Drømmer, NDO & ut av kroppenKontroll over sine Drømmer

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

Kimbara skrev: Ok, og hva har alle disse tusenvis av årene gitt oss av konkret lærdom, annet enn synsing og tro?
Vel, det er også mange eksempler på vitenskapelig gjennombrudd som har kommet gjennom drømmer. Og poetiske og musikalske verk som har kommet gjennom drømmer. Filosofiske og terapeutiske gjennombrudd også. Mange av disse drømmene har ført menneskeheten videre. Mange har også opplevd å møte sin livsledsager i drømme før de møtes i hverdagen. Det er tusenvis av slike forskjellige eksempler hvor drømmer faktisk har vist noens hårfarge og navn og alt.

Så, på bakgrunn av slike eksempler har vi ingen formening om hvor grensen går for hva de ikke kan gi oss, og derfor kan vi ikke si at de ikke kan gi oss svar på ALT. Men vi kan ikke med sikkerhet si motsatt heller. Dette er en helt tåpelig diskusjon, både for og imot. :mozilla_foot: Det hele kommer an på hvor ens egen grense for erfaring går.
Hehe, ikke vær så bitter nå da. Husk at personlig forståelse ikke nødvendigvis betyr korrekt forståelse på generell basis.

Jeg har forresten ikke diktert hvordan dere skal se på drømming, jeg har påpekt at det Mick Wild konkluderte med var feil, og videre fremsatt mitt syn på saken forøvrig.
Jeg mener du og Mick overvurderer drømming voldsomt.

Og hvor setter du grensen for hva "personlig forståelse" er i denne saken? Jeg drømmer. Jeg er opptatt av drømmene (om enn ikke på samme måte som deg). Ergo har jeg personlig forståelse av drømmer. Er min personlige forståelse feil i forhold til deres da mener du? Er deres subjektive viten mer verdt enn min? Hvorfor?
"korrekt forståelse på generell basis"...? Det er ganske vagt. Hvem bestemmer hva som er generell basis? :mozilla_tongue:

Jeg sier ikke at din personlige forståelse er feil, men mer at den er begrenset.

F.eks. det at du ser på drømmer som fantasi er ikke en så komplett forståelse som en som har fått konkret veiledning i drømmer og dermed har sluttet å se på det som bare fantasi. Eller en som har fått store erkjennelser gjennom drømmer som har endret hans liv. Eller den som har mottat store oppfinnelser gjennom drømmer som endret mennehetens utvikling.

Når man har hatt slike opplevelser kan man forstå mennesker som ser på det som fantasi, men man kan også forstå at andre ser på det som svært konkret og viktig. Hvis du har vært igjennom alle aspekter av drømming, både personlig, terapeutisk, spirituelt, fysisk, mentalt, kjemisk, osv, og sett effekten av dem både i deg selv og andre, da begynner din personlige erfaring å nærme seg komplett. Ihvertfall mer komplett enn den var før.

Derimot de som ikke har hatt slike opplevelser kan ikke forstå de som har hatt det, og er dermed mer begrenset i sitt forhold til drømmer. Så jeg mener altså at du undervurderer drømmer :mozilla_tongue:
Antall ord: 520

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Fant ikke Einstein ut en del smart igjennom visualisering og drømming?

Drømmer kan gi oss svar. Ettersom drømmer er koblet til underbevisstheten. Så kan drømmer gi oss svar, konkrete svar, som (også) kan brukes f.eks til forskning.

En kan også løse problemer i drømmer.
Hvorfor gjør ikke folk dette spør du kimbara? Folk gjør jo dette... Men ikke -alle- gjør det. Men noen gjør det.
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

jon blund skrev: Vel, det er også mange eksempler på vitenskapelig gjennombrudd som har kommet gjennom drømmer.
Nevn noen.
Og poetiske og musikalske verk som har kommet gjennom drømmer. Filosofiske og terapeutiske gjennombrudd også. Mange av disse drømmene har ført menneskeheten videre. Mange har også opplevd å møte sin livsledsager i drømme før de møtes i hverdagen. Det er tusenvis av slike forskjellige eksempler hvor drømmer faktisk har vist noens hårfarge og navn og alt.
Det finnes mange eksempler på alt - men disse eksemplene sier ingenting om sannhetsgraden.Det blir for vagt.
Så, på bakgrunn av slike eksempler har vi ingen formening om hvor grensen går for hva de ikke kan gi oss, og derfor kan vi ikke si at de ikke kan gi oss svar på ALT. Men vi kan ikke med sikkerhet si motsatt heller. Dette er en helt tåpelig diskusjon, både for og imot. :mozilla_foot: Det hele kommer an på hvor ens egen grense for erfaring går.
Jo, jeg kan med sikkerhet si at Mick Wild tar feil i sin konklusjon. Grunnen til det er såre enkel. Han mener man ved hjelp av lucid drømming kan finne svar på alt man lurer på. Det kan man -ikke-. Hvis dette var mulig hadde man lett kunnet funnet ut av hvor jeg bor osv. Siden ingen er villig til å gjøre dette (jeg tør vedde på at heller ikke Mick Wild vil...), så kan vi konkludere med at man heller ikke kan få svar på alt i drømme. Så enkelt er det, og jeg skjønner ikke at det er noe å fortsette å diskutere.
"korrekt forståelse på generell basis"...? Det er ganske vagt. Hvem bestemmer hva som er generell basis? :mozilla_tongue:

