Universet & dets hemmeligheterKryptozoologi

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kryptozoologi

Innlegg av ludoburgero »

misty-gutt skrev:Jeg legger ikke skjul på hvem jeg er, ser heller ingen grunn til det.
Gjør du ikke? Jeg synes du til stadigheter fremlegger kristne budskap.
Dette er ikke dine egne. Det er bibelsitater, mye av det.
Hva med å være litt kritiske til det kristne budskapet?
Dersom det består av så urokkelige sannheter som mange mener og tror, så kan det vel tåle litt kritikk også?
Vel, i min første tid her på forumet la jeg skjul på min kristne tilhørighet, jeg var feig rett ut sagt, for jeg visste at det ikke ville bli vel mottatt. Så at folk ikke liker det, noen mer, ande mindre, er jeg vant til. Men det er nok prisen en må betale her i verden, hvor man nå enn befinner seg.
Jeg er enig i det. Men styrke er også å vedkjenne seg sine svake sider og sine feil.
Man kan ikke bare kjøre på uansett hva andre sier. Dette vil kjøre deg ut i grøfta eller vekk fra alle andre, eventuelt vil du kjøre over noen på veien, og det vil få reaksjoner.
Mest skadelig er det for ens mentale helse hvis en ikke reflekterer litt over hva en gjør og tenker i det minste litt på hva andre synes om det man preker om. Det er viktig å tenke selv, stille spørsmål.
Det "gale" her var vel at historien om de glødene hestene var hentet fra BIBELEN. Hadde historien vært hentet i fra f.eks. koranen, og jeg hadde vært muslim, da hadde kanskje ingen reagert noe særlig, kanskje for ikke å støte, eller redsel for å bli kalt rasist, feighet kunne jo vært nærliggende. Men om jeg også da skulle ha fått misnøye bemerkninger. Da kunne jeg jo ha skreket tilbake "rasist!!" et "bra" forsvarsredskap, ikke? ja verden er snål på mange måter.
Joda, sant nok så er det blitt så ille, men det er også fordi verden har lettere for å vise sympati enn empati. Vi forstår veldig godt på det emosjonelle og gjenkjennelige, mens det rasjonelle er noe vi etterlater til "tenkerne" og vitenskapen. Det at vi tror er sunt det, spør du meg (og jeg er ateist) - men jeg snakker om tro rent konseptuelt - men det betyr ikke at vi kan frastå å bruke litt fornuft og viten også. Viktig å kombinere litt.

Rasisme er et ofte misbrukt ord, når vi først er inne på det.
Vi kan ikke bruke det som en unnskyldning eller la frykten styre oss fra å bruke kritikk når vi virkelig føler det trengs. For om en muslim kan tillate seg å si hva han vil for så å motargumentere all respons med "din rasist!", så er det muslimen selv som er den virkelige rasisten der.
Ateismen har jeg vendt ryggen, men har ingen problemer med at ateister får uttrykke sin frie mening, heller ikke her på forumet, uansett hvor mye den skinner igjenom i innlegg etter innlegg. Men enige blir vi neppe.
Å vende ryggen til ikke-troende er feil.
Dersom jeg hadde valgt å være en god kristen selv, hadde jeg aldri vendt ryggen til de med en annen oppfatning. Men nettopp pga. at kristendommen har en del urealistiske synspunkt og tar seg selv så høytidelig, samtidig som den har har rykte på seg for å være veldig intolerant, så velger jeg å ikke ville assosiere meg med denne trosretningen.

Jeg kan kalle meg selv ateist fordi jeg ikke tror på noen offisielt beskrevet Gud.
Jeg tror det er noe der, men en kan neppe kalle meg kristen av den grunn. Det fraber jeg meg om å bli kalt. Jeg stiller meg åpen til at det er en regjerende universell kraft, og at vi alle sammen er en del av denne kraften. Jeg liker å se på det som en slags ting vi kan kalle "alt sammen", og at "alt sammen" henger sammen og utgjør "alt sammen".
Ja det er rart med det gitt. Livets ord har trange kår, har alltid hatt det, og mørkere skal det bli nå som det nærmer seg sluttstriden; lys mot mørke, mørke mot lys....

Nei, stopper her, før det blir en lang preken! Huff og huff, farlig det ;)

Finn heller noe alternativt!! :666
Lys mot mørke, mørke mot lys.
Det har alltid vært slik. Klarer du å skue detaljene og nyansene her, så ser du at alt dreier seg om dette. Klarer du å skue illusjonene, skjønner du også at det prinsipielt bare er slik at vi mennesker trenger å definere noe som enten godt eller ondt, og at det er et fint verktøy - OG IKKE NOE ANNET.

