Hjemsøkt, Gjenferd & Ånderhistorier bak lier sykehus!!

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Skeptikerdama
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Aug 2007 15:21
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Asker

Innlegg av Skeptikerdama »

Teenus skrev:
intodeep skrev:Det er ingenting mer spesielt med Lier's nedlagte avdeling enn et hvilket som helst annet gammelt bygg.

Folk fikk hjelp der, akkurat som folk får hjelp på et vanlig sykehus i dag. Men dog, metodene er nok litt anderledes.
Etter som jeg har lest så fikk ikke de den riktige hjelpen på Lier, og jeg har ikke bare lest på piczo siden, så klart det er mange forjsellige historier om dette stede, det forstod værtfall jeg ganskje fort, men en ting som var likt i de fleste historiene om sykehuset er at de som ble innlagt ble ikke behandlet på samme måte som en ville blitt i dag. De hadde mange fæle måter å torturere pasientene på.
Ja, da vet du sikkert mye om psykiatriens historie. Vet du noe om de lidelsene som kan oppstå under en skikkelig psykose? Det er langt verre "tortur" enn å bli hjulpet ut av det. Jeg sier ikke at alt var gloria. Men legene gjorde det de kunne med de midlene de hadde til rådighet, og drev ikke bevisst med tortur. Når du skriver slikt, får man et nokså skjevt bilde av det som virkelig skjedde.
Jeg vil anbefale deg og andre som vil vite mer et besøk på museet på Dikemark.
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Teenus
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Jul 2008 00:26
16
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Teenus »

Sol@ngelica skrev:Når vi var på Lier i fjor, måtte vi bytte batterier på kamraene og lommelyktene vi hadde med oss flere ganger.
Den ene gangen slukka alle lyktene vi hadde med oss samtidig.
Og vi hadde ikke gått igjennom 1 etasjen engang, tipper vi var der sånn ca i 20 minutter, hvis ikke mindre.
Ånder som vil vise seg, tar jo energi av ting rundt seg, noen ganger naturen, andre ganger de personene rundt seg og til og med av ting som lomelytker og kamera. Kanskje det var et tegn på at de enten ville viste seg, få oppmerksomheten deres eller ha dere vekk... Eller dårlig batteri ;P
Antall ord: 115
Teenus :D

A man who won't stand for something, will fall for anything
Usher

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Teenus
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Jul 2008 00:26
16
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Teenus »

Skeptikerdama skrev:
Teenus skrev:
intodeep skrev:Det er ingenting mer spesielt med Lier's nedlagte avdeling enn et hvilket som helst annet gammelt bygg.

Folk fikk hjelp der, akkurat som folk får hjelp på et vanlig sykehus i dag. Men dog, metodene er nok litt anderledes.
Etter som jeg har lest så fikk ikke de den riktige hjelpen på Lier, og jeg har ikke bare lest på piczo siden, så klart det er mange forjsellige historier om dette stede, det forstod værtfall jeg ganskje fort, men en ting som var likt i de fleste historiene om sykehuset er at de som ble innlagt ble ikke behandlet på samme måte som en ville blitt i dag. De hadde mange fæle måter å torturere pasientene på.
Ja, da vet du sikkert mye om psykiatriens historie. Vet du noe om de lidelsene som kan oppstå under en skikkelig psykose? Det er langt verre "tortur" enn å bli hjulpet ut av det. Jeg sier ikke at alt var gloria. Men legene gjorde det de kunne med de midlene de hadde til rådighet, og drev ikke bevisst med tortur. Når du skriver slikt, får man et nokså skjevt bilde av det som virkelig skjedde.
Jeg vil anbefale deg og andre som vil vite mer et besøk på museet på Dikemark.
Vet ikke så mye, men bare kom med min menin og hva jeg vet og har fått høre. Jeg forstår hva du mener, men det er jo flere som har fortalt at de brukte metoder som kanskje ikke brude ha blitt brukt, istede kunne de brukt mildere metoder, men som kanskje ville hatt samme virkning i etter tid, så klart er det jo tortur å bli hjolpet ut av det (kommer da ann på hva du lider av), men når noen metoder fører til død ol. Burde kanskje metodene ha vært endret.

