jon blund skrev:Ja, man kan ihvertfall sette spørsmålstegne ved om mennesker bevisst og våkne nok til å nyte sin frie vilje
Men jeg vet ikke om Krishnamurtis teorier. Jeg har ikke studert hans materiale så nøye. Kan du ikke gi oss en kort-versjon??
Ok.
Mye av Krishnamurtis lære handler om å forstå seg selv. Man kan ikke forstå verden, før man har forstått oss selv, forde vi er verden.
Det som er spesielt er att Krishnamurti selv sier att han ikke er en lærer. Han sier att det ikke betyr noe og tro på ord, forde det viktige er å erkjenne selv. En forståelse kan man ikke få ved beskrivelser som består av ord. Det virker også som att han mener att tanker oppstår p.g.a. manglende forståelse av virkeligheten.
Krishnamurti sier også att individet er en illusjon. Dette er en illusjon skapt av tanken ved å si deg og meg, de og dem, osv.. Denne oppdelingen finnes ikke i virkeligheten, if. Krishnamurti. (Dette har jeg problemer med å forstå)
Som sagt mener han att tanken hindrer oss i å forstå virkeligheten. Forde tanken er ett produkt av fortiden, hindrer tanken oss i å se virkeligheten, slik den er. Og det er kun gjennom denne virkeligheten ekte forståelse kan finnes. Denne forståelsen består ikke av tanker, men er en egenskap ved en bevissthet som ikke er farget av opplærte rutiner, illusjoner som de fleste tanker bærer preg av. Det er altså ikke en intellektuell forståelse.
Når det gjelder frihet, mener han att den finnes, men den er ikke ett resultat av valg. Frihet en en tilstand som tanken ikke kan forestille seg, forde tanken er "bestemt" av fortiden.
Det vi kaller frihet til å velge alternativer, er ikke ekte frihet forde valget vi tar blir bestemt av tanken som igjen er ett produkt av våre tidligere erfaringer.
Sitat fra linken:
Freedom is not a reaction: freedom is not choice. It is man's pretence that because he has choice he is free. Freedom is pure observation without direction, without fear of punishment and reward. Freedom is without motive; freedom is not at the end of the evolution of man but lies in the first step of his existence. In observation one begins to discover the lack of freedom. Freedom is found in the choiceless awareness of our daily existence and activity.
http://jiddu-krishnamurti.net/en/articl ... aching.php