Fakta, teori & skepsisDen RETTE tro!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Den RETTE tro!

Innlegg av Moonstone »

Ok, det er ingen hemmelighet at jeg liker å ta de Super-Kristne litt.
Men dette er ikke BARE for å provosere, men også et forsøk på å få de til å vokne opp litt og tenke litt utenfor "boksen" eller "den Kristne pakkeløsningen"

Vi får jo høre hele tiden om at Guds ord er uforandelig og at det ikke skal stilles noen spørsmål om Bilbelen, for det er jo Guds egen ord,som de påstår.
Homofili er jo et tema som ALLE de kristne MÅ være enig i, fordi det "står jo i Bibelen".
Ifølge den så står det at: "En mann skal ikke ligge med en anen mann slik han gjør med en kvinne, for det er urent"
Ok, her kommer det flere tema som dere også da faktisk MÅ følge, for det står jo i boka deres:

1: Dere må brenne en okse som et offer, fordi det avgir en duft som behager Herren (3.mosebok 1/9)

2: Dere har lov til å selge datteren din som slave, om du vil.(2 mosebok 21/7)

3: Dere kan eie slaver av begge kjønn om de er født i et anet land. (3 mosebok 25/44)

4: Hvis naboen din arbeider på sabatten, må han drepes.( 2 Mosebok 35/2)

5: Hvis dere ser dårlig, må dere ikke nærme dere Guds alter. (3 mosebok 21/20)

6: Det er en klar synd å klippe håret på sidene og sjegget i kantene. ( 3 mosebok 19/27)

7: Å røre rester av en død gris, er synd å gjør deg uren. ( 3 mosebok 11/7-8)

8: Det å plante to ulike avlinger på samme jorde er å synde mot Herren.( 3 mosebok19/19)

9:Hvis man banner står det klart at man samler hele byen og steiner vedkommende
( 3 mosebok 24/11-16)

10: Dere må brenne til døde de som ligger med sine slektninger. ( 3 mosebok 20/14)

Hva med disse?
Hvorfor følge noen og ikke alle, når de sier at hvis det står i Bibelen så er det sånn?
Hvem bestemmer hvike ting som skal ses bort ifra, og hva man skal holde seg til?
Hvem lagde egentlig den moderne "Pakkeløsningen" på det å være en kristen?
Er man egentlig en kristen om man IKKE følger de punktene som står over?

Jeg vil gjerne at dette blir en sakelig diskusjon.
Peace :)
Antall ord: 417
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Nå er det jo sånn at Biblen er en samling av bøker som igjen er ført i pennen av mennesker.

Personlige tolkninger av historier som har vandret fra generasjon til generasjon ble da skrevet ned.

Bilblen er en bok som kan bli tolket på like mange måter som det er kristne som tusler rundt på jorden.

Jeg selv kaller meg en "kristen", da jeg tror på GUD, men jeg lever ikke som en kristen.
Jeg har 3 barn, med to kvinner, jeg drikker alkohol stort sett hver eneste helg, eller pokerlag, jeg er veldig glad i pølser, som igjen er laget av svin (gris).
Men jeg føler ikke at jeg er noen synder av denne grunnen..

De 10 bud, er jo av en annen karrakter enn hva du skrev over, da du har funnet frem noen av de ekstreme "lovnadene".

MVH: Happe....
Antall ord: 148
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Den RETTE tro!

Innlegg av Lilja »

Moonstone skrev:Ok, det er ingen hemmelighet at jeg liker å ta de Super-Kristne litt.
Men dette er ikke BARE for å provosere, men også et forsøk på å få de til å vokne opp litt og tenke litt utenfor "boksen" eller "den Kristne pakkeløsningen"
(...)
Jeg vil gjerne at dette blir en sakelig diskusjon.
Peace :)
Du begynner ikke særlig saklig med dette, dah...
(selv om "den kristne pakkeløsningen" var et bra uttrykk) :mozilla_tongue:

Men når det er sagt: Jeg syns det er FLOTT at de kristne (hvis man nå skal omtale dem som gruppe) har evne til å følge utviklingen i resten av verden, og at de har gått vekk ifra endel skikker og regler, som bl.a disse du nevner over her.

