Hei jon blund,
jon blund skrev:
haha, artig. Jaggu projiserer du fælt.
Fortell meg nøyaktig hvor jeg tar feil så skal jeg gi meg.
Ok, hvis du insisterer, selv om det er jo er en smule vanskelig å komme med noen rasjonell kritikk av fullstendig urasjonelle, nærmest uforståelige utsagn. Jeg skriver ikke for å provosere, men jeg synes det generelle nivået i innleggene her på forumet er absolutt nadir, og at man i det minste i en kategori betitlet "Fakta, Teori og Skepsis", burde bestrebe seg på å vite noe om et emne før man uttaler seg.
jon blund skrev:
Det(både kvantefysikk og bevissthet) er helt umulig å forstå hvis man tolker det basert på et 2D klinkekuleuniver hvor alt er "logisk" og årsakssammenhengene står pent oppstillt i en lang rekke. Man må komme seg utenfor den parametrien.
Hvorfor mener du det ikke er mulig å forstå kvantefysikk innenfor 2-dimensjonalitet? Faktisk kan man få en god forståelse både for kvantefysikkens grunnleggende formalisme (altså matematikken involvert) og de ulike tolkningene av denne, uten å måtte ty til flere dimensjoner enn to.
jon blund skrev:
Kvantefysikk fungerer som en forklaringsmodell som bekrefter mange av disse tankene og opplevelsene, men det er ikke et vitenskapelig bevis. Det er en lignelse.
Hva mener du med "disse tankene og opplevelsene"? Hvilke tanker og opplevelser? Hva er det som ikke er et vitenskapelig bevis? Hvilken lignelse? Det er jo umulig å fortå disse setningene.
jon blund skrev:I tillegg har vitenskapen ingen peiling på hva bevissthet egentlig er(annet enn hormonelle og elektriske reaksjoner i hjernemassen), derfor blir det vanskelig å snakke om slike ting i vitenskapelig sammenheng.
Det har du da rett i. Den eneste definisjonen på bevissthet moderne vitenskap kan utvise, er vel noe i retning av at enkelte celleansamlinger (hjerner) av en viss organisasjon og kompleksitet, av en eller annen årsak utvikler det vi kaller bevisshet.
jon blund skrev:Hvis vi bruker Schrødingers ligning på like mange atomer som er i en klinkekule får vi akkurat samme resultat som i Newtons ligninger.
Shrødinger-ligningen er en bølgefunksjonsligning, og beskjeftiger seg ikke med partikler (hvis det er det du mener med "klinkekuler"), men kalkulerer som navnet sier, bølger. Disse bølgene kalles "sannsynlighetsbølger", og har å gjøre med sannsynligheten av å finne en partikkel (f.eks et elektron) innenfor et bestemt område. Den kan også kalkulere den sannsynlige bevegelsen til et aggregat av partikler, tolket som en bølge, men den dealer altså - i motsetning til den klassiske fysikken - med sannsynligheter.
jon blund skrev:Kvantefysikkens ligninger fungerer bare på noen få atomer. Derfor er heller ikke kvantefysikken noe annerledes enn Newton fysikken, den bare rommer både den atomære mikroverden og makroverden som vi lever i.
Kvantefysikkens ligninger fungerer på få eller mange atomer, faktisk så få eller mange atomer man bare vil, og kvantefysikken er fundamentalt
svært annerleders enn den klassiske fysikken (selv om den bygger på denne), først og fremst pga. kvantet, som er den minste målelige energienheten som eksisterer, og som (blant andre ting) setter en grense for hvor nøyaktig vi kan forutsi begivenheter i universet, hvilket til syvende og sist (indirekte) bringer observatøren (iakttageren) inn i bildet. Ønsker man å forstå dette kan man lese boken jeg anbefalte ovenfor.
jon blund skrev:Nyere forskning har sett at vi får kvante-effekter på molekyler helt opp til noen hundre atomer, Bose-Einstein eller noe heter det. I en liten klinkekule er det mer atomer enn vi har evne til å forestille oss.
Hvilke "kvanteeffekter" sikter du til her? Og ja, det er mange atomer i en klinkekule (hva nå det enn har med kvantefysikk og bevissthet å gjøre).
jon blund skrev:Hvor har du studert kvantefysikk? Har du lest en bok eller har du faktisk studert på universitetet?
Nei, jeg har ikke studert kvantefysikk ved universitetet; det (forholdsvis lille) jeg vet har jeg tilegnet meg selv hjemme i stuen.
Til slutt: Bohr gikk riktignok en periode rundt med en liten yin/yang-pin på jakken sin, men han var ikke buddhist.
Grunnen til at jeg så kaller det du her har skrevet for vrøvl, er ikke bare at jeg ikke klarer å få noen særlig mening ut av enkeltsetningene, men også at jeg ikke formår å ekstrahere noen overordnet mening eller noe grunnleggende poeng med den samlede teksten din. It's a mess!
Men du skal i det minste ha takk for den vennlige responsen.