Healing og annen alternativ medisin ⇒ Post Traumatisk Stress Syndrom
Moderatorer: Asbjørn, mod healing
-
- Nybegynner
- Startet: 12 Jul 2008 18:27
- 16
- Kjønn (valgfri): Mann
Post Traumatisk Stress Syndrom
Tror det er det det heter.
Jeg var for et år siden gjennom en enorm barnevernsak der min bestemor anklaget moren min for å være mishandler. Jeg var innom to fosterhjem, og ble "manipulert", til slutt trodde jeg selv at moren min var en mishandler. Etter hvert fikk jeg flytte hjem igjen.
I starten virket det som om alt var normalt, men i mange måneder nå har humøret mitt raskt skiftet mellom "manisk" (veeeeeeeldig glad) og EKSTREMT deprimert (nesten så ille at jeg vil ta livet av meg (hadde aldri gjort det uansett da, jeg er imot selvmord lol) ). I tillegg har jeg fått en enorm sosial angst, jeg er livredd for hva folk tenker om meg (det er så ille at jeg blir bokstavelig talt stiv av skrekk hvis jeg er i nærheten av fremmede), jeg klarer ikke gå ut av huset engang. Jeg har også ofte angstanfall.
Noen som vet om en normal eller paranormal måte og "heale" dette? Det er EKSTREMT slitsomt!
Jeg var for et år siden gjennom en enorm barnevernsak der min bestemor anklaget moren min for å være mishandler. Jeg var innom to fosterhjem, og ble "manipulert", til slutt trodde jeg selv at moren min var en mishandler. Etter hvert fikk jeg flytte hjem igjen.
I starten virket det som om alt var normalt, men i mange måneder nå har humøret mitt raskt skiftet mellom "manisk" (veeeeeeeldig glad) og EKSTREMT deprimert (nesten så ille at jeg vil ta livet av meg (hadde aldri gjort det uansett da, jeg er imot selvmord lol) ). I tillegg har jeg fått en enorm sosial angst, jeg er livredd for hva folk tenker om meg (det er så ille at jeg blir bokstavelig talt stiv av skrekk hvis jeg er i nærheten av fremmede), jeg klarer ikke gå ut av huset engang. Jeg har også ofte angstanfall.
Noen som vet om en normal eller paranormal måte og "heale" dette? Det er EKSTREMT slitsomt!
Antall ord: 170
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Nov 2007 01:23
- 17
Finnes mange sider om det på nettet, er bare å skrive ptsd inn på www.google.no for eksempel
Der kan man finne symptomer og diverse. Ellers så er det kanskje lurt å snakke med noen om man har det, en lege f.eks. Slik at man kan få hjelp.
Symptomer er jo angst, søvnproblemer, hukommelsessvikt, fortregning, depresjon osv...
Så det kan nok være bra å få hjelp! Så kanskje du også finner ut hva det kommer av
Der kan man finne symptomer og diverse. Ellers så er det kanskje lurt å snakke med noen om man har det, en lege f.eks. Slik at man kan få hjelp.
Symptomer er jo angst, søvnproblemer, hukommelsessvikt, fortregning, depresjon osv...
Så det kan nok være bra å få hjelp! Så kanskje du også finner ut hva det kommer av
Antall ord: 77
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Ja har alle de symptomene. Det pleide å hjelpe litt å gå til psykolog men har ikke gjort det på mange måneder. Og det blir bare verre og verre. Akkurat nå er jeg så deprimert at jeg har lyst til å bare gå ut, legge meg ned i gresset og dø. Men om noen timer er jeg sikkert så glad at jeg virker helt dopa...doodles skrev:Finnes mange sider om det på nettet, er bare å skrive ptsd inn på www.google.no for eksempel
Antall ord: 142
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Des 2005 13:23
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Blitt takket: 2 ganger
Slike variasjoner i stemnigsleiet kan minne om bipolar lidelse (manisk depresiv) http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=521528 Postraumatisk stress kan jo muligens også føre til dette. Selv har jeg vert utsatt for ett slags psykiskt stress over tid, noe som førte til at jeg mistet fokus på virkeligheten. Kan jo være lurt å gjennopta kontakten med psykologen og gå i dybden av hvordan du føler deg.
