Det er jo et veldig interessant spørsmål, og "Københavnerklikkens" (Bohr, Schrødinger og Heisenberg), løsning på dette, var at kvantepartikler faktisk ikke er annet enn rene matematiske abstraksjoner, dvs. de er kun et forhold mellom makroskopiske sanserealiteter (fysikerens måleapparater), mao. eksisterer de ikke som noe objektiv ytre realitet. Aksepterer man dette, bortfaller den tilsynelatende uoverstigelige kløften mellom makro- og mikroskopisk, ganske enkelt fordi det mikroskopiske ikke er annet enn en uhyre sofistikert korrelasjon mellom de ulike "observablene" (de makroskopiske elementene i forsøksopstillingen) i fysikerens laboratorium.Hecate skrev:Ja, altså det er jo bare at for store kvantetall vil kvantemekanisk tilnærming være meningsløs og en må benytte klassiske metoder. Det jeg imidlertid tenkte på, var hvordan en tenker seg at det foregår en informasjonsutveksling mellom kvantenivået og det makroskopiske dersom det ikke er noen veldefinert grense.
Jeg har bare det obligatoriske kurset, så jeg er bare en racer på å løse Schrødingerlikningen, men har veldig lite "teori om teorien" så jeg går litt surr i hvem som fastholder hva og hvorfor. Jeg er opplært i københavner'n og tenker vel ikke så mye på at det er så rart med denne kollapsen da det liksom er akseptert at posisjonen ikke er veldefinert før en måling presser frem et resultat
Ifølge denne tankegangen, utforsker fysikeren altså ikke noen virkelighet bak hverdagsvirkeligheten, alt han gjør er så og si å "mane frem" enkelte (makroskopiske) fenomener gjennom visse komplekse prosedyrer, basert matematiske relasjoner, leggende grunnlaget for en type teknikk som setter teknikere i stand til feks. å produsere mobiltelefoner. Mobiltelefoner fungerer altså ikke fordi den teknikken de hviler på, utnytter "objektive naturlover" og egenskaper ved virkelige mikropartikler, men simpelthen fordi de fysiske teoriene som ligger bak disse små tekniske undrene virker! Hvorfor virker de? Det vet vi ikke, alt vi vet er at om vi gjør sånn og sånn, så får vi det og det resultatet. Kvantefysikk er ikke noen teori om naturen, men en prosedyre. That's it.
Jeg paster inn de to sitatene jeg la ved ovenfor:
"Isolated material particles are abstractions, their properties being definable and observable only through their interaction with other systems."
"There is no quantum world. There is only an abstract quantum physical description. It is wrong to think that the task of physics is to find out how nature is. Physics concerns what we can say about nature. "
- Niels Bohr