Fakta, teori & skepsisskepisis til Kristendommen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

MikkelRev skrev:
Shania skrev:den boken(som består av høyest utvalgte skrifter, omskrivinger og tillegg etter maktkirkens behov og ønsker flere hundre år etter) er et oppkom av forfalskninger og direkte løgner om det som var.
Hvilken bok snakker du om?
Hun snakker om Bibelen selvsagt, og hun har helt rett.

Hovedbudskapet i Bibelen er kjærlighet, men pga kirkens grådighet og fryktbaserte manipulering er det blitt rom for misforståelser....derfor er og blir Bibelen og kristendomen begrenset, og mer enn andre religioner.

Alle religioner er begrenset, de begrenser seg til det nedskrevne. Den rene kjærligheten har vi inne i oss, den begrenser seg ikke til ord og skrifter.
Antall ord: 115

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Gaute skrev: Hovedbudskapet i Bibelen er kjærlighet, men pga kirkens grådighet og fryktbaserte manipulering er det blitt rom for misforståelser....
Nei, det er absolutt ikke noe hovedbudskap om kjærlighet der.
Ja, Jesus snakker om dette, men hovedbudskapet er gudfryktighet.
Antall ord: 43
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

Kimbara skrev:
Gaute skrev: Hovedbudskapet i Bibelen er kjærlighet, men pga kirkens grådighet og fryktbaserte manipulering er det blitt rom for misforståelser....
Nei, det er absolutt ikke noe hovedbudskap om kjærlighet der.
Ja, Jesus snakker om dette, men hovedbudskapet er gudfryktighet.
Essensen er kjærlighet. Men mye av budskapet er gudfryktighet ja, det skal jeg være enig i. Og det er jo bare tull. Gud er synonymt med kjærlighet, ikke frykt som den kristne personifiserte guden er innblandet i.
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Nå brukte jeg mer eller mindre hele gårdsdagen til å forske på alt dette her. og for å ta bit for bit.
Drepe i biblen.
Exodus 21:11-13 (New International Version)
11 If he does not provide her with these three things, she is to go free, without any payment of money.
Personal Injuries
12 "Anyone who strikes a man and kills him shall surely be put to death. 13 However, if he does not do it intentionally, but God lets it happen, he is to flee to a place I will designate.
Lov om dødstraff. Men hvem skal bestemme om det er intentioanally eller ikke.
# Exodus 21:14
But if a man schemes and kills another man deliberately, take him away from my altar and put him to death.
Igjen.
Her om oksen din dreper noen.
Exodus 21:29
If, however, the bull has had the habit of goring and the owner has been warned but has not kept it penned up and it kills a man or woman, the bull must be stoned and the owner also must be put to death
Tror det rekker i første omgang. Kan sikkert finne noen andre også, vedrørende krig o.l. Men det verste er kanskje at denne guden dreper direkte selv.
Å finne fram i den boka, selv med søkemotor på internett, erke helt lett. Men jeg vet at de engang hadde arken fra tempelet utenfor i sammenheng med en eller annen krig. Og der var det da noen som kom borti arken, og døde momentant.
Det "masse rart" jeg ikke helt forstod, var dette:
De første kristne var jødekristne.
"The Majority of the writers/writings in this period (70-165 A.D.) completely identify Israel with the church. He specifically cites Papias, I Clement, 2 Clement, Barnabus, Hermas, the Didache, and Justin Martyr."
http://www.preteristarchive.com/StudyAr ... trick.html
Det var spesielt St. Ignatius eller Theophorus som begynte å gjøre opprør på jodedommen.
10:3 “It is absurd to speak of Jesus Christ with the tongue, and to cherish in the mind a Judaism which has now come to an end. For where there is Christianity there cannot be Judaism. For Christ is one, in whom every nation that believes, and every tongue that confesses, is gathered unto God.” (The Epistle of Ignatius to the Magnesians, Chapter 10)
http://www.preteristarchive.com/StudyAr ... atius.html
Og dermed startet også bråket, om Jesus var gud eller menneske eller både og, og det varte i flere hundre år med ulike grupper. Første krikemøte handlet stort sett om dette, ved siden av makt organiseringen.
Kilde, annet enn DaVinci Koden?
Den var en tanke under beltestedet. Tror du jeg er helt dum eller. Selv om også den boken har en del historiske fakt i seg, så er det jo en roman.
Men la oss se.
Ta foreksempel Maria Magdalenas evangelium
The Gospel of Mary Magdalene has Taoist and Buddhist concepts presented in first century Christian Semantics.

Jesus is quoted as saying that "All natures, all formed things, all creatures exist in and with one another and will again be resolved into their own roots, because the nature of matter is dissolved into the roots of its nature alone."
http://reluctant-messenger.com/gospel-magdalene.htm