Antall ord: 72
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Nå er ikke jeg akkurat noen psykolog,
men jeg tror nesten at om man har ptsd så må man ha opplevd noe virkelig traumatisk.
Tviler på at å bli manipulert til å tro ting holder. Heller ikke å ha vært innom barnevernet..
Men hvis det hjalp å dra til psykolog, så er det vel ikke noe problem å dra tilbake?
men jeg tror nesten at om man har ptsd så må man ha opplevd noe virkelig traumatisk.
Tviler på at å bli manipulert til å tro ting holder. Heller ikke å ha vært innom barnevernet..
Men hvis det hjalp å dra til psykolog, så er det vel ikke noe problem å dra tilbake?
Antall ord: 56
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Jul 2006 23:30
- 18
- Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
- Lokalisering: Akershus
- Blitt takket: 1037 ganger
Hei!
Må bare spørre: Hvorfor sluttet du å gå til psykolog?
Hvis du følte det hjalp burde du jo ihvertfall ha fortsatt!
Tålmodighet er nok et stikkord her. Opplevelser som du har hatt kan ta fryktelig lang tid å bearbeide, og du må regne med både oppturer og nedturer underveis.
Antidepressiva kan være til hjelp i en overgangsperiode. Er ikke egentlig noen tilhenger av å ty til pilleglasset så fort noe er galt, men har sett eksempler på at såkalte "lykkepiller" kan være effektive. Ikke fordi de tar bort alt det vonde, men fordi de kan hjelpe deg til å håndtere smerten i en periode hvor du ikke klarer å håndtere den selv...
Hvis du skal se på alternative behandlingsmetoder kan f.eks "Reisen"/"The Journey" være til hjelp. (google det, så finner du masse informasjon)
Tankefeltterapi er vel også en ting som sies å kunne hjelpe på fastlåste traumer, men selv vet jeg svært lite om dette.
Håper du finner "din" vei å gå, sånn at ting sakte men sikkert kan bli litt enklere for deg!
Lykke til videre.
Mvh Lilja
Tålmodighet er nok et stikkord her. Opplevelser som du har hatt kan ta fryktelig lang tid å bearbeide, og du må regne med både oppturer og nedturer underveis.
Antidepressiva kan være til hjelp i en overgangsperiode. Er ikke egentlig noen tilhenger av å ty til pilleglasset så fort noe er galt, men har sett eksempler på at såkalte "lykkepiller" kan være effektive. Ikke fordi de tar bort alt det vonde, men fordi de kan hjelpe deg til å håndtere smerten i en periode hvor du ikke klarer å håndtere den selv...
Hvis du skal se på alternative behandlingsmetoder kan f.eks "Reisen"/"The Journey" være til hjelp. (google det, så finner du masse informasjon)
Tankefeltterapi er vel også en ting som sies å kunne hjelpe på fastlåste traumer, men selv vet jeg svært lite om dette.
Håper du finner "din" vei å gå, sånn at ting sakte men sikkert kan bli litt enklere for deg!
Lykke til videre.
Mvh Lilja
Antall ord: 189
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Psykologen gikk av med pensjon, etter det har det ikke blitt noe av.Lilja skrev:Hei!
Mvh Lilja
Antall ord: 40
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Jul 2006 23:30
- 18
- Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
- Lokalisering: Akershus
- Blitt takket: 1037 ganger
Jeg tviler på at du egentlig forstår hva dette innebærer...doodles skrev:Nå er ikke jeg akkurat noen psykolog,
At grunnpilarene i et ungt liv plutselig blir revet bort er mer enn traumatisk for den det rammer!!
