Fakta, teori & skepsisDen RETTE tro!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
misty-gutt skrev: Hvorfor skulle kristne en gang i tiden ha trodd at jorda var flat? Fra Guds ord bibelen kunne de ikke ha fått den idéen. Men når først myten er oppstått, så er den vanskelig å "avlive" sånn er nå engang mennesket.
Tatt fra din favorittbok:

Daniel 4:10-11 et tre så høyt at man kan se hele verden derfra.
Tar bare et eks. av alle du viste til, og hvorfor ikke det første, det kan stå for dem alle.

Dersom man ikke er mottakelig for Guds ord, så kan det nok hende at man ved å lese det vil tro at jorden er flat, men det er ikke det som er den Åndelige betydningen av det.

La oss ta dette fra Daniel i sammenheng. Vær da også klar over at sitatet du viser til er fra kong Nebukadnesars munn.

Og da blir det slik: Dette var de syner jeg hadde i mitt indre mens jeg hvilte på mitt leie: Jeg så i mitt syn et tre som stod midt på jorden, og som var meget høit;

11 det var et stort og sterkt tre, og så høit at det nådde til himmelen, og det kunde sees helt til jordens ende;

12 dets løv var fagert, og det bar rikelig frukt, så det gav føde for alle; markens dyr fant skygge under det, og himmelens fugler bodde på dets grener, og alt levende nærte seg av det.

13 Og i de syner jeg hadde i mitt indre mens jeg hvilte på mitt leie, så jeg en hellig vekter som steg ned fra himmelen.

14 Han ropte med høi røst, og således lød hans ord: Fell treet, hugg dets grener av, riv løvet av det og spred fruktene omkring! Dyrene under det skal rømme, og fuglene flyve bort fra dets grener.

15 Men la dets rotstubb stå igjen i jorden, men i lenker av jern og kobber, midt i gresset på marken! Og med himmelens dugg skal han* vætes, og med dyrene skal han ha del i jordens urter.
* den mann som treet er billede på; V. 33.

16 Hans hjerte skal forandres, så det ikke lenger er et menneskes hjerte; et dyrs hjerte skal han få, og syv tider* skal skride frem over ham.
* d.e. år.

17 Dette budskap har sin grunn i vekternes rådslutning, og sådan er de helliges avgjørelser i denne sak, forat alle som lever, skal sanne at den Høieste har makt over kongedømmet blandt menneskene og gir det til den han vil, og setter den ringeste av menneskene til å råde over det.

18 Det var den drøm som jeg kong Nebukadnesar, så; kunngjør nu du Beltsasar meg dens uttydning. For ingen av mitt rikes vismenn kan si meg hvad den betyr; men du kan det, fordi de hellige guders ånd er i deg.

19 Da stod Daniel, han som hadde fått navnet Beltsasar, en stund slått av redsel, og hans tanker forferdet ham. Så tok kongen til orde og sa: Beltsasar! La ikke drømmen og dens uttydning forferde deg! Beltsasar svarte: Min herre! Gid denne drøm måtte gjelde dem som hater deg, og dens uttydning dine fiender!

20 Det tre du så, som var så stort og sterkt, og så høit at det nådde til himmelen, og som kunde sees over hele jorden,

21 og som hadde så fagert løv og bar så rikelig frukt at det gav føde for alle - som markens dyr hadde tilhold under, og på hvis grener himmelens fugler bodde,

22 det er du selv, konge, du som er så stor og mektig, og hvis velde har vokset så det når til himmelen, og hvis herredømme strekker sig like til jordens ende.

23 Men at kongen så en hellig vekter som steg ned fra himmelen og sa: Fell treet og ødelegg det, men la dets rotstubb stå igjen i jorden, men i lenker av jern og kobber, midt i gresset på marken, og med himmelens dugg skal han vætes, og med markens dyr skal han dele lodd så lenge til syv tider har skredet frem over ham,

24 det betyr, konge, og så er den Høiestes rådslutning, som kommer over min herre kongen:

25 Du skal bli utstøtt fra menneskene, og din bolig skal være hos markens dyr, og urter skal du ete likesom oksene, og med himmelens dugg skal du vætes, og syv tider skal skride frem over deg, inntil du sanner at den Høieste har makt over kongedømmet blandt menneskene og gir det til den han vil.