Men som sagt det er min mening og hva jeg vet og har fått høre. :)
Antall ord: 337
Teenus :D

A man who won't stand for something, will fall for anything
Usher

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Skeptikerdama
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Aug 2007 15:21
17
Lokalisering: Asker

Innlegg av Skeptikerdama »

Du sikter kanskje til lobotomering? Det ble ikke gjort på Dikemark, jeg tror ikke det ble gjort på Lier heller, da må du nok til Gaustad i Oslo. Eller er det elektrosjokkbehandling du tenker på?
Det blir av og til foretatt nå også, under full narkose. I tilfeller der medikamenter og annen behandling ikke fører fram på dype depresjoner, har elektroterapi faktisk en viss effekt. Før i tiden ble det STORT SETT også foretatt under narkose, men det forekom nok av og til at det ikke gjorde det også.

Jeg vil virkelig anbefale et besøk med omvisning på Dikemark museum. Ring sentralbordet der og spør etter den som har noe med museet å gjøre, og avtal en tid. Verre er det ikke. Jeg syntes det var kjempeinteressant, og lærte en masse. I tillegg har jeg selvsagt lest meg litt opp på emnet. Mer interessant emne enn menneskets egen psyke tror jeg ikke finnes.

Det er litt derfor jeg henger her inne også...
Antall ord: 167

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kmellingsen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Feb 2008 10:43
16
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kmellingsen »

Skeptikerdama: Jo det ble utført lobotomering ved Lier Mentalsykehus. Mange tilfeller og.
Lobotomeringa ble gjort etter råd fra ledende legger på dette felt i USA. De var, som sikkert hele verden var, overbevist om at lobotomering var rette form for behandling.
Elektrosjokk var også en utbredt form for behandling, som ble hyppig brukt på Lier. Se på disse badekarene de har der.

På den tiden fantes det helt utrolige behandlingsmåter som i dag blir sett på med skrekk.
Bare se hvilke behandligstilbud det ble gitt mot den "hvite pest", eller tuberkulose før i tiden.
Helt forferdelig, men folk visste ikke bedre da.
Husk; det er av deres feil vi har lært.

Noen som vil se en dokumentar fra verdens mest kjente tuberkulose sanatorium?
Søk etter Ghosts of Waverly Hills på you tube. SCARY SHIT!!
Antall ord: 140

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KWG
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Jul 2008 17:17
16
Kjønn (valgfri): grei mann :-)
Lokalisering: Saltrød

åndenes makt

Innlegg av KWG »

Det har jo også vært på tv dette med sykehuset på lier, var tema i Å^ndenes makt engang. Da var det et medium som påsto at ho fikk kontakt med noen ånder der inne.
Mediumet ble visstnok skremt av noe der også.
Antall ord: 44
MANU og AC /DC FAN

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Decarabia
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Aug 2008 01:33
16
Lokalisering: Langhus

Innlegg av Decarabia »

Jeg og noen venner var der i dag. Ganske creepy sted, noen av vennene mine orka ikke å være der engang, så de gikk ut. Men jeg og noen andre fortsatte å utforske. På et tidspunkt der inne ble venstre hånda mi iskald, nesten vondt, men syntes bare sånt er spennende. :P

Vi sjekka igjennom alle etasjene, ganske råttent der. Skjedde ikke så mye ellers, så var litt skuffa der og da. Men da vi skulle gå ut, så gikk vi ned trappa for å komme ned til utgangen. En kompis av meg var bakerst og jeg rett foran han. Plutselig stoppa han og sa: "Shit, døra lukka seg!" Da så jeg oppover trappa og der døra hadde vært åpen for noen sekunder siden var den nå lukka. Han sa han hadde hørt en lyd bak seg, og når han snudde seg så han at døra lukka seg igjen.