Eller en liten liste over andre skrifter, de allikevel har funnet.
http://reluctant-messenger.com/lost_forgotten_books.htm
Du er velkommen til å pløye gjennom alt selv om du vil ha kilder.
Dette var bøker, skrifter og brev som florerte blandt de kristne. Noe i den første tiden, noe senere. Men når du ser det som skjer rundt år 325 med Constantin Romas Keiser som plutselig finner ut at han skal satse pollitisk på kristendommen. Maser dem sammen for å overkomme uenigheter de har seg i mellom, for å kunne bruke dem i sin makt. Så skjer det noe med kristendommen. Det blir teologiske diskusjoner og disputter som ender opp både i mord og blodbad.
A Vision of Triumph; Constantine Wins the Day for Christianity
http://chi.gospelcom.net/GLIMPSEF/Glimp ... s012.shtml
Kristne hadde før blitt forfulgt, men nå satte de igang forfølgelse av andre, i fin jødisk stil
The tables are turned: Christians persecute Pagans after 313 CE
http://www.religioustolerance.org/rel_pers2.htm
Men de klarte også å bråke seg i mellom.
[/quote]"The enmity of the Christians towards each other surpassed the fury of savage beasts against man."
– Ammianus Marcellinus, 4th century Roman historian.
Antall ord: 759
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Sorry klikka visst feil .
siste sitatet av romers historiker kommer fra.
http://www.jesusneverexisted.com/orthodoxy.html
For å spikke litt fler fliser, så er Talmud noe kun jøder har. Og det finnes uttallige Talmuder. Talmud er mishnah (den muntlige lov) og midrash (rabbinske kommentarer). Ingen kristne har Talmud i sitt pensum, også hevder du at kristne ikke kunne kaste bort noe som jødene hadde godkjent som sant? Kilde?
Roter visst litt. Kjenner det lite. Men jeg fant noe.
Det er rett som du sier at jødene ikke canoniserte det gamle testamente. Men de gjorde et forsøk.
n 90 AD Rabban Johanon called a council specifically to hash out what was and what was not Scripture. The town's name had changed by this time and the event is called the Council of Jamnia. It was the first time the complete Old Testament, as we know it, was officially sanctioned. That must have been an interesting meeting of minds!
http://www.postfun.com/pfp/construct.html#canonold
Så på Jesu tid, hadde de samlet seg om noe som i det minste fariseerne godkjente.
Hvordan var det da med de kristne. Vel den diskusjonen foregikk helt fram til reformasjonen. De hadde i den katolske kirke flere utgaver og flere bøker. Men på kirkemøte i Trent i 1546
We have aeen that the Hebrew Old Testament itself “reveals no formal notion of inspiration,” though, we are assured, “the later Jews must have possessed the idea” (CE. iii, 269);—thus only an idea or notion somehow acquired, but not through divine illumination, for as we read, of all the mass of Jewish holy forgeries “each of them has at one tune or another been treated as canonical” or divinely inspired. (EB. i, 250.) Whether the Christian notion or idea as to the divine inspiration of their own new forgeries was of any better quality may now appear.
http://altreligion.about.com/library/te ... nity22.htm

Hele forfalskningen som dette og tidligere kirkemøter gikk ut på. Var at de canoniserte, det vil si de uttalte at dette, og kun dette var Guds ord. Og at det var det full Guds ord, som de som kirke hadde. Det var snakk om et makt grep for å beholde pengene og makten som de gjennom århundrer hadde skaffet seg. Det inspirerte Guds ord, blir nå trodd på av mange kristne og er et av hovedpoengene i kristdendommen. Men det er et reslutat av maktsyke menns kamp om å beholde å få mer. Veldig gudelig, ikke sant.
Dette ga meg ikke mye mening. Kan du utdype? Forresten kom det intet nytt i Bibelen så sent som 400 år e.Kr. Heller ikke år 325.
nei, det kom ikke noe nytt, men du å meg så mye som ble tatt bort. Ikke akkurat på møtene der, men også mye senere. Hele denne tiden var en stor teologisk diskusjon om hva Jesus sa og var. Det tror jeg ikke Jesus selv hadde ment. Og i denne diskusjonen og kampen forsvant mye av det Jesus kanskje hadde ment å formidle. Fordi det ikke passet den posisjon av makt de hadde kommet til.
Kvinner i bibelen. Kvinner hadde en mye større plass, og mange viktige posisjoner i den første tiden. Og jeg er enig med at mange bibelvers blir mistolket. Men det har kristendommen fått til selv. Bare noen få hundre år etter, så er alle kvinner forsvunnet og helt fram til vår tid blir kvinner undertrykte med bruk av slike bibelverser som er tatt ut av sin sammenheng. Men det var regler som Paulus kom med til menighetene. Fordi kvinnene selv, som Jesus både respekterte og brukte(hun som så Jesu tomme grav, og skulle fortelle de andre) Disse kvinnene hadde endelig vunnet en rett, men ble nå av Paulus satt på plass for at det ikke skulle utarte seg.
Så de personlig kristne skal tie i ekteskapsdebatten? Så mye om din ytringsfrihetsanskuelse.
Nei dette handler ikke om ytringsfriheten. Men om ideen om et kristent land. Et land kan ikke være kristent. Det er gammel makt religon fra katolske tider. Og et lands lover kan ikke følge en religon. Det blir like sjukt om det er Islam eller kristendom. Så argumentene mot ekteskapsloven, basert på hva bibelen sier, eller at det er så farlig for barna og ha to mammaer eller ikke vite om sin far. Den blir for tynn. Barn har overlevd værre tilstander enn at to voksne mennesker bryr seg om dem. Og mobbing kan jo ikke være et argument. Det er jo slike argumenter som opprettholder og bygger opp under mobbing. I bunn og grunn kjemper de for at landet skal være kristent og ha kristne verdier i sine lover. Og verken den ene eller andre har noe vettig i seg. Kristne verdier, baserer seg på menneskets syndige vesen. Og jeg har lest nok av Kr.f. til å være sterkt uenig i at det i det hele tatt kan kalles verdier. Annet enn å tre religion over hode på folk.
Kirken om avlat: http://www.katolsk.no/artikler/avlat/
Man skal ikke være for kjapp med å hevde hvem som forstår skriften best. Synd, tilgivelse og offer i kristendom er ganske komplisert, og det finnes da flere forskjellig syn på det. Jeg synes derfor det er fordomsfullt eller trangsynt å hevde at de andre driver med forfalskning. Det samme gjelder pinsevenner og kirkegjengere som kritiserer jehovas vitner for å lære vranglære.
Det er på snillismens mark som overgrep, maktmisbruk og hjernevask florerer.
Nå har jeg lest biblen både som fanden og som en kristen. Og det er der problemet ligger. Ingen kan hevde hvem som forstår skriften best. Men alle gjør det.
Hele kirkehistorien er full av bråk, helt fra de første århundrene og opp igjennom fram til i dag. Bare det du tar opp om avlat, brakte jo det største bråket mellom katolisismen og protestantismen opp i dagen. Og jeg snakker heller ikke bare om avlat. Mange nye kristne menigheter forkynner om tiende. Om å så, slik at du kan høste rikdom selv. Alle misjonkampanjene, vekkelsemøtene, bøkene, for ikke å snakke om bilene, eller flotte klærne, koster penger. Og hvor skal en stakkars predikant eller pastor få det fra, om ikke han underviser og hjernevasker menigheten til å gi tiende og mye mer enn det.

