Universet & dets hemmeligheterThe Secret hjelp!

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Amunet
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 06 Jan 2007 21:47
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i fantasiverdenen min

Re: The Secret hjelp!

Innlegg av Amunet »

Salgstall sier ingen ting om hvorvidt informasjonen er sann eller ikke. Sagstallene kan få folk til å se de økonomiske fordelene tilknyttet dette og utnytte det.
Det sier jeg heller ikke. At salgstallet er så høyt kan ha mange grunner, men det må jo ha noe med at folk føler det hjelper?
Selfølgelig er en positiv holdning viktig om man vil nå sine mål. Det hele er psykologisk, men det har ingenting med en universiell kraft å gjøre.
Jeg tror ikke at "den universelle kraften" som blir nevnt i boken, er bokstavelig. Ok, dette blir vanskelig å forklare, men la gå.
Den universelle kraften er bare en uttrykksmåte for å kunne klare å forklare "bedre" hvordan the secret metoden fungerer. Den universelle kraften er ikke gud eller en eller annen fantasi skapning, den er rett og slett en annen forklaring på "alt". Altså en forklaring på hvordan alt fungerer, en slags felles oppskrift på livene våre. For eksempel: Tenker du negativt og ikke har troen på at du ikke får til noe, og sender ut negativitet, og ikke gjør noe for å få det bedre, vil du si det er mulig for den personen å oppnå det den vil da? Enn for eksempel en som kanskje ikke har det så godt, men likevel tror på at den kan få det bedre ved hjelp at å gå aktivt inn for for å tenke positivt og for å gjøre noe for å få det bedre?
Ingen ønsker seg noe de ikke tror vil gi dem en glede. Selfølgelig er gleden som er tilknyttet ønsket drivkraften til å få ønsket oppfylt.
Jeg har ikke sagt at folk ønsker seg ting som dem ikke tror vil gi dem glede. Det jeg mener er at det er mange som heller fokuserer på "ååå, den vil jeg ha. Så fantastisk det ville vært hvis jeg kunne ha hatt råd til en sånn. Men nei, den kommer jeg aaldri til å gå, for den er så dyr osv." Da fokuserer man jo ikke på gleden av å ha bilen, men skuffelsen av å aldri kunne få råd til den. Skjønner?
Det fører med seg vranglære som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Nemlig troen på att det er en kraft utenfor oss selv som oppfyller ønsker.
I det store og det hele er det kanskje det, men the secret er veldig personlig. Det er noe som handler om deg og din lykke å gjøre. Så hvis det er sant i dine øyne og du merker at det hjelper, da er jo det ikke vranglære. Så jeg spør igjen Hvorfor er det så ille?
Antall ord: 441
Bilde
Du kan gjøre alt så lenge du vet hvordan det gjøres.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

Amunet skrev:Det sier jeg heller ikke. At salgstallet er så høyt kan ha mange grunner, men det må jo ha noe med at folk føler det hjelper?
Ok, da missforsto jeg.
Ikke nødvendigvis. Det kan ha noe med suggesjon å gjøre. Måten det blir fremstilt på av mennesker som påstår att dette virker og er sant. De kan føle att det hjelper de, men denne følelsen kommer av en fokusendring som fører til att man overser negative ting.
Jeg tror ikke at "den universelle kraften" som blir nevnt i boken, er bokstavelig. Ok, dette blir vanskelig å forklare, men la gå.Den universelle kraften er bare en uttrykksmåte for å kunne klare å forklare "bedre" hvordan the secret metoden fungerer. Den universelle kraften er ikke gud eller en eller annen fantasi skapning, den er rett og slett en annen forklaring på "alt". Altså en forklaring på hvordan alt fungerer, en slags felles oppskrift på livene våre.
Dessverre er det ikke slik det fungerer. Den gir en forklaring som gjør att man overser de mekanismene som har en reel betydning. Det å fremstille det som en universiell lov; "du spør, universet svarer" blir helt feil. Det fungerer rett og slett ikke slik. Det gjør det heller ikke lettere å forstå- forde det ikke fungerer som en forklaring, men en unskyldning til å ikke finne den rette forklaringen.