Jeg sier ikke at din personlige forståelse er feil, men mer at den er begrenset.
Begrenset i forhold til ditt syn og dine meninger, ja.
F.eks. det at du ser på drømmer som fantasi er ikke en så komplett forståelse som en som har fått konkret veiledning i drømmer og dermed har sluttet å se på det som bare fantasi.
Dette innebærer at den veiledningen du har fått er korrekt og sann. Det har du ingen garantier for pr. dags dato. Det er like mye mulig at jeg har rett og du tar feil, og i så tilfelle er det -du- som er begrenset.
Eller en som har fått store erkjennelser gjennom drømmer som har endret hans liv. Eller den som har mottat store oppfinnelser gjennom drømmer som endret mennehetens utvikling.
Det høres jo flott ut, men har du noen konkrete eksempler på dette?
Når man har hatt slike opplevelser kan man forstå mennesker som ser på det som fantasi, men man kan også forstå at andre ser på det som svært konkret og viktig. Hvis du har vært igjennom alle aspekter av drømming, både personlig, terapeutisk, spirituelt, fysisk, mentalt, kjemisk, osv, og sett effekten av dem både i deg selv og andre, da begynner din personlige erfaring å nærme seg komplett. Ihvertfall mer komplett enn den var før.
Men den personlige erfaringen blir som regel farget av personlige forhåpninger og personlig tro/overtro. Mener du den likevel er mer komplett enn andres? Det hjelper ikke om den personlige erfaringen er "mer komplett" om den bygger på feilaktige grunnlag og tolkninger.
Derimot de som ikke har hatt slike opplevelser kan ikke forstå de som har hatt det, og er dermed mer begrenset i sitt forhold til drømmer. Så jeg mener altså at du undervurderer drømmer :mozilla_tongue:
Dette er et veldig ofte brukt argument i diskusjoner om det paranormale. "Du tror ikke, derfor skjønner du ikke". Det er selvsagt en idiotisk forestilling. Vi kan heller si at jeg ikke kan sette meg inn i følelseslivet til de som tror disse tingene - men jeg kan forstå det. Ikke tro at du er spesiell fordi du tror det du tror - at du har opplevd noe helt utenom det vanlige fordi du velger å ha det livssynet du har.

Vi har opplevd omtrent det samme; begge drømmer. Alle drømmer. Men du har valgt å se på det på en annen måte enn meg. Her er det ikke snakk om erfaring, det er snakk om hvor mye man velger å stole på udokumenterte påstander og semifilosofiske betraktninger. Det er snakk om hvilke subjektive forestillinger man lager for seg selv med bakgrunn i noe man opplever.
Antall ord: 760
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

KB skrev:Fant ikke Einstein ut en del smart igjennom visualisering og drømming?

Drømmer kan gi oss svar. Ettersom drømmer er koblet til underbevisstheten. Så kan drømmer gi oss svar, konkrete svar, som (også) kan brukes f.eks til forskning.

Hvorfor gjør ikke folk dette spør du kimbara? Folk gjør jo dette... Men ikke -alle- gjør det. Men noen gjør det.
Det er noe annet å få inspirasjon i drømme til å løse et problem man bruker mye tid på, enn å kunne spørre om hva som helst og få svaret.

Skal man følge Mick Wilds konklusjoner vil det bare være for hvem som helst å drømme seg til en kur for kreft, og -det- har aldri skjedd og vil aldri skje.
Antall ord: 142
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GJest

Innlegg av GJest »

Kimbara skrev:
KB skrev:Fant ikke Einstein ut en del smart igjennom visualisering og drømming?

