Problemet er at dette er bullshit. Det er løgn, og selvbedrag. Opplegget er designet for å tjene penger på lettlurte idioter med håp om et bedre liv.Medi skrev:Geez...
Her har en tråd som begynte så fint blitt bombardert av sinte innlegg! Masse negativ energi, masse sinte sketikere som mener at The Secret er noe ond og virusaktig som blir plantet i hjernen på folk. Tar jeg feil?
Ok, til dere sketikere:
Dere tror ikke metoden funker. Greit nok. Det Secret har aldri vært ment (aldri!) å tvinge seg på folk. I filmen så sies det jo klart: NÅ har du sett dette, føles det bra, gjør noe med det. Føles det ikke bra, så gi slipp på det. Gjør noe som funker for deg.
Hallo...
Slik jeg forstår det er dere sinte fordi The Secret sier at folk som har vært missbrukte, i en ulykke osv (ikke at jeg tar lett på det) har fått seg opp i det selv.
Men skjønner dere ikke? Det jeg mener filmen, boken, budskapet prøver å få frem er at DU KAN FORANDRE LIVET DITT.
Altså, de som har vært utsatt for dette, og har blitt plaget med minnenen i evinnelige år, de kan selv klare å gjøre noe med det. Filmen inspirerer til at: selv om alt virker utrolig mørkt, kan du gjøre noe med det.
Det er jo det som er det nydelig budskapet: du kan alltid snu, du kan klare å komme deg ut av mørke.
Når dere blir bitre fordi dere hører at ulykkene, voldtektene, volden var egentlig noe dere brakte på dere selv, vel da har ikke The Secret funket på dere.
Greit.
Gi slipp på det da Finn noe annet som funker for deg
Medi
Dette er NØYAKTIG det samme budskapet grådige kristne dollarpredikanter i USA, og andre steder har pushet.
På sitt verste gir det både mennesker angst fordi de alltid er redde for å "visualisere galt", og får mennesker som er utsatt for overgrep o.l. til å tro at skylden utelukkende ligger i galt fokusering. (og unskyldningen om å gå over til noe annet er idiotisk all den tid denne teorien påstår å være en SANNHET, og sannheter hjelper det ikke å se bort ifra.)
Ikke minst har ikke noen del av "the secret" på noen måte vitenskaplig støtte slik den direkte, og indirekte påstår.
Men selvsagt om det hadde vært sant ville det vært viktig å opplyse om, men fordi dette er bullshit er det et ondskapsfull svindel der mennesker prøver å tjene seg rike på andres lidelse og ulykkelighet.
Og som enhver god svindel og løgn inneholder den visse sannheter:
1. Positiv bekjennelse, visjon og tro på målet er viktig, selv om det er fint lite overnaturlig, og tvertimot dreier seg om mentalhygiene. Men rent mentalhygienisk fungerer det, og er utvilsomt en hjelp.
2. Man vil alltid kunne finne positive, og negative tanker knyttet til et utfall, og derfor innbille seg selv at selve tankene var utløsende.