Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderTrenger bevis!

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Ghost hunter skrev:Ja Metodisten!
Du som er så forbanna irritert. Nå har det seg sånn at jeg ikke har hørt et kvitter av de historiene du refererer til. Så kom igjen. Få høre?
Det er jo bare å trykke på nanvet i avtaren min å lese det eldre som er postet det, så ser du mye av det.

Nå har jeg vert her så lenge att mye av det bedre jeg postet her som ny og lovende med masse historier på hjertet er forsvunnet ut. For det gjør det til slutt.

Da kansje du hadde hørt ett " kvitter"....Q-tips ?
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jorg
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Apr 2007 11:32
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Levanger

Innlegg av jorg »

Jeg tror det er viktig å være åpen for at det finnes andre forklaringer på en hendelse, enn den man selv er overbevist om. Både for "skeptikere" og "troende". Hvis f.eks vitenskapen utelukker teorier/opplevelser/virkelighetsoppfatninger, vil vi stagnere. Det finnes en rekke eksempler fra tidligere hvor vitenskapen har måttet forkaste teorier til fordel for nye. Jeg synes det inledningsvis i denne tråden blir feil, når noen skal dokumentere at andre tar feil. Istedenfor å søke sannhet/virkelighet, enten svaret du finner, er det du forventer, eller ikke.

Noe annet jeg synes er interessant er at skeptikere ofte sier at de ikke tviler på folks opplevelser, men avfeier fenomenet de opplever som virkelig (er bare en drøm etc...) Hvordan har det seg at personer uavhengig av hverandre "drømmer " det samme på samme sted, men på forskjellige tidspunkt. Mange kjente steder, som er mye omtalt, kan selvfølgelig avfeies som at det bløffes, men mindre kjente steder hvor vanlige personer uavhengig av hverandre opplever det samme. Er det ikke interessant, også blant skeptikere hvorfor disse fenomenene finner sted, og hva som forårsaker dem, eller velger de for lett å mistro folk, på samme måte som enkelte alt for lett forklarer noe de ikke umiddelbart forstår som noe paranormalt.

Alle bør etter min mening ha respekt for hva andre mener er virkelig. Alle skal og må få mene å tenke hva de vil, uten at man hasselerer med dem, både skeptikere og troende. Respekterer vi hverandre får vimye bedre debatter, mener nå jeg :)
Antall ord: 263

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

jorg skrev: Noe annet jeg synes er interessant er at skeptikere ofte sier at de ikke tviler på folks opplevelser, men avfeier fenomenet de opplever som virkelig (er bare en drøm etc...) Hvordan har det seg at personer uavhengig av hverandre "drømmer " det samme på samme sted, men på forskjellige tidspunkt. Mange kjente steder, som er mye omtalt, kan selvfølgelig avfeies som at det bløffes, men mindre kjente steder hvor vanlige personer uavhengig av hverandre opplever det samme.
Det er som oftest ikke så enkelt som det legges frem. Det er mange faktorer ved slik drømming som du nevner som spiller inn.

F.eks.:

Fakta er at man sjelden husker drømmer i detalj. Når man så har to personer som har hatt drømmer som har vært nogenlunde like, vil disse personene antakeligvis ilegge disse drømmene egenskaper som gjør at de faktisk virker identiske. Det har med selektiv hukommelse, unøyaktig hukommelse, og en liten porsjon ønsketenkning å gjøre.
Det er ikke dermed sagt at disse menneskene lyver. For dem virker det sannsynligvis helt reellt.
Antall ord: 185
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Kimbara skrev:
jorg skrev: Noe annet jeg synes er interessant er at skeptikere ofte sier at de ikke tviler på folks opplevelser, men avfeier fenomenet de opplever som virkelig (er bare en drøm etc...) Hvordan har det seg at personer uavhengig av hverandre "drømmer " det samme på samme sted, men på forskjellige tidspunkt. Mange kjente steder, som er mye omtalt, kan selvfølgelig avfeies som at det bløffes, men mindre kjente steder hvor vanlige personer uavhengig av hverandre opplever det samme.
Det er som oftest ikke så enkelt som det legges frem. Det er mange faktorer ved slik drømming som du nevner som spiller inn.

F.eks.:

Fakta er at man sjelden husker drømmer i detalj. Når man så har to personer som har hatt drømmer som har vært nogenlunde like, vil disse personene antakeligvis ilegge disse drømmene egenskaper som gjør at de faktisk virker identiske. Det har med selektiv hukommelse, unøyaktig hukommelse, og en liten porsjon ønsketenkning å gjøre.
Det er ikke dermed sagt at disse menneskene lyver. For dem virker det sannsynligvis helt reellt.
Enig med deg der, men det trenger ikke være en tanke som har streifet deg engang.
Antall ord: 204
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jorg
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av jorg »

Hehe, ja det var kanskje litt klønete skrevet av meg.Poenget mitt var egentlig at det er pussig at det er noen steder hvor det er lettere å få disse "drømmene"... Skjønner du va jeg mener. Det er mulig jeg er naiv, men jeg velger å tro at mange ikke lyver om disse opplevelsene, og med det utgangspunktet, synes jeg det er interessant at enkelte steder går igjen.
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Pingu
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Okt 2008 13:41
16
Lokalisering: Eidsbygda

Innlegg av Pingu »

Oj, her har det blitt skrevet mye, og diskutert mye siden sist jeg var innom.

Noen spurte hvorfor det var viktig for meg å "bevise" at det ikke finnes spøkelser? Vel, jeg er en person som elsker å ha rett, og jeg har diskutert såpass mye med så mange forskjellige personer at jeg begynner å bli lei, alle sier forskjellige ting, alle mener andre ting enn hverandre, men alle påstår at de tror på det samme. Ble vanskelig å forklare dette.

Jeg må si meg enig med Ghost Hunter og Kimbara i det meste. Jeg tror alt ligger i hodet til folk som tror, alt de ser som de ikke kan forklare der og da er "spøkelser" simpelthen fordi de tror på det.

Det jeg heller ikke forstår er hvorfor jeg må være "åpen" for å se et spøkelse, hvorfor man skal være nødt å meditere for å "se et spøkelse", hvorfor man må bruke et spesielt brett med bokstaver og tall på for å få kontakt med "ånder".

Det finnes jo "spøkelseshus", hvorfor kan ikke jeg se noe der? Hvorfor får ikke jeg med meg at ting flytter på seg? Hvorfor er det bare folk som tror som ser?
Antall ord: 205
Alt ordner seg, det gjør det alltid!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jorg
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av jorg »

Jeg syntes det var bra at du sa at du tror det er sånn :)
Virker mer ydmykt ift andres oppfatninger det :)

Jeg tror heller ikke man må være "åpen" for å se. Finnes da veldig mange som sier de aldri har trodd på slikt før de selv har opplevd noe... Meg selv inkludert.

Uansett hva som forårsaker fenomenene, om det er drømmer, eller ånder, er det ingen tvil om at det er fasinerende :) Det viser jo også denne tråden...
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links