Det er noe annet å få inspirasjon i drømme til å løse et problem man bruker mye tid på, enn å kunne spørre om hva som helst og få svaret.

Skal man følge Mick Wilds konklusjoner vil det bare være for hvem som helst å drømme seg til en kur for kreft, og -det- har aldri skjedd og vil aldri skje.
Dersom Mick Wild sier at drømmer kan gi svar på problemer. Så blir jo dette delvis riktig. Det kommer sikkert litt på -hvem- som tolker det. F.eks kan en si at drømmer kan gi en inspirasjon til f.eks denne kreftkuren. Som kan ende opp etter flere ledd til å bli en løsning. da kan en si at ens drømmer er med på å gi svar til et resultat.

Drømmen fører kanskje ikke -direkte- til noe resulat. Men en drøm kan -indirekte- føre til et resultat.

Det er også en nyanse på at "hvem som helst -kan- gjøre det" som jeg tolker som at det er "potensiellt mulig"

Denne setningen betyr ikke at alle -gjør- det. Eller kommer til å gjøre det..
Antall ord: 275

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

Kimbara skrev: Vi har opplevd omtrent det samme; begge drømmer. Alle drømmer. Men du har valgt å se på det på en annen måte enn meg. Her er det ikke snakk om erfaring, det er snakk om hvor mye man velger å stole på udokumenterte påstander og semifilosofiske betraktninger. Det er snakk om hvilke subjektive forestillinger man lager for seg selv med bakgrunn i noe man opplever.
Nei Kimbara, det er ikke så enkelt at jeg bare har "valgt" å se på det på en annen måte enn deg. Og vi kan ikke sammenlignes bare fordi vi begge drømmer. Jeg har hatt drømmearbeid som jobb. Der er forskjellen.

Det er ikke snakk om hvor mye man velger å "stole" på udokumenterte påstander, men hvor mye man erfarer i praksis.

Hvis du vil se eksempler på drømmer som har bidratt til menneskeheten utvikling kulturelt, filosofisk og vitenskapelig, kan du google "famous dreams".
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Wacko
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Sep 2008 10:22
16

Innlegg av Wacko »

Kimbara skrev:Du kan spare deg spydighetene, og hvis du legger bitterheten på hylla et lite øyeblikk forstår du sikkert klinkende klart hva jeg mente. Den filosofiske tankegangen du utviser dreier seg om noe vi aldri kan få svar på fordi den motsier alle svar. Hvis alt er mulig og ingen generell virkelighet eksisterer, vil det bety at ingen svar eksisterer. Det er derfor jeg kaller det for kvasifilosofisk synsing. Det er jo ikke noe mer, strengt tatt. Det er tankeleker - meninger om hva som er virkelig - tanker rundt vår eksistens og persepsjon. Men noen svar foreligger ikke.
Jeg er sikker på at du kan tilgi meg mitt lille sarkastiske sleivspark, som i mine øyne ikke var mere respektløst enn din noe hovne avvisning av de eldgamle filosofiske problematikkene jeg forsøkte å gi deg et lite innblikk i, f.eks at en vitenskapelig forklaringsmodell ikke er identisk med det fenomenet den forklarer, med andre ord at de svarene vitenskapen gir, ikke på noen måte uttaler seg om ytre absolutter.

Din påstand om at filosofene bedrev "tankeleker" er naturligvis riktig, hvis du med dette mener at seriøs tenkning omkring virkelighetens natur alltid har hatt et element av lek i seg, men deretter å kalle denne aktiviteten "kvasifilosofisk synsing" er ikke annet enn arroganse, så du kan betrakte mitt utfall som tit for tat.

Jeg har heller ikke noe problem med å forstå måten du tenker på; det synet på vitenskap du forfekter - at den forteller oss sannheter om en ytre virkelighet - er tross alt det som er lettest å forstå, og derfor også det mest utbredte.

Men vitenskapene uttaler seg ikke om en eventuell verden hinsides de målingene de utfører. De beskjeftiger seg ganske enkelt ikke med virkeligheten (forstått som en verden bak sansningene), kun med kvantitative måleravlesninger og korrelasjoner mellom disse. Forskeren kan naturligvis etter endt arbeidsdag, filosofere over hva disse måleresultatene evt. betyr for virkelighetens natur (jf. de ulike fortolkningene av kvanteteorien), slik f.eks. Bohr, Schrødinger, Heisenberg og Einstein gjør i sine filosofiske skrifter, men slike spekulasjoner faller inn under metafysikken, og er ikke en del av det vitenskapelige program, som strengt tatt ikke dreier seg om annet enn hypotesetesting og en korrelasjon av resultatene. Det finnes ingen måling som kan verifisere eller avkrefte om det finnes en "ytre verden", like lite som noen måling kan verifisere eller avkrefte om Gud er til og har skapt verden:

