Alt kan knyttes til ditt hjerte kjærtKimbara skrev:Mulig det gjør det for deg, men i praksis betyr det "du får lov å praktisere din religion". Den dummeste "frihetsregelen" vi har i verden i dag.ludoburgero skrev: Religionsfrihet er viktig.
For meg betyr det frihet fra religioner.
Selv velger jeg å tolke ordet slik, fordi det betyr noe fint for meg å være fri.
Fengslet av leveregler vil jeg ikke være, selv om det er fint å ha en viss felles oppfatning av hva som er riktig og galt å gjøre i livene våre. Og ikke minst at det føles at den samstemmer med våre egne personlige meninger også.
Nåja... er det nå det?All form for religion er frihetsberøvelse satt i system. Godtatt fordummelse av samfunn og mennesker.
Religion har gitt oss kirker her til lands. Her har familien blitt samlet under dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser. Samtidig har vi gitt noen barn en god tro å gå etter, hvor de moraliseres over og blir gitt en trygghetsfølelse de blir fortalt at de kan stole på, og at dette er en Gud som våker over dem og passer på dem.
Og dette kan styrke barnet i hverdagen sin, i vanskelige perioder, og selv om det bare er illusjoner - så funker det like fint som ei sukkerpille. Placebo er også gjeldende her, om ikke annet. Selv om jeg ikke er kristen selv, så synes jeg det blir for dumt å benekte at det finnes en Gud. De som vil ha troen, må få ha den, og jeg håper bare de lever fredelig med den og ikke prakker den på andre. Satt i system er jo religion slik, om vi ser på hvordan indoktrinen fortsetter gjennom skolegangen. Og helt ærlig synes jeg det er en stor forskjell på at vi hadde "Kristendom" som et FAG på barneskolen - og ungdomsskolen - før det ble til religionslære på videregående hvor alt var mer inkluderende. Faktisk syntes jeg det er forkastelig å tenke på. Jeg tok fagene aldri alvorlig, og jeg stilte alltid de "rette" spørsmålene om Jesus og co. slik at jeg ble kastet ut på gangen og klort i, revet i stykker klærne av og røde, såre ører hadde jeg som regel også etter en solid dose med gamle, konservative, pripne helveteskjerringer som likte å utøve maktmisbruk. Artig nok var dette de lærerene som var mest engasjerte i å preke kristent og hyklerisk til oss også. Og den dobbeltmoralske kristendommen, den delen av det, har jeg alltid foraktet. Men det er pga. egne erfaringer først og fremst, fordi jeg ikke vil kritisere noe jeg ikke har sett eller hørt selv i så stor grad...
Religion har eksistert siden tidenes begynnelse.
Det er en grunn til at mange av de har overlevd.
Og det at det den dag idag holder på å rakne og gå i oppløsning, betyr ikke bare at det farer med seg positive ringvirkninger. Vi kan ikke akkurat skryte over å ha det så mye bedre nå med tanke på etikk, moral, holdninger i samfunnet. Vi kan ikke klandre religioner for alt sammen. Noen av problemene våre skyldes faktisk mangelen på tro. Tro på hverandre og tro på oss selv. Og kanskje noen rett og slett trenger troen på en gud dersom de har mista troen på alt annet...