Antall ord: 88
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
tviler ikke på at det er traumatisk, men på at det er nok til at man får ptsd.Lilja skrev:Jeg tviler på at du egentlig forstår hva dette innebærer...doodles skrev:Nå er ikke jeg akkurat noen psykolog,
At grunnpilarene i et ungt liv plutselig blir revet bort er mer enn traumatisk for den det rammer!!
men det vet nok psykologen mer om.
http://no.wikipedia.org/wiki/Posttrauma ... esslidelse
sterke opplevelser som voldtekt, misbruk, krig
men for all del, noen tåler mindre enn andre
og folk er forskjellig osv
Sist redigert av doodles på 21 Jul 2008 00:12, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 144
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Netopp, du er ikke akkurat noen psykolog.doodles skrev:Nå er ikke jeg akkurat noen psykolog,
Antall ord: 65
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Jeg skal si deg det at HELE livet mitt ble rivd i filler, alle jeg kjente bortsett fra moren min er ikke lenger i livet mitt, den personen jeg stolte mest på og var mest glad i, som var bestemoren min, ble plutselig en person som var skadelig for meg. Stefaren min, som jeg var kjempeglad i, forsvant ut av livet mitt han også. Han hadde vært faren min i over ti år. Bestevennene mine mistet jeg kontakten med, og jeg fikk disse psykiske problemene. Jeg gikk også gjennom en hel rettsak mot moren min, noe som var det verste jeg har vært med på. Og bare det å skrive dette gjør at jeg sitter her og griner som bare det, og får vondt i hele meg.doodles skrev:tviler ikke på at det er traumatisk, men på at det er nok til at man får ptsd.Lilja skrev:Jeg tviler på at du egentlig forstår hva dette innebærer...doodles skrev:Nå er ikke jeg akkurat noen psykolog,
Høres det fremdeles for utraumatisk ut?
Antall ord: 268
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
For utraumatisk ut? Selvfølgelig ikke, ingen burde oppleve noe traumatisk. Og det er sikkert forskjellige varianter av ptsd også. Noen får flashbacks til hendelsen, klarer aldri å glemme hva som har skjedd.Chronii skrev:Jeg skal si deg det at HELE livet mitt ble rivd i filler, alle jeg kjente bortsett fra moren min er ikke lenger i livet mitt, den personen jeg stolte mest på og var mest glad i, som var bestemoren min, ble plutselig en person som var skadelig for meg. Stefaren min, som jeg var kjempeglad i, forsvant ut av livet mitt han også. Han hadde vært faren min i over ti år. Bestevennene mine mistet jeg kontakten med, og jeg fikk disse psykiske problemene. Jeg gikk også gjennom en hel rettsak mot moren min, noe som var det verste jeg har vært med på. Og bare det å skrive dette gjør at jeg sitter her og griner som bare det, og får vondt i hele meg.doodles skrev:tviler ikke på at det er traumatisk, men på at det er nok til at man får ptsd.Lilja skrev:Jeg tviler på at du egentlig forstår hva dette innebærer...doodles skrev:Nå er ikke jeg akkurat noen psykolog,
Høres det fremdeles for utraumatisk ut?
Jeg kjenner igjen det du skriver, for jeg har følt mye av det samme selv.
Men selv om jeg ville vært usikker på om du har ptsd, betyr ikke det at du ikke har det ille. Og derfor jeg skrev at det er best å skaffe hjelp.
Ptsd er nok ikke noe man har lyst til å ha...
Antall ord: 361
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Mai 2005 19:16
- 19
- Lokalisering: Ski
- Blitt takket: 4 ganger
jeg vil anbefale deg å finne en ny psykolog eller annen terapeut for
å ha noen å lufte følelser og tanker med.
Det er alltid godt å ha en utenforstående som kan gi litt nye innspill
og være en støtte.
Hypnoseterapi kan også være fint.
Om du ønsker å gjøre noe selv så kan du gi deg selv healing,
kun ved å ligge ned å be om hjelp. Bare tillat følelsene å komme
uten å dømme eller frykte. De er bare en del av deg som vil frem og ut.
