Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !
Moderatorer:Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
jon blund skrev:
Det er ikke nødvendigvis at fenomenet bare avfeies. Det er like gjerne at man ikke har en vitenskapelig forklaring slik vitenskapen ser ut i dag.
Ta f.eks. akupuktur. Det er lett å forklare akupunktur ut fra qi og meridianer. Alt blir logisk. Men hvis vi skal ta det vitenskapelig så vet vi bare om endorfiner, og det er langt fra en tilstrekkelig forklaring på alle sykdommene akupunktur har vist seg å være effektiv mot.
Så man kan godt være istand til å bruke intellgensen uten å forklare ting vitenskapelig. Og man må også se på at vitenskapen ikke er komplett. Den har ikke et komplett bilde av virkeligheten, den har bare et foreløpig ukomplett bilde. Derfor blir det å være innbitt skeptiker svært begrensende.
I det tilfellet du snakker om får man en god diskusjon, og det er slikt som er berikende.
Og ja, det er lett å forklare akupunktur ut fra qi og meridianer, men så er nå qi og meridianer kun en tro, og hvis man ikke tror på dette blir det ikke logisk i det hele tatt.
Det å være skeptisk er ikke begrensende. Jeg vil heller si at det å sluke ting som ikke har gode nok forklaringer er begrensende. Da har man på forhånd bestemt seg for at det man tror på er sannhet, fremfor å være åpen for at det like gjerne kan være totalt feil.
Det er også forskjell på å være åpen for ting, og det å forfekte noe. Jeg er åpen for det meste, men jeg velger å ikke tro det er sant før det er bevist. Forstår du?
Antall ord: 274
When did ignorance become a point of view? -Dilbert
jon blund skrev:
Det er ikke nødvendigvis at fenomenet bare avfeies. Det er like gjerne at man ikke har en vitenskapelig forklaring slik vitenskapen ser ut i dag.
Ta f.eks. akupuktur. Det er lett å forklare akupunktur ut fra qi og meridianer. Alt blir logisk. Men hvis vi skal ta det vitenskapelig så vet vi bare om endorfiner, og det er langt fra en tilstrekkelig forklaring på alle sykdommene akupunktur har vist seg å være effektiv mot.
Så man kan godt være istand til å bruke intellgensen uten å forklare ting vitenskapelig. Og man må også se på at vitenskapen ikke er komplett. Den har ikke et komplett bilde av virkeligheten, den har bare et foreløpig ukomplett bilde. Derfor blir det å være innbitt skeptiker svært begrensende.
I det tilfellet du snakker om får man en god diskusjon, og det er slikt som er berikende.
Og ja, det er lett å forklare akupunktur ut fra qi og meridianer, men så er nå qi og meridianer kun en tro, og hvis man ikke tror på dette blir det ikke logisk i det hele tatt.
Det å være skeptisk er ikke begrensende. Jeg vil heller si at det å sluke ting som ikke har gode nok forklaringer er begrensende. Da har man på forhånd bestemt seg for at det man tror på er sannhet, fremfor å være åpen for at det like gjerne kan være totalt feil.
Det er også forskjell på å være åpen for ting, og det å forfekte noe. Jeg er åpen for det meste, men jeg velger å ikke tro det er sant før det er bevist. Forstår du?
Jeg forstår deg veldig godt.
Men å kalle qi en tro, som noe du må tro på for at det skal funke, er nettopp det begrensende aspektet av skeptisisme basert på vitenskapens begrensing jeg snakker om.
Gjør litt qigong så skjønner du hvor lite "tro" det er snakk om. Det er faktisk veldig konkret.
Qi og meridianer har blitt erfaringsmessig bevist gjennom tusenvis av år med konkrete resultater. I tillegg er akupunktur også vitenskapelig bevist som effektiv behandling. Vi har bare ikke de konkrete mekanismene. Det er ikke noe du trenger å tro på, som i å tro på en gud eller tro på det gode som i å være en optimist.
ah... skulle likt å skrive mer men jeg er på jobb så...
jon blund skrev:
Men å kalle qi en tro, som noe du må tro på for at det skal funke, er nettopp det begrensende aspektet av skeptisisme basert på vitenskapens begrensing jeg snakker om.
Gjør litt qigong så skjønner du hvor lite "tro" det er snakk om. Det er faktisk veldig konkret.
Nei, det er en tro. Jeg sier ikke at man ikke kan oppnå effekter eller resultater av å praktisere f.eks. qigong, men alt rundt dette er kun en tro (gjerne en tro som kan gjøre at man innbilder seg at man får effekt av det - men det er en annen diskusjon).
Qi og meridianer har blitt erfaringsmessig bevist gjennom tusenvis av år med konkrete resultater. I tillegg er akupunktur også vitenskapelig bevist som effektiv behandling. Vi har bare ikke de konkrete mekanismene. Det er ikke noe du trenger å tro på, som i å tro på en gud eller tro på det gode som i å være en optimist.