Jeg går ikke inn i en teologisk diskusjon om rett eller gal tolkning i bibelen. Men jeg har erfart, og også nå studert litt om det, til å se at fruktene, som treet skal kjennes på, er temmelig råtne i den kristne troen. Jeg vet temmelig godt at det finnes forskjellige syn om synd og tilgivelse blandt kristne. Men jeg vil peke på litt av det som skapte denne troen, i hvilket miljø og med hvem som satt der og bestemte at den ene eller andre boken skulle være inspirert av Gud. Det er en kristen oppfinnelse at Gud inspirerte det som ble bibelen direkte.
Og om den er inspirert. Så har jeg ett spørsmål til deg.
Hvorfor skal man i det hele tatt bli frelst?
På den ene siden snakker bibelen mye om synd og tilgivelse. Jesus som døde og alt det der. At man må omvende seg og bekjenne. Det er jo også noe alle kristne er enige om.
Men hvorfor står det da at alle mennesker skal bli frelst?
"This is a faithful saying and worthy of all acceptation. For therefore we both labour and suffer reproach, because we trust in the living God Who is the Saviour of ALL MEN specially [specially does not mean ‘exclusively’] of those that believe" (.I Tim. 4:10).
http://www.topix.com/forum/topstories/T7K4U302OGLUTEIIB

Helt til sist. Det er ganske mye spennende jeg har fått med meg angående emnet.
http://picasaweb.google.com/ingerbjola/ ... oryGoneBad
Og enten dere er kristne, eller ikke kristne, så kan det igjen var ganske vettig å finne ut av hva man tror, og hvorfor. Det er alt for mange som er dyktige til å selge sin lære, tro og tolkning fra prekestolen på en suggustiv måte.
Les selv, og ikke bare kjøp pakke, i form av at Bibelen er hellig og guds ord, og alt må stemme med den, eller at Jesus forteller meg alt jeg trenger å vite. Du er påvirkelig og det har kristendommen, kirken eller menigheter tatt seg bruk av alt for lenge.
Tenk selv.
Antall ord: 1422

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Gaute skrev:
MikkelRev skrev:
Shania skrev:den boken(som består av høyest utvalgte skrifter, omskrivinger og tillegg etter maktkirkens behov og ønsker flere hundre år etter) er et oppkom av forfalskninger og direkte løgner om det som var.
Hvilken bok snakker du om?
Hun snakker om Bibelen selvsagt, og hun har helt rett.
Kan du utdype og dokumentere disse påstandene?
-Bibelen består av høyest utvalgte skrifter (forsåvidt sant, de skriftene som en har regnet som mest autentiske og som fra før av hadde vært i bruk hos menighetene)
-Omskrivinger (utenom oversettelser) ?
-Tillegg etter maktkirkens behov flere hundre år etter
-Tillegg etter maktkirkens ønsker flere hundre år etter
-Forfalskninger
-Direkte løgner

Shania skrev:Lov om dødstraff. Men hvem skal bestemme om det er intentioanally eller ikke. (forventete oppramsinger av bibelvers)
Denne jobben kunne du spart deg for, for som MikkelRev sa: "Og ja, jeg er klar over at det er mange vers som kan plukkes ut fra her med og der som får det til å se sånn ut. Men det er enten fordi man leser det på norsk språk, ikke forstår allogeri, eller det er tatt ut av sammenheng."

For å forstå dødsstraff i Bibelen, kan vi gå tilbake til dens første kapittel. Den dag Adam og Eva ble funnet i å spise av den forbudte frukt, skulle de visselig dø. Hva skjedde den dagen? De ble utstøtt fra hagen. De døde ikke som i å miste livet sitt og begravet. Dette er også den jødiske forståelsen av dødsstraff. Når det gjelder steining, er det bokstavelig, og det skjer fortsatt i Israel. Når folk kjører bil på sabbat, kan en forvente at andre vil kaste småstein på bilen mens de roper "shabat shalom" eller noe, for å minne dem på at det er sabbatsdag idag. En skal nemlig ikke tenne ild på sabbat.