26 Men at det blev sagt at treets rotstubb skulde stå igjen, det betyr at ditt rike skal være ditt fra den tid du sanner at himmelen har makten.

27 Derfor, konge, la mitt råd tekkes deg, og løs deg fra dine synder ved rettferdighet og fra dine misgjerninger ved barmhjertighet mot ulykkelige, om din lykke skal bli varig.

28 Alt dette kom over kong Nebukadnesar.

29 Da tolv måneder var til ende, gikk han engang omkring på taket av det kongelige palass i Babel.

30 Da tok kongen til orde og sa: Er ikke dette det store Babel, som jeg har bygget til kongesete ved min veldige makt og til ære for min herlighet?

31 Før kongen ennu hadde talt ut, kom det brått en røst fra himmelen: Til deg, kong Nebukadnesar, sies nu dette ord: Riket er tatt fra deg,

32 fra menneskene blir du utstøtt, og hos markens dyr skal din bolig være, urter skal du ete likesom oksene, og syv tider skal skride frem over deg, inntil du sanner at den Høieste har makt over kongedømmet blandt menneskene og gir det til den han vil.

33 I samme stund blev dette ord fullbyrdet på Nebukadnesar; han blev utstøtt fra menneskene og åt urter likesom oksene, og av himmelens dugg blev hans kropp vætet, til hans hår vokste og blev som ørnefjær, og hans negler som fugleklør.

34 Men da tiden* var utløpet, løftet jeg, Nebukadnesar, mine øine til himmelen, og min forstand vendte tilbake, og jeg lovet den Høieste og priste og æret ham som lever evindelig, han hvis herredømme er et evig herredømme, og hvis rike varer fra slekt til slekt.

35 Alle de som bor på jorden, er som intet å akte, og han gjør med himmelens hær og med dem som bor på jorden, hvad han vil, og det er ingen som kan hindre ham og si til ham: Hvad gjør du?

36 Så vendte da på den tid min forstand tilbake, og jeg fikk mitt kongedømmes herlighet, min prakt og min glans igjen, og mine rådsherrer og stormenn søkte meg opp, og jeg blev atter innsatt i mitt kongedømme og fikk ennu større makt enn før.

37 Nu priser og ophøier og ærer jeg, Nebukadnesar, himmelens konge; for alle hans gjerninger er sannhet, og hans stier rettferdighet, og dem som ferdes i overmot, makter han å ydmyke.

Særlig dagens maktmennesker burde sette av tid til å lese, ja f.eks. profeten Daniels bok. Men alle kan hente lærdom derfra.
Antall ord: 1247
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

Når det gjelder påstanden om att syndefallet fant sted for 6000 år siden, er det mye vi vet i dag som viser att det ikke kan stemme. Vi har ingen grunn til å tvile på ekteheten av de funn som er gjort av oldtidsmenneske, eller de metodene som blir brukt for å finne ut av alderen til levningene. Det moderne menneske oppstod i perioden 50000-45000 år siden, og levde sammtidig med arten neandertalerne i ca 10000 år. Neandertalerne har trolig den samme stammfar som homo sapiens; arten homo heidelbergensis.

Det att homo sapiens overlevde, og att neandertalerne døde ut har med evulosjonen å gjøre. De best tillpassede artene, og individ innen samme art, produserer flest avkomm, og har dermed størst sjanse for å overleve. Dette kalles naturlig seleksjon. Mange funn støtter opp under dette.

Det jeg mente med å blande syndefloden inn i dette, var att om påstanden om att syndefallet skjedde for 6000 år siden, må innebere att syndefloden har funnet sted i løpet av de siste 6000 år. Det finnes ingen ting som tyder på att dette er tilfelet.

Det som står over viser att denne delen av bibelen ikke kan tolkes bokstavelig, og påstanden om att syndefallet fant sted for 6000 år siden fremstår som en umulighet, siden det i denne historien påstås att Adam og Eva var de første menneskene. Noe er openbart feil med de metoder som er benyttet til å datere syndefallet tilbake 6000 år.

Tatt i betraktning overstående, det gamle testamente kompliserte tilblivelseshistorie, disse åpenbare feilene, og det faktum att Jesus selv sier att menneskene ikke enda har tillgang til den hele og fulle sannhet, kan jeg ikke forstå att noen tolker denne boken bokstavelig.

