Universet & dets hemmeligheterThe Secret hjelp!

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Meigofirst

Innlegg av Meigofirst »

Medi skrev:Geez...

Her har en tråd som begynte så fint blitt bombardert av sinte innlegg! Masse negativ energi, masse sinte sketikere som mener at The Secret er noe ond og virusaktig som blir plantet i hjernen på folk. Tar jeg feil?

Ok, til dere sketikere:

Dere tror ikke metoden funker. Greit nok. Det Secret har aldri vært ment (aldri!) å tvinge seg på folk. I filmen så sies det jo klart: NÅ har du sett dette, føles det bra, gjør noe med det. Føles det ikke bra, så gi slipp på det. Gjør noe som funker for deg.

Hallo...

Slik jeg forstår det er dere sinte fordi The Secret sier at folk som har vært missbrukte, i en ulykke osv (ikke at jeg tar lett på det) har fått seg opp i det selv.

Men skjønner dere ikke? Det jeg mener filmen, boken, budskapet prøver å få frem er at DU KAN FORANDRE LIVET DITT.

Altså, de som har vært utsatt for dette, og har blitt plaget med minnenen i evinnelige år, de kan selv klare å gjøre noe med det. Filmen inspirerer til at: selv om alt virker utrolig mørkt, kan du gjøre noe med det.

Det er jo det som er det nydelig budskapet: du kan alltid snu, du kan klare å komme deg ut av mørke.

Når dere blir bitre fordi dere hører at ulykkene, voldtektene, volden var egentlig noe dere brakte på dere selv, vel da har ikke The Secret funket på dere.

Greit.

Gi slipp på det da :) Finn noe annet som funker for deg :)

Medi :)
Problemet er at dette er bullshit. Det er løgn, og selvbedrag. Opplegget er designet for å tjene penger på lettlurte idioter med håp om et bedre liv.

Dette er NØYAKTIG det samme budskapet grådige kristne dollarpredikanter i USA, og andre steder har pushet.

På sitt verste gir det både mennesker angst fordi de alltid er redde for å "visualisere galt", og får mennesker som er utsatt for overgrep o.l. til å tro at skylden utelukkende ligger i galt fokusering. (og unskyldningen om å gå over til noe annet er idiotisk all den tid denne teorien påstår å være en SANNHET, og sannheter hjelper det ikke å se bort ifra.)

Ikke minst har ikke noen del av "the secret" på noen måte vitenskaplig støtte slik den direkte, og indirekte påstår.

Men selvsagt om det hadde vært sant ville det vært viktig å opplyse om, men fordi dette er bullshit er det et ondskapsfull svindel der mennesker prøver å tjene seg rike på andres lidelse og ulykkelighet.

Og som enhver god svindel og løgn inneholder den visse sannheter:

1. Positiv bekjennelse, visjon og tro på målet er viktig, selv om det er fint lite overnaturlig, og tvertimot dreier seg om mentalhygiene. Men rent mentalhygienisk fungerer det, og er utvilsomt en hjelp.

2. Man vil alltid kunne finne positive, og negative tanker knyttet til et utfall, og derfor innbille seg selv at selve tankene var utløsende.
Antall ord: 521

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

rhonersen skrev:
Dj_Devil skrev:
rhonersen skrev:
Dj_Devil skrev:Nå har "the secret" fungert for di aller fleste som har gått inn for å bruke det.
Dette har du tall på? eller setter du bare grensen "kun de som har prøvd "the secret 'riktig', vil lykkes - ergo funker det for alle som bruker det 'riktig'?"
vell. Aller fleste betyr ikke alle, gjør det vell?
Di aller fleste klarer bil lappen med en gang. Betyr ikke det at bare fordi dei som ikke fekk det til med en gang ikke får det til senere.
Livet er å prøve å feile. Det skader deg ikke å prøve. Ikke koster det deg en krone en gang heller.
You are what you make yourself to be.
Igjen; har du noe tall som støtter det du sier om at det fungerer bedre enn tilfeldigheter og det positiv tenkning kan 'gjøre'? Jeg tror du misforsto; det jeg spurte om var om du bare regner de som lykkes OG bruker 'the secret, som de som bruker the secret rett?
Skal vi se om eg har forstått deg rett denne gangen..
Sette tall på slik er like umulig som for meg å be deg si til meg i nøyaktige tall hvor mange i verden som har klart å ta bil lappen å hvilke ikke. Likevell så kan du si at det er mange som har klart å ta bil lappen. Di aller fleste klarer å ta den kan du tilogmed gå så langt å si.
Å eg tørr å påstå det samme om "the secret".

