Healing og annen alternativ medisinHealing av folk med psykiske lidelser?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
ripstah
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Mar 2007 01:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Under himmelen

Re: Healing av folk med psykiske lidelser?

Innlegg av ripstah »

wickeddark skrev:Hei!

Er det noen som har erfaring med å heale mennesker med psykiske lidelser?

Kjæresten har bulimi og lider av depresjoner og hun vil rett og slett ikke søke hjelp.
Hun mener det blir verre av det.

Er det noen som har vært borti noe lignende? Jeg prøver ved hjelp av det jeg lærte på silva ultramind kurset å hjelpe så godt jeg kan, men føler at jeg ikke helt kommer til siden det blir så nært og personlig.

Alle råd mottas med takk. Jeg har også fått en healer til å fjernheale henne, men det ser ikke ut til å ha hjulpet nevneverdig...
Jeg har erfaring med psykiske lidelser. Jeg har hatt mange forskjellige lidelser, og vilje er blandt annet noe som svekkes når man lider av noe. Hva som trengs for å komme ut av en lidelse, er individuelt. Flesteparten dreper "lidelsen" med trening, sunt kosthold hobbyer og den slags. Andre med medisiner og denslags.

Men den som lider, trengs å bli sett.
Ingenting er som å bli sett, uavhengig av hvilket nivå en er på. Sårbarheten til mennesker med lidelser blir også ganske mer intens og påvirkes lettere. Da kommer vi tilbake til det å møte den "infikterte" på dens nivå. La henne vite at du er der til en hver tid.

Min kamp mot deprisjon, angst og destruktive tanker var et rent helvette. Men ingenting var som å klare å komme seg steg for steg. Det var forfriskende! En dag av gangen, tolmodighet er viktig!

En av tingene som hjalp meg var: Utvikle de positive egenskapene mine, og ta kreditt for det. Det er så mange som glemmer det å rose seg selv. Det er synd. For til syvende og sist, så er det det som teller.

Jeg har ikke så veldig troen på å snakke om problemet, og det fordi at man setter fokus på det som er vondt. "Hva du legger i boksen, får du".

Jeg fikk mye utbytte av musikk, kunst og den slags. Hva er hennes interesser? Hva er det som får henne til å trekke på smilebåndet? Hva er hennes favorittsjokolade? Hva er hennes favorittsang?

Start med det mindre, og sakte men sikkert klatrer du oppver stigen.

Her har du en sang du kan sette på om morran, og lag et lite show ut av det. Og deretter får du henne med på å lage frokost sammen. Sammen er vi sterkere, hva?

[url]http://www.youtube.com/watch?v=ZewY8gApLsg[url/]
Antall ord: 415
"they call me rip for a reason"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
izabel

coach

Innlegg av izabel »

Kanskje en coach kan hjelpe henne www.sirispillum.no
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg er skeptisk. Jeg slet med depresjon og gikk til healer og ble slått i bakken.
Nettopp fordi healing innebærer rensing, vil en risikere å møte sine demoner og jobbe seg igjennom dem. Jeg har blitt mye sterkere i ettertid, men det var et helvete å gjennomgå det. Mye verre enn å være bare deprimert. Men alle reagerer forskjellig, men tommelfingerregelen er vel at er psyken ustabil, så hold avstand fra det åndelige. Da trenger en jording først og fremst, ikke hodet i skyene.
Antall ord: 86
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Hecate skrev:Jeg er skeptisk. Jeg slet med depresjon og gikk til healer og ble slått i bakken.
Nettopp fordi healing innebærer rensing, vil en risikere å møte sine demoner og jobbe seg igjennom dem. Jeg har blitt mye sterkere i ettertid, men det var et helvete å gjennomgå det. Mye verre enn å være bare deprimert. Men alle reagerer forskjellig, men tommelfingerregelen er vel at er psyken ustabil, så hold avstand fra det åndelige. Da trenger en jording først og fremst, ikke hodet i skyene.
Det er helt riktig at en kan åpne opp for ting og måtte møte tøffe ting ved healing.
Men du vil alltid føle det mye bedre etterpå.
Etter flere år som healer og de siste årene som healing terapeut kan jeg ikke si
at jeg har erfart at noen har åpnet opp for noe de ikke har taklet eller angret på.
Å holde avstand om en er psykisk syk kan jeg ikke helt forstå.
Alle jeg til nå har møtt, bortsett fra ei, og hun ba om litt mer enn hun var klar for,
har blitt mye bedre, og mange helt friske. Hun er forøvrig også frisk nå.

Å jobbe åndelig trenger ikke bety at en skal sveve rundt i skyene.
Det handler like mye om å komme NED i kroppen. Siden mange har en tendens
til å ikke ha særlig kontakt med seg selv i sånne perioder.