Likevel, jeg skal ikke undervurdere det. Jeg tror på at vi trenger en viss etikk, en viss moral.
Jeg tror på nestekjærlighet, jeg tror på det de kristne vil kalle godhet.
Antall ord: 824
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

ludoburgero skrev:
misty-gutt skrev:Jeg legger ikke skjul på hvem jeg er, ser heller ingen grunn til det.
Gjør du ikke? Jeg synes du til stadigheter fremlegger kristne budskap.
Du mener mer eller mindre? Jo, det kan nok, og er vel så det. Og grunnen til det er vel at det kristne budskap, eller Jesu budskap, slik jeg uttrykker det, gjenomsyrer meg mer og mer, altså en naturlig prosess. Det forteller at jeg ikke har stagnert som kristen, og at jeg ikke viker tilbake grunnet press, da mener jeg ikke først og fremst her på forumet, men ellers også.
Dette er ikke dine egne. Det er bibelsitater, mye av det.
Bibelsitater er ikke forbudt for noen å anvende. Mange ikke kristne siterer også bibelen, til ulike anledninger, også fordi ordene er hatet, eller mislikt. Reaksjonene på dette fra andre kan vel være så ymse. Men uansett, det ligger mye makt i ord, et eksempel; verden er blitt til ved Guds Ord. Selvsagt er det mange som bruker ord til å bestride dette, og da har vi det gående. Dette er intet nytt, det er den eldgamle striden som har pågått i uminnelige tider.

Men en dag er det slutt, og hvor står den enkelte da? Gud er evig. Hva om Bibelen hadde rett? Jeg VET at Gud er sannhet, og at han en dag skal dømme alt og alle med rettferdig dom. Men vil en ikke tro det, ja da får en la det være. Alle vet iallefall at denne verden ikke skal bestå for evig, at vi må forlate den på det tidspunkt hvor vi gir opp vår livsånde. Mange begynner først å tenke alvorlig på dette i en høy alder, sånn er det nok med de fleste.
Hva med å være litt kritiske til det kristne budskapet?
Gud er mitt vitne; joda jeg vet mildt sagt hva det vil si å være kritisk til hans budskap. Ikke for å rettferdigjøre meg selv, det kan jeg ikke, har ingen somhelst grunn til det. Men det jeg trodde var budskapet, viste seg å ikke være budskapet jeg senere mottok av Guds nåde og kjærlighet.
Forblindet av denne verden så jeg ikke det klare Guds budskap, men hvem gjør nå vel det?
Dersom det består av så urokkelige sannheter som mange mener og tror, så kan det vel tåle litt kritikk også?
Joda Ludo. Jesu liv, død og oppstandelse er en urokkelig sannhet. At evangeliet alltid har blitt og fortsatt kritiseres er et faktum. Evangeliet tåler kritikk, men ikke bare det, det vil overleve all kritikk. Liksom kritikken av Jesus, satt ut i handling, førte til hans død, men døden kunne ikke holde på ham, således er det med evangeliet, det kan ikke dø.
Men hvem opplever vel ikke å få kritikk rettet mot seg i forskjellige saker? Nei, da er det bedre å bli kritisert for det som virkelig gjelder, ens samvittighet vil ikke lide noen skade av det, heller motsatt. Se det er også en kraft fra det evige sanne evangelium.

Jeg ber deg være overbærende nå, for jeg kommer med et nytt bibelsitat. Jeg vet ikke om du kan forstå det, men disse ord fra Jesus som også er til meg er av stor betydning, og er som følger: bli i meg, så blir jeg i dere! Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, således heller ikke dere uten at dere blir i meg.

Alt Jesus sa og fortsatt sier er av stor betydning også IDAG. Men det er øyensynlig så mange andre budskap i dag som lokker folk i ulike rettninger. Så Guds evige budskap er regnet som "utgått på dato" selv om det i realiteten aldri vil utgå. Denne verdens skikkelse vil en dag utgå på dato og forsvinne. Så her får du et sikkert "stalltips" for å si det slik.

Jeg avslutter innlegget her, kunne jo ha skrevet og kommentert mer av det du skriver, Ludoburgero, men trådene har en tendens til å bli litt for lange, så.. ;)

Men jeg vil legge ut en video her, den er veldig kort. Og om du vil se den, lytt da nøye og merk deg særlig siste settningen.