Det hjelper ikke at de som tror på qi og slikt sier dette. Det blir det samme som at kristne sier at Gud finnes. Det er ikke bevist for andre enn de som tror på det.
Akupunktur vet jeg kan brukes med hell for å f.eks. lindre smerter. Dette kan henge sammen med nervesystemet, så jeg tror ikke noe på en "magisk" kraft bak det hele. Det er nok rent fysisk/psykisk (for folk som brukes akupunktur og har stor tro på at dette fungerer, vil det tilsynelatende fungere. Hjernen skal ikke undervurderes ved bekjempelse av smerte, skader og sykdommer).
Så man MÅ ikke vite de konkrete mekanismene bak dette, men da kan man heller ikke snakke om noen sannheter. Dessuten; hvis man finner ut de konkrete mekanismene bak, så kan man utvikle metodene og få mye mer ut av det.
Antall ord: 303
When did ignorance become a point of view? -Dilbert
paranormalt skrev:Til dere som "vet" det finnes gjenferd og spøkelser. Jeg ønsker at dere skal komme med noe konkret som får overbevist sånn en som meg. Jeg har sett en hel haug med filmsnutter og bilder, men det holder bare ikke for meg. Jeg er ikke troende så sett i gang. Jeg venter spent på svar.
Det går ikke ann og overbevise en skeptiker bare med og forklare ting og vise bilder og filmer.
Man må oppleve selv for og tro. Og vil man finne ut så må man søke. Det er den eneste medisin.Prøv ouija brett , Kom deg til et hjemmesøkt hus , Reis på kirkegårder med kamera og prøv evp , Oppsøk et medium og spørr om deg selv eller om og få kontakte noen avdøde og hør om det mediumet får fram av info stemmer , som bare du vet etc....
Jeg vil anbefale å holde seg langt unna Quija-brett.
Men ellers så er det bare å komme seg ut og oppleve!
Roy.
Antall ord: 180
men uansett...når vi la oss,å jeg la meg under dyna,å skulle til å sove,så kjente jeg noen som pressa en finger mange ganger,ganske hardt,på armen min..jeg snudde meg opp for å se(egentlig var jeg redd for å se noe ekkelt),om det kanskje var noen av vennene mine,men alle lå å sov:S
vell det er nye det kan være..kan også være inbildning at kroppen din påtar seg ting og det kan kjennes slikt ut..men kan jo være muligt..
Til høyre har du ringet rundt noe.. Nå har jeg studert bildet nøye, og plutselig!! dukket det opp noe der helt til høyre. Spørsmålet er hva det er. Kan se ut som en slem bamse med stor munn og lange ører. Er det ikke en bamse eller dukke, vet jeg sannelig ikke. Men øynet det gjorde jeg!
"Vekker" opp denne tråden igjen jeg. Nei dette var skuffende folkens. Hadde regna med det egentlig. Hadde det finnes spøkelser mm, så tror jeg det hadde vært mere fakta og real things og gå etter. Vi lever tross alt i 2008, med alt det har å by på, som elektronikk og diverse. Jeg tror mye av spøken kan forklares på naturlige måter, alt fra gamle hus som knirker, til lsd og pepperhuer som ikke har sovet på noen dager. Sånne folk ser å hører mye rart. Nei, kom igjen da. OVERBEVIS MEG.
paranormalt skrev:"Vekker" opp denne tråden igjen jeg. Nei dette var skuffende folkens. Hadde regna med det egentlig. Hadde det finnes spøkelser mm, så tror jeg det hadde vært mere fakta og real things og gå etter. Vi lever tross alt i 2008, med alt det har å by på, som elektronikk og diverse. Jeg tror mye av spøken kan forklares på naturlige måter, alt fra gamle hus som knirker, til lsd og pepperhuer som ikke har sovet på noen dager. Sånne folk ser å hører mye rart. Nei, kom igjen da. OVERBEVIS MEG.
skaff deg et ouija brett , kan hende du får det du vil , Bevis .
Her går grensa!!!!!! Ikke si dette uten å advare Para her om hvordan bruke det!!!. Som han skjøl sa: "Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør"
Para, IKKE eksperimenterer med Ouija....
GH
jeg vet det , men han er så besatt så hvorfor ikke , jeg har nesten mista livet mitt selv med detta her . Men hva sier vitensdkaps folk , hadde ikke folk tatt risker så hadde ingen kunne fly heller tatt en tur til det ytre rom og jeg driter da i hva som skjer han.
Nå har jeg skrevet så mye om detta brettet så , spør en annen , gidder ikke snakke noe mer om det på paranormal tråder. det er vel flere her som kan snakke ut.
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her