For eksempel: Tenker du negativt og ikke har troen på at du ikke får til noe, og sender ut negativitet, og ikke gjør noe for å få det bedre, vil du si det er mulig for den personen å oppnå det den vil da? Enn for eksempel en som kanskje ikke har det så godt, men likevel tror på at den kan få det bedre ved hjelp at å gå aktivt inn for for å tenke positivt og for å gjøre noe for å få det bedre?
Jeg har ikke sakt att holdning ikke har noe å si.
Har man ikke tro på att ønsket er mulig å oppfylle- har man heller ingen grunn til å prøve å få ønsket oppfylt. Så ja, holdningen kan ha mye å si.
Jeg har ikke sagt at folk ønsker seg ting som dem ikke tror vil gi dem glede. Det jeg mener er at det er mange som heller fokuserer på "ååå, den vil jeg ha. Så fantastisk det ville vært hvis jeg kunne ha hatt råd til en sånn. Men nei, den kommer jeg aaldri til å gå, for den er så dyr osv." Da fokuserer man jo ikke på gleden av å ha bilen, men skuffelsen av å aldri kunne få råd til den. Skjønner?
Ja, jeg skjønner.
En kan selvfølgelig bruke tankekraften til å fantasere om hvordan det ville vært å eie bilen, men det kan ikke hjelpe noen til å få råd til bilen. Dette handler bare om å bruke fantasien til å dekke over skuffelsen.
I det store og det hele er det kanskje det, men the secret er veldig personlig. Det er noe som handler om deg og din lykke å gjøre. Så hvis det er sant i dine øyne og du merker at det hjelper, da er jo det ikke vranglære. Så jeg spør igjen Hvorfor er det så ille?
Jeg har aldri sakt att det er ille, men det gir ikke ett rett bilde av virkligheten. Jeg mener heller ikke att det er galt att noen får oppfylt ønsker.

Jeg tror denne regelens virkning kan forklares enkelt, uten bruk av fantasi. Det er slik att om man tror att noe er sant, søker man stadig bekreftelse på troen. Man legger merke til de hendelsene som underbygger troen samtidig som man overser det som ikke svarer til troen. Dette kommer jo tydelig frem i ditt eksempel med bilen, der man dekker over skuffelsen med hjelp av fantasi.
Antall ord: 643

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Amunet skrev:Hvis The Secret bare er løyn og fanteri, kan noen fortelle meg hvorfor boken har ligget på bestseller lister over hele verden? Hvorfor har Oprah (og Ellen DeGeneres foresten) viet et show til dette der hun har fortalt at hun ikke hadde vært noen sted uten the secret metoden og der flere av gjestene i showet fortalte at the secret virket for de også?
Hvem er det som sier det bare er løgn og fanteri?
Det har ingenting med at den er sann heller, bare fordi at den selger bra.
Hvis du lurer på hvorfor, så ligger svaret i blant annet:

-at mennesker ønsker å bedras
-at folk følger som sauer i en flokk, hvis noe er populært så vil jeg også ha det
-at "det må jo være noe i det siden alle andre kjøper det"
og eventuelt etterfulgt av at "jeg vil si hva all denne hypen dreier seg om"
eller "jeg vil også få med meg dette, selv om jeg tror det bare er tull"...

...og mange flere grunner, helt sikkert.