Jeg er fullstendig klar over at det finnes en haug med ikke-bibelske skrifter fra ca. samme sted, og jeg har faktisk Maria Magdalenas Evangelium i bokform, ettersom du valgte å sitere noe tilfeldig derifra. Dette er et av mange gnostiske skrifter som ble skrevet på 2 eller 300-tallet. Det jeg ville ha kilde til utenom fra DaVincoKoden, var først og fremst dette, hvor du påstår at "Mange av disse skriftene blir fortsatt funnet, selv om kristendommen har gjort alt for å gjemme dem unna, ødelegge og bannlyse dem." Kategorisert noen av dem som kjettersk og upålitelig, ja. Men det andre du skriver der er litt av en konspirasjonsteori som ble popularisert ved Dan Brown.
Jeg anbefaler deg dette nettstedet: http://www.davincikoden.info/

Du har en vanvittig kynisk holdning til tidlige kristne. Ikke alt ble gjort med stygge baktanker om makt og korrupsjon. Og når det gjelder Kirkemøtet i Nikea 325, så sier Wikipedia "Hovedtemaet for konsilet var arianismen. Tidligere lokale konsiler hadde også diskutert heresier, men konsilet i Nikea markerer noe nytt; tidligere hadde man bare vedtatt defensive tiltak, mens det nå kom frem en mye mer offensiv holdning. Man gikk også mye mer i detalj i teologiske spørsmål enn tidligere. I tillegg diskuterte man praktiske spørsmål omkring feiringen av påske, forholdet til frafalne kristne, gyldigheten av dåp foretatt av kjettere og andre temaer. Konsilet diskuterte ikke sammensetningen av den Bibelske kanon.". Men du kan jo alltids gå inn å endre det siden du vet at der ble det sånn egentlig gjort masse onde maktfordelinger, bibelomskrivinger, babyoffringer, svarte okkulte ritualer, forfalskninger og all mulig ond konspirasjon.
Antall ord: 603
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

oioi her går det for seg. ja,vel. jeg henger på.
Kan du utdype og dokumentere disse påstandene?
-Bibelen består av høyest utvalgte skrifter (forsåvidt sant, de skriftene som en har regnet som mest autentiske og som fra før av hadde vært i bruk hos menighetene)
Autentismen lå det noe mer i. Det hele handlet om tanken at det var Guds eget ord eller om at det ikke var det. Jødene hadde ingen slik diskusjon på den måten. Det var historie. Ideen om at det var inspirert direkte, var en kristen ide de famlet med, mange år etter at de som skrev det, var gått bort.
Kristendommen var ikke fra begynnelsen en bok religion. Det var ikke alltid skrifter som ble lest opp, slik man leser bibelen i menigheter i dag. Mye lærte de utenat, og så leste de vel de brevene de fikk. Og det var sikkert mange flere brever og uttalelser som ikke lenger finnes noe spor av. Først og fremst var det en erfaringstro. Men brever ble skrevet i rettledning. Dermed dro bl.a. Paulus inn en mental form for tro. Ikke en indre erfaring. Denne organiseringen av det Jesus hadde forkynt, forvandlet troen fra en personlig opplevelse og erfaring, til en kirke.
Omskrivning skjedde ikke direkte fra et skriv til et annet. Men i det å skulle tolke det som ble forkynt. Gjennom teologiske utleggninger, argumentasjoner og logikk. Fra åvære en direkte kontakt mellom Gud og menneske, ble det med tiden omskrevet ved å skrive det ned. Sitte å diskutere læren og ordene. Dissikere alt som hadde vært sagt.
Det ble en mental religion for de lærde.
Nå jeg skriver om rene forfalskninger, så var det også i den formet kirken mange hundre år etter påstod blandt annet at den første paven var Peter. Og kirken skulle bygges på han som person. Selve grunnlaget for pavenes bråk og makt oppover i flere hundre år. Der de til og med dro opp et pave lik, for å dømme han flere år etter at han døde.
Som direkte løgner vil jeg igjen peke på canoniseringen. Den kampen som foregikk i flere omganger mot de som ikke var enig i en tolkning, eller nedslakning av et folk Waldenserne i det 12 århundre.http://www.answers.com/topic/waldensians

Den omskrivingen og forklaringen angåend dødstraff, blir litt religiøst langsøkt. Jeg vet det er vanskelig for troende å tro at Gud i den jødiske loven anga dødstraff som en metode. Og steining, som å kaste stein etter en bil. Nei, steining skjedde med at de døde. Les bare om de første kristne hvor de ble steinet. Som forklaring vil jeg bare legge til at det var en annen tid, og et annet sted. Og selv om liv var hellig i jødedommen, så var det også dødstraff for de som tok liv. Og om død ikke er død, fordi det egentlig betyr noe annet i opprinnelige tekster. Så nytter det jo ikke å fortsette en diskusjon. For jeg gidder ikke å lære hebraisk, for å diskutere litt.

