Gjør du ikke? Jeg synes du til stadigheter fremlegger kristne budskap.misty-gutt skrev:Jeg legger ikke skjul på hvem jeg er, ser heller ingen grunn til det.
Dette er ikke dine egne. Det er bibelsitater, mye av det.
Hva med å være litt kritiske til det kristne budskapet?
Dersom det består av så urokkelige sannheter som mange mener og tror, så kan det vel tåle litt kritikk også?
Jeg er enig i det. Men styrke er også å vedkjenne seg sine svake sider og sine feil.Vel, i min første tid her på forumet la jeg skjul på min kristne tilhørighet, jeg var feig rett ut sagt, for jeg visste at det ikke ville bli vel mottatt. Så at folk ikke liker det, noen mer, ande mindre, er jeg vant til. Men det er nok prisen en må betale her i verden, hvor man nå enn befinner seg.
Man kan ikke bare kjøre på uansett hva andre sier. Dette vil kjøre deg ut i grøfta eller vekk fra alle andre, eventuelt vil du kjøre over noen på veien, og det vil få reaksjoner.
Mest skadelig er det for ens mentale helse hvis en ikke reflekterer litt over hva en gjør og tenker i det minste litt på hva andre synes om det man preker om. Det er viktig å tenke selv, stille spørsmål.
Joda, sant nok så er det blitt så ille, men det er også fordi verden har lettere for å vise sympati enn empati. Vi forstår veldig godt på det emosjonelle og gjenkjennelige, mens det rasjonelle er noe vi etterlater til "tenkerne" og vitenskapen. Det at vi tror er sunt det, spør du meg (og jeg er ateist) - men jeg snakker om tro rent konseptuelt - men det betyr ikke at vi kan frastå å bruke litt fornuft og viten også. Viktig å kombinere litt.Det "gale" her var vel at historien om de glødene hestene var hentet fra BIBELEN. Hadde historien vært hentet i fra f.eks. koranen, og jeg hadde vært muslim, da hadde kanskje ingen reagert noe særlig, kanskje for ikke å støte, eller redsel for å bli kalt rasist, feighet kunne jo vært nærliggende. Men om jeg også da skulle ha fått misnøye bemerkninger. Da kunne jeg jo ha skreket tilbake "rasist!!" et "bra" forsvarsredskap, ikke? ja verden er snål på mange måter.
Rasisme er et ofte misbrukt ord, når vi først er inne på det.
Vi kan ikke bruke det som en unnskyldning eller la frykten styre oss fra å bruke kritikk når vi virkelig føler det trengs. For om en muslim kan tillate seg å si hva han vil for så å motargumentere all respons med "din rasist!", så er det muslimen selv som er den virkelige rasisten der.
Å vende ryggen til ikke-troende er feil.Ateismen har jeg vendt ryggen, men har ingen problemer med at ateister får uttrykke sin frie mening, heller ikke her på forumet, uansett hvor mye den skinner igjenom i innlegg etter innlegg. Men enige blir vi neppe.
Dersom jeg hadde valgt å være en god kristen selv, hadde jeg aldri vendt ryggen til de med en annen oppfatning. Men nettopp pga. at kristendommen har en del urealistiske synspunkt og tar seg selv så høytidelig, samtidig som den har har rykte på seg for å være veldig intolerant, så velger jeg å ikke ville assosiere meg med denne trosretningen.
Jeg kan kalle meg selv ateist fordi jeg ikke tror på noen offisielt beskrevet Gud.
Jeg tror det er noe der, men en kan neppe kalle meg kristen av den grunn. Det fraber jeg meg om å bli kalt. Jeg stiller meg åpen til at det er en regjerende universell kraft, og at vi alle sammen er en del av denne kraften. Jeg liker å se på det som en slags ting vi kan kalle "alt sammen", og at "alt sammen" henger sammen og utgjør "alt sammen".
Lys mot mørke, mørke mot lys.Ja det er rart med det gitt. Livets ord har trange kår, har alltid hatt det, og mørkere skal det bli nå som det nærmer seg sluttstriden; lys mot mørke, mørke mot lys....
Nei, stopper her, før det blir en lang preken! Huff og huff, farlig det
Finn heller noe alternativt!!
Det har alltid vært slik. Klarer du å skue detaljene og nyansene her, så ser du at alt dreier seg om dette. Klarer du å skue illusjonene, skjønner du også at det prinsipielt bare er slik at vi mennesker trenger å definere noe som enten godt eller ondt, og at det er et fint verktøy - OG IKKE NOE ANNET.
Likevel, jeg skal ikke undervurdere det. Jeg tror på at vi trenger en viss etikk, en viss moral.
Jeg tror på nestekjærlighet, jeg tror på det de kristne vil kalle godhet.