Verden går framover, og religioner må antakelig utvikle seg i takt med mennesket om den skal forbli levedyktig.

Det er langt ifra riktig at ALLE kristne fordømmer homofili. Noen gjør det, ja, men dette er sansynligvis mange av de samme som også fordømmer skilsmisse, sex utenfor ekteskapet, kvinnelige prester og dåp av barn med ugifte foreldre...
Man hører gjerne om de ekstreme tilfellene, mens de fleste personlige kristne er helt gjennomsnittlige mennesker.

Jeg syns man kan kalle seg kristen uten å følge Bibelen slavisk.
Men så mener jeg også at man kan kalle seg kristen uten å gå i kirken...
Hvem skal nekte noen å kalle seg en kristen dersom h*n ønsker det?
Religion er for mange en helt personlig sak, og det er ikke opp til andre å avgjøre hvorvidt man vil kalle seg det ene eller det andre...

Fra et rent egoistisk synspunkt er jeg dessuten innmari glad for at mine kristne naboer ikke kaster stein på meg bare fordi jeg banner når gressklipperen nekter å starte en søndag ettermiddag, for så å drepe meg når jeg endelig får den igang... :mozilla_cool:
Antall ord: 317

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Jeg er enig i at jeg tok fram de mest ekstreme "Lovnadene", men det var for å understreke et viktig poeng.
Dette var ikke ment til å ta de "hverdagskristne", men de mere fanatiske.
Det er noen fanatikere her også, som hele tiden "retter på" folks tolkninger her inne.

Jeg er helt enig i at Religioner er nødt til å følge utviklingen som vi som mennesker har,
ellers graver de sin egen grav.
ALT er mer eller mindre forandret fra da DATIDENS normer og skikker fra Midtøsten ble skrevet ned for noen tusen år siden.

Og til dere som kaller dere "Kristne" , bare fordi dere tror på en Gud-dom:
Man er ikke en nødvendighvis en Kristen selvom man tror på ETT OPPHAV, EN Guddom, Et utgangspunkt, EN ur-energi, kall det hva dere vil.
Kan man ikke da bare kalle seg et åndelig menneske? Eller et menneske som er "Spirituelt"?
Syns det er så mange som bruker "Kriste-båsen" bare fordi de søker..
Antall ord: 167
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Leven
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Sep 2008 05:44
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: selveste helvete

Innlegg av Leven »

Hvorfor ikke få sannheten om kristendommen litt på bordet også. Kristendommen har drevet å drept hedninger og kalt deres religion for ondskap og djevelens verk bare for å samle verden under en verdensreligion.

Til og med min egen livsyn, satanismen må ha fått bøte for det. Nå er det blitt det livssynet som det er mest fordommer mot takket være kirken. Ja det er sant at vi bruker mye prat om satan, men kun som et symbol om det dyriske som er naturlig innbodd i oss mennesker som f.eks. instinkter, evnen til å forsvare oss selv osv. Det er ikke snakk om djeveltilbedelse.

Ja, det er små grupperinger som går rundt og offrer barn og dyr og driver med kirkebranner og slik i stans navn som f.eks. greven, men er som oftest ikke akseptert i det satanistiske samfunn. Det jeg kaller for wannabe-satanister. Vi er ikke i mot uforplikta sex, men tar sterkt avstandt fra overgrep. Man prøver alltid å finne den evigvarende friheten. Å drepe et menneske og så havne i fengsel er ikke det jeg kaller for frihet.
Det vil si at det går ut på å være seg selv.

Mer om satanisme finner man på http://www.satanisk.com eller "The satanic Bible" av Anton Szandor LaVey
Antall ord: 214

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

enig.

ja, syns det er på tide å ta ansvar for all den dritten de gjorde mot oss fritenkere og paganister i mange 100 år nå!

Dra rundt å drepe folk i Guden dems sitt navn..Og de rakker ned på å sier Islam er forferdelig, også har de drevet akuratt sånn selv.

Blir sint av å tenke på det
Antall ord: 57
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Leven
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Leven »

Moonstone skrev:enig.

ja, syns det er på tide å ta ansvar for all den dritten de gjorde mot oss fritenkere og paganister i mange 100 år nå!

