Healing og annen alternativ medisin ⇒ går alt dette ann?
Moderatorer: Asbjørn, mod healing
-
- Standard bruker
- Startet: 10 Feb 2007 23:12
- 17
- Blitt takket: 5 ganger
-
- Standard bruker
- Startet: 30 Jul 2007 14:29
- 17
- Blitt takket: 2 ganger
At fornuften er "høyere" enn det spirituelle er en tro. Det kan aldri bli vitenskapelig bevist annet enn innenfor de trosrammene som er skapt av troen på at fornuft er høyere enn spiritualitet.GeirGrusom skrev:Haha!
Overhode ikke. Så du mener at observasjoner, gjentatte tester, kritikk fra fagfeltet og resulterende teorier er likestilt med en antagelse som noen gjør om noe spirituelt?
Skjønner du hva jeg mener??? Det blir i utgangspunktet bare et trossystem uansett!
Antall ord: 79
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Sukk og akk. Jeg skjønner ikke at dette kan være så vanskelig å forstå. Vitenskap er tvil. Det er om å gjøre og tvile på alt til man blir grønn i ansiktet og må spy. SKjønner?
Ikke alt må være tro. Du kan f.eks ikke kalle det å tvile på at du tviler for å tro?
Ikke alt må være tro. Du kan f.eks ikke kalle det å tvile på at du tviler for å tro?
Antall ord: 59
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Må jeg få minne deg på at jeg har et langt innlegg lengre opp her, hvor jeg tar for meg blant annet hvorfor vitenskap ikke er tro...Du må gjerne svare på det.jon blund skrev: At fornuften er "høyere" enn det spirituelle er en tro. Det kan aldri bli vitenskapelig bevist annet enn innenfor de trosrammene som er skapt av troen på at fornuft er høyere enn spiritualitet.
Skjønner du hva jeg mener??? Det blir i utgangspunktet bare et trossystem uansett!
Antall ord: 85
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Jeg har da svart deg på det. Den vitenskapelige metode er det ingen ting i veien med, det er folks holdninger til den og hvordan de bruker det for å definere sin virkelighet som gjør det til til religion. Det blir ihvertfall svært likt religon. Den vitenskapelige metode er begrenset til trossystemene folk bruker den i. Skjønner?Kimbara skrev:Må jeg få minne deg på at jeg har et langt innlegg lengre opp her, hvor jeg tar for meg blant annet hvorfor vitenskap ikke er tro...Du må gjerne svare på det.jon blund skrev: At fornuften er "høyere" enn det spirituelle er en tro. Det kan aldri bli vitenskapelig bevist annet enn innenfor de trosrammene som er skapt av troen på at fornuft er høyere enn spiritualitet.
Vitenskapen kommer til å utvikle seg, vi kommer til å få revolusjoner, nye gjennombrudd, nye maskiner, nye teorier, osv osv. Vitenskap er ikke et ferdig fastsatt og forankret og for alltid objektivt. Det er fortsatt underlagt de trossystemene som til enhver tid bestemmer parametrien i det. Skjønner??
Derfor argumenterer jeg mot argumenter og holdninger som mener at så lenge vitenskapen ikke har bevist det så er det fantasi. Derfor mener jeg at vitenskap ikke er bedre til å bestemme hva jeg skal forholde meg til som sannhet enn min egen direkte erfaring av virkeligheten.
Antall ord: 238
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 29 Aug 2008 12:11
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Tønsberg
Ok, men det kommer helt an på dine forutsetninger. Forskjellige mennesker tolker verden forskjellig utifra tidligere erfaringer.jon blund skrev:Kimbara skrev:jon blund skrev: Derfor argumenterer jeg mot argumenter og holdninger som mener at så lenge vitenskapen ikke har bevist det så er det fantasi. Derfor mener jeg at vitenskap ikke er bedre til å bestemme hva jeg skal forholde meg til som sannhet enn min egen direkte erfaring av virkeligheten.
En geolog ser rombeporfyr der du ser tigerstein.