Vell.. Eg syns filmen er litt misslendende. For da eg viste den til ei veninne så var det første spørsmålet hennes "skal man ikke få lov å være lyklig selv om man er lei seg noen ganger?". Å det er slik filmen sier. Å det syns eg er totalt feil. Men likevell får eg med meg budskape om at er man mer positiv mot sine mål så kommer man dit.
Så rett eller feil. Det finnes ikke i grunn. Men derimot så er det en vekker til at live blir lettere om man er mer positiv. Folk smiler mer til en å folk vil faktisk omgå deg mer om du er positiv. Verste eg vet er negative folk som bare driver å klager klager å atter klager uten å villa gjøre noe med det. Å eg er så ærlig av meg at eg sitter ikke stille å hører på klaging heller.

rhonersen skrev:
Dj_Devil skrev:
rhonersen skrev:Det er ikke noen vitenskap bak dette i det hele tatt. What the bleep do we know har heller ingen vitenskaplig backing, det er kun pseudovitenskaplig tåkeprat.
Klart kan 'positiv tenkning' kan få en til å gjøre smartere valg og å være målrettet. Dette med 'spør universet og det vil svare', er reinspikka tullprat, og en ville fått samme resultat om en hadde bedt the Flying Spaghetti Monster. Amen. Alstå vil noen tolke ting som skjer som er gode for dem, som svar på 'bønnen', mens de som ikke får noe resultat vil glemme det. Det enda mer kvalmende er hvordan filmen henger seg opp i goder som penger/hus/bil når langt viktigere ting bør være mulig om dette hadde vist seg å fungere.
Men om du derimot ser hvordan verden er i dag.
Så trengs den kicken i rompa eller skubben på skuldra for at folk skal forstå at man ikke kommer noe sted med å sitte på rompa å gjøre ingenting å være sur over at man ikke kommer noe sted. Så at disse filmene er blitt pupulære i dag er bare en positiv ting.
Nå som folk rives mer å mer vekk fra religion så trenger folk høre det samme som mange religioner sier uten at man skal være knytta til en religion.
The secret/law of attraction oppfordrer jo til å spørre, tro og motta. Ikke noe arbeid der.
Stemmer. Å folk som ikke gjør noe heller for å nå sine mål vil bli skuffet.
Skulle eg lagd filmen så hadde den vert mindre penge basert å heller forklart litt mer.
Men nå har ikke eg lagd filmen å vil heller ikke si at filmen er 100% rett.
Den er trotsalt lagd av mennesker den også.
rhonersen skrev:
Dj_devil skrev:Goder\penger alt det der er bare fordi at MANGE, så utrulig mange (merk mange betyr fortsat ikke alle) forbinner lykke med penger. Selv min mor som har levd etter "penger er ikke så viktig" prinsippet har forstått at uten penger kommer man inget sted i dag.
Riktig, og folk som kjøper The Secret ender opp med mindre enn de hadde. En kan likegodt kjøpe seg en ordentlig bok om økonomi. Men så antar jeg og at målgruppen til The Secret er sofasitterne du nevnte, som vil bli lett rike uten faktisk arbeid eller innsats.

Synes du ikke det er uærlig at filmen trekker inn pseudovitenskap og presenterer det som vitenskap?
Eg syns det er helt galt å faktisk selge "the secret". Det er min mening. Glad vi har pirat kopien av den :mozilla_surprised:

Har ikke nemt sofasittere. Tror du missforstår at eg mener "lette\kick på ræva" som sofasittere? Mener folk som går i ring rundt seg selv å bare klager å klager å ingenting er godt nokk å ikke er villig til å jobbe selv heller for å få det bedre.