"In our description of nature the purpose is not to disclose the real essence of phenomena but only to track down as far as possible relations between the multifold aspects of our experience." - Niels Bohr

"The hope that new experiments will yet lead us back to objective events in time and space, or to absolute time, are about as well founded as the hope of discovering the end of the world somewhere in the unexplored regions of the Antarctic." - Werner Heisenberg

Når det gjelder neurologien, har jeg plukket ut et sitat fra Rita Carters Mapping the Mind:

"Det fortelles en historie om kaptein Cook der det påstås at han traff på en gruppe øyboere som tilsynelatende ikke var i stand til å se det store skroget på skipet hans som lå oppankret bare noen meter fra stranden der de holdt til. En så enormt stor gjenstand hadde rett og slett aldri forekommet tidligere i deres tilværelse, og derfor hadde de ikke det begrepsmessige utstyret som skulle til for å oppfatte det. Historien er apokryf, men uttrykker en reell sannhet. Det finnes ikke noe definitivt bilde av "det der ute", bare en konstruksjon i hodene våre som blir utløst av de ytre elementene som vi er best utstyrt med for å registrere."

Et slikt "ytre element" som Carter her refererer til kan f.eks. være en strøm fotoner som treffer øyet. Bak retina transformeres disse til elektriske impulser, som så følger baner videre til ulike hjernesentre. Hjernen skjelner ikke mellom impulser fra øynene, ørene, nesen, tungen eller huden. Ut fra disse simple udifferensierte impulsene oppstår f.eks. sanseopplevelsen av en pære, som konstrueres når enkelte av impulsene når frem til spesifikke farve- og formneuroner i bakhodelappen. Et fysisk objekt har derfor nærmest ingenting å gjøre med den strømmen av fotoner som initierte sanseinntrykket, og om mulig enda mindre med noe hypotetisk "objekt" i den "ytre verden" som evt. skulle forårsake denne strømmen.

"Det vi nå har i bevisstheten, ble utsløst av stimuli fra omverdenen, men er ikke et sant uttrykk for denne verdenen. Vi kan snarere snakke om en unik konstruksjon."

Tar vi så videre med i betraktningen at fotoner ifølge fysikken ikke er annet enn rene matematiske abstraksjoner, blir bildet komplett.

Her er professor i kognitiv vitenskap Donald D. Hoffman i sin Visual Intelligence:

"The sobering fact is that we cannot dispense with construction. To construct is the essence of vision. Dispense with construction and you dispense with vision. Everything you experience by sight is your construction. This is, as we shall see, more than a brute fact; it is a dictate of logic."

"I don't want to claim only that you construct what you see. I want to claim that, at a minimum, you also construct all that you hear, smell, taste, and feel. In short, I want to claim that all your sensations and perceptions are your constructions."

Ut i fra sitater og overveielser som de overstående, må man så konkludere med at både drøm og "virkelighet" skapes av hjernen, og at dette organet følgelig kan konstruere en rekke ulike realitetstunneler, eller "virkeligheter", både med og uten religiøse eller overnaturlige fenomener. Din påstand om kun een felles fysisk virkelighet for alle, er hermed så langt tilbakevist.
Antall ord: 974
Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes. - Walt Whitman

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

Wacko skrev: Ut i fra sitater og overveielser som de overstående, må man så konkludere med at både drøm og "virkelighet" skapes av hjernen, og at dette organet følgelig kan konstruere en rekke ulike realitetstunneler, eller "virkeligheter", både med og uten religiøse eller overnaturlige fenomener. Din påstand om kun een felles fysisk virkelighet for alle, er hermed så langt tilbakevist.
Bra innlegg! Du må være alle skeptikeres mareritt Wacko. Du viser til faktiske sitater og bøker og alt!