Dra rundt å drepe folk i Guden dems sitt navn..Og de rakker ned på å sier Islam er forferdelig, også har de drevet akuratt sånn selv.

Blir sint av å tenke på det
Løype, en haug av fritenkere i farta, jippi :mozilla_wink:
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Yes man, I am a freak.. :)
Antall ord: 6
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Denne tråden er jo skikkelig inspirerende \:D/
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Hvordan går det an å mene at kristendommen har drept en masse mennesker?
Eller at det er på tide at de kristne tar ansvar for det de har gjort for hundrevis
av år siden?

En religion dreper ingen, religioner er tuftet på kjærlighet.
Det er menneskene som dreper og tolker denne Gud så han
passer inn i deres egne begjær.

Og hvordan kan noen som lever nå ta ansvar for hva en gjeng
uopplyste egoister gjorde i ett annet århundre?
Antall ord: 82
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Kaja43: Ja,jeg er enig i mye du sa.

Det er de menneskene som tolket skriftene PÅ DEN TIDEN som har skyld i mye av misgjærningene som ble gjort mot "kjetterne"

Men det setter et perspektiv på dette med antatte sannheter da:
Hvis dere kristne i dag syns de var noen uopplyste idioter, og tolket skriftene"feil", da kan det jo hende at dere gjør det I DAG også, på visse ting?

Dere må slutte med å gå med nesen høyt, i en fantasi-verden at religionen deres er "perfekt" og feilfri, og BARE fylt med kjærlighet og omtanke..For historien sier noe anet, og det gjør Bibelen deres au.
Antall ord: 114
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Re: Den RETTE tro!

Innlegg av Asbjørn »

Moonstone skrev: Ok, her kommer det flere tema som dere også da faktisk MÅ følge, for det står jo i boka deres:

Hva med disse?

1: Dere må brenne en okse som et offer, fordi det avgir en duft som behager Herren (3.mosebok 1/9)
En okse istedenfor ei høne ; Fordi kun de rikere har råd å bare brenne en okse,
mens de av "lavere stand" knapt nok kan ofre ei høne.
Dette er menneskers maktbehov, og for å vise "almuen" at "jeg" ( den rike ) har råd å følge herrens bud, jeg er bedre enn deg....

Moonstone skrev:2: Dere har lov til å selge datteren din som slave, om du vil.(2 mosebok 21/7)
Igjen makthaveres måte å gjøre ting på ; "de rike", har somregel også masser av elskerinner, og da blir det barn etterhvert.
Det blir etterhvert mange maan må fø på, noe som igjen spiser av rikdomen....
Jo da er det enklere å kvitte seg med ungene - som man ellers ikke har noe forhold til . . .

Moonstone skrev:3: Dere kan eie slaver av begge kjønn om de er født i et anet land. (3 mosebok 25/44)
Igjen maktmisbruk av de rike
Moonstone skrev:4: Hvis naboen din arbeider på sabatten, må han drepes.( 2 Mosebok 35/2)
Klart naboen skal drepes, - "jeg" vil ha denne dagen fri, og ha en skikkelig begrunnelse for det, naboen skal fa... meg ta ikke ødelegge for meg.... og ødelegge fridagen min
Moonstone skrev:5: Hvis dere ser dårlig, må dere ikke nærme dere Guds alter. (3 mosebok 21/20)
Nei, du risikerer å tråkke oppi de fine ornamentene som slavene mine har laget, og ødelegge, og da må jeg ha slavene inn fra jordet for å fikse det opp igjen. Det har jeg ikke tid til.... avlinga MÅ i hus... ellers blir jeg mindre rik . . .
Moonstone skrev:6: Det er en klar synd å klippe håret på sidene og sjegget i kantene. ( 3 mosebok 19/27)
Nei, selvfølgelig ikke, jeg liker ikke å få klippet håret, ( fakta er at jeg tør ikke la NOEN komme inærheten av meg med skarpe gjenstander . . . det er for mange som vil ta livet av meg....)
Moonstone skrev:7: Å røre rester av en død gris, er synd å gjør deg uren. ( 3 mosebok 11/7-8)
Når grisen er sjøldaua, og hyenene har vært der, så er det fare for sjukdom, så hold dere unna ! dere kan smitte meg ....
Moonstone skrev:8: Det å plante to ulike avlinger på samme jorde er å synde mot Herren.( 3 mosebok19/19)
Du må være så rik at du har flere jorder, da klarer du deg uten slike problemer . .
og da kan jeg tjene på å ha mange forskjellige produkter i min portefølje,
mens du som ikke eier så mye, må greie deg med kun ett produkt.
DA kan jeg senke prisen på dette produktet, slik at du ikke blir rikere, ( helst skal du bli fattigere, og mer avhengig av meg ). Samtidig kan jeg skru opp prisen på de produktene jeg er alene om å selge ;-) - noe som igjen gjør deg enda mer avhengig av meg...
Moonstone skrev:9:Hvis man banner står det klart at man samler hele byen og steiner vedkommende
( 3 mosebok 24/11-16)
Klart, - dersom du sier stygge ord, er det stor sjanse for at du også baksnakker meg, - makthaveren. Slikt vil jeg ikke ha.
Moonstone skrev:10: Dere må brenne til døde de som ligger med sine slektninger. ( 3 mosebok 20/14)
Jeg har så masse slaver og tjenere at jeg kan drive på hvor jeg vil. DU som er fattig derimot.... du skal ikke ha den gleden !