Oprah Winfrey og Ellen DeGeneres er ute etter å tjene til livets opphold.
De liker å presentere saker som enten er populære eller som har potensiale for det.
Så får de flere seere og enda mer popularitet selv.
Disse to kvinnene har lite med dette salgskonseptet å gjøre, men de kan bidra til å føre det videre. Hele konseptet er egentlig bare basert på en blanding av noe vi alle allerede vet fra før og en solid dose med motivasjon utover det realistiske og logiske. Om det funker er en helt annen ting. Det å gjøre merkevare utav det synes jeg grenser til noe uetisk.
Det virket på meg og 3 av mine venninner kan bekrefte at det har virket på dem og, vi alle bruker the secret aktivt i hverdagen, så vi kan ihvertfall skrive oss på de "aller fleste som har gått inn for å bruke det." som Dj_Devil snakker om.
Ja, men dere ønsker også å tro at det fungerer.
Og det er det som utgjør resultatet også. Dere forventer noe på et ganske svevende grunnlag, og resultatene dere får gjør dere overrasket (eller på et tidspunktet ble dere overbevist), og så lever dere videre i god tro. Ikke at det trenger å være kun fantasi av den grunn. Dere kan jo faktisk være under heldige omstendigheter når "det virker", og det at dere hadde troen med dere kan jo ha ledet dere til fornuftige valg (eventuelt god intuisjon) og så har dere sett resultater.
Rhonersen, the secret metoden er IKKE å sitte på rumpa og forvente å få det du ber om dettende ned i hendene dine. Jeg foreslår at du leser boken får du kommer med ukorrekte utsagn som dette. Hvis du hadde lest boken, ville du ha fått med deg at for å oppnå noe må noe så vesentlig som "handling" være tilstedet i tillegg til spørre, visualisere og motta, noe annet hadde jo vært uhørt. Hvis dette er hva du alltid har trodd om the secret, så skjønner hvorfor du tror det er bullshit.
Jeg tror at Rhonersen sa dette for å fremprovosere noen nyanser, fordi det tilsynelatende er mange som tror at det bare fungerer slik. Men den handlingen du snakker om, det er jo ikke slik et konsept "The Secret" bygger på. Alle vet jo at man ved en ganske konkret handling vil oppnå resultater dersom denne handlingen er å ta skikkelig affære og er løsningsorientert.

"The Secret" baserer seg jo mer på viljens kraft, fokus, motivasjon og tro.
Det å tenke seg frem til noe som skal gi materialistiske resultater.
Jeg mener ihvertfall at for å kunne oppnå noe, så kreves det handling. Jeg bruker eksemplet til Dj_Devil: Hvis man ønsker seg en bil, og visualiserer følelsen, GLEDEN av å ha den bilen. I tillegg til å tenke at man har den bilen og ta det som den største selvfølge at du har den. Dette er begynnelsen av prossessen, men som mange av dere har sagt, hjelper ikke dette. Det dere må gjøre er å kanskje finne ut hvor bilen selges, forhøre dere om prisen, kanskje spørre om et eventuelt avslag? Sjekke på nettet, kanskje det er an slik bil som selges for en billig penge? Rett og slett finne måter du kan klare å få skaffet deg bilen.
Er dette så vansklig å forstå at går ann? Det er jo ikke det, ikke etter min mening ihvertfall. Hvorfor skal ikke man kunne få den man vil ha?
Hvorfor fantasere hvis man virkelig bare trenger å finne ut hvor bilen selges og har råd til den?
Ikke det at man ikke trenger å glede seg over noe, men jeg skjønte ikke hele denne prosessen du her snakker om... jeg hadde jo regnet med at "The Secret" faktisk ikke trengte å brukes dersom du allerede vet at du kan oppnå å få noe du vil ha ved å ta en spesifikk affære?
Uansett om selve boken og filmen "The Secret" er laget for å håve inn penger, spiller det ingen rolle. The Secret metoden har blitt skrevet om mange ganger oppgjennom tidene, kanskje med noen små endringer fra eller til, men selve kjernen i hele metoden er den samme. Og hvis mange mennesker som meg selv opplever at den virker og har hjulpet dem, hva er da problemet? Det fører jo ikke noe negativt med seg.
Jo, det spiller stor rolle. Hvis konseptet hadde vært sant, så kunne de spredd "The Secret" gratis istedenfor. Det negative er at noen faktisk slutter å gjøre de konkrete tingene, som nettopp å sjekke opp pris og faktisk "gå ut der i verden og gjøre konkrete ting", og heller bare sverger til å la ønskene og fokusen ta såpass kontroll at de heller bare isolerer seg til en fantasiverden som de føler gir dem resultater. Det kan faktisk være slik i noen tilfeller at man ikke alltid får det som man ønsker, vet du, siden ingenting er perfekt.