Digger sitatet ditt, av Walt Whitman. Har du lest Jed McKennas bok? Jeg la merke til det sitatet der.
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jon blund skrev: Nei Kimbara, det er ikke så enkelt at jeg bare har "valgt" å se på det på en annen måte enn deg. Og vi kan ikke sammenlignes bare fordi vi begge drømmer. Jeg har hatt drømmearbeid som jobb. Der er forskjellen.
Og hva går dette "drømmearbeidet" ut på?
Det er ikke snakk om hvor mye man velger å "stole" på udokumenterte påstander, men hvor mye man erfarer i praksis.
Vel, og hvordan skal du kunne vite at ikke dette er rent psykologisk anliggende? Du sier selv at du arbeider med drømmer, og drømmer er noe som foregår i psyken.
Det jeg ville fram til var at måten du velger å se på det du erfarer, bygger på at du stoler på udokumenterte påstander.
Selv om virkningen er der for alle å observere betyr ikke det at alle observerer den på samme måte.
Antall ord: 153
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Wacko skrev: Jeg er sikker på at du kan tilgi meg mitt lille sarkastiske sleivspark, som i mine øyne ikke var mere respektløst enn din noe hovne avvisning av de eldgamle filosofiske problematikkene jeg forsøkte å gi deg et lite innblikk i, f.eks at en vitenskapelig forklaringsmodell ikke er identisk med det fenomenet den forklarer, med andre ord at de svarene vitenskapen gir, ikke på noen måte uttaler seg om ytre absolutter.
Forskjellen var at jeg ikke angrep deg, men tankerekken du snakket om.
Din påstand om at filosofene bedrev "tankeleker" er naturligvis riktig, hvis du med dette mener at seriøs tenkning omkring virkelighetens natur alltid har hatt et element av lek i seg, men deretter å kalle denne aktiviteten "kvasifilosofisk synsing" er ikke annet enn arroganse, så du kan betrakte mitt utfall som tit for tat.
Hehe, ja - men hva er "seriøs tenking"? Jo, det er å komme opp med egne "svar" på hvordan virkeligheten og livet virkelig er. Slik jeg ser det var de gamle "mesterene" gamle menn med nok fantasi og karisma til å kunne finne på og proklamere sine egne tanker slik at de virket logiske. Filosofi er i bunn og grunn meningsløst som annet enn samtaler rundt kaffebordet en sen høstkveld. Man kan diskutere til man faller om, men alle argumenter vil veie like mye, og alle parter vil ha like mye rett/feil.

Forstår du?

Der du syns filosofi er interessant, finner jeg det forholdsvis meningsløst. Jeg tar ikke utgangspunkt i uendelige tankerekker når jeg tar for meg et fenomen.
Jeg har heller ikke noe problem med å forstå måten du tenker på; det synet på vitenskap du forfekter - at den forteller oss sannheter om en ytre virkelighet - er tross alt det som er lettest å forstå, og derfor også det mest utbredte.
Det er ikke det at det er lett å forstå, det er det at man ved vitenskapen har noe konkret å vise til. Har filosofene hatt noe konkret å vise til med sine illustrasjoner av virkeligheten osv.?
Slike filosofiske tanker som vi diskuterer her er ikke noe å forstå.
Men vitenskapene uttaler seg ikke om en eventuell verden hinsides de målingene de utfører. De beskjeftiger seg ganske enkelt ikke med virkeligheten (forstått som en verden bak sansningene), kun med kvantitative måleravlesninger og korrelasjoner mellom disse.
Det kan du jo si, men nok en gang; det forutsetter da at du har rett i det du forfekter - og det kan du simpelthen ikke vite. Det kan ikke vitenskapsmenn vite heller, så derfor vil de ta fatt på det de -kan- studere, noe som kan gi resultater.
Forskeren kan naturligvis etter endt arbeidsdag, filosofere over hva disse måleresultatene evt. betyr for virkelighetens natur (jf. de ulike fortolkningene av kvanteteorien), slik f.eks. Bohr, Schrødinger, Heisenberg og Einstein gjør i sine filosofiske skrifter, men slike spekulasjoner faller inn under metafysikken, og er ikke en del av det vitenskapelige program, som strengt tatt ikke dreier seg om annet enn hypotesetesting og en korrelasjon av resultatene. Det finnes ingen måling som kan verifisere eller avkrefte om det finnes en "ytre verden", like lite som noen måling kan verifisere eller avkrefte om Gud er til og har skapt verden:
Der er vi enige. Derfor benytter jeg meg som oftest heller ikke av filosofi i diskusjoner her på paranormal. Skal jeg forsøke å gi noen svar, eller vise at noen tar feil - så tar jeg utgangspunkt i noe håndfast - ikke tankespill.
Jeg må påpeke at jeg også finner filosofiske tankespill spennende og interessant til tider selv om det for meg er meningsløst som noe annet enn nettopp tankespill.
"In our description of nature the purpose is not to disclose the real essence of phenomena but only to track down as far as possible relations between the multifold aspects of our experience." - Niels Bohr

