Universet & dets hemmeligheter ⇒ han derre Q......
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Nov 2006 21:18
- 18
- Kjønn (valgfri): oftopic
- Lokalisering: Urula
- Blitt takket: 185 ganger
han derre Q......
Antall ord: 13
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 19 Okt 2008 23:14
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Kirkenær
Re: han derre Q......
Åhhh...kvantemekanikk er GØY dere!! (det verste er at jeg mener det også)
Antall ord: 14
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Mar 2005 17:17
- 19
- Lokalisering: Hjemme <3
- Har takket: 13 ganger
- Blitt takket: 31 ganger
ja, har sett den før. Veldig interessant, veldig spennende
Antall ord: 10
~ Don't feed the internet trolls ~
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Sjekk ut denne tråden, da Tom. Tror ikke du har fått denne med deg....?
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 63&t=17170
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 63&t=17170
Antall ord: 26
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 20
Liker veldig godt at de har funnet noe som svekker teorien... :mozilla_cool:
Hvordan går det med Bohm? Har du funnet ut noe mer....kan vi se bort fra vilkårligheten snart?
Jeg tror fortsatt på Albert, vet du. Mulig jeg havner i helvete for det, men det er noe ved det han må ha sett som han ikke klarte å forklare.....
Hvordan går det med Bohm? Har du funnet ut noe mer....kan vi se bort fra vilkårligheten snart?
Jeg tror fortsatt på Albert, vet du. Mulig jeg havner i helvete for det, men det er noe ved det han må ha sett som han ikke klarte å forklare.....
Antall ord: 62
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Har ikke lest et kvantemekanisk relatert ord på flere år, men tror jeg må hive meg ut i det igjen. Det ligger noe der ute... ;-)Hecate skrev:Liker veldig godt at de har funnet noe som svekker teorien... :mozilla_cool:
Antall ord: 89
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Nov 2007 02:10
- 17
- Lokalisering: Tønsberg
- Blitt takket: 1 gang
Regner med at dere har sett "What the "bleep" do we know"
http://www.youtube.com/watch?v=SrKvzPXULME
Ellers, her er en hel del andre linker til bl.a. Kvantefysikken.
http://picasaweb.google.com/ingerbjola/ ... rgiesLinks#
Klick på bildene, så får dere opp linken.
http://www.youtube.com/watch?v=SrKvzPXULME
Ellers, her er en hel del andre linker til bl.a. Kvantefysikken.
http://picasaweb.google.com/ingerbjola/ ... rgiesLinks#
Klick på bildene, så får dere opp linken.
Antall ord: 46
I choose the easy button.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Den var lang...leser den i morgen. Men mange takk!!Hecate skrev:Sjekk ut denne tråden, da Tom. Tror ikke du har fått denne med deg....?
viewtopic.php?f=63&t=17170
Antall ord: 34
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 20
Ja, for da er du bare på jobb
Det som er interessant, synes jeg, er de linkene jeg la ut på slutten av tråden. Jeg synes det åpner for at vi kan ha et ufullstendig bilde av kvantefysikken og ergo...vi kan kanskje finne ut av dette en gang for alle.
En annen ting er jo tid. Dersom det er mulig å eliminere tid fra den tidsavhengige Schrödingerlikningen, er vi et hakk nærmere en TOE. Merk jeg snakker ikke om stasjonære tilstander, for da skjer det jo ingenting, men jeg snakker om å studere kvantefysikken utenfor tid. Det gjøres forsøk på dette ved å rett og slett la måleutstyret være en del av det kvantemekaniske systemet og voilà: funksjonen kollapser ikke!
Det som er interessant, synes jeg, er de linkene jeg la ut på slutten av tråden. Jeg synes det åpner for at vi kan ha et ufullstendig bilde av kvantefysikken og ergo...vi kan kanskje finne ut av dette en gang for alle.
En annen ting er jo tid. Dersom det er mulig å eliminere tid fra den tidsavhengige Schrödingerlikningen, er vi et hakk nærmere en TOE. Merk jeg snakker ikke om stasjonære tilstander, for da skjer det jo ingenting, men jeg snakker om å studere kvantefysikken utenfor tid. Det gjøres forsøk på dette ved å rett og slett la måleutstyret være en del av det kvantemekaniske systemet og voilà: funksjonen kollapser ikke!