Du maser fortsatt om denne Da Vinci koden. Det er en roman. Men om du tar en liten titt på den katolske historien, som også er den kristne historien. Så er det mye der som vatikanet har lenge gjemt bort. De gjemte bort bibelen selv i veldig mange år. Forbød den oversatt til vanlig språk, og forbød ikke skolerte personer å lese i det. Det var Luther som dro fram den boka igjen.
Jeg sitter ikke å argumenterer for og imot Da Vinci koden. Det var en vakker film, men det var en fiktion. Og jeg har hittils ikke brukt den filmen, eller boka som noe argument. Selv om mange ting der er også ting jeg kommer inn på. Det finnes nå enormt mange andre historier som er mer korrekte, som forteller om nedslaktning, lyse i bann og forfølgelse av andre kristne troene, som ikke passe inn i kirkens lære. Vi kan bare begynne med det de selv gjorde, når de første fikk komme på maktens tinder, gjennom keiseren i roma.
Nedslaktning av andre troende, riving av templer og forfølgele langt utover sine egne rekker av de rene kristne.
De lurte jo lenge på om de skulle godta dem som var tvungen til å kysse en statue under forfølgelsen. Denne utstøtelsen, ideen om rette kristne og forfølgelse av andre, holder de ennå på med. Skulle tro de hadde lært, men det er vel kanskje noe fundamentalt galt i en mental korrekt religion.
Jeg gidder ikke å lete fram alt dette jeg skriver om nå. Har samlet det på picasawebben min. Men du kan jo bare våge å tro at jeg hele tiden sitter å ljuger.
Jeg har ingenting imot de første kristne. Jeg tror til og med at Jesus levde, og at han var en viktig person, når det gjaldt å bringe inn en ny bevissthet.
Men makt korrumperer. Og makt og religion kan aldri bli noe annet enn en stygg sak. Du forteller jo selv utmerket, hva som skjedde i Nicea. Det var Keiser Constantinopel som kalte sammen på dette møte. Fordi han så hvordan han kunne bruke kristendommen som en makt religion. Bare han fikk dem til å slutte å bråke seg i mellom. Ikke lenge etter ble det Romas Statsreligion. Og da ble allt annet forbudt og straffet med døden. Du kan snakke om en offansiv holdning, ikke sant.
Constantine's son, Constantius II, was a Christian and a fierce opponent of Paganism. In 353 and 356 CE, he issued decrees that closed all of the Pagan temples, made the practice of sacrifices to the ancient Gods and Goddesses a capital crime, and even executed anyone who attended sacrifices or worshiped idols. One of his favorite sayings was: "Cesset superstitio; sacrificiorum aboleatur insania" (Let superstition cease; let the folly of sacrifices be abolished). Initially, the edicts had little effect because of the loyalty of the Pagan Roman public to their traditional religions. Even followers of mystery religions had retained a nominal allegiance to the Roman deities. "There is no evidence that this law was widely enforced." 1,2
http://www.religioustolerance.org/rel_pers2.htm
For ikke å snakke om jødeforfølgelsen opp i gjennom årene.
http://www.nmhschool.org/tthornton/mehi ... he_jew.php

Jeg er ikke spesielt kynisk. Men jeg er meget imot maktmisbruk som fortsatt foregår med unnskyldning og forklaring fra bibelen. Og det jeg er mest i mot er den ferdig kjøpte pakka av hvor fantastisk den kristne troen er. Når historien forteller så mye om hva som egentlig skjedde. Mens kristne leser bibelen uten å ta med seg hvordan den ble til, hvorfor den måtte være så guddommelig, hva de som bestemte dette gjorde, på hvilken nivå denne kristendommen var da osv. Det er som om hundrevis av år av historien er strøket ut, i den kristne troen. For oss begynner den et sted med Luther. I den katolske kirke, hvor kirken er like viktig som bibelen, får de kanskje ikke samme problemet. Paven er jo ufeilbarlig. Men de glemmer denne første tiden noen hundre år etter. Da selve troen ble så gjennom tolket, rendyrket og utsortert etter alle teologiske og skitne makt grep. Mye av det mange kristne tar for gitt i dag, som at bibelen er guds eget ord, at Jesus døde for våre synder, at du må døpes, voksen eller barn. Selve menighetens organisasjon, enten det er norges statskirke, frie menigheter med "allmektige" pastorer, katolske kirken eller et annet frimenighetes samfunn, alt dette er menneskers oppfinnelse. I søken etter makt, i søken etter penger, i søken etter felleskap og ikke minst trygghet. Men det er en illusjon når det kommer til stykke. Du kan ikke overlate deg til en menighet.
Er du kristen og det er din tro, uten en masse vekkelse møter, påvirkning og overtalelse, eller oppvekst. Så ære være deg for det. Men er du det av alle de andre grunnene. Vel, jeg vet du ikke er det. Ingen i dag ville si at de var det som kristen. Men det kan allikvel være at du er det ene og alene fordi du har overtatt noe som kommer fra andre.
Antall ord: 1411

