uansett, denne diskusjonen fører ingen vei, og det har blitt avsporing for lengst.
Kritikken kunne du jo eventuelt bare tatt til deg. Eller ikke. Men.
Antall ord: 508

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Hva da lempe over? Kommenter det du leser, ikke feilsiter, ikke legg ord i munnen på andre og ikke snakk hele greia rundt i vendelse og vridelse. Jeg svarer gjerne på spørsmål, men ikke legg det frem som om jeg har sagt noe jeg ikke har sagt. Det blir bare fjas da.
Vær så snill da, ikke gjør deg så vanskelig. Du angrep meg for å spørre om dette med detaljer.
Jeg kan ikke vite 100% at alle detaljene i drømmen stemte med det som faktisk skjedde.
Jeg vet derimot at det jeg drømte skjedde. Fotografiske bilder, "videoklipp" fra drømmene mine, viste seg å skje på samme måte i etterkant i våken tilstand. Hva mer kan jeg si?
Du kan ihvertfall ikke si at det ikke har med selektiv hukommelse å gjøre. Selektiv hukommelse er noe vi gjør nærmest ubevisst for å få noe til å passe. Antakeligvis inneholdt drømmene dine elementer som liknet, kanskje forbausende mye, på det som senere skjedde. Det er lett å i etterkant tenke tilbake på drømmen og si "javisst - jaggu var det akkurat dette jeg drømte om!".
Kimbara skrev:
ludoburgero skrev:Når jeg er diffus, tvetydig eller på andre måter slik du beskriver her, så gjør jeg det for å få frem klarhet.
Hvorfor det? I mine øyne er det iallefall greit å være ærlig.
Dessuten mener jeg det jeg sier - jeg gjør det ikke for ingen grunn.
Det var dumt fordi det strider imot all logikk at man er diffus og tvetydig for å få frem klarhet. Jeg trodde det sa seg selv.
Antall ord: 280
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

Hvis en drøm inneholder elementer som likner forbausende mye på noe en vil oppleve i ettertid, kan en kanskje kalle det selektiv hukommelse, eller en kan lure på om underbevisstheten plukker opp informasjon fra "fremtiden"..siden tiden muligens er psykologisk konstruert. Jeg ser en forskjell men den er likevel ikke helt klar. Dersom en skal ta utgangspunkt i at "sanndrømhet" bare er et resultat av selektiv hukommelse, så er det vel likevel slik at symboler i fortiden (i drømmen) tiltrekker symboler i fremtiden? Eller omvendt? Hvilke symboler kom først? Når en tar i bruk begrepet selektiv hukommelse i forbindelse med drømmer, ligger det da ikke i begrepet at der eksisterer en hel haug av underbevisst informasjon i psyken vår som vi velger (ubevisst) ut i fra? Vi velger å ha et fokus på det som "tener" oss best - ergo vi konstruerer vår virkelighet med den selektive hukommelsen?

Det som gjør ting vanskeligere med å forklare alt bare ut i fra et "rasjonelt" grunnlag, er at symbolene ikke alltid bare ligner her og der. Jeg har hatt flere sanndrømmer helt siden barndommen og opplever disse som like normale opplevelser som at vi sover om natten. I enkelte drømmer har jeg opplevd eksakt hendelsesforløp dagen etter og da i den samme konteksten med de samme personene som i drømmen. Det må legges til at jeg ikke hadde aning dagen i forveien om hva som kom til å hende dagen etter. En kan gjerne tolke alt dit hen at det en opplever ligner på en drøm en har hatt. Men det har jeg ikke som hobby.
Antall ord: 274
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Appelsin »

Kimbara skrev:Du kan ihvertfall ikke si at det ikke har med selektiv hukommelse å gjøre. Selektiv hukommelse er noe vi gjør nærmest ubevisst for å få noe til å passe. Antakeligvis inneholdt drømmene dine elementer som liknet, kanskje forbausende mye, på det som senere skjedde. Det er lett å i etterkant tenke tilbake på drømmen og si "javisst - jaggu var det akkurat dette jeg drømte om!".
Men hvis selektiv hukommelse er noe vi gjør ubevisst for å få noe til å passe, hvorfor skulle ikke underbevisstheten vår kunne gjøre det samme i drømme? Sortere informasjon? Hvorfor skulle elementer i drømmen være tilnærmet lik de i våken tilstand dersom det bare var tilfeldig?

Jeg synes ikke det er en så mirkaluløs ide at drømmer kan inneholde informasjon og elementer både fra fortid og fremtid. :mozilla_wink:
Antall ord: 147
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Appelsin skrev: Men hvis selektiv hukommelse er noe vi gjør ubevisst for å få noe til å passe, hvorfor skulle ikke underbevisstheten vår kunne gjøre det samme i drømme? Sortere informasjon? Hvorfor skulle elementer i drømmen være tilnærmet lik de i våken tilstand dersom det bare var tilfeldig?

Jeg synes ikke det er en så mirkaluløs ide at drømmer kan inneholde informasjon og elementer både fra fortid og fremtid. :mozilla_wink:
Drømmer inneholder elementer som eksisterer i vårt eget hode, gjerne satt sammen til en surrealistisk saus. Hjernen kan ikke sette sammen elementer den ikke har informasjon om, ihvertfall ikke som vi vet pr. dags dato.

Når det er snakk om drømming om fremtiden dukker det opp en rekke problemer og paradokser. Hvis man skal kunne se fremtiden betyr det at fremtiden er lagt klar, som en asfaltert vei. Hvis dette stemmer betyr det igjen at vi ikke har fri vilje.
Hvis vi derimot har fri vilje, betyr det at fremtiden ikke er fastlagt, og det vil derfor være umulig å forutse den nøyaktig (man kan til en viss grad forutse visse aspekter ved fremtiden basert på kunnskaper vi har pr. dags dato).

Hvis vi kunne se fremtiden som en advarsel vil dette være et paradoks. Det betyr at fremtiden er lagt opp (ikke fri vilje), men at man likevel kan søke å unngå den hvis man kjenner til den (fri vilje). Hvis man så forandrer fremtiden har man altså ikke drømt om fremtiden.

En annen mulighet vil være at fremtiden eksisterer som et uendelig antall dimensjoner, hvor en ny paralell dimensjon oppstår for hver -minste- lille ting som hender. Dette usannsynliggjør også drømming om fremtiden, da en drøm om fremtiden kun kan ta for seg en eventuell fremtid i én av dimensjonene. En av et uendelig antall altså, og dermed vil så og si alle drømmer, utsagn, tro, spådom, osv, om fremtiden være både riktig og feil.
Antall ord: 343
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Appelsin »

Kimbara skrev: Dette usannsynliggjør også drømming om fremtiden, da en drøm om fremtiden kun kan ta for seg en eventuell fremtid i én av dimensjonene. En av et uendelig antall altså, og dermed vil så og si alle drømmer, utsagn, tro, spådom, osv, om fremtiden være både riktig og feil.
Nei, det usannsynliggjør ikke drømming om fremtiden som en reell mulighet, men det forutbestemmer heller ikke at det du drømmer kommer bestemt til å skje . Så ja - drømmen tar kun for seg en eventuell fremtid. For vi beveger oss innenfor muligheter - men noen muligheter står selvsagt sterkere enn andre.

Dersom en bryter alt ned til ingenting vil alle antakelser omkring fremtiden være både riktig og feil ja.
Antall ord: 130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links