- - - - -

Dette er en ironisk men dog makthavers innstilling , og dette blir da skrevet ned av de som blir undertrykt. Og siden makthaveren da somregel også er kirkens prest, eller annen "øvrighetsperson", så prekes disse retningslinjene frem. Og litt etter litt blir det "herrens ord" , fordi det er hva makthaveren sier det er...
Og makthaveren sjekker jo at det er skrevet slik de vil.

Når det gjelder bibelen, er den en bok på samme måte som 1001 oppskrifter på ferskvannsfisk . . det er noen som har ført den i pennen. Og så diktert / redigert av makthaverene...

Det samme med koranen, og andre religiøse skrifter.

Personlig tror og mener jeg at slike regler er laget av mennesker for mennesker, og da ofte av ledere / maktmennesker, rike og undertrykkende landeiere, prester ( som ofte er de rike og undertrykkende )osv.

Gud er en energi - som virker likt for alle mennesker, uansett om du er prest, eller ikke.
trosretning ?= det er menneskelaget.

Slike regler bygger på to ting :
Noen regler er for å utdanne folk, slik at de vet om sykdomsfrembringende adferd
( innavl er en av disse, med tanke på at man ikke skal ligge med sine slektninger - en fornuftig sak ),
andre er for å undertrykke med makt - av makthaverene / presteskapet.

Det er ikke rart at kirkens menn har vært blandt de rikeste i verden.....
Det samme gjelder andre trosretninger også, men med unntak av enkelte som faktisk viser den andre siden av dette, og lever ekstremt spartansk.
Alt bygget på egen tro.

Tilslutt ; jeg tror alle trosretninger er den rette for den som er i den .....
er du kristen, er det den rette troen for deg.
Er du muslim er DET den rette troen for deg.
Er du heks, - er DET den rette troen, osv.

Fordi alt bygger på det vi kaller GUD, en energi som ikke bryr seg om tittelen man har, men heller om at sjela skal lære fra det ene livet til det neste.
Derfor tror jeg og at man i løpet av x antall reinkarnajsoner også har levet i de forskjellige trosretninger.

Ingenting galt med det,
det er når maktbehov, og maktmisbruk, sammen med ekstrem-religiøse fanatiske handlinger gjør det som er troens og kjærlighetens handlinger rake moitsetninger.

Fanatisme, og ekstremreligiøse retninger, er de som lager problemer.
Uansett trosretning.

For som sagt ; den tro du har i ditt liv, er den rette for deg, sålenge du ikke blir fanatisk, og ekstrem i handlingene dine.

Ps; dette er mine private meninger ;-)

Asbjørn
Antall ord: 1045

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Hurra for Asbjørn :D :D

Bra innlegg :)
Antall ord: 6
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Leven
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Leven »

Jeg fikk sansen han Asbjørn, kom litt inn på tråden om er bibelen troverdig, tror du kan få fanatikere til å tenke litt
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Den rette tro finnes ikke, men det er viktig at du tror på noe
Antall ord: 14
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links