The Secret hjelper ikke i situasjoner du burde ringe 113, når du ikke har tid til noe annet.
Ellers er det ikke så ille. Det er godt med tro som styrker og motiverer.
Antall ord: 1055
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Jeg registrerer at filmen "The Secret", som nå står i norske butikkhyller, er betydelig dyrere enn andre nye filmer. Det er helt åpenbart at dette er et eneste stort salgstriks for å fri til godtroende mennesker. Og det er lett, for her loves fantastiske ting. Det er den ultimate "Slik blir du rik i en fei"-reklame.

Jeg syns det er kvalmende, men folk må få lov til å kaste bort pengene sine på hva de vil. Heller dette enn "husrens" til 3000 kr.
Antall ord: 83
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

Hututuuu..

Så filmen i liken først nå. .

Det er tydelig at det er en "svindel" rettet mot godtroende folk i den rike delen av verden, kun for å fylle sin egen lommebok. Jeg blir nesten fristet til å spøre; Om dette er sant hvorfor er det vi som lever i ett rikt land og har det relativt godt fra før, denne filmen appelerer til?
Sist redigert av D.A. på 24 Nov 2008 21:28, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Magg
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Nov 2008 18:44
16

Innlegg av Magg »

D.A. skrev:Hututuuu..

Jeg blir nesten fristet til å spøre; Om dette er sant, hvorfor er det vi, som lever i ett rikt land og har det relativt godt fra før, denne filmen appelerer til?
Mye vil ha mer..
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Jeg lastet ned filmen, jeg.
Det er den eneste forsvarlige måten å skaffe seg slikt på.
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

Noe jeg synes er ganske openlyst er at vi "skaper" vår virkelighet gjennom hva vi konsentrerer vår oppmerksomhet mot - både individuelt og kollektivt.

The Secret er en ganske forenklet teori som jeg tror er lett å misforstå. Derfor liker jeg den lite. Det er f.eks ikke alltid tankene våre gjenspeiler det vi "egentlig" tror på. Å lære av sine erfaringer+ en god porsjon sunn fornuft kommer godt med. Samtidig kan erfaringer vere et hinder for å opne opp for nye muligheter. Jeg lærer og erfarer, likevel vet jeg så altfor lite - om hvordan persepsjonen vår påvirker eller til og med skaper virkeligheten vår. Tror akseptering er en viktig nøkkel. Motstand og frykt har en tendens til å trekke til seg mer av det en prøver å motså. Egoet tror vel av og til at det ønsker seg ting som personligheten/sjelen egentlig ikke ønsker (f.eks rikdom). Jeg antar også at det intellektuelle filteret ofte sperrer veien for det spontane, kreative og magiske. Derfor vil nok kanskje mange oppleve at f.eks det å legge problemer og bekymringer i "Guds hender" faktisk virker.
Antall ord: 189
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Kimbara skrev:
ludoburgero skrev: The Secret kan fungere dersom man tror på det, men samtidig er det en hån mot de som mangler selv primære behov og de mest elementære faktorene i livet sitt for å leve videre på dette store oppspinnet som The Secret er (altså ikke noe annet enn enda en idé rettet mot den vestlige søppelkulturen).
Jeg er litt usikker på hva du mener her, men vil kommentere generelt sett setningen "The Secret kan fungere hvis...".

Jeg har vært i diskusjon med mange som har sagt dette, hvor det viser seg at de sikter til den delen som er et faktum; at positiv tenking lettere fører til positive opplevelser og at man lettere når målene man setter seg.

Det er bare det at dette har ikke noe med "The Secret" å gjøre. "The Secret" snakker om det å få -alt man vil ha- bare man har rett innstilling - en magisk kraft, en universell sammenheng.