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Shania skrev:Det er rett som du sier at jødene ikke canoniserte det gamle testamente. Men de gjorde et forsøk.
Jeg sa ikke at jødene ikke canoniserte GT, for det gjorde de i god tid før Kristus. Kristne har bare arvet dems canón. F.eks.er den greske Tanach-oversettelsen Septuaginta fra et par århundrer før Kristus.
Shania skrev:De hadde i den katolske kirke flere utgaver og flere bøker.
Den katolske bibel har litt mer innhold enn den protestantiske ja. Katolikkenes gamletestamentet inneholder samme skriftsamling som Septuaginta, som var den bibel som ble brukt på Jesu' tid.
Shania skrev:Hele forfalskningen som dette...
Som dette hva?
Shania skrev:Det var snakk om et makt grep for å beholde pengene og makten som de gjennom århundrer hadde skaffet seg.
Nei, dette er fri fantasi og enda en av dine Dan Brown-konspirasjonsteorier. Det er ikke slik bibelen ble samlet. Leste du ikke i det hele tatt på nettsiden jeg foreslo for deg? De skriftene som ble canónisert, var skrifter som en regnet for autentiske og pålitelig. Det var skrifter som var skrevet av noen som var direkte eller indirekte øyenvitne til hendelsene, og de ble skrevet i det første århundre. Disse skriftene var allerede tatt i bruk i forskjellige menigheter.
Shania skrev:nei, det kom ikke noe nytt, men du å meg så mye som ble tatt bort.
Jeg skjønte ikke helt setningsoppbygningen der, men ingenting ble tatt bort der heller.
Shania skrev:Kvinner hadde en mye større plass, og mange viktige posisjoner i den første tiden. Og jeg er enig med at mange bibelvers blir mistolket. Men det har kristendommen fått til selv. Bare noen få hundre år etter, så er alle kvinner forsvunnet og helt fram til vår tid blir kvinner undertrykte med bruk av slike bibelverser som er tatt ut av sin sammenheng.
Ja, og det er synd. Heller ikke Kirken var kvinneundertrykkende. Heller ikke Paulus. Heller ikke Jesus, men tvert imot.
Shania skrev:(ekteskapsloven...) Nei dette handler ikke om ytringsfriheten.
Jo, det handler om ytringsfrihet. Du vil nekte kristne i å uttalle seg i den debatten, fordi du ikke er enig med argumentene. Jeg mener alle må få lov å uttalle seg, uansett hvilket grunnlag de har for å uttalle seg. Det finnes mange ikke-kristne som er imot en felles ekteskapslov. Skal disse også ties? Det finnes mange ikke-bibelske grunner til å hevde at barn har rett på én mor og én far.
Shania skrev:Hvorfor skal man i det hele tatt bli frelst?
Noen føler de får et bedre og rikere liv etterpå. Noen gjør det definitivt, mange endrer sin mentalitet til det positive. Frelse i kristendom betyr evig liv. Det motsatte er død.
Omskrivning skjedde ikke direkte fra et skriv til et annet. Men i det å skulle tolke det som ble forkynt. Gjennom teologiske utleggninger, argumentasjoner og logikk. Fra åvære en direkte kontakt mellom Gud og menneske, ble det med tiden omskrevet ved å skrive det ned. Sitte å diskutere læren og ordene.
Dette ble litt diffust. Hvortid ble hva i bibelen omskrevet? Bare gi meg årstall og bok/kap/vers.
Nå jeg skriver om rene forfalskninger, så var det også i den formet kirken mange hundre år etter påstod blandt annet at den første paven var Peter.
Hvorfor er det en forfalskning?
Som direkte løgner vil jeg igjen peke på canoniseringen.
Hva er løgn med den? Den linken var veldig lang, jeg orker ikke lese gjennom hele den for å bli overbevist. Kanskje du kan fortelle med egne ord?
(dødsstraff) For jeg gidder ikke å lære hebraisk, for å diskutere litt.
Det trenger du heller ikke, men nå har det seg nemlig slik at den opprinnelige Bibelen ikke ble skrevet i Oslo i 1978 eller '79. Jeg forklarte deg i mitt innlegg ovenfor hva som menes med dødsstraff i Tanach. Du må gjerne diskutere imot og ramse opp et lass med drapsvers, men da diskuterer du bare for å diskutere.
Jeg sitter ikke å argumenterer for og imot Da Vinci koden. Det var en vakker film, men det var en fiktion. Og jeg har hittils ikke brukt den filmen, eller boka som noe argument.
Feks denne Da Vinci-Kode uttallelsen: "Mange av disse skriftene blir fortsatt funnet, selv om kristendommen har gjort alt for å gjemme dem unna, ødelegge og bannlyse dem."