"The hope that new experiments will yet lead us back to objective events in time and space, or to absolute time, are about as well founded as the hope of discovering the end of the world somewhere in the unexplored regions of the Antarctic." - Werner Heisenberg
Det ser alltid flott ut med slike sitater fra menn med kjente navn - men det er ingen garanti for at de faktisk har rett. Det er tross alt bare noe de selv har tenkt seg fram til på egenhånd.
Når det gjelder neurologien, har jeg plukket ut et sitat fra Rita Carters Mapping the Mind:

"Det fortelles en historie om kaptein Cook der det påstås at han traff på en gruppe øyboere som tilsynelatende ikke var i stand til å se det store skroget på skipet hans som lå oppankret bare noen meter fra stranden der de holdt til. En så enormt stor gjenstand hadde rett og slett aldri forekommet tidligere i deres tilværelse, og derfor hadde de ikke det begrepsmessige utstyret som skulle til for å oppfatte det. Historien er apokryf, men uttrykker en reell sannhet. Det finnes ikke noe definitivt bilde av "det der ute", bare en konstruksjon i hodene våre som blir utløst av de ytre elementene som vi er best utstyrt med for å registrere."

Et slikt "ytre element" som Carter her refererer til kan f.eks. være en strøm fotoner som treffer øyet. Bak retina transformeres disse til elektriske impulser, som så følger baner videre til ulike hjernesentre. Hjernen skjelner ikke mellom impulser fra øynene, ørene, nesen, tungen eller huden. Ut fra disse simple udifferensierte impulsene oppstår f.eks. sanseopplevelsen av en pære, som konstrueres når enkelte av impulsene når frem til spesifikke farve- og formneuroner i bakhodelappen. Et fysisk objekt har derfor nærmest ingenting å gjøre med den strømmen av fotoner som initierte sanseinntrykket, og om mulig enda mindre med noe hypotetisk "objekt" i den "ytre verden" som evt. skulle forårsake denne strømmen.
Denne teorien er veldig på kanten. Vil da hjernens egenskap til å blande sanseinntrykk si at den fysiske verden vi befinner oss i ikke eksisterer som noe annet enn et psykisk inntrykk?
Vil det faktum at hjernen i noen tilfeller ikke registrerer eller blander sammen inntrykk tilsi at fotonene ikke reflekteres av et fysisk objekt? Dette betyr isåfall at oppdagelsen av atomer ikke er korrekt, og at lyset kun er en illusjon.
Du snakker om noe som forekommer hos enkelte individer - da gjerne som resultat av sykdom eller skade. I realiteten vil de aller fleste oppleve verden rundt seg på samme måte.
Her er professor i kognitiv vitenskap Donald D. Hoffman i sin Visual Intelligence:

"The sobering fact is that we cannot dispense with construction. To construct is the essence of vision. Dispense with construction and you dispense with vision. Everything you experience by sight is your construction. This is, as we shall see, more than a brute fact; it is a dictate of logic."

"I don't want to claim only that you construct what you see. I want to claim that, at a minimum, you also construct all that you hear, smell, taste, and feel. In short, I want to claim that all your sensations and perceptions are your constructions."

Ut i fra sitater og overveielser som de overstående, må man så konkludere med at både drøm og "virkelighet" skapes av hjernen, og at dette organet følgelig kan konstruere en rekke ulike realitetstunneler, eller "virkeligheter", både med og uten religiøse eller overnaturlige fenomener. Din påstand om kun een felles fysisk virkelighet for alle, er hermed så langt tilbakevist.
Den er ikke tilbakevist nei. Noen sitater fra mennesker som mener det ene og det andre tilbakeviser ingenting.

Sanseinntrykkene dikterer hvordan vi oppfatter verden rundt oss - den virkelige verden. Her er stimulien reelle, fysiske objekter. Når man drømmer er det også sanseinntrykk som dikterer den verdenen vi oppfatter - men denne gangern er det -lagret informasjon- som stimulerer sansesentrene i hjernen og lurer oss til å oppfatte det som ekte.
Antall ord: 1337
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jon blund skrev: Bra innlegg! Du må være alle skeptikeres mareritt Wacko. Du viser til faktiske sitater og bøker og alt!
Hvorfor er det et mareritt? Det gir grunnlag for å faktisk diskutere saklig.
Antall ord: 35
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