Vell for meg så syns eg at det han "professoren" sa var logisk. Å han har ett poeng med at hjernen sender signaler. For vi er jo kommet så langt at vi snart klarer å lese av disse signalene.
Så for meg er vitenskap vitenskap. Helt ærlig så vet eg ikke forkjellen på pseudovitenskap og vitenskap. Du kan gjerne forklare meg forkjellen om du vil det.
Antall ord: 967
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av rhonersen »

Dj_Devil skrev:
rhonersen skrev:Igjen; har du noe tall som støtter det du sier om at det fungerer bedre enn tilfeldigheter og det positiv tenkning kan 'gjøre'? Jeg tror du misforsto; det jeg spurte om var om du bare regner de som lykkes OG bruker 'the secret, som de som bruker the secret rett?
Sette tall på slik er like umulig som for meg å be deg si til meg i nøyaktige tall hvor mange i verden som har klart å ta bil lappen å hvilke ikke. Likevell så kan du si at det er mange som har klart å ta bil lappen. Di aller fleste klarer å ta den kan du tilogmed gå så langt å si.
Budskapet til filmen, dette 'be-tro-motta'-opplegget er utrolig. Å ta billappen er ikke det. Derfor er det ikke særlig sannsynlig at 'de fleste' som har prøvd The Secret/law of attraction har lykkes noe mer enn ved sjanse eller positiv tenkning.
Har ikke nemt sofasittere. Tror du missforstår at eg mener "lette\kick på ræva" som sofasittere? Mener folk som går i ring rundt seg selv å bare klager å klager å ingenting er godt nokk å ikke er villig til å jobbe selv heller for å få det bedre.
Misforsto du meg når jeg skrev sofasittere? :) Mente det du sier, - de som ikke er villige til å jobbe for å få det bedre.
Vell for meg så syns eg at det han "professoren" sa var logisk. Å han har ett poeng med at hjernen sender signaler. For vi er jo kommet så langt at vi snart klarer å lese av disse signalene. Så for meg er vitenskap vitenskap. Helt ærlig så vet eg ikke forkjellen på pseudovitenskap og vitenskap. Du kan gjerne forklare meg forkjellen om du vil det.
Pseudovitenskap er ikke vitenskap, det er det vi kaller noe som gir seg ut for å være vitenskap ved å bruke 'vitenskapsord'.
Antall ord: 336

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

rhonersen skrev:
Dj_Devil skrev:
rhonersen skrev:Igjen; har du noe tall som støtter det du sier om at det fungerer bedre enn tilfeldigheter og det positiv tenkning kan 'gjøre'? Jeg tror du misforsto; det jeg spurte om var om du bare regner de som lykkes OG bruker 'the secret, som de som bruker the secret rett?
Budskapet til filmen, dette 'be-tro-motta'-opplegget er utrolig. Å ta billappen er ikke det. Derfor er det ikke særlig sannsynlig at 'de fleste' som har prøvd The Secret/law of attraction har lykkes noe mer enn ved sjanse eller positiv tenkning.
Da er vi delvis enig.
Ingen som har lykkes direkte pågrunn av filmen(e).
Men folk har lykkes fordi di har sett seg selv lykkes å vert positiv mot det målet.
Noe som ellers mest sansynlig ikke hadde kjedd om man var negativ mot målet å bare gir opp ved første "bump".
rhonersen skrev:
Dj_Devil skrev:Har ikke nemt sofasittere. Tror du missforstår at eg mener "lette\kick på ræva" som sofasittere? Mener folk som går i ring rundt seg selv å bare klager å klager å ingenting er godt nokk å ikke er villig til å jobbe selv heller for å få det bedre.
Misforsto du meg når jeg skrev sofasittere? :) Mente det du sier, - de som ikke er villige til å jobbe for å få det bedre.
hehe. Da er vi enig da.
rhonersen skrev:
Dj_Devil skrev:Vell for meg så syns eg at det han "professoren" sa var logisk. Å han har ett poeng med at hjernen sender signaler. For vi er jo kommet så langt at vi snart klarer å lese av disse signalene. Så for meg er vitenskap vitenskap. Helt ærlig så vet eg ikke forkjellen på pseudovitenskap og vitenskap. Du kan gjerne forklare meg forkjellen om du vil det.
Pseudovitenskap er ikke vitenskap, det er det vi kaller noe som gir seg ut for å være vitenskap ved å bruke 'vitenskapsord'.
Da vet vi det :)
Antall ord: 412
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Meigofirst