Her er ett eksempel på att bibelen ikke gir tillgang til hele sannheten: Syndefallet blir beskrevet som historien som viser hvordan det onde kom inn i tilverelsen, men det er feil. Det onde var allerede tilstedet, representert av slangen. Det viser att det må ha vert ett annet syndefall før det som blir presentert i 1. mosebok.
Antall ord: 350

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Sitter og smiler litt for meg selv.
Ja, så ble det en masse bibelverser igjen.

Om den rette troen, skal defineres og forklares ut i fra en så intrikat og innholdsrik bok, som bibelene er i dag. Ja, da ender man opp med alle disse ulike kristendommene og samfunnene som man har i dag. Enten det er Jehovas Vitne, Kirken eller vekkelse kristendommen med Pinsevenner og andre venner. Og i mange tiår har disse "kirget" mot hverandre og slengt bibelverser i hode på hverandre.

Hele greia ender opp i fortolkninger og forståelse. Selv et personlig forhold og frelsen, er definert på en menighets eller gruppes kollektive definisjon av den "rette troen"

Misty, du reagerer på at jeg sier at kristendommen er menneskefiendtlig. Og mener at det er synden og ikke synderen. Men i neste øyeblikket er du som menneske identifisert med synden. Menneske naturen er mørker, og syndig. Derfor blir det allikevel menneskefiendtlig.

Når man snakker om "den rette troen" så bære dette utsagnet i seg en forståelse om "den gale troen" vranglære og det kristendommen har fordømt som kjettere også. Hele forståelsen om den rette troen, går tilbake til den religiøse tradisjonen, som selv nå har sine spor i vår bevissthet. En dualistisk forståelse av verden, som mange heldigvis er på vei ut av. For når virkeligheten er dualistisk, rett og gal, svart og hvitt, så fanger denne kampen og holder oss fast.
Man har overført denne positivistiske objektive sannheten over til vitenskapen. Som fortsatt brukes til fordømme eller idiotforklare alle som ikke er enig med at beviste sannheter forteller hele virkeligheten.

Slike svart hvite forklaringer på alt, inneholder et heller negativt menneskesyn. Enten man ikke skal stole på sin egen oppfattelse og virkelighet, til fordel for vitenskapen, eller religionene.

Jeg tror ikke på noen rett tro. Det er Jeg/Ego baserte krigsforklaringer mot alle som ikke tenker som meg. Og denne krigen er det mange som lever i. Både mot seg selv og mot andre. Dette er årsaken til alle kriger og nød i denne verden. Og mange vil fortsette i en slik erfaring, til de våger å gi slipp på sin konstruerte illusjon av virkeligheten, som Jeget er, og våger å finne røtter i sitt eget Selv.
I selvet, finnes ingen "rett tro" eller "gal tro". Der finnes bare bevissthet om alt som er, og aksept av alle former livet viser seg i.
Antall ord: 415
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Dette er den rette tro. Fo sho. Ass.
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Bilde
Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Jeg forstod ikke språket, men bildene var skjønne.
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

"Get the fuck out".
Antall ord: 4
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Som sagt før: Det finnes ikke noe rett tro, men det er viktig og ha noe å tro på.
Holder meg til Seth materialet på denne,for den som har hørt om det.
Antall ord: 34
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Er det virkelig viktig å ha noen andre å tro på?

Tror du religiøst på Seth matrialet? At Seth er en autoritet du kjøper og tror på?

Eller tror du på den gjenkjennelsen du kjenner i ditt eget hjerte, når du leser materialet?

Det er en stor "energi" forskjell på disse to tingene. På den ene siden, bruker man troen som en måte å forholde seg til en ytre "sannhets autoritet". Du overlater og gir bort din egen autoritet til noen andre jordiske, eller overjordiske kilder.

På den andre siden, aksepterer du og har tillit til din egen sannhet, og bevisstgjør det denne, ved å gjenkjenne den i ytre kilder. Men du beholder din egen balanse og energi, og har tillit til din egen sjels autoritet.
Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
19

Innlegg av Eaglespirit »

Shania skrev:Er det virkelig viktig å ha noen andre å tro på?

Tror du religiøst på Seth matrialet? At Seth er en autoritet du kjøper og tror på?

Eller tror du på den gjenkjennelsen du kjenner i ditt eget hjerte, når du leser materialet?