Bli nysgjerrig på deg selv, istedet for å frykte undersøk.
Hvorfor er jeg lei meg nå? Hva tenkte jeg som førte til denne følelsen?
Kjenn den igjen hver gang den kommer og begynn å teste om du føler
anderledes om du endrer måten å tenke på.
Godta at du er opp og ned, det er naturlig i din situasjon, og gjennom aksept kan
det føles bedre og lettere å endre.
Og ikke minst, vær tolmodig, det tar tid, men er ikke umulig å bli frisk
å ha noen å lufte følelser og tanker med.
Det er alltid godt å ha en utenforstående som kan gi litt nye innspill
og være en støtte.
Hypnoseterapi kan også være fint.
Om du ønsker å gjøre noe selv så kan du gi deg selv healing,
kun ved å ligge ned å be om hjelp. Bare tillat følelsene å komme
uten å dømme eller frykte. De er bare en del av deg som vil frem og ut.
Bli nysgjerrig på deg selv, istedet for å frykte undersøk.
Hvorfor er jeg lei meg nå? Hva tenkte jeg som førte til denne følelsen?
Kjenn den igjen hver gang den kommer og begynn å teste om du føler
anderledes om du endrer måten å tenke på.
Godta at du er opp og ned, det er naturlig i din situasjon, og gjennom aksept kan
det føles bedre og lettere å endre.
Og ikke minst, vær tolmodig, det tar tid, men er ikke umulig å bli frisk
Antall ord: 176
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Tror ikke pa healing i denne saken jeg.
Traumer sapass alvorlige ma en bare lere seg og leve med. Beklager stavingen.
Det gjor bra og forstaa hva som skjer med en og psykolog er ikke saa dumt. Bl;e sendt til en selv keg etter att jeg jobbet i ett land i full krig.
Forstaar en hvorfor en reagerer som en gjor er det litt enklere.
Folk som ikke har traumer selv vil aldri forstaa det helt. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men saa snart du kan skulle du ta holdningen og faa kontroll over livet ditt selv.
Oppsok de du savner og forklar i detalj. Tror ingen forstaar uten att du forklarer dem det i detalj. Folk maa ha ting inn med teskje.
Legg merke til hva som er bra for deg og hva som ikke er. Hold deg unna det/ dem som ikke lager gode folelser i deg.
Jo eldre du blir, desto bedre kommer du til og faa det. Det tror jeg, for saan har jeg det. :mozilla_wink:
Det gjor bra og forstaa hva som skjer med en og psykolog er ikke saa dumt. Bl;e sendt til en selv keg etter att jeg jobbet i ett land i full krig.
Folk som ikke har traumer selv vil aldri forstaa det helt. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men saa snart du kan skulle du ta holdningen og faa kontroll over livet ditt selv.
Oppsok de du savner og forklar i detalj. Tror ingen forstaar uten att du forklarer dem det i detalj. Folk maa ha ting inn med teskje.
Legg merke til hva som er bra for deg og hva som ikke er. Hold deg unna det/ dem som ikke lager gode folelser i deg.
Jo eldre du blir, desto bedre kommer du til og faa det. Det tror jeg, for saan har jeg det. :mozilla_wink:
Antall ord: 174
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Mai 2005 19:16
- 19
- Lokalisering: Ski
- Blitt takket: 4 ganger
Hvorfor må en lære å¨leve med det om en kan gi slipp?Metodisten skrev:Tror ikke pa healing i denne saken jeg.
Du snakker sikkert av erfaring, og min erfaring er altså en annen.
Jeg har god tro på healing sammen med andre terapier, men jeg
snakker ikke om "gammeldags" healong hvor en står å legger hendene
på det "vonde". Men healing hvor en selv finner årsaker og sammenhenger
og healer det som kommer opp.
Jeg har sett det for mange ganger at det lykkes til å ikke tro.
Antall ord: 255
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre
Hide post links |