Innlegg av Meigofirst »

Dj_Devil skrev:Da er vi delvis enig.
Ingen som har lykkes direkte pågrunn av filmen(e).
Men folk har lykkes fordi di har sett seg selv lykkes å vert positiv mot det målet.
Noe som ellers mest sansynlig ikke hadde kjedd om man var negativ mot målet å bare gir opp ved første "bump".
Her er vel alle enige, men bøkene (og filmens) store poeng er ikke nytten av positiv tenkning, visjoner o.l.

Det finner man F. eks i helt vanlig, upretensiøs ledelseslitteratur. Ingen bestrider den mentalhygieniske siden.

Men det er ikke bokens budskap, og hensikt. Det er bare sannheten som legitimerer svindelen\løgnen.

Problemet er at disse kommer med noe uvitenskaplig bullshit om vibrasjoner, og "loven om tiltrekning" som er hentet fra toppen av deres hoder for å tjene penger.

Suksehistoriene i boken, og filmen kommer jo også nettopp fra dem som har tjent seg rike på å selge "the secret" på en eller annen måte.

Mao. De som har tjent seg rike på andre menneskers elendighet og håp.
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

The Secret bygger på så mange logiske brister og idioti at jeg nesten blir litt brydd over at noen har tatt seg tid til å lage film om det.

Man kan altså få alt man vil kun ved å ønske det hardt nok. Isåfall er det for meg et stort mysterium at f.eks. ikke flere er ustyrtelig rike.

Det er også et mysterium at det finnes problemer som rammer mange mennesker samtidig. Tenker alle negativt? Hvis man er i en krig, og virkelig ønsker at krigen skal ta slutt - vil ditt ønske bli neglisjert fordi det er andre som tenker negativt? Vil ikke dette da gå imot utsagnet "virker alltid, hver gang"?

Saken er at "The Secret" hovedsakelig frir til de late og dumme. De som ikke gidder å arbeide for å få det best mulig, og ikke tenker logisk nok til å skjønne at "The Secret" er gjennomført bull.

Folk blir lurt av det faktum at positiv tenking gjør at positive ting skjer - i liten skala. Selvfølgelig skjer positive ting hvis man tenker positivt, for da legger man ikke så stor vekt på de negative tingene som skjer. En positiv holdning hjelper en til å nå de målene man setter seg, og generelt inneha et mer positivt syn på verden og livet.
Men at man skal kunne få alt man ønsker seg ved å ønske det...Det spiller jo på den mest grunnleggende menneskelige følelsen; egoisme.

Startet 2. verdenskrig fordi alle menneskene den gikk utover ønsket det? Eller fordi de ikke ønsket at det ikke skulle skje?
Sluttet 2. verdenskrig fordi Hitler og hans allierte ønsket det? Eller sluttet den fordi resten av verden ønsket det? Hvem sin side var Universet på?
Antall ord: 284
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: The Secret hjelp!

Innlegg av Eaglespirit »

Synes secret fungerer bra. Hvis du er ute og kjører bil og ergrer deg over alle røde lysene, gratulerer, du har skapt enda mere røde lys.
Antall ord: 29
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Uoppmerksomhet er også fokus på distraksjoner.
Rett fokus og god tro gir klarhet og dermed sterkere forutsetninger for å nå et bevisst mål.