Jeg tror The Bullshit får mye ufortjent cred av mennesker som tror den handler om det helt åpenbare om positiv tenking - mennesker som siler vekk all idiotien og står igjen med noe alle vet.
Ja, alle vet, men vil heller sitte igjen med får lite penger til huslån enn å bruke the secret.
Høl i hodet spør du meg.
Antall ord: 227
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

Magg skrev:
D.A. skrev:Hututuuu..

Jeg blir nesten fristet til å spøre; Om dette er sant, hvorfor er det vi, som lever i ett rikt land og har det relativt godt fra før, denne filmen appelerer til?
Mye vil ha mer..
Ja, selfølgelig. Mulig det var et dumt spørsmål. :) Jeg tenkte hypotetisk; om det er sant er det strengt talt ikke vi som hadde hatt nytte av dette. Det blir som å sende nødhjelp til noen som ikke trenger det.
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Det viktigste er jo at det -hjelper folk- selv om en betaler penger for det, eller informasjonen er sann eller ei.

Dersom en betaler en sum. Er et voksent menneske og dette produktet gir deg -resultater- Så er vel det flott! En kan godt sammenlikne det med å servere en hvit løgn til en person for at personen skal bli glad, og glemme sine sorger. So be it!

Så selv om placebo fører til resultater. - så er jo resultatet det viktigste! Resultatene kan sikkert også være verdt pengene. Og vi vet alle psykologien om at å tenke positivt vil gi positive resultater. Det at "the secret" kanskje er litt mer "fantastisk" enn vanlig psykologi. - kan jo gjøre at troende tror ekstra sterkt på det. Og derfor blir placebo(resultatene) enda sterkere. Med at en tiltrekker seg andre positive mennesker, har godt humør under jobb intervju. Har optimisme og stå på humør og for unnagjort masse tiltak.

Hvis jeg hadde intensjon om å hjelpe en person. Og en person fikk resultater av en hvit løgn. Og tenkte positivt pga dette. Så ville jeg ikke "fortallt leksen" til vedkommene slik at person fra da av mistet troen/optimismen han/hun hadde.
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

KB skrev:Det viktigste er jo at det -hjelper folk- selv om en betaler penger for det, eller informasjonen er sann eller ei.

Dersom en betaler en sum. Er et voksent menneske og dette produktet gir deg -resultater- Så er vel det flott! En kan godt sammenlikne det med å servere en hvit løgn til en person for at personen skal bli glad, og glemme sine sorger. So be it!
Nei, denne holdningen er skummel. Her vises det aksept for vranglære på basis av at "jamen, folk blir jo så lykkelige!". Det er snakk om verste sort av falsk vitenskap dette her. Man lurer folk til å tro det finnes en universell kraft som sørger for at man kan tenke seg til materiell rikdom, og at dette igjen skal føre til lykke. Tror du virkelig folk blir lykkeligere av dette i lengden, KB?
Så selv om placebo fører til resultater. - så er jo resultatet det viktigste! Resultatene kan sikkert også være verdt pengene.
Men så er ikke placebo en sikker metode. Det er ingen leger som foreskriver "placebo" til pasientene sine. "Tenk positivt, så forsvinner sykdommen - det sørger en magisk kraft for".
Og dette er ikke verdt pengene, for grunnprinsippene ligger tilgjengelig helt gratis for alle. Man kjøper ikke en ny, dyr TV når man kan -få- en helt gratis.
Og vi vet alle psykologien om at å tenke positivt vil gi positive resultater. Det at "the secret" kanskje er litt mer "fantastisk" enn vanlig psykologi. - kan jo gjøre at troende tror ekstra sterkt på det. Og derfor blir placebo(resultatene) enda sterkere. Med at en tiltrekker seg andre positive mennesker, har godt humør under jobb intervju. Har optimisme og stå på humør og for unnagjort masse tiltak.