Ganske creepy, men kult syns jeg;) Derfor jeg dro dit, for å oppleve no sånt. Men tror jeg må tilbake dit en annen gang. :P
Antall ord: 179

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Decarabia skrev:[..]
Yeah, spennende :D

Jeg vil også dit!
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jan_m
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Okt 2007 20:32
17
Lokalisering: hadde jeg vist det så...

Innlegg av jan_m »

det der med batterier og den jekkla vann rena som drøper helle tiden spec vis man er i 3etg må da vere noe??? alle jeg vett om som har vert på lier av priv venner har måtte bytte batterier ver bidige gang di har vert der eller andre ting har skjed når di har kommet hjem... :mozilla_surprised: wtf
Antall ord: 62
di gale har det godt sier noen? JEG HAR DET ENDA BEDRE!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Ja, de batteriene er for meg et mysterium, at de blir tappa så jævlig fort, rekker knapt å bytte.
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jan_m
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Okt 2007 20:32
17
Lokalisering: hadde jeg vist det så...

Innlegg av jan_m »

hmmm det kan jo vere et jordings ponkt for elektrostatistik v eller under bygget men det er vel litte trolig.... men var det ikke noen som skrøt av at di skule lage en hjeme side ang lier?? liersykehuset. com eller org? mener og ha hørt no sånt en gang jeg og andre var der oppe.... :mozilla_undecided:
Antall ord: 58
di gale har det godt sier noen? JEG HAR DET ENDA BEDRE!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Jeg vet det er noen som har en hjemmeside om Lier, men husker ikke hva den het..
He he.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ninlin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Jan 2008 02:39
16

Innlegg av ninlin »

Når det gjelder denne damen som skal gå igjen på gamle lier mentalsykehus, så har jeg et bilde der man helt klart kan se et gjenskinnet av ei jente i det ene vinduet. Ei blond ei. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få lastet opp bilder til disse profilene, så jeg får ikke vist dere det.
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Meld deg inn på www.photobucket.com.
Last inn bildet, og kopier inn IMG koden som kommer under bildet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
6sansen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Mar 2009 10:30
15

Re: historier bak lier sykehus!!

Innlegg av 6sansen »

Her er en artikkel fra VG 28.02.1995 gjengitt:

Bilde

GLEMMER ALDRI BORET

LIER (VG) Med det grove sirkelboret jobbet legen seg langt inn i hjernen til Mary Lehne. Så brukte han lobotomikniven og kuttet nervetrådene.

- Jeg kan aldri tilgi dem et sånt overgrep. Det var helt forferdelig, sier Mary Lehne til VG.

I går var hun tilbake på Lier sykehus - stedet der hun ble lobotomert og til sammen har tilbragt over ti år av sitt liv.

Fratatt mye av sitt liv
Hun glemmer aldri det grusomme "veggboret" som ble brukt under tvangsinngrepet. Nå er utstyret blitt en av gjenstandene på museet som er under oppbygging ved sykehuset.

57-åringen fra Oslo tenker med gru tilbake på den forferdelige tvangslobotomeringen hun ble utsatt for på Lier sykehus 2. april 1957. Med makt ble den da 19 år gamle "umulige" jenta fratatt mye av sitt liv.

- Jeg ble barbert på hodet og bundet fast til sengen på operasjonsstuen. Hodet mitt ble holdt fast, og jeg fikk lokalbedøvelse. Jeg ristet i hele kroppen da boret duret inn i hodet mitt. Da jeg gjorde motstand, fikk jeg en sprøyte slik at jeg sovnet inn, sier Mary Lehne.

- To timer varte operasjonen. Da hadde de gått inn på begge sider. Da jeg våknet, hadde jeg gips rundt hele hodet. Jeg måtte ligge fastbundet lenge, sier hun.