Likevel:
Meigofirst skrev: Jeg har heller aldri sett noe så vestlig, kapitalistisk møl før hvor fokuset (spessielt i denne filmen) er materiaistiske verdier som er totalt unødvendige. Bare en pervers fråtsing i en verden fylt av nød, og elendighet.
Dette er veldig sant, og hele innlegget til Meigofirst er veldig down to earth.
The Secret kan fungere dersom man tror på det, men samtidig er det en hån mot de som mangler selv primære behov og de mest elementære faktorene i livet sitt for å leve videre på dette store oppspinnet som The Secret er (altså ikke noe annet enn enda en idé rettet mot den vestlige søppelkulturen). Det fungerer, nyansert sett, men det hjelper ikke verden. Det forer bare enda mer til det egosentriske ved oss. "Hva kan jeg få? Hva kan jeg FÅ FÅ FÅ?"
"Hvordan kan jeg få det?" "Hva kan jeg gjøre for å få det?" "Jeg vil ha! Jeg vil ha!"
"Mer, mer, mer!"

Så kommer hønene i syforening og snakker om The Secret og alle mulighetene.
Og så snakker de om tupperwaren de har kjøpt. Ja, og shopping og champagne!
Antall ord: 219
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: The Secret kan fungere dersom man tror på det, men samtidig er det en hån mot de som mangler selv primære behov og de mest elementære faktorene i livet sitt for å leve videre på dette store oppspinnet som The Secret er (altså ikke noe annet enn enda en idé rettet mot den vestlige søppelkulturen).
Jeg er litt usikker på hva du mener her, men vil kommentere generelt sett setningen "The Secret kan fungere hvis...".

Jeg har vært i diskusjon med mange som har sagt dette, hvor det viser seg at de sikter til den delen som er et faktum; at positiv tenking lettere fører til positive opplevelser og at man lettere når målene man setter seg.

Det er bare det at dette har ikke noe med "The Secret" å gjøre. "The Secret" snakker om det å få -alt man vil ha- bare man har rett innstilling - en magisk kraft, en universell sammenheng.

Jeg tror The Bullshit får mye ufortjent cred av mennesker som tror den handler om det helt åpenbare om positiv tenking - mennesker som siler vekk all idiotien og står igjen med noe alle vet.
Antall ord: 197
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

M...
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Sep 2007 16:29
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestlandet

Innlegg av M... »

Jeg kjøpte en liten bok om visdom her en dag. Og på den første siden så stod "The Secret" i bare noen få linjer. Om det at man kan få alt, osv. Da kjøpte jeg "TS" til flere hundre kr. for så å finne det samme i en bok til kun 79,-.... Det glade vanvidd, spør du meg... :mozilla_yell:
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

mee-ran skrev:Jeg kjøpte en liten bok om visdom her en dag. Og på den første siden så stod "The Secret" i bare noen få linjer. Om det at man kan få alt, osv. Da kjøpte jeg "TS" til flere hundre kr. for så å finne det samme i en bok til kun 79,-.... Det glade vanvidd, spør du meg... :mozilla_yell:
Hvorfor kjøpte du den? Ifølge "The Secret" holder det å tenke positive tanker om at den skal dukke opp hos deg gratis...
Antall ord: 87
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:
ludoburgero skrev: The Secret kan fungere dersom man tror på det, men samtidig er det en hån mot de som mangler selv primære behov og de mest elementære faktorene i livet sitt for å leve videre på dette store oppspinnet som The Secret er (altså ikke noe annet enn enda en idé rettet mot den vestlige søppelkulturen).
Jeg er litt usikker på hva du mener her, men vil kommentere generelt sett setningen "The Secret kan fungere hvis...".
Okay, kort og konsist, bare til å begynne med:
Jeg mener at The Secret i seg selv (konseptet ved å lage ei bok og en film utav dette, å markedsføre og selge denne idéen) er det som er det uriktige her. I tillegg oppfordres man til å tenke emosjonelt fremfor rasjonelt, og det er ikke alltid riktig måte å gå frem på dersom man har mål man vil nå. Noen kan faktisk bare stagnere enda mer, og dette er de som utnyttes ved denne idéen. De betaler for et stykke overpriset søppel for å sitte igjen å vite ting de egentlig vet fra før av om de bare lytter til erfaringer de har gjort og har en viss mengde selvinnsikt.

