Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderEr dette et spøkelse?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
taran
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Nov 2008 14:51
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bærum

Er dette et spøkelse?

Innlegg av taran »

Var på lier igår for å ta noen flere bilder, og denne gangen fikk jeg et merkelig bilde. Har tatt flere hundre bilder der inne, men dette er første gangen jeg har fått noe som dette her.

Dette bilde er ikke redigert på noen som helst måte.
http://img397.imageshack.us/my.php?image=dsc5611fp5.jpg
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Re: Er dette et spøkelse?

Innlegg av paraunormal »

for meg ser det ut som en flekk på linsa, uansett hvor kjedelig det kan høres ut. Blitsrefleksjonen fra skapdøra kan ha lyst den opp. Gå og sjekk ut linsa nå med en gang, så sant du ikke har pusset det av. Prøv å vende linsen i forskjellige retninger i lys av ei lampe, så ser du den kanskje.
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
taran
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Nov 2008 14:51
16
Lokalisering: Bærum

Innlegg av taran »

Er ikke no støv på linsa, har tatt masse bilder både før og etter dette bilde her, men er kun på dette at det er blitt slik.
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av paraunormal »

Jeg nevnte at det kunne ha kommet fram på dette bildet pga. en gjenspeiling fra reflekslyset på døren, altså trenger ikke alle bildene å vise denne flekken. På bilder hvor det kommer lite lys inn på linsa, kan flekken godt være usynlig. Det samme gjelder for mørke motiver som ikke skaper kontrast nok til å se flekken. Det trenger ikke en gang å være støv eller fett, det kan være forbigående kondens som har lagt seg på linsa grunnet overgang fra varmt til kaldt eller grunnet høy luftfuktighet. Det jeg prøver å antyde er at det er mange faktorer som kan være med på å skape slike bilder, og at det ikke trenger å komme fram på alle bildene. Å ta slike faktorer i betraktning virker å være undervurdert her inne. Vitenskapen om reelle faktorer som kan føre til feil på bilder er heller ikke et felt som har blitt ilagt enorme forskningssummer, så mange av forslagene blir selvfølgelig spekuleringer.

Vel å merke snakker jeg ikke om støv, det ser mer ut som en fettflekk eller et belegg av et eller annet. Det kan være vanskeligere å få øye på enn støv.
Antall ord: 198

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Vel, det krever vel ikke akkurat sponset forskning for å redegjøre for fotografiske og fototekniske feil. De fleste erfarne fotografer eller mennesker med peiling på fototeknikk kjenner til slikt allerede.

Det er dog forståelig at "vanlige" mennesker lett kan klø seg i hodet over de anomaliene som oppstår fra tid til annen i forbindelse med fotografering - med mindre det dreier seg om såkalte "orbs", som er ettertrykkelig forklart mange steder.
Antall ord: 73
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Dette er Johan, en av de som hjemsøker Lier.
Han viser seg der.
Johan på karmen blir han kalt, han står alltid i dørkarmen og glaner.
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av paraunormal »

Kimbara skrev:Vel, det krever vel ikke akkurat sponset forskning for å redegjøre for fotografiske og fototekniske feil. De fleste erfarne fotografer eller mennesker med peiling på fototeknikk kjenner til slikt allerede.

Det er dog forståelig at "vanlige" mennesker lett kan klø seg i hodet over de anomaliene som oppstår fra tid til annen i forbindelse med fotografering - med mindre det dreier seg om såkalte "orbs", som er ettertrykkelig forklart mange steder.
Neida, det var satt litt på spissen på en merkelig måte, MEN en burde gå ganske grundig til verks for å være sikker på at rett bildefenomen knyttes til rett faktor. Lysforholdene kan ha innvirkning, støv, fukt, varm luft/kald linse, kald luft/varm linse, fokusering osv; ting som krever at en kan framstille slikt kunstig eller påvise at de rette faktorene var til stede da bildet ble tatt.
Sist redigert av paraunormal på 11 Nov 2008 18:48, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Baronen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Jul 2005 23:43
19
Lokalisering: Skogly

Innlegg av Baronen »

Kan du forklare hva som er spesielt med bildet?
Antall ord: 9
Bare en uvitende person vender seg imot hva et oppriktig og logisk sinn har oppdaget

-Baronen-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av paraunormal »

Det jeg snakket om var iallefall det en ser på utklippet under
Bilde
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

taran skrev:Var på lier igår for å ta noen flere bilder, og denne gangen fikk jeg et merkelig bilde. Har tatt flere hundre bilder der inne, men dette er første gangen jeg har fått noe som dette her.

Nå er jeg langt i fra en ekspert på dette, men min første tanke var att dette dreier seg om gjennskinn fra blitz i en speilende overflate. :?:
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Baronen
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Baronen »

D.A. skrev:
taran skrev:Var på lier igår for å ta noen flere bilder, og denne gangen fikk jeg et merkelig bilde. Har tatt flere hundre bilder der inne, men dette er første gangen jeg har fått noe som dette her.

Nå er jeg langt i fra en ekspert på dette, men min første tanke var att dette dreier seg om gjennskinn fra blitz i en speilende overflate. :?:

Problemet er at "gjenskinnet" dekker over dørpartiet. Noe som gjør den forklaringen lite sannsynlig. Kan ikke se at det kan være en åpenlys forklaring på dette fenomenet. I så fall må det være noe som er nærmere, eventuelt på linsa.
Antall ord: 137
Bare en uvitende person vender seg imot hva et oppriktig og logisk sinn har oppdaget

-Baronen-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av paraunormal »

Det er også konklusjonen jeg kommer til. Det ser ikke ut som et gjenskinn, det ser ut som skitt eller et avtrykk på en blank overflate som blir lyst opp. Det kan ha blitt opplyst av refleksen fra blitsen som treffer f.eks en av skapdørene. Ser ut som om kameraet har delvis fokus på denne flekken. Detaljnivået på "flekken" tilsier at den er nær kameraet. Bildet ser forsåvidt ut til å være tatt av et speilreflekskamera, Nikon D40, så her er det mange overflater hvor skitt/avtrykk kan ha lagt seg.
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Startet: 31 Okt 2005 10:18
19

Innlegg av jaha »

Minner veldig om fingeravtrykk på linsa. Men det ser også veldig ut som en "brush" fra photoshop da man zoomer inn.
Antall ord: 21
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AinaSynnøve

Innlegg av AinaSynnøve »

det er jo veldig nesten litt for lyst til å være en fettflekk, men ser jo ikke ut somnoe spøkelse, mer datafiksa :P
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Baronen
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Baronen »

Kan bildet være tatt gjennom et vindu?
Antall ord: 8

-Baronen-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links