Hvis jeg hadde intensjon om å hjelpe en person. Og en person fikk resultater av en hvit løgn. Og tenkte positivt pga dette. Så ville jeg ikke "fortallt leksen" til vedkommene slik at person fra da av mistet troen/optimismen han/hun hadde.
Hvorfor lyve i utgangspunktet? Hvorfor denne trangen til å måtte lulles inn i en fantasiverden for å fungere? Det er ikke slik verden fungerer.

Skal man hjelpe noen får man se til å fortelle dem en sannhet eller to - ikke drive å love at magiske enhjørninger eksisterer, og at jenter driter marshmellows.
Antall ord: 391
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Jeg ser poengene dine. Og jeg tok utganspunkt i at The secret var løgn. - Noe folk er uenige om.

Poenget mitt her var at konkret hjelp kan deles inn i to hoved kategorier:

1. Indre resultater
2. ytre resultater.
hvor det ene fører til det andre.

boken kunne godt ha hatt titelen "Tenk positivt" - lær deg visualiseringsøvelser! Også ville den blitt godtatt. Du vet.. NLP drills hvor en person f.eks visualiserer seg selv litt høyere og selvsikker enn hva man egentlig er, og visualiserer publikum super mottakelig for hva du skal si. - vil kunne terapeutisk sett gjøre deg bedre rustet til å holde f.eks en tale.

Jeg ser ikke så mye harm med "the secret". Når det hovedsaklig handler om visualisering. Som igjen påvirker nervene dine, og positive tanker fører til positive holdninger...

Placebo har blitt brukt som medisin. - og noen ganger funket.
Antall ord: 153

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

KB skrev: Poenget mitt her var at konkret hjelp kan deles inn i to hoved kategorier:

1. Indre resultater
2. ytre resultater.
hvor det ene fører til det andre.
Men dette er jo bare resultater - ikke hjelp i seg selv. Hjelpen er det som skal hjelpe en på vei til resultatene.
boken kunne godt ha hatt titelen "Tenk positivt" - lær deg visualiseringsøvelser! Også ville den blitt godtatt. Du vet.. NLP drills hvor en person f.eks visualiserer seg selv litt høyere og selvsikker enn hva man egentlig er, og visualiserer publikum super mottakelig for hva du skal si. - vil kunne terapeutisk sett gjøre deg bedre rustet til å holde f.eks en tale.
Det har ingenting med The Secret å gjøre. Da måtte det vært en helt annen bok, ikke bare forandring av tittelen.
Problemet med The Secret er hele det pseudovitenskapelige aspektet og preiket om magiske krefter. Det har fint lite å si om dette kan minne om det å tenke positivt - det kan rett og slett ikke unnskylde løgnene boka representerer.
Jeg ser ikke så mye harm med "the secret". Når det hovedsaklig handler om visualisering. Som igjen påvirker nervene dine, og positive tanker fører til positive holdninger...
Nettopp, der har vi den. Man godtar vranglære fordi "det ække så farlig vel?". Vil man formidle læren om å tenke positivt på en virkelighetsnær måte, skriver man ikke The Secret og hyper det opp. Problemet er at det er svindel. Vi skal ikke godta slikt.
Placebo har blitt brukt som medisin. - og noen ganger funket.
Det er blitt brukt i forsøk. Leger skriver ikke ut placebo til "vanlige" pasienter.
Antall ord: 282
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

KB skrev:Det viktigste er jo at det -hjelper folk- selv om en betaler penger for det, eller informasjonen er sann eller ei.
Det er jeg ikke enig i. Jeg synes det kan bringe farlige situasjoner til live dersom en aksepterer at løgn og bedrag kan føre til det bedre, uansett om det i noen tilfeller også kan det, men fundamenter er viktige - og de bør være sanne.

Hvis du har en sønn og du lyver til ham om at det ikke er farlig å røyke, så bekymrer han seg ikke over at du gjør det, men en dag kanskje han begynner å røyke selv og ender opp med lungekreft.
Du kan likevel slippe unna fra det med helsa i god behold.
Vel, jeg ser poenget ditt, men er likevel ikke helt enig.
En film kan være god den også, men man må huske at det bare er en film og ikke virkelighet.
Det kan hjelpe med trøst og hvite løgner for en stund, men i lengden er ærlighet det beste.