...men jeg mener også at prinsippene som presenteres kan være motiverende og et slags "startpunkt".
Jeg har vært i diskusjon med mange som har sagt dette, hvor det viser seg at de sikter til den delen som er et faktum; at positiv tenking lettere fører til positive opplevelser og at man lettere når målene man setter seg.

Det er bare det at dette har ikke noe med "The Secret" å gjøre. "The Secret" snakker om det å få -alt man vil ha- bare man har rett innstilling - en magisk kraft, en universell sammenheng.
Ja, men jeg kan selv si med hundre prosent sikkerhet at jeg har praktisert etter prinsippene i The Secret for noen år siden. Da kom jeg over boka i .pdf-format. Var vel for kanskje 5-6 år siden. Den het ikke The Secret, men den gikk på samme prinsippene: attraksjonsloven og det å visualisere som igjen fører til materialisering. Alt starter med en tanke.
Og det fungerer. Det er ingen tvil om det.
Uansett, da jeg valgte å tro på tilfeldighetene rundt meg, ble alt et kaos. Alt ble mer uoversiktlig. Jeg vet ikke om alt dette egentlig bare dreier om å lure seg selv, noe jeg har vanskelig for å gjøre - for å være helt ærlig, men selv om det kanskje bare handler om det, så er det likevel effektivt.
Jeg tror The Bullshit får mye ufortjent cred av mennesker som tror den handler om det helt åpenbare om positiv tenking - mennesker som siler vekk all idiotien og står igjen med noe alle vet.
I prinsippet er vi enige om dette, og det å sile vekk idiotien er ikke alltid nødvendig. Ofte hjelper det å bare speile et tankemønster til fullt og hele, og vi vil få det like bra til som forbildene våre. Uansett, så er jeg tilhenger av det å tenke selv, for jeg mener det er noe alle burde prøve. Selv om jeg ikke liker å være så åpen om å dømme... så kan jeg nok også si at mye av det som presenteres i The Secret er idioti... ja!

Finner det svært smakløst at mennesker velger å benytte dette til formål for egen vinning i en verden som allerede er så splittet med overflod av goder på den ene siden, mens den andre siden skriker, sulter og bombes sønder og sammen. For er det noe vi kunne blitt bedre på, så er det å bry oss mer om andre mennesker. Hvis vi kan bruke samme prinsippene til å ønske (og derav forme) et bedre liv for andre mennesker rundt oss istedenfor, så skal jeg heller holde kjeft om hvor bedriten The Secret er.
Antall ord: 650
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Okay, kort og konsist, bare til å begynne med:
Jeg mener at The Secret i seg selv (konseptet ved å lage ei bok og en film utav dette, å markedsføre og selge denne idéen) er det som er det uriktige her. I tillegg oppfordres man til å tenke emosjonelt fremfor rasjonelt, og det er ikke alltid riktig måte å gå frem på dersom man har mål man vil nå. Noen kan faktisk bare stagnere enda mer, og dette er de som utnyttes ved denne idéen. De betaler for et stykke overpriset søppel for å sitte igjen å vite ting de egentlig vet fra før av om de bare lytter til erfaringer de har gjort og har en viss mengde selvinnsikt.

...men jeg mener også at prinsippene som presenteres kan være motiverende og et slags "startpunkt".
Men det er også pesudovitenskapelig vranglære som folk lures til å tro på og betale for.
Ja, men jeg kan selv si med hundre prosent sikkerhet at jeg har praktisert etter prinsippene i The Secret for noen år siden. Da kom jeg over boka i .pdf-format. Var vel for kanskje 5-6 år siden. Den het ikke The Secret, men den gikk på samme prinsippene: attraksjonsloven og det å visualisere som igjen fører til materialisering. Alt starter med en tanke.
Og det fungerer. Det er ingen tvil om det.
Uansett, da jeg valgte å tro på tilfeldighetene rundt meg, ble alt et kaos. Alt ble mer uoversiktlig. Jeg vet ikke om alt dette egentlig bare dreier om å lure seg selv, noe jeg har vanskelig for å gjøre - for å være helt ærlig, men selv om det kanskje bare handler om det, så er det likevel effektivt.
Det handler om å lure seg selv. Når man aktivt forsøker å leve etter prinsipper som etter sigende skal gi en virkning, vil man også bli mer oppmerksom på ting man opplever som underbygger det man forsøker å oppnå. Skifter man synspunkt og ståsted vil også opplevelsen forandre seg deretter. Det er snakk om selektiv hukommelse og valg av fokus.

