Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
jon blund skrev:Stillhet er nærmest ikke-eksisterende i vårt samfunn. Ikke bare ytre stillhet, men indre stillhet også.
Vi våkner om morgenen til vekkerklokka, slår på radioen til frokost, hører på iPoden på vei til jobben, sitter i maskindur eller elektrisk bakgrunnsdur hele dagen, kommer hjem og slår på tven som durer og blinker og alt går fort, mens telefonen ringer og unger skriker, slår av tven og legger oss med hodet fullt av lyder og inntrykk. Og på'n igjen dagen etterpå. I år etter år.
Og hvis det endelig blir stille i omgivelsene, begynner hodet å bråke. For mange er dette så uutholdelig at ytre bråk er å foretrekke.
Hvordan reagerer du på stillhet? Hvis du forestiller deg komplett stillhet, blir du redd eller nysgjerrig? Er det som å dø eller er det som å komme hjem?
Jeg mener stillhet er medisin i dagens samfunn. noe av det mest helbredende som finnes. Hvor mange av dere gjør metoder, meditasjon eller lignende, som fokuserer på stillhet? Og hva er det dere isåfall gjør?
jeg er så enig med deg!
jeg reagerer på stillhet med ro jeg elsker stillhet den er dyrebar!
Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å ikke bli påvirket av menneskeskapt støy ihvertfall, jeg oppsøker ikke urbane miljøer for å si det sånn.
Jeg går ikke rundt og prater i en idiotisk mobiltelefon,ei heller har jeg hodet full av musikk hele dagen ifra en av disse ipodene som alle bare "må ha",radio er bannlyst i mitt hjem.
Heldig må jeg også si jeg er som ikke har ei overstresset kjerring og en flokk med skrikende unger på slep
Å sitte stille hjemme og meditere er noe jeg sjelden beskjeftiger meg med,jeg foretrekker heller å ta meg en tur i skogen,gå små turer eller sitte i nærheten av sjøen,bare for å høre bølgene og la naturens inntrykk gjennomstrømme meg,la alle dagens tanker og påtvunget stress bare svinne hen - det fungerer som en utmerket medisinering for meg...
Ja, mye av det du sier er sant. Selv er jeg ikke avhengig av lyd hele tiden. Når jeg nettopp har stått opp syns jeg faktisk det er veldig deilig med stillhet. Hvis noen prøver seg på noe musikk da, slår jeg av Når jeg går til jobb lørdag halv 7 om morgenen, er det kanskje så stille ute som jeg noensinne opplever. Det er deilig.
Mange har et sånt fanatisk behov for å ha på musikk hele tiden. Skulle vel kanskje tro at jeg hadde det, siden jeg driver med musikk hele tiden, men det har jeg faktisk ikke. Tvert i mot. Misforstå meg rett; jeg elsker musikk av hele mitt hjerte, men jeg liker også de naturlige lydene rundt meg. Kanskje er det også en form for musikk? Eller kanskje jeg på en måte får nok musikk fra før, siden jeg jobber så mye med det... Men jo, stillhet er undervurdert
Ok, her er min teori på hvorfor stillhet, spesielt indre stillhet, er så effektiv i helbredelse og selvutvikling.
Vanligvis går vi rundt med en hel hærskare ubevisste og selv-begrensende trossystemer om oss selv. Tanker og følelser som gjør at vi ikke er så lykkelige som vi kan, ikke har så god selvtillit som vi kan, ikke fyller vårt potensiale som vi kan, osv. Tanker som for eksempel - jeg er ikke flink nok - ikke intelligent nok - ikke pen nok - ikke sterk nok - osv osv, som ubevisst begrenser oss ifh å leve det livet vi ønsker.
Disse tankene skaper situasjoner i hverdagen og fysiske tilstander i kroppen med hormoner og slik som stadig vekk bekrefter seg selv. Og på den måten kan vi gå hele livet med illusjoner om oss selv som gjør oss stresset og syke.
MEN… når vi endelig greier å være stille… når kroppen endelig får fri fra alle disse ubevisste begrensningene, DA kan kroppen endelig begynne å gjøre det den kan best, nemlig helbredelse og tilpasning.
Samme skjer i bevissthet. Når vi greier å være stille i vårt indre, da får bevisstheten endelig FRI til å gjøre det den kan best, nemlig helbredelse og utvikling.
Jeg elsker stillhet, men stillhet er desverre blitt en luksusvare i dagens samfunn. Det sies at stillhet er noe en legger opp til selv, folk burde faktisk bli flinkere til å kunne ha det stille rundt seg og være stille.
DjLudoSvartehundMetodist skrev:Stillhet er hva du gjør det til.
Ja. For meg er stillhet noe en finner i sitt indre, samme hvor mye bråk det er på utsiden..
Jeg skjønner tankene deres, men det blir jo aldri helt det samme.
Det er som når jeg sier til noen her på forumet at det er opplevelsen deres av en situasjon som teller til syvende og sist, mens det jo er ytre faktorer som faktisk er der likevel - og det er jo ønskelig at man helst skal kunne ta problemet/bråket fra roten av. Da slipper man å forestille seg.
Rett og slett.
For meg så blir det på en måte det samme for det handler om hvor en retter oppmerksomheten.
Antall ord: 128
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
Diffusa skrev: For meg så blir det på en måte det samme for det handler om hvor en retter oppmerksomheten.
Jeg er enig med dere. På en måte.
Eneste er at man kan jo aldri oppnå full stillhet inni seg uten at det også er stille utenfor. Det er nok mulig å oppleve det, selv om det jo ikke blir 100% slik.
Antall ord: 63
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Diffusa skrev: For meg så blir det på en måte det samme for det handler om hvor en retter oppmerksomheten.
Eneste er at man kan jo aldri oppnå full stillhet inni seg uten at det også er stille utenfor. Det er nok mulig å oppleve det, selv om det jo ikke blir 100% slik.
Selvsagt er det mulig Ludo.
Antall ord: 70
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
Jeg har ikke noe problem med stillhet når jeg er alene, selv om jeg stort sett bruker lyder som selskap, i mangel av mennesker. Men det er veldig få jeg synes det er behagelig å dele stillhet sammen med. Det er kanskje fire personer av alle jeg kjenner.
Siden jeg praktisk talt bor i skogen, går jeg ofte turer oppi der, uten musikk (tro det den som vil), bare for å rense sjela, litt. Det er sånn det føles i hvert fall. Men da mener jeg altså stillheten som finnes i naturen, og ikke den som er mellom fire vegger.
Selvsagt er det mulig Ludo.
Hva da? Opplevelsen eller at det faktisk blir helt stille?
Antall ord: 82
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”