Jeg tror vel ikke at det finnes noen skånsom måte å bli frisk av psykiske utfordringer.
Så vil en ikke kjempe litt da vil en egentlig ikke kunne bli frisk.
Antall ord: 271
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

Jeg tror en skal være veldig bevisst på hva en går til i allefall. Og kanskje få hodet fylt av forestillinger om ånder og hjelpere, hjelper ikke på virkelighetsorienteringen og jordingen.
Hadde jeg visst hvor j****g vond den prosessen skulle bli for meg og de som var rundt meg, hadde jeg ikke gjort det. Det har satt så dype spor i meg at jeg er skeptisk til all type energiarbeid utover vanlig balansering. Derfor advarer jeg heller enn oppfordrer.
Antall ord: 82
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Hecate skrev:Jeg tror en skal være veldig bevisst på hva en går til i allefall. Og kanskje få hodet fylt av forestillinger om ånder og hjelpere, hjelper ikke på virkelighetsorienteringen og jordingen.
Hadde jeg visst hvor j****g vond den prosessen skulle bli for meg og de som var rundt meg, hadde jeg ikke gjort det. Det har satt så dype spor i meg at jeg er skeptisk til all type energiarbeid utover vanlig balansering. Derfor advarer jeg heller enn oppfordrer.
Hva har hjelpere og ånder med dette å gjøre?
Jeg ville også snudd om jeg møtte det når jeg kom
med ett psykisk problem. Og selvsagt skal en være selektiv.
Det holder ikke med ett helgekurs eller å være selvlært når en
jobber med dette. En må vite noe om den menneskelige psyken
både på det akademiske og åndelige plan og hvordan en håndterer
det. Og ikke minst kunne veilede rundt prossessene så en ikke
blir sittende alene og ikke fortå hva som skjer.
Antall ord: 175
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

kaja43 skrev: Og ikke minst kunne veilede rundt prossessene så en ikke
Jepp, jeg mener dette er det viktigste. Psykiske problemer blir ikke borte med healing eller mirakler. Det tar tid, tilpassning og integrering.

Derfor mener jeg at det viktigste er at man finner seg en terapeut som man kan gå til over tid. Gjerne i 2-3 år minimum, som kan følge opp og være der som støtte hele tiden.

Men problemet for mange med psykiske problemer er vel at de ikke vil innrømme at de faktisk har problemer. Og mange som innrømmer det vil likevel ikke innrømme at de kan bli friske. De vil bare få lindring. Eller...dette gjelder vel all sykdom, ikke bare psykisk.

Jeg har hatt mange med psykiske problemer til behandling. Noen responderer veldig godt, andre ikke i det hele tatt. Det har egentlig ikke med behandlingen å gjøre, men mest med terapeuten å gjøre. Om det er samsvar nok til at terapeuten kan skape inpspirasjon og trygghet. Når det skjer kan nesten en hvilken som helst behandling fungere. Om det så er akupunktur, healing eller coaching. Eller psykiatri og psykologi.
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Angel2003
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Mar 2008 13:36
16

Innlegg av Angel2003 »

Ordet healing - betyr - gjøre frisk, reparere skade.

Skjønner ikke hvordan det kan skremme noen - bortsett fra dem som: hva skjer når jeg blir frisk???? Da vil jo ingen synes synd på meg, og jeg vil miskte oppmerksomheten jeg får så lenge jeg er syk.

Foluser på alt som er positivt i deg selv. Si positive setninger - les gjerne Louise Hay sin bok: hvordan helbrede ditt liv.

Har selv jobbet meg ut av mye rart, og sykdommer er et resultat av gamle "syke" mønstre.
Derfor er det viktig å "omskape" disse mønstrene og lære å se på seg selv som en pos god og flink person som KAN noe og som ER noe.

Og tilsist: tilgi andre og ikke minst DEG selv forat du har latt deg påvirke av andres holdninger og mønstre. Det er lov å stelle pent med deg selv. :mozilla_innocent:
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
elm
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Jun 2007 00:28
17
Lokalisering: Lillehammer

Innlegg av elm »

Dette kan høres dumt ut.
Men akkurat DU (kjærsten hennes) kan ikke gjøre stort annet enn og håpe hun får hjelp, for dette eksisterer i hodet hennes og det har med hennes egen utvikling og gjøre. Du er jo aktiv og spør rundt etter healere, en bra ting og gjøre;)

Men over til deg, for jeg tror dette er vondt for deg.. Prøv og vis forståelse på en annen måte, vær litt positiv energi i hverdagen hennes og virkelig ta tida til hjelp. Å bry seg vil ofte si og være bekymret for den andre personen, for det hun sliter med tærer automatisk på deg, men det er mange måter og bry seg om andre på. Jeg slet mye før med personlige ting og hadde en kjæreste som støttet meg og var utrolig god, men jeg visste jo han tok det tungt. Selv om jeg ikke ville hatt noen annen, så husker jeg at jeg iblant skulle ønske jeg kunne ha en person som støttet meg uten å bli trist selv, men som bare var stabil og positiv, en slags trofast vegg og lene seg mot. Pappa hadde alltid et sånt blikk som sa; ja, du har det vondt, men jeg vet det her vil gå bra. Og han visste virkelig det ville gå bra, det var ikke bare for og skjule over at han hadde det vondt inni seg:P det var så deilig og vite det aldri var noen belastning for han.