Hadde en utenforstående person evaluert deg gjennom disse to periodene med forskjellig synspunkter ville nok resultatet vist at det objektivt sett ikke hadde skjedd deg noe mer positivt i den perioden du fulgte "The Secret"-prinsippene.
I prinsippet er vi enige om dette, og det å sile vekk idiotien er ikke alltid nødvendig. Ofte hjelper det å bare speile et tankemønster til fullt og hele, og vi vil få det like bra til som forbildene våre. Uansett, så er jeg tilhenger av det å tenke selv, for jeg mener det er noe alle burde prøve. Selv om jeg ikke liker å være så åpen om å dømme... så kan jeg nok også si at mye av det som presenteres i The Secret er idioti... ja!
Alle tenker selv, det er bare mange som helt åpenbart følger mer populære idéer og tenkesett.

Jeg vil si at alt det som presenteres i "The Secret" er idioti, fordi hele konseptet er bygget på en pseudovitenskapelig fremgangsmåte, hvilket ugyldiggjør hele prinsippet.
Som sagt er det ikke idéen om å tenke positivt for å nå målene sine "The Secret" handler om - den delen av kaka har man bare stjålet og forandret på til å bli noe magisk og salgbart.
Finner det svært smakløst at mennesker velger å benytte dette til formål for egen vinning i en verden som allerede er så splittet med overflod av goder på den ene siden, mens den andre siden skriker, sulter og bombes sønder og sammen. For er det noe vi kunne blitt bedre på, så er det å bry oss mer om andre mennesker. Hvis vi kan bruke samme prinsippene til å ønske (og derav forme) et bedre liv for andre mennesker rundt oss istedenfor, så skal jeg heller holde kjeft om hvor bedriten The Secret er.
"The Secret" er høl i huet uansett, siden den oppfordrer til "tankenes kraft". Skal man oppnå noe for andre må man holde seg til "handlingens kraft", som vi -vet- gir resultater. Det å gå og drømme seg bort løser ingen ting.
Antall ord: 694
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Amunet
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 06 Jan 2007 21:47
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i fantasiverdenen min

Innlegg av Amunet »

Hvis The Secret bare er løyn og fanteri, kan noen fortelle meg hvorfor boken har ligget på bestseller lister over hele verden? Hvorfor har Oprah (og Ellen DeGeneres foresten) viet et show til dette der hun har fortalt at hun ikke hadde vært noen sted uten the secret metoden og der flere av gjestene i showet fortalte at the secret virket for de også?

Det virket på meg og 3 av mine venninner kan bekrefte at det har virket på dem og, vi alle bruker the secret aktivt i hverdagen, så vi kan ihvertfall skrive oss på de "aller fleste som har gått inn for å bruke det." som Dj_Devil snakker om.

Rhonersen, the secret metoden er IKKE å sitte på rumpa og forvente å få det du ber om dettende ned i hendene dine. Jeg foreslår at du leser boken får du kommer med ukorrekte utsagn som dette. Hvis du hadde lest boken, ville du ha fått med deg at for å oppnå noe må noe så vesentlig som "handling" være tilstedet i tillegg til spørre, visualisere og motta, noe annet hadde jo vært uhørt. Hvis dette er hva du alltid har trodd om the secret, så skjønner hvorfor du tror det er bullshit.

Jeg mener ihvertfall at for å kunne oppnå noe, så kreves det handling. Jeg bruker eksemplet til Dj_Devil: Hvis man ønsker seg en bil, og visualiserer følelsen, GLEDEN av å ha den bilen. I tillegg til å tenke at man har den bilen og ta det som den største selvfølge at du har den. Dette er begynnelsen av prossessen, men som mange av dere har sagt, hjelper ikke dette. Det dere må gjøre er å kanskje finne ut hvor bilen selges, forhøre dere om prisen, kanskje spørre om et eventuelt avslag? Sjekke på nettet, kanskje det er an slik bil som selges for en billig penge? Rett og slett finne måter du kan klare å få skaffet deg bilen.
Er dette så vansklig å forstå at går ann? Det er jo ikke det, ikke etter min mening ihvertfall. Hvorfor skal ikke man kunne få den man vil ha?