Grunnen er at man er lite forberedt når det kommer et veiskille mellom liv og død eller andre viktige valg (alvorlige situasjoner) som krever kunnskaper for å velge riktig.
Ikke sant?
Så selv om placebo fører til resultater. - så er jo resultatet det viktigste! Resultatene kan sikkert også være verdt pengene. Og vi vet alle psykologien om at å tenke positivt vil gi positive resultater.
Nemlig, derfor er det feil å fremstille "The Secret" som det gjøres.
Som om det var en godt bevart hemmelighet og et helt unikt konsept.
Egentlig er det positiv tenkning. Lite annet.

Hysteriet over det gjør meg kvalm og trist. Folk burde egentlig vite alt det der fra før, og det gjør de også, men de elsker bare å få en bekreftelse. De elsker å høre noen si det samme som dem. De elsker å se at noen speiler deres tanker om virkeligheten. Men de kommer ikke videre på grunnlag av det... dessverre. Motgang og tvil er det som fører til jakten på ekte klarhet.

Jeg synes at vi må vokse som mennesker. Lære via spørsmålene vi stiller.
Ikke få servert svarene på gullfat. Livet skal være en kamp, en utfordring.
Hvordan skal "The Secret" tjene oss åndelig? Har du noen gang kjøpt en bil som har tilført deg mer intellekt, gitt deg en utfordring mentalt og spirituelt, fått deg til å utvikle deg?
Nei - materialisme gjør ikke annet enn å tappe akkurat dette ned i et slags ingenting.
Det at "the secret" kanskje er litt mer "fantastisk" enn vanlig psykologi. - kan jo gjøre at troende tror ekstra sterkt på det. Og derfor blir placebo(resultatene) enda sterkere. Med at en tiltrekker seg andre positive mennesker, har godt humør under jobb intervju. Har optimisme og stå på humør og for unnagjort masse tiltak.
Det ER jo ikke fantastisk... herregud.
Vel, de som har fått blod på tann og virkelig føler at de praktiserer The Secret, de vil jo faktisk ikke innse noe annet. Så ender de opp fanatiske. På grunn av alt hysteriet rundt det er det enda flere som vil komme til det stadiet der. Det er veldig trist da. Jeg skal ikke slakte positiv tenkning og ønsketenkning, men man bør ikke tro at det i seg selv kan føre til resultater. Man må handlet utifra det også - og det er den viktigste prosessen.
...men for meg fungerer det titt og ofte fordi jeg vet at det motiverer meg.
Jeg trenger ikke spe på med løgner til meg selv. Det fungerer nøyaktig like bra som jeg vil selv.
Alle kan få til det de vil! Det er et bedre prinsipp. Metodene og handlingene er det avgjørende.
Troen kommer først. Troen fører til motivasjon.

Fordi vi mennesker vil forenkle alt, så glemmer vi ofte noen prosesser og ledd i den større sammenhengen. Slik som når vi hører en sang, så filtrerer vi som regel ut enten vokalen, bassen, trommene eller hva som fanger vår oppmerksomhet mest. Likevel kan vi fokusere på både det ene elementet og det andre, og jeg tror det er viktig å lete, slik at vi kan høre hele sangen og dermed etterhvert være så kjent med den at vi kjenner den inn og ut.
Først da vil vi kunne gjengi sangen.

Å kopiere suksess fra andre er ikke bare å ta for seg den tingen som vi synes er mest catchy.
Derfor fungerer ikke The Secret som en slags snarvei, men det er et helt åpenlyst eksempel på ting vi allerede vet som vi bare ikke alltid gidder å fokusere på. Det er ikke noe mer spesielt av den grunn, det betyr bare at vi er uoppmerksomme. Og ved The Secret får vi bekreftet det, istedenfor å føle oss flaue blir vi begeistret. Punktum.
Antall ord: 920

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links