rhonersen skrev:Det vi 'vet' til nå, har vi bekreftet med vitenskaplig fremgangsmåte. Da snakker jeg ikke om engler, spøkelser og liknende. Du har helt rett i at vi ikke kan motbevise at noe som helst eksisterer. Mange bruker denne usikkerheten som et argument for at dette finnes, noe som er galt. Argumenterer du (fortsatt?) for at det er et faktisk fysisk fenomen, som kan forskes på?Akasha memoria skrev:Fytti asså. Det er mye i denne verden som vitenskapen rett og slett ikke kan bekrefte. Andre kilder er noe man må nøtt til å undersøke for og få et bilde på ukjente fenomener. Om en ting ikke er bevist vitenskaplig bekrefter ikke at noe ikke eksisterer spesielt hvis det er andre kilder som troverdig sier at det eksisterer. Og når det er så mange kilder som sier at det eksisterer da syns jeg det er tullete og bare avfeie det som drømmer og myter. Du er lukket. Jeg syns det er irriterenede og diskutere med mennesker som er det for det nytter ikke. Det er som og prate til en vegg.
Igjen, kan du vise til forsøk, eller kanskje bevise selv at denne 'skytsengelen' er reell?
Altså, påstandende dine (og andres) er nokså radikale, om dere mener at dette er noe annet enn et psykisk 'fenomen'. Stemmer det bør det ikke være noe i veien for å teste det(?). Avhengig av hvilke egenskaper 'skytsengelen' har, vil jeg tro du/dere også har mulighet til å håve inn penger (James Randi, 1 mill dollar, kursen er litt dårlig, men la gå).
Ja, jeg er så 'lukket', at vitenskaplig testing og bekreftelse er nødvendig før jeg tror på hittil overnaturlige ting. Det virker ikke som en særlig mye brukt standard i dette forumet, men resten av verden må faktisk forholde seg til dem. Jeg kan forstå at det virker virkelig nok for deg, men jeg vil påstå at de fleste som ser 'skytsengler' har både et ønske om å oppleve det, og overbevisning uten grunnlag til å gjøre koblingen mellom opplevelse <-> faktisk fysisk fenomen.
HAHA! Det er det dummeste jeg har lest.Det vi 'vet' til nå, har vi bekreftet med vitenskaplig fremgangsmåte.
Visste vi hvordan man lager barn uten vitenskapen? ja.
Visste vi hvordan vi føder barn uten vitenskapen? ja.
Visste vi hvordan man lager mat uten vitenskapen? ja.
Vi veit at det finnes hav. Og jeg ville ikke gitt vitenskapen æren for det akkurat.
Men igjennom fortellinger, religion, sanger, historie, mytologier har denne kunnskapen blitt spredt og ved ren intuisjon/innstinkt har disse handlingene allerede vert kjent av uvitende. Og det beste av alt, DET STEMMER. DET ER REN FAKTA. Myyyyye mer innenfor disse kildene kan vere ren fakta. Oldtidens egypt visste ossen en spermie så ut, kan du forklare det?
Det vi diskuterer her er faktisk HVA reell er.
Hm, jeg HAR opplevd min skytsengel takk.
Det jeg sier er at man ikke kan stole blindt på vitenskapen, fordi det er som og sette skylapper på seg selv. Man må utvide blikket og ta til seg alle kilder for og finne sannheten. Vitenskapen sa jo en gang i tiden at bebier MÅTTE ligge på magen. Det var feil, og førte sikkert til massevis av unødvendige krybbedøder. Nå sier de at bebier SKAL ligge på ryggen. Veit ikke hvor mye vi bør stole på det, jeg har lagt merke til at bebier får flatt bakhode av det. Men det folkekulturen alltid har gjort og sagt er at bebien skal legges på annenhver side hver gang den skal sove. Jeg veit hva jeg skal stole på når jeg får barn ivertfall.