TheMartine skrev:Jaaa, jeg synes meditasjon høres så fint ut. Men hver gang jeg prøver, blir hodet mitt bare fylt av problemer og vonde tanker. Er det ikke det man ikke skal tenke på? Jeg klarer ikke unngå det jeg, altså.
Ja men dette er den største illusjonen folk har om meditasjon - at tankene stopper å tenke. Og det gjør de ikke.
Det som skjer er at tankene tenker akkurat som før, men du, eller ditt identifikasjonspunkt, har transcendert tankene. Du er utenfor tankene og observerer dem. Denne tilstanden er den stillheten meditatører snakker om.
Men tankene tenker fortsatt. Det er akkurat som at hjertet slår. Selv om du mediterer så fortsetter det å slå. Sånn er det med tanker og følelser og alt. Ingen ting blir borte. Det går saktere og krever mindre energi, men blir aldri borte.
Så det tankestøyet du opplever når du prøver å meditere er noe du kommer til å transcendere når du gjør meditasjon hver dag. Og jeg er sikker på at hvis du gjør det 20 minutter hver dag i en uke så kommer du til å skjønne hva jeg mener. I det minste få små glimt av hva det innebærer.
Bare hold fokus på pusten, inn og ut gjennom nesen, la luften bevege seg stille inn og ut av kroppen og pust med magen. Hver gang tankene tar av så bare rett fokus på pusten igjen.
Tankene tar av rett som det er, også for meg som har meditert i 16 år. Men etterhvert som man lærer seg å meditere lærer man å bare flytte fokus slik at man kan være i stillhet og bare la tankene styre med sitt.