Fred.
Antall ord: 736
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Diskusjonen her går snart litt i surr.
For det første, jødene kom fram til en viss autorisasjon av alle de skriftene de hadde. Det var noe annet en canonisering. Skulle vært morsomt å spørre en troende jøde om hva han tenkte på, om jeg sa ordene "Guds ord" Jeg tviler på om han tenker på den skrevne historien.
Hele forfalskningen er som jeg forklarer ikke en ren forfalskning, men en vanskliggjøring av det Jesus forkynte. Noe som ble en bok religion og ingen opplevelse, erfaringstro. Forfalskningen av troen ikke av bøkene.Og det har sikkert fortsatt med oversettelsene, som jeg ennå ikke har gitt meg i kast med å forske på.
Kjæra non, jeg driter i Dan Brown. Les litt pavehistorie da for guds skyld. Les litt oppover i århundrene på hva de fant på. Du tror vel ikke ærlig talt at det bare var i Guds frykt de kjempet mot hverandre. Dro opp den ene døde paven for åstille han for domstolen etter hans død.
http://www.law.uga.edu/academics/profil ... daver.html
Eller hans hellighet Gregory VI som stiftet en lov om kjetteri, med dødstraff som følge.
In February, 1231, therefore, the pope enacted a law for Rome that heretics condemned by an ecclesiastical court should be delivered to the secular power to receive their "due punishment". This "due punishment" was death by fire for the obstinate and imprisonment for life for the penitent.
http://www.newadvent.org/cathen/06796a.htm
Dette er fra en katolsk side og ikke fra noen bok skrevet av Dan Brown.
var skrifter som en regnet for autentiske og pålitelig.
Jeg må si du tillegger disse få menneskene en enormt tillit og troverdighet. Hvem var det som regnet skriftene for autentiske? Og hva med andre som skrev, finnes mye mer som også kom fra den første tiden.
Og stakkars Markus, Matteus og de andre. De snudde seg vel fort i grave, når de fikk vite at ikke bare det de hadde skrevet skulle være de eneste autentiske skriftene, men de skulle også være Guds eget ord. Direkte fylt med guds ånd, og bli diskutert med punktum og komma over to tusen år senere. Tilbedt og kjempet over med både sverd og penn.
Autentiske for hvem da? Flere generasjoner etter de både skrev det, og opplevde det.
Jeg skal si deg jeg, autentisk i forhold til den mentale religion som var dannet gjennom mange år av spissfindig diskusjoner fordømmelser, forfølgelser først av kristne, og så av alle de som ikke trodde som flertallet. Virkelig demokratisk valg, av noe som skaperen selv skulle ha uttalt.
For meg blir dette å forfalske det opprinnelige, ved å velge ut et fåtall. Det blirå forfalske selve troen, til å bli en mental tro, og ikke minst det blir å forfalske selve Gud. Akkurat som han skulle gidde å engasjere seg i teoretiske krigserklæringer mot både de som hadde oppfattet noe annet, de som trodde noe annet og de som tolket noe annet, enn det det de katolske første makthaverne i Roma(sammen med keiseren)satt å kokte i hop.
Både disse skriftene og flere andre skrifter var i bruk i menigheten. Men først og fremst som noen brev og fortellinger om det som hadde vært. Du må ikke tro de første kristne sto å leste fra en bok, eller blad, når menigheten var samlet. Det var ingen bok-tro. Det var en erfaringstro og et levende felleskap.

Jeg skriver litt som jeg snakker. Det var tatt bort flere av disse første skriftene og brevene. Det var kalt den stille æra helt fram til ca 150 e.kr. Men det fantes andre som skrev. Blandt annet evangeliet etter Peter, som de bare fant små rester av. Hvorfor det måntro. Var kanskje ikke Peter et øynevitne? Eller forklarte han bort hele pavedømme, med å skrive om at kirken ikke skulle være bygd på ham selv. Det blir bare teorier. Men ikke kom å fortell at noe ikke ble tatt bort av de første skriftene.
http://www.preteristarchive.com/ChurchH ... index.html
Heller ikke Kirken var kvinneundertrykkende
Kan jeg spørre deg om hvilken kirke du snakker om nå.
Allerede på kirkemøte i Nicea ble kvinner plassert som døpere for andre kvinner.( de hadde nok erfart menn døpe kvinner fra før) eller som en som tok hånd om de syke. Og hvem hva det som satt der og bestemte. Jo, det var menn.
http://www.piney.com/DeaconessExcursus.html
Jeg er enig at Jesus ikke var kvinneundertrykkende, absolutt ikke. Nå kunne nå ikke Paulus dy seg helt med sine regler om anstendig oppførsel, og dermed la han en standard som denne kirken som ble statsreligion, overgikk tidobbelt.
Jeg gidder ikke å presisere hele historien for deg angående kvinners underordnede plass i historien, heller ikke at kirkens menn opprettholdt og strammet inn denne stillingen i mange hundre år.
Ytringsfrihet. Neida, de skal få lov til åsi hva de vil. Men at de blander inn kristen tro i et lands lover og regler. At andre skal måtte leve etter en religions menneskesyn selv om de verken tror eller er enige i at det er noe å tro på. At bibelen skal sette standard for hva alle mener er rett og galt. Det er makt-religion fra gamle middelalderen. Da de drepte de som trodde annerledes. Det har ingenting med kristnes tro å gjøre. De kan kjefte, forkynne, preke og mase så mye de vil. Men å gå inn for å få makt i verden, gjemt bak sin religion og bibel, det blir litt for rått for meg. Beklager, det var ikke derfor Jesus kom, og heller ikke slik verden vistnok skulle frelses.
Det flotte er eller lureriet, at de bevisst unngår å bruke bibelvers i sin politikk. Men kjenner man litt til det, så er det allikvel hele tiden en visst tolkning av bibelen, som ligger bak. Blanding av religion og politikk har aldir vært pent. Da kan man si de blander seg meg verden.

