Moonstone skrev:
Ok, her kommer det flere tema som dere også da faktisk MÅ følge, for det står jo i boka deres:
Hva med disse?
1: Dere må brenne en okse som et offer, fordi det avgir en duft som behager Herren (3.mosebok 1/9)
En okse istedenfor ei høne ; Fordi kun de rikere har råd å bare brenne en okse,
mens de av "lavere stand" knapt nok kan ofre ei høne.
Dette er menneskers maktbehov, og for å vise "almuen" at "jeg" ( den rike ) har råd å følge herrens bud, jeg er bedre enn deg....
Moonstone skrev:2: Dere har lov til å selge datteren din som slave, om du vil.(2 mosebok 21/7)
Igjen makthaveres måte å gjøre ting på ; "de rike", har somregel også masser av elskerinner, og da blir det barn etterhvert.
Det blir etterhvert mange maan må fø på, noe som igjen spiser av rikdomen....
Jo da er det enklere å kvitte seg med ungene - som man ellers ikke har noe forhold til . . .
Moonstone skrev:3: Dere kan eie slaver av begge kjønn om de er født i et anet land. (3 mosebok 25/44)
Igjen maktmisbruk av de rike
Moonstone skrev:4: Hvis naboen din arbeider på sabatten, må han drepes.( 2 Mosebok 35/2)
Klart naboen skal drepes, - "jeg" vil ha denne dagen fri, og ha en skikkelig begrunnelse for det, naboen skal fa... meg ta ikke ødelegge for meg.... og ødelegge fridagen min
Moonstone skrev:5: Hvis dere ser dårlig, må dere ikke nærme dere Guds alter. (3 mosebok 21/20)
Nei, du risikerer å tråkke oppi de fine ornamentene som slavene mine har laget, og ødelegge, og da må jeg ha slavene inn fra jordet for å fikse det opp igjen. Det har jeg ikke tid til.... avlinga MÅ i hus... ellers blir jeg mindre rik . . .
Moonstone skrev:6: Det er en klar synd å klippe håret på sidene og sjegget i kantene. ( 3 mosebok 19/27)
Nei, selvfølgelig ikke, jeg liker ikke å få klippet håret, ( fakta er at jeg tør ikke la NOEN komme inærheten av meg med skarpe gjenstander . . . det er for mange som vil ta livet av meg....)
Moonstone skrev:7: Å røre rester av en død gris, er synd å gjør deg uren. ( 3 mosebok 11/7-8)
Når grisen er sjøldaua, og hyenene har vært der, så er det fare for sjukdom, så hold dere unna ! dere kan smitte meg ....
Moonstone skrev:8: Det å plante to ulike avlinger på samme jorde er å synde mot Herren.( 3 mosebok19/19)
Du må være så rik at du har flere jorder, da klarer du deg uten slike problemer . .
og da kan jeg tjene på å ha mange forskjellige produkter i min portefølje,
mens du som ikke eier så mye, må greie deg med kun ett produkt.
DA kan jeg senke prisen på dette produktet, slik at du ikke blir rikere, ( helst skal du bli fattigere, og mer avhengig av meg ). Samtidig kan jeg skru opp prisen på de produktene jeg er alene om å selge ;-) - noe som igjen gjør deg enda mer avhengig av meg...
Moonstone skrev:9:Hvis man banner står det klart at man samler hele byen og steiner vedkommende
( 3 mosebok 24/11-16)
Klart, - dersom du sier stygge ord, er det stor sjanse for at du også baksnakker meg, - makthaveren. Slikt vil jeg ikke ha.
Moonstone skrev:10: Dere må brenne til døde de som ligger med sine slektninger. ( 3 mosebok 20/14)
Jeg har så masse slaver og tjenere at jeg kan drive på hvor jeg vil. DU som er fattig derimot.... du skal ikke ha den gleden !
- - - - -
Dette er en ironisk men dog makthavers innstilling , og dette blir da skrevet ned av de som blir undertrykt. Og siden makthaveren da somregel også er kirkens prest, eller annen "øvrighetsperson", så prekes disse retningslinjene frem. Og litt etter litt blir det "herrens ord" , fordi det er hva makthaveren sier det er...
Og makthaveren sjekker jo at det er skrevet slik de vil.
Når det gjelder bibelen, er den en bok på samme måte som 1001 oppskrifter på ferskvannsfisk . . det er noen som har ført den i pennen. Og så diktert / redigert av makthaverene...
Det samme med koranen, og andre religiøse skrifter.
Personlig tror og mener jeg at slike regler er laget av mennesker for mennesker, og da ofte av ledere / maktmennesker, rike og undertrykkende landeiere, prester ( som ofte er de rike og undertrykkende )osv.
Gud er en energi - som virker likt for alle mennesker, uansett om du er prest, eller ikke.
trosretning ?= det er menneskelaget.
Slike regler bygger på to ting :
Noen regler er for å utdanne folk, slik at de vet om sykdomsfrembringende adferd
( innavl er en av disse, med tanke på at man ikke skal ligge med sine slektninger - en fornuftig sak ),
andre er for å undertrykke med makt - av makthaverene / presteskapet.
Det er ikke rart at kirkens menn har vært blandt de rikeste i verden.....
Det samme gjelder andre trosretninger også, men med unntak av enkelte som faktisk viser den andre siden av dette, og lever ekstremt spartansk.
Alt bygget på egen tro.
Tilslutt ; jeg tror alle trosretninger er den rette for den som er i den .....
er du kristen, er det den rette troen for deg.
Er du muslim er DET den rette troen for deg.
Er du heks, - er DET den rette troen, osv.
Fordi alt bygger på det vi kaller GUD, en energi som ikke bryr seg om tittelen man har, men heller om at sjela skal lære fra det ene livet til det neste.
Derfor tror jeg og at man i løpet av x antall reinkarnajsoner også har levet i de forskjellige trosretninger.
Ingenting galt med det,
det er når maktbehov, og maktmisbruk, sammen med ekstrem-religiøse fanatiske handlinger gjør det som er troens og kjærlighetens handlinger rake moitsetninger.
Fanatisme, og ekstremreligiøse retninger, er de som lager problemer.
Uansett trosretning.
For som sagt ; den tro du har i ditt liv, er den rette for deg, sålenge du ikke blir fanatisk, og ekstrem i handlingene dine.
Ps; dette er mine private meninger ;-)
Asbjørn