Uansett om selve boken og filmen "The Secret" er laget for å håve inn penger, spiller det ingen rolle. The Secret metoden har blitt skrevet om mange ganger oppgjennom tidene, kanskje med noen små endringer fra eller til, men selve kjernen i hele metoden er den samme. Og hvis mange mennesker som meg selv opplever at den virker og har hjulpet dem, hva er da problemet? Det fører jo ikke noe negativt med seg.
Antall ord: 439
Bilde
Du kan gjøre alt så lenge du vet hvordan det gjøres.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

Amunet skrev:Hvis The Secret bare er løyn og fanteri, kan noen fortelle meg hvorfor boken har ligget på bestseller lister over hele verden? Hvorfor har Oprah (og Ellen DeGeneres foresten) viet et show til dette der hun har fortalt at hun ikke hadde vært noen sted uten the secret metoden og der flere av gjestene i showet fortalte at the secret virket for de også?
Salgstall sier ingen ting om hvorvidt informasjonen er sann eller ikke. Sagstallene kan få folk til å se de økonomiske fordelene tilknyttet dette og utnytte det.
Det virket på meg og 3 av mine venninner kan bekrefte at det har virket på dem og, vi alle bruker the secret aktivt i hverdagen, så vi kan ihvertfall skrive oss på de "aller fleste som har gått inn for å bruke det." som Dj_Devil snakker om.
Selfølgelig er en positiv holdning viktig om man vil nå sine mål. Det hele er psykologisk, men det har ingenting med en universiell kraft å gjøre.
Hvis du hadde lest boken, ville du ha fått med deg at for å oppnå noe må noe så vesentlig som "handling" være tilstedet i tillegg til spørre, visualisere og motta, noe annet hadde jo vært uhørt. Hvis dette er hva du alltid har trodd om the secret, så skjønner hvorfor du tror det er bullshit.
Handling må til for å oppnå ønsker ja. Man må også vite hva man ønsker å handle deretter. Å tro att det er en universiell kraft som svarer og hjelper med å oppnå ønsket er alikevel feil.
Jeg mener ihvertfall at for å kunne oppnå noe, så kreves det handling. Jeg bruker eksemplet til Dj_Devil: Hvis man ønsker seg en bil, og visualiserer følelsen, GLEDEN av å ha den bilen. I tillegg til å tenke at man har den bilen og ta det som den største selvfølge at du har den. Dette er begynnelsen av prossessen, men som mange av dere har sagt, hjelper ikke dette. Det dere må gjøre er å kanskje finne ut hvor bilen selges, forhøre dere om prisen, kanskje spørre om et eventuelt avslag? Sjekke på nettet, kanskje det er an slik bil som selges for en billig penge? Rett og slett finne måter du kan klare å få skaffet deg bilen.
Er dette så vansklig å forstå at går ann? Det er jo ikke det, ikke etter min mening ihvertfall. Hvorfor skal ikke man kunne få den man vil ha?
Ingen ønsker seg noe de ikke tror vil gi dem en glede. Selfølgelig er gleden som er tilknyttet ønsket drivkraften til å få ønsket oppfylt.
Uansett om selve boken og filmen "The Secret" er laget for å håve inn penger, spiller det ingen rolle. The Secret metoden har blitt skrevet om mange ganger oppgjennom tidene, kanskje med noen små endringer fra eller til, men selve kjernen i hele metoden er den samme. Og hvis mange mennesker som meg selv opplever at den virker og har hjulpet dem, hva er da problemet? Det fører jo ikke noe negativt med seg.
Det fører med seg vranglære som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Nemlig troen på att det er en kraft utenfor oss selv som oppfyller ønsker.
Antall ord: 544

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links