[youtube]YGBdQygDf_8&[/youtube]
Antall ord: 734
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Lelle
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Okt 2008 23:23
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Moss

Innlegg av Lelle »

Spennende video, denne spalten har vist gått litt ut av mening. Men men... synts det blir litt mye uenighet her. jeg bare lurte på om noen var interisert i kryptozoologi, uansett religion eller person. Jeg er ikke kristen, men det var spennende det som var sitert fra bibelen. :mozilla_smile:
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Så bra da, at du fant historien fra bibelen spennende. :mozilla_smile:

Men ja, vi havnet etterhvert på et sidespor i forhold til hva tråden skulle handle om. Må jo svare på tiltale.

Får spore inn igjen da. ;)

Fant en video her, opptak fra 1930 tallet av den nå utdødde arten Thylacinus cynocephalus.

Wikipedia: Pungulven, Thylacinus cynocephalus, var eit stort, kjøt-etande pungdyr som levde på Tasmania fram til han vart utrydda på 1930-talet. Arten vert òg omtala som tasmansk tiger etter stripene han hadde på bakkroppen. Før dei første menneska kom til kontinentet fanst han òg i Australia og på Ny-Guinea.

Fin var den ja. :)
Antall ord: 114
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

«Utdødd» spøkelsesdyr funnet i jungelen

FUNNET I JUNGELEN: Mange forskere trodde pygméspøkelsesapen var utdødd, ettersom ingen eksemplarer er blitt sett i live siden 1921. Men nå har man oppdaget fire dyr på øya Sulawesi i Indonesia. Tre av dem ble fanget og undersøkt, og deretter sluppet fri.

Bilde

Link:VG
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lelle
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Lelle »

den snurten har jeg sett før, nydelig :D og spøkelsesapen, den er så liten og søt. Fasinerende at vi har eller har hatt slike dyr i verden.
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Har ikke tenkt så mye på dette med kryptozoologi før, men jeg synes også at det er spennende. Nå er jeg jo veldig glad i katter da, men også dyr ellers, generelt.

Fint med en slik tråd her på forumet, håper at det kommer masse mer info om emnet her fremover. Jeg kommer nok til å kikke litt ekstra etter dette på nettet i tiden fremover iallefall. Og finner jeg noe spennende så vil jeg poste det her.

Så takk for at du startet denne tråden, Lelle. :D
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201807

Nederlandsk tråler fant beinrester fra arten Homotherium crenatidens i fangsten fra nordsjøen.
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lelle
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Lelle »

Tenkte jeg ville sette ut noen linker. Det er jo ikke alt vi kan tru på, men det er jo morsomt å lese :)

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article1413718.ece

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt ... 180289.ece

Her er det masse spennende :)

http://www.forskning.no/naturvitenskap/ ... ptozoologi
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lelle
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Lelle »

misty-gutt skrev:Har ikke tenkt så mye på dette med kryptozoologi før, men jeg synes også at det er spennende. Nå er jeg jo veldig glad i katter da, men også dyr ellers, generelt.

Fint med en slik tråd her på forumet, håper at det kommer masse mer info om emnet her fremover. Jeg kommer nok til å kikke litt ekstra etter dette på nettet i tiden fremover iallefall. Og finner jeg noe spennende så vil jeg poste det her.

Så takk for at du startet denne tråden, Lelle. :D

Takker misty-gutt :D

Jeg har ikke vært på logget her på en stund, men skal nok finne mye mer info fremover. Bra det er andre som er interisert i dette. Var redd for at dette temaet ikke passet på paranormal, selv om dette temaet ikke er så normalt :mozilla_tongue:
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Hehe joda, universet og dets hemmeligheter gjelder også dette tema i høy grad skulle jeg tro. Og den paranormale delen er nok mer normal, for å si det slik ;) enn mange vil tro.

Intressante linker du viste til forresten.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MissCoffee
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Sep 2008 13:11
16
Lokalisering: Der det passer
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av MissCoffee »

Kryptozoologi er kjempeinteressant, syns jeg! Tenk så lite av jungelen, for ikke å snakke om havet(!!) man virkelig kjenner til!

Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt en veldig hang til enhjørninger, selv om jeg på den tiden var altfor liten til å forstå hva det var for noe engang. Fabeldyr eller ikke, den utgjør en vesentlig del av myter fra Englands "fordums" tid.
Antall ord: 66
I morgen er viktig. Gjør forberedelser idag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lelle
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Lelle »

havet er jo omtrent en annen værden når det gjelder oppdagelse og bare tenk på alt av havdyr som kan være på bunnen av dette gigantiske havet.
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Denne er jo litt OT, men jeg måtte bare lure den inn i denne tråden! Hahaa... :lol:

Bilde

*ehem kremt* Sojjy, skal slutte tøyse i tråden nå...
Antall ord: 29
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links