Det er en stor "energi" forskjell på disse to tingene. På den ene siden, bruker man troen som en måte å forholde seg til en ytre "sannhets autoritet". Du overlater og gir bort din egen autoritet til noen andre jordiske, eller overjordiske kilder.

På den andre siden, aksepterer du og har tillit til din egen sannhet, og bevisstgjør det denne, ved å gjenkjenne den i ytre kilder. Men du beholder din egen balanse og energi, og har tillit til din egen sjels autoritet.
Jeg tror på meg selv, men seth stemmer 100% med min overbevisning, og det verste av alt er at det er ingen som har klart å motbevise det.
Antall ord: 156
Admin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Jeg tror virkelig ikke på at man kan eller burde prøve å motbevise noens indre sannhet. Man kan være uenig, man kan oppmuntre og hjelpe noen til å reflektere over om det er en ytre kjøpt sannhet, eller en indre overbevisning.
Men å diskutere om det er en rett eller gal tro, forteller mer om bevisstheten til vedkommende som angriper, enn om noe annet.

Har ikke koblet til Seth selv. Bare tittet litt på det. Jeg tror at man møter det man trenger, når man trenger det.
Noen snakker om at læreren kommer, når eleven er rede. Og en virkelig sann lærer, lærer ikke bort sannheter, men de lærer bort og oppmuntrer eleven til å kjenne igjen sannheten selv, i seg selv.
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
19

Innlegg av Eaglespirit »

Shania skrev:Jeg tror virkelig ikke på at man kan eller burde prøve å motbevise noens indre sannhet. Man kan være uenig, man kan oppmuntre og hjelpe noen til å reflektere over om det er en ytre kjøpt sannhet, eller en indre overbevisning.
Men å diskutere om det er en rett eller gal tro, forteller mer om bevisstheten til vedkommende som angriper, enn om noe annet.

Har ikke koblet til Seth selv. Bare tittet litt på det. Jeg tror at man møter det man trenger, når man trenger det.
Noen snakker om at læreren kommer, når eleven er rede. Og en virkelig sann lærer, lærer ikke bort sannheter, men de lærer bort og oppmuntrer eleven til å kjenne igjen sannheten selv, i seg selv.
Da synes jeg du bør kikke litt mere på seth matrialet, det er utrolig interesant.
Det er mange dr.phil tittler som har prøvd avfeid det som tull, som har bitt i det sure eplet.
Men du verden det er tunglest.
Antall ord: 173
Admin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Jeg har tittet, og forstår din entusiasme. Men det er din kobling, og din vei.

Jeg har selv opplevd veldig mye av den entusiasmen, når jeg har funnet noe som virkelig gir gjenkjennelse og gjensvar. Har også, så veldig mange ganger forsøkt å formidle og dele dette med andre. Men det ender veldig fort opp med at andre opplever det som predikende og påpressende.

Etterhvert har jeg lært at min sannhet, mine ahaer ikke kan formidles til andre. Samme hvor god mening og vilje jeg har. Vi er helt enkelt ikke på samme stedet verken i livet, eller bevisstheten. Jeg får etterhvert også tillit til at hver enkelt er akkurat der de skal være. Og egentlig kan jeg bare oppmuntre hver enkelt til å stole på sin egen vei. Og som oftest gir tilstedeværelse og bevissthet heller muligheten til andre for å finne seg selv på veien.

Om noen kan bevise, motbevise eller tror, ikke tror på det du nå opplever som din sannhet og der du henter inspirasjon, burde etterhvert være helt urelevant for deg. Dem om det.
Antall ord: 185

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Den rett tro er den du føler klinger rent i ditt hjerte.
Den rette tro formidles gjennom å være din tro i hele ditt
vesen mens du omfavner ethvert annet menneskes tro som
det rette for dem.
Antall ord: 38
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

De kristne her lurer på hvorfor vi vil ha de ut av forumet, og det er fordi dere ikke kommer med noe vi ikke har hørt før, og fordi agendaen deres her på forumet er å hele tida preke Kristendom og fortelle oss hvor dumme vi er hele tida som tror på ditt og datt.

Det er ikke ALLE såklart, men det er en tre-fire. Og selvfølgelig må vi jo ta igjen da?
Når dere ler ut oss, kan vel vi også åpne tråder som denne her?
Antall ord: 93
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links