Antall ord: 79
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
-
- Standard bruker
- 17
Hva har folks holdninger med vitenskap å gjøre? Hvordan forandrer det kjernen i vitenskapen?jon blund skrev: Jeg har da svart deg på det. Den vitenskapelige metode er det ingen ting i veien med, det er folks holdninger til den og hvordan de bruker det for å definere sin virkelighet som gjør det til til religion. Det blir ihvertfall svært likt religon. Den vitenskapelige metode er begrenset til trossystemene folk bruker den i. Skjønner?
Den vitenskaplige metode lar seg ikke begrense av tilhengere og subjektive meninger, slik du ser ut til å tro - det er noe av det viktigste med vitenskapen. Om noe, så begrenses den vitenskaplige metode av etikk og teknologiske og naturlige barrierer.
Nei. "Trossystemet" du snakker om eksisterer ikke. Den troen vi kan snakke om innen vitenskap kalles teorier, og de er nøye underbygget.Vitenskapen kommer til å utvikle seg, vi kommer til å få revolusjoner, nye gjennombrudd, nye maskiner, nye teorier, osv osv. Vitenskap er ikke et ferdig fastsatt og forankret og for alltid objektivt. Det er fortsatt underlagt de trossystemene som til enhver tid bestemmer parametrien i det. Skjønner??
Hvem er det som påstår at alt vitenskapen ikke har forklart er fantasi? Det ville vært en ufattelig idiotisk ting å si, i og med at vitenskapen dreier seg om å lære noe nytt hele tiden.Derfor argumenterer jeg mot argumenter og holdninger som mener at så lenge vitenskapen ikke har bevist det så er det fantasi. Derfor mener jeg at vitenskap ikke er bedre til å bestemme hva jeg skal forholde meg til som sannhet enn min egen direkte erfaring av virkeligheten.
Det jeg har pekt på er at man ikke skal fremstille en egen tro som fakta bare på bakgrunn av personlig overbevisning. Dette på grunn av at blant annet fantasi kan være medvirkende til troen.
Jeg har forklart deg at både din og min subjektive oppfatning av verden rundt oss ikke nødvendigvis er korrekt. Det er derfor vi har så mange trossystemer i verden. Det er derfor de fleste trossystemer er mer eller mindre ulike.
Hvor mange påstår vel ikke at -deres- svar på hva som skjer etter døden er riktig? Eller at de -vet- at sjelen eksisterer? Hvor mange forskjellige "sannheter" har vi ikke her?
Det eneste de har til felles, er at de enten ikke er bygget på annet enn antakelser og tanker - eller at de er bygget på misforståelser og uvitenhet.
Antall ord: 410
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
-
- Standard bruker
- 17
Kimbara, dette er for dumt. I en og samme setning argumenterer du mot meg og samtidig sier det samme som jeg sier.Kimbara skrev:Hva har folks holdninger med vitenskap å gjøre? Hvordan forandrer det kjernen i vitenskapen?
Den vitenskaplige metode lar seg ikke begrense av tilhengere og subjektive meninger, slik du ser ut til å tro - det er noe av det viktigste med vitenskapen. Om noe, så begrenses den vitenskaplige metode av etikk og teknologiske og naturlige barrierer.
Du vet godt at jeg ikke diskuterer mot kjernen i vitenskapen. Og du vet også godt at folks holdninger har alt å gjøre med hvordan ting blir brukt, uansett hvor godt eller fool-proof det er i prinsipp.
HVIS vi skal diskutere KJERNEN, vitenskapen som prinsipp, så må du også innrømme at KRISTENDOMMEN som prinsipp, eller nesten en hvilken som helst religion som prinsipp, er en god ting for mennesket for det gjør oss til bedre mennesker som behandler hverandre bedre. MEN... dette er bare prinsipielt. Ikke faktisk. Prinsippet har ingen ting med virkeligheten å gjøre. Vitenskapen som prinsipp har ingen ting med virkeligheten å gjøre.