Men da må du først forstå deg selv og tro blindt på at det vil gå bra. Du trenger ikke tro en gang, bare vær 100 % sikker.

Nå kjenner jeg ikke deg, så for alt jeg vet er du faktisk stråla i livet hennes nettopp nå:)

Og så til det som kan høres dumt ut, avhengig om du tror på det eller ei; men spør englene hennes om hjelp. Bare spør i tankene eller ut i løse lufta, be om hjelp. Intet mer, intet mindre.. Og hvis du tror det er til ingen nytte, så spør for det!

Elm~
Antall ord: 369

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

kaja43 skrev:
Hecate skrev:Jeg tror en skal være veldig bevisst på hva en går til i allefall. Og kanskje få hodet fylt av forestillinger om ånder og hjelpere, hjelper ikke på virkelighetsorienteringen og jordingen.
Hva har hjelpere og ånder med dette å gjøre?
Jeg ville også snudd om jeg møtte det når jeg kom
med ett psykisk problem. Og selvsagt skal en være selektiv.
Det holder ikke med ett helgekurs eller å være selvlært når en
jobber med dette. En må vite noe om den menneskelige psyken
både på det akademiske og åndelige plan og hvordan en håndterer
det. Og ikke minst kunne veilede rundt prossessene så en ikke
Ånder og hjelpere blir et problem når en ikke er forberedt på å åpnes opp og hva det innebærer!!
Og når en ikke får nok oppfølging. Jeg er helt enig i det med helgekurs og manglende erfaring. Dessverre er det så mange av dem nå. Som har tatt et helgekurs i Reiki 1,2 og 3 på samme helgen og tror de er utlært og at energien ordner alt. Joda, energien ordner opp som plumbo, men som du sier, en skal være forberedt og ha kunnskap nok til å takle de som ikke takler den prosessen som starter i dem. Derfor er jeg skeptisk, og vil ikke anbefale det. Ihvertfall ikke uten å være trygg på at healeren har nødvendig erfaring til å håndtere det som skjer.
Min healer er selvlært, har en enorm energi med seg når hun healer, men hun var ikke forberedt på meg! Men både hun og har lært mye av denne prosessen vi jobbet med i tre år og sånn sett var det kanskje meningen...?
Antall ord: 358
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
chowbow
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Apr 2008 22:28
16

Innlegg av chowbow »

Å heale for psykiske lidelser er i mine øyne ikke forskjellig fra å heale for fysiske lidelser. Alle lidelser bunner i forskjellige temaer, tankesett og emner som trengs å jobbes med. Finn deg en healer som ser alt i ett, både det psykiske og det fysiske.

Lykke til :mozilla_smile:
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wickeddark
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 18 Mai 2005 15:50
19

Innlegg av wickeddark »

Takker for gode svar :)

Driver å jobbe med henne selv akkurat nå. Fjernhealing ble intet annet enn en dyr opplevelse.
Healeren sa hu var "lukket"

Jobber som sagt med henne selv nå, siden jeg kommer nærmere, så vi får se hvor stor effekt det har. Dere får sende meg litt hjelp de som føler for det :)
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Wickeddark, bare en liten ide som datt inn i hodet på meg:
Hva om dere drar til en healer begge to for en behandling. Fokuserer på at det er mest for moro skyld og for å se om det funker, i stedet for at det blir fokus på hennes sykdom?

Jeg vil jo egentlig ikke anbefale alternativmessen, men det kan jo være en måte å introdusere henne for noe slikt uten at det blir skummelt og alvorlig.
Jeg tror nlp kunne vært bra for henne, jeg har hørt om dyktige nlp terapauter som har hatt stor suksess med å hjelpe de med spiseforstyrrelser. Nlp er fint på den måten at man ikke trenger å snakke så mye, fortelle og sette ord på ting, i tillegg til at man kan jobbe med problemet litt på avstand. Det trenger ikke å være trist eller vondt på noen som helst måte. Jeg skjønner jo at det kanskje ikke er så aktuelt nå, men du kan kanskje ha det litt i bakhodet om hun skulle komme til det punktet at hun ønsker hjelp utenifra.
Antall ord: 183
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Og, Wickeddark, ikke glem å fortell henne hvor vakker hun er da. Hver dag :D
Det gjør underverker på enhver kvinne, uansett hva slags problemer hun måtte ha!
Antall ord: 28
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tomboy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Okt 2008 21:18
16
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Tomboy »

Zind har et utmerket poeng! Det er ikke lett å gå rundt å føle at man defineres som et kasus (type deppa dame med spiseforstyrrelser), dra begge to - med åpne sinn og humor. Kanskje kan d hjelpe på din fortvilelse også? Du trenger alle dine krefter nå.

Ellers har Modum Bad et fantastisk tilbud for bulimikere, hvor man kan dra som par om man vil.

Ønsker deg og din kjære alt godt! :mozilla_kiss:
Antall ord: 72
Livet er et sykehus der hver pasient er besatt av ønsket om å bytte seng.
Charles Baudelaire

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links