Antall ord: 126
~Lao Tzu
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Ser ikke helt hvordan det gjør dette mer lettforklarlig, men skal lese mer nøye igjennom i morgen...som du sa; da er jeg bare på jobb. ;-)Hecate skrev:Ja, for da er du bare på jobb
Antall ord: 156
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Apr 2008 14:41
- 16
- Blitt takket: 1 gang
For de som ikke vet det, er What The Bleep do We Know mest pseudovitenskaplig tåkeprat.
Antall ord: 17
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
rhonersen skrev:For de som ikke vet det, er What The Bleep do We Know mest pseudovitenskaplig tåkeprat.
Men hvis man er ute etter dokumentasjon på dobbeltspalteeksperimentet med elektroner så finnes det da langt mere enn en spekulativ film.
Eks: http://physicsworld.com/cws/article/print/9745
Antall ord: 48
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 20
Når måleapparatet er en del av systemet, er ikke tiden utenfor systemet heller. Dermed er problemet med at tid, som noe som eksisterer utenfor kvantesystemet, omgått. Og verden går sin gang....jeg synes det høres ganske kjekt ut.
Antall ord: 43
~Lao Tzu
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Vær så snill å forklare et par ting, hvordan kan man i praksis la måleutstyret være "en del av det kvantemekaniske systemet"? Er dette egentlig praktisk mulig? Og hvorfor kollapser ikke funksjonen hvis man får dette til? Sier dette egentlig en del om tid-rom aspektet?Hecate skrev:Ja, for da er du bare på jobb
Du forresten...har du en link opp mot dette?
Antall ord: 186
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 20
Jeg leste om dette i New Scientist i vinter en gang og det viser seg at du må ha abonnement for å lese hele på nettet.
Når det gjelder hvordan de får det til uten å kollapse bølgefunksjonen, er jeg ikke sikker på hvordan løses praktisk, men det er snakk om sannsynligheten for å finne måleutstyret i en viss tilstand. Mao så vil elektronet og måleutstyret være beskrevet av den samme enkle bølgefunksjonen. Hva de bruker som måleutstyr, er jeg ikke sikker på (Dette er ikke mitt felt!!).
Du kan jo kikke på noe om relativitet i denne linken. Jeg har ikke lest denne selv, men den kan være interessant i forhold til ditt spørsmål.
http://arxiv.org/PS_cache/astro-ph/pdf/ ... 5213v8.pdf
Vi må jo huske på at det som står i popvitenskapelige magasiner er veldig forenklet og ofte er det de mest kontroversielle som det skrives om.
Du kan søke på Carlo Rovelli og Alain Connes. Det er deres hypoteser artikkelen tar utgangspunkt i. Her er en gammel artikkel om det samme. Fortsatt ikke lest den, men du kan jo oppdatere meg etter jobben i morgen hehehe http://www.alainconnes.org/docs/carlotime.pdf
Når det gjelder hvordan de får det til uten å kollapse bølgefunksjonen, er jeg ikke sikker på hvordan løses praktisk, men det er snakk om sannsynligheten for å finne måleutstyret i en viss tilstand. Mao så vil elektronet og måleutstyret være beskrevet av den samme enkle bølgefunksjonen. Hva de bruker som måleutstyr, er jeg ikke sikker på (Dette er ikke mitt felt!!).
Du kan jo kikke på noe om relativitet i denne linken. Jeg har ikke lest denne selv, men den kan være interessant i forhold til ditt spørsmål.
http://arxiv.org/PS_cache/astro-ph/pdf/ ... 5213v8.pdf
Vi må jo huske på at det som står i popvitenskapelige magasiner er veldig forenklet og ofte er det de mest kontroversielle som det skrives om.
Du kan søke på Carlo Rovelli og Alain Connes. Det er deres hypoteser artikkelen tar utgangspunkt i. Her er en gammel artikkel om det samme. Fortsatt ikke lest den, men du kan jo oppdatere meg etter jobben i morgen hehehe http://www.alainconnes.org/docs/carlotime.pdf
Antall ord: 209
~Lao Tzu
~Lao Tzu
Hide post links |