Mary Lehne er en av rundt 2500 nordmenn som ble lobotomert fra 1940-årene og frem til det siste inngrepet som skal ha skjedd så sent som i 1974.

Leder støttegruppe
Som leder av støttegruppen for lobotomerte i Norge (Lobos) vet hun så altfor godt hvilke lidelser som følger i lobotomiens fotspor.

- Jeg har kontakt med mange lobotomiofre. Mange av dem lever helt isolert. De er livredde for nye tvangsinnleggelser, sier hun.

Grusomme behandlingsformer
Mary Lehne har fått billighetserstatning på 110.000 kroner. Hun ser på erstatningen som et bevis på feilbehandling, og har anket. Gjennom advokat Harald Stabell krever hun nå en million kroner i erstatning.

-Etter lobotomeringen ble jeg neddopet og utsatt for elektrosjokk og en rekke grusomme behandlingsformer. Jeg bodde mye på isolat. Vi spiste mat fra blikkopper og måtte gjøre fra oss på gulvet - akkurat som i fengsel. Ingen fortalte hva de puttet i oss og hvilken behandling vi fikk, sier hun.

57-åringen innrømmer at hun var vill og umulig, men kan aldri godta behandlingen hun fikk. Med sin bakgrunn har hun lite eller ingenting til overs for psykiatrien.

- Også i dag tar psykiatrien livet av folk. Men de ansvarlige slipper å stå til ansvar - akkurat som da jeg ble lobotomert, sier Mary Lehne.

Bilde

Med sirkelbor, kulebor, lobotomikniv, stålhammer, syl og loddebolt gikk psykiaterne løs på sinnslidende og såkalt vanskelige urokråker.

Pasientene led
Legene var hellige overbevist om at pasientenes aggressivitet og angst ville redusereres når de kuttet nervetrådene til sentrale deler av hjernen. Pasientene led når sentre for følelser, fantasi og handlinger ble lammet.

Rundt 2500 nordmenn ble lobotomert fra 1941 til et godt stykke ut på 70-tallet.

Hver fjerde av de lobotomerte pasientene på Gaustad sykehus døde på 40-tallet. Det har frilansjournalist Bernt Eide funnet ut i sitt omfattende arbeid for å avdekke det folk flest i dag ser på som ren galskap.

Jaktet lenge
Eide har jaktet lenge på lobotomeringsutstyret som ble brukt. På Gaustad, Rikshospitalet og de fleste andre sykehusene fikk han beskjed om at det var kastet eller "blitt borte".

- Jeg ga meg ikke. Til slutt fant jeg lobotomikniver og en del annet utstyr ved Lier sykehus og på Valen i Sunnhordland, forteller han.

Knivene ble ført gjennom hjernebarken og inn til midtlinjen. Med en viftebevegelse ble trådene mellom pannelappen og hjernen revet av.

Tatt med tvang
Pasientene ble tatt med tvang. De var vanligvis ved bevissthet under det farlige inngrepet, og kunne snakke med kirurgen.

For å være helt sikre, gjorde legene ofte flere snitt på pasientene. Enkelte leger skal ha brukt den krumme enden av kniven "for å komme godt nedi".

Ofte bommet legene med kniven slik at pasientene døde av store indre blødninger. Mange av dem som overlevde fikk epilepsi etterpå.

På 50-tallet begynte en overlege å bruke en såkalt "levkotom" - en ispigglignende syl på 11 centimeter, fremgår det av Bernt Eides undersøkelser.

Levkotomen ble slått inn i pasientens panne via øyehulen. Som narkose brukte den omreisende legen elektrosjokk.

I følge en av pasientene på Valen tok denne operasjonen bare 10 minutter hvis alt gikk bra. Overlegene kunne lobotomere 12 pasienter om dagen med denne metoden.
Antall ord: 773

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links