Dette blir rett og slett for dumt Kimbara. Ja vi kan kalle det teorier, kall det hva du vil. Hvis du ser på hvor mange motstridende teorier vitenskapen inneholder totalt sett, så må du rett og slett innrømme at også disse teoriene bare er trossystemer. Vitenskapen er ikke en objektiv, fastsatt og evig virkelighetsnært system. Det inneholder like mye trossystemer, lure ideer og fantastiske tanker som hva som helst annet i denne verden.Nei. "Trossystemet" du snakker om eksisterer ikke. Den troen vi kan snakke om innen vitenskap kalles teorier, og de er nøye underbygget.
Så i praksis diskuterer vi bare trossystem mot trossystem her. Det er det jeg har sagt hele tidenHvem er det som påstår at alt vitenskapen ikke har forklart er fantasi? Det ville vært en ufattelig idiotisk ting å si, i og med at vitenskapen dreier seg om å lære noe nytt hele tiden.
Det jeg har pekt på er at man ikke skal fremstille en egen tro som fakta bare på bakgrunn av personlig overbevisning. Dette på grunn av at blant annet fantasi kan være medvirkende til troen.
Jeg har forklart deg at både din og min subjektive oppfatning av verden rundt oss ikke nødvendigvis er korrekt. Det er derfor vi har så mange trossystemer i verden. Det er derfor de fleste trossystemer er mer eller mindre ulike.
Hvor mange påstår vel ikke at -deres- svar på hva som skjer etter døden er riktig? Eller at de -vet- at sjelen eksisterer? Hvor mange forskjellige "sannheter" har vi ikke her?
Det eneste de har til felles, er at de enten ikke er bygget på annet enn antakelser og tanker - eller at de er bygget på misforståelser og uvitenhet.
Antall ord: 481
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Vitenskap kan dokumenteres.
Tro er noe for seg selv.
Samtidig legger de begge grunnlag for hvordan vi lever våre liv, fordi vi både bruker og trenger begge deler. Vitenskapen er utrolig nyttig for oss, mens den i noen tilfeller kan virke begrensende. Ikke alltid strekker den til. Fremdeles mange ubesvarte spørsmål.
Å ha en åpen innstilling er fint. Like mye til vitenskap som til det spirituelle.
Sier man at man ikke kan det fordi vitenskapen er dokumenterbar, er man ikke åpen likevel. Da er man teit og dum.
Tro er noe for seg selv.
Samtidig legger de begge grunnlag for hvordan vi lever våre liv, fordi vi både bruker og trenger begge deler. Vitenskapen er utrolig nyttig for oss, mens den i noen tilfeller kan virke begrensende. Ikke alltid strekker den til. Fremdeles mange ubesvarte spørsmål.
Å ha en åpen innstilling er fint. Like mye til vitenskap som til det spirituelle.
Sier man at man ikke kan det fordi vitenskapen er dokumenterbar, er man ikke åpen likevel. Da er man teit og dum.
Antall ord: 91
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 23 Aug 2008 02:46
- 16
- Har takket: 1 gang
Filosofen Karl Popper sa på slutten av 1900 tallet att en teori kun er vitenskapelig hvis den kan lede til ett forsøk som potensielt kan avkrefte den. Om teorien avkreftes, sier man att teorien er falsifisert. (Kilde: Illustrert vitenskap, nr.18/2007)
Jeg mener det blir feil å sette likhetstegn mellom en vitenskapelig teori og en religiøs tro. Selv om en vitenskapelig teori kan vere feil, er det mulig å teste den, noe som er vanskelig med en religion. Selv om det er umulig å teste en religion med denne metoden, betyr det ikke att noe av religionens skrifter ikke er sanne.
Jeg mener det blir feil å sette likhetstegn mellom en vitenskapelig teori og en religiøs tro. Selv om en vitenskapelig teori kan vere feil, er det mulig å teste den, noe som er vanskelig med en religion. Selv om det er umulig å teste en religion med denne metoden, betyr det ikke att noe av religionens skrifter ikke er sanne.
Antall ord: 101
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Man trenger ikke sette likhetstegn mellom noe som helst.D.A. skrev:Filosofen Karl Popper sa på slutten av 1900 tallet att en teori kun er vitenskapelig hvis den kan lede til ett forsøk som potensielt kan avkrefte den. Om teorien avkreftes, sier man att teorien er falsifisert. (Kilde: Illustrert vitenskap, nr.18/2007)
Det er det som er feilen, det er så begrensende.
Likheter og forskjeller finnes overalt i alt uansett.
Det er nettopp i (som i "inni") forskjellene og likhetene nyansene ligger.
Forøvrig er jeg enig med deg. Noe av religionens skrifter kan være sanne.
Men da er jo også dette dokumentert.
Antall ord: 165
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Jeg skjønner bare ikke hvorfor du tar for deg holdninger iht. vitenskap. Det finnes ikke noen erketypisk holdning overfor denne, så det du sier blir igrunn feil.jon blund skrev: Du vet godt at jeg ikke diskuterer mot kjernen i vitenskapen. Og du vet også godt at folks holdninger har alt å gjøre med hvordan ting blir brukt, uansett hvor godt eller fool-proof det er i prinsipp.
Det vitenskapen til enhver tid finner ut blir ikke manipulert av menneskers holdninger. Da er det snarere omvendt.
HVIS vi skal diskutere KJERNEN, vitenskapen som prinsipp, så må du også innrømme at KRISTENDOMMEN som prinsipp, eller nesten en hvilken som helst religion som prinsipp, er en god ting for mennesket for det gjør oss til bedre mennesker som behandler hverandre bedre. MEN... dette er bare prinsipielt. Ikke faktisk. Prinsippet har ingen ting med virkeligheten å gjøre. Vitenskapen som prinsipp har ingen ting med virkeligheten å gjøre.
Vitenskapen som som prinsipp har ingenting med hvordan mennesker behandler hverandre å gjøre. Vitenskapen er ikke en regelsetter - den skal forklare vår verden. Vitenskapen har på alle måter alt med virkeligheten å gjøre, da det er denne den søker å beskrive. Dette i motsetning til religion og tro, som helst søker å holde på en gammel "teori" istedet for å ta til seg eller oppsøke ny lærdom. I religionen skal virkeligheten tilpasses troen, ikke omvendt.
Det finnes mange teorier f.eks. ang. hvordan universet ble til. Foreløpig er det "The Big Bang" som er gjeldende fordi den har minst mangler. Grunnen til at det finnes en del motstridende teorier innen vitenskapen er fordi man hele tiden forsøker å finne den beste forklaringen.Dette blir rett og slett for dumt Kimbara. Ja vi kan kalle det teorier, kall det hva du vil. Hvis du ser på hvor mange motstridende teorier vitenskapen inneholder totalt sett, så må du rett og slett innrømme at også disse teoriene bare er trossystemer. Vitenskapen er ikke en objektiv, fastsatt og evig virkelighetsnært system. Det inneholder like mye trossystemer, lure ideer og fantastiske tanker som hva som helst annet i denne verden.
Ja, på en måte er det tro, men ikke en slik tro som vi finner innen religion. Vitenskaplige teorier er godt underbygget, og er ikke noe vitenskapsmannen tror på for enhver pris.
Vitenskapen er det mest objektive middelet vi har for å få beskrivelser av verden på, og dette er ikke noe å diskutere engang.
Du må skille mellom forskjellige måter å tro på. Vitenskapen kan ikke kalles et trossystem, siden det ordet blir brukt om en annen type tro enn det vi kan finne innen vitenskapen. Som sagt heter det teorier og hypoteser, og er ment som en midlertidig læresetning til man finner en bedre forklaring. De tar alle de elementer vi faktisk kjenner til, og forsøker å pusle sammen f.eks. et hendelsesforløp så godt man kan ut ifra disse kjente faktorene.Så i praksis diskuterer vi bare trossystem mot trossystem her. Det er det jeg har sagt hele tiden
Man tror ikke på noe av subjektive årsaker eller håp innen vitenskapen, men man kan anta eller mene noe ut ifra de objektive forskningsresultater man har.
Antall ord: 538
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
.
Det er i allefall kjekt og se hvor godt du kom til å like deg her på para. Kimbara
Det er i allefall kjekt og se hvor godt du kom til å like deg her på para. Kimbara
Antall ord: 18
Hide post links |