Du hoppet jo pent over bibelverset denne gangen.
Tar det igjen.
"This is a faithful saying and worthy of all acceptation. For therefore we both labour and suffer reproach, because we trust in the living God Who is the Saviour of ALL MEN specially [specially does not mean ‘exclusively’] of those that believe" (.I Tim. 4:10).
eller Dette er troverdig talt og verdig aksept. For derfor vil vi begge arbeide og lide, fordi vi stoler på den levende Gud, som er frelseren av ALLE MENNESKER, spesielt( ikke kun) de som tror.
Derfor spør jeg igjen, Om målet eller meningen er evig liv, og det motsatte er død. Og Gud er frelseren av alle mennesker. Hvem er det da som dør? Han er altså ikke bare frelseren av de som tror, men av alle mennesker.
Og ærlig talt, det at noen finner den kristne tro og menighetsliv som givende. tenke postitivt og kanskje kommer seg på beina etter å ha ligget i veikanten. Det tror jeg så gjerne. Men det er mange andre som lever et rikt givende og spennende liv som aldri har trodd. Og de som har vært kristne, men finner livet utenfor denne kretsen mer positivt og gledesfylt uten å rope halleluja på møtene.

Det blir diffust for det er en ny tanke for deg. Det handler litt om vilje til å forstå også. Fra å være en tro, et personlig forhold, en vandring og vei, ble det gjennom canonisering en prekstol makt. De få som kunne lese, fikk lov til å lese og var lærde, kunne tilegne seg et personlig forhold i munkekappe eller andre klovneklær. Men folket, vanlige mannen, som Jesus var så opptatt av. De utstøtte, fordømte og foraktede. De fikk stå som noen sauer i kirken, og bli lest for på et språk de ikke forstod. Det er forfalskning. Værre enn hva man kan gjøre med en penn.

Canoniseringen. Ingen før, i jødedommen kunne forestille seg at Gud Jahve hadde skrevet noe annet enn de lovtavlene Moses fikk ned fra fjellet. Han talte både til den ene og andre gjennom historien, og dette ble da nedskrevet. Men det var bare det som ble sagt, som var Guds ord, resten var nedskrevet etter åresvis av muntlig overlevering. Første gang uttrykket Guds Ord ble brukt, var i 3. Mosebok24:4 hvor det var snakk om oraklet som hørte Guds Ord og så syner.
Derfor ble heller ikke det Gud hadde sagt, direkt tolket og diskutert. Før du kom helt fram til Farieseerne på Jesu tid. Og om du leser denne boka, så finner du fort ut hvor mange diskusjoner og avsløringer Jesus kom med om Fariseernes og skriftlærdes falskhet og løgn. Han tok dem gang på gang, på deres egen grunn.

Men ingen vil da påstå at Jesus var av samme type, en som forfektet og forkynte de gamle skrifter og tolkning av disse. Han kom med noe nytt, noe levende. Han underviste med bilder og lignelser for at folk virkelig skulle gjenkjenne å forstå.
Noe av dette klarte de fire evangeiene å få med seg. Men etter 60 år og mer, kan du ikke regne med at de som var der husket alt. Noe ble nedtegnet av andre som var der. Men det ble sortert ut noen hundre år senere. Brent og kastet bort. Judas evangeliet, Peters evangeliet, Maria Magdalenas Evangeliet.
[Middle English canoun, from Norman French canun, from Late Latin cannicus, one living under a rule, from Latin cann, rule; see canon1.]

Kode: Velg alle

Ordet canon hentet disse som gjorde det fra Latin. og blir derfor leve under et styre. 
Der er det største problemet, som går tilbake at de mente at pavens styre var innsatt av Jesus. At paven var direkte kun under Gud og resten var under han. 
Skriftene ble altså underlagt den romerske kirkens styre, eller makt. Og de alene kunne bestemme at dette var Guds eget ord. Uttalt, velsignet og guddommelige ordet.

All direkte forhold til Gud, eller Jesus ble bannlyst gjennom forfølgelse. Om noen hørte direkte fra Gud, eller Jesus, så var de kjettere og ble brent. I hvertfall om det ikke stemte med hva de få hadde lagt under sitt herrevelde av skrifter. Altså canonisert. 

[quote]Det trenger du heller ikke, men nå har det seg nemlig slik at den opprinnelige Bibelen ikke ble skrevet i Oslo i 1978 eller '79. Jeg forklarte deg i mitt innlegg ovenfor hva som menes med dødsstraff i Tanach. Du må gjerne diskutere imot og ramse opp et lass med drapsvers, men da diskuterer du bare for å diskutere. [/quote][/quote] Nei men jeg tror du er det. Det er en tolkning du kommer med. En tolkning også jødene har roet ned med årene. Og sitatet er ikke først og fremst bare fra den norkse bibelen. Det er fra den internasjonal bibelteksten på
http://www.biblegateway.com/
Jeg bare valgte den norske fordi jeg forstå at ikke alle henger med på engelsk. 
Men den diskusjon kan du ta opp med teologer og skriftlærde jorden rundt for den saks skyld. Den gidder jeg ikke å fortsette her. 

Jeg har vel ikke lest Da vinci koden. Og den forrakten du slenger meg i trynet med å påstå at jeg ikke kan tenke selv uten å skrive fra en bok jeg aldri har lest, kan du kutte ut. Ingenting av det jeg skriver er hentet eller engang inspirert av den historien. Men gjennom å pløye gjennom på nettet, både på kristne, katolske og ikke kristne sider. Og ved siden av det, så kan jeg fortsatt tenke selv. 
Senest fant de Judas evangeliet. Jeg viser til Peters evangeliet på siden om gamle tekster, som dessværre var nesten helt ødelagt, om du klikker på linken om den. Og det skulle ikke forundre meg om de fant mer, som