Kimbara skrev: Og hva går dette "drømmearbeidet" ut på?
Å kommunisere med drømmeelementene for å få kontakt med levende og intelligente deler av en selv som hjelper deg i hverdagen. http://www.dreamyoga.com er en forferdelig tacky side, så be prepared, men hvis du leser det som står om metoden får du et visst overblikk.
Vel, og hvordan skal du kunne vite at ikke dette er rent psykologisk anliggende? Du sier selv at du arbeider med drømmer, og drømmer er noe som foregår i psyken.
Det jeg ville fram til var at måten du velger å se på det du erfarer, bygger på at du stoler på udokumenterte påstander.
Selv om virkningen er der for alle å observere betyr ikke det at alle observerer den på samme måte.
Av en eller annen grunn får du det til å høres ut som at jeg er en "som stoler på udokumenterte påstander". Det er omvendt. Jeg tester, eksperimenterer og erfarer, og benytter meg av det jeg ser fungerer. Om det jeg erfarer er vitenskapelig udokumentert eller ikke bryr meg langt opp i hakkadalen hvis jeg ser det fungerer.

Vanligvis kommer dokumentasjonen på hva vi mennesker erfarer ETTER at vi har erfart det. Derfor legger jeg mindre vekt på dokumentasjon enn på erfaring. Du gjør det motsatt ser det ut som.

F.eks. har vitenskapen nå dokumentert at når vi drikker øl bli menneskene rundt oss penere. Vi trenger ikke vitenskapelig dokumentasjon for å tro på det, gjør vi? Jeg la også for litt siden ut en studie som bekrefter energioverføring på avstand. Noe mennesker har gjort i tusenvis av år, men som ikke har blitt bekreftet vitenskapelig før nå.

Vitenskapen kommer til kort på slike ting Kimbara, den er treig og kommer etterpå. Erfaring kommer først.

Derfor er det beste man kan gjøre å villt og hemningsløst eksperimentere med Lucid Dreaming, drømmearbeid og selvutvikling og erfare ting selv, og ikke la seg begrense av noen som sier at det bare er fantasi eller "udokumenterte påstander". Det er nesten trist hvor mye man går glipp av hvis man skal la seg begrense slik.
Antall ord: 369

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jon blund skrev: Å kommunisere med drømmeelementene for å få kontakt med levende og intelligente deler av en selv som hjelper deg i hverdagen. http://www.dreamyoga.com er en forferdelig tacky side, så be prepared, men hvis du leser det som står om metoden får du et visst overblikk.
Slik jeg ser det dreier dette seg i bunn og grunn om psykologi - å bli mer trygg på seg selv. Det finnes mange måter å oppnå det på, og dette er sikkert en av dem. Det dreier seg om en tro, og mange finner mening og trygghet i denne troen. I dette tilfellet er det altså troen på at man kan få kontakt med "de opplyste deler av en selv".
Av en eller annen grunn får du det til å høres ut som at jeg er en "som stoler på udokumenterte påstander".
Og det har jeg enda sterkere inntrykk av nå som jeg kikket på den linken du gav meg. Der forutsetter de nemlig at;

A) Det finnes en gud.
B) Det finnes en sjel
C) Det finnes deler av en selv som er "opplyst" (hva nå det måtte bety).

Jeg går ut ifra at du selv tror på det som står på siden du viste meg?
Det er omvendt. Jeg tester, eksperimenterer og erfarer, og benytter meg av det jeg ser fungerer. Om det jeg erfarer er vitenskapelig udokumentert eller ikke bryr meg langt opp i hakkadalen hvis jeg ser det fungerer.
Nei, men så var det -hva- du faktisk erfarer da...?
Vanligvis kommer dokumentasjonen på hva vi mennesker erfarer ETTER at vi har erfart det. Derfor legger jeg mindre vekt på dokumentasjon enn på erfaring. Du gjør det motsatt ser det ut som.
Alt til sin tid til sitt bruk. Skal jeg først påstå noe, så sørger jeg som oftest for at det er dokumenterbart. Erfarer jeg noe rent personlig, så bygger jeg meg ikke konklusjoner på det og predikerer dette til andre som sannheter.
F.eks. har vitenskapen nå dokumentert at når vi drikker øl bli menneskene rundt oss penere.
Hehe, jaså? Dette er ikke noe nytt, og det er en feilaktig fremstilling du legger frem her. Noe du har lest i Illustrert Vitenskap dette?
Alkohol gjør blant annet dømmekraften dårligere, noe som gjør at vi blir mindre kritiske til f.eks. utseende.
Vi trenger ikke vitenskapelig dokumentasjon for å tro på det, gjør vi?
Nei, det er derfor det heter -tro-.
Jeg la også for litt siden ut en studie som bekrefter energioverføring på avstand. Noe mennesker har gjort i tusenvis av år, men som ikke har blitt bekreftet vitenskapelig før nå.
Kan du friske opp minnet mitt her? Jeg mistenker at denne vitenskapelige bekreftelsen er langt mindre sensasjonell enn hva man kan lese ut av det du skriver der...
Vitenskapen kommer til kort på slike ting Kimbara, den er treig og kommer etterpå. Erfaring kommer først.
Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette. Erfaring er én ting - det er konklusjonene man lager seg med bakgrunn i erfaringene som ofte er feilaktige. Erfaringer er noe subjektivt, og egner seg dårlig til å formidle sannheter og lærdom generelt.
Derfor er det beste man kan gjøre å villt og hemningsløst eksperimentere med Lucid Dreaming, drømmearbeid og selvutvikling og erfare ting selv, og ikke la seg begrense av noen som sier at det bare er fantasi eller "udokumenterte påstander". Det er nesten trist hvor mye man går glipp av hvis man skal la seg begrense slik.
Jeg syns det er like trist å se hvor naivt syn enkelte kan få på forskjellig. Det er ikke bare bra å være åpen hele tiden, Jon Blund.
Antall ord: 628
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GJest

Innlegg av GJest »

Tips om hvordan en kan få lucid dreams:

- Telle oppover med affirmasjonen 1. jeg drømmer. 2 jeg drømmer. 3 jeg drømmer osv..
- Sjekke ut daglig om "hvorfor dette ikke er en drøm" ?
- lukke øynene og 'se' at skjermen blir mørk. Altså du er våken.
- Inbille deg at du er i en drøm. Så dagdrømme etterpå det samme som du inbillte deg.
- Lage en liste over ulike "tegn" som betyr at du drømmer.

Bevis for at en drømmer:

- Dersom en hopper, og en svever et sekund eller to lenger en vanlig så er dette en drøm.
- Dersom en lukker øynene og kan 'se' de samme omgivelsene like tydelig.
- En potensiellt bevis på drøm er hvis en undrer/ er i tvil på om du drømmer.
- Dersom en leser på tekster, så blir bokstavene til hieroglyfer eller annet.
- bildene skifter hyppig. En kan plutselig finne seg selv på et annet sted rimelig kjappt.
- En kan fly eller bevege seg igjennom vegger.
- Andre tegn en finner som tatt ut fra drømme tegn listen sin..
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Wacko
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Sep 2008 10:22
16

Innlegg av Wacko »

jon blund skrev:Bra innlegg! Du må være alle skeptikeres mareritt Wacko. Du viser til faktiske sitater og bøker og alt!

Digger sitatet ditt, av Walt Whitman. Har du lest Jed McKennas bok? Jeg la merke til det sitatet der.
Hei jon blund. Hyggelig at du likte sitatet. Har ikke lest Jed McKennas bok nei.

Nå kan man jo like gjerne snu på flisa, og si at det nettopp er jeg som er skeptikeren her, skeptisk til hjernetom tro på vitenskap og dens påståtte absolutte sannheter. Enkelte av vitenskapens forkjempere nærmer seg jo nesten religiøsitet i sin ustanselige henvisning til vitenskapen, og det til tross for at mange av dem ikke har satt seg særlig mye inn i verken vitenskapsteori eller de enkelte disiplinene, hvilket nok lett kunne gi dem en overraskelse eller to.

På den annen side er majoriteten av de som forfekter paranormale fenomener ofte nesten enda verre enn vitenskapsfetishistene, der de valser rundt og setter sin fulle lit til tarotspådamer på tekst-tv, eller latterlige serier med selvutnevnte clairvoyante husmødre som oppklarer mordgåter for politiet. De fleste såkalte healere og sjamaner i vårt samfunn er ikke annet enn sjarlataner, eller folk som ønsker å gjøre seg selv interessante. Jeg gikk til en av disse humbugmakerne en gang, for å se hva som skjedde (jeg hadde et virkelig problem som vanlige leger ikke kunne hjelpe meg med). Han la hånden på skulderen min og "healet" meg i fem minutter, samtidig som han hadde en samtale i mobiltelefonen sin med en bekjent eller noe. Så sa han: "Ferdig, nå kan du bare gå hjem, og så vil det ordne seg". For en fjomp. Disse folkene lever som vampyrer av folks ensomhet, fortvilelse og godtroenhet.

PS: Jeg vet at jeg størsteparten av tiden høres ut som en aggressiv grinebiter, men det blir bare sånn, og jeg mener ikke å ta fra deg ditt gode humør (om du måtte føle det slik).
Antall ord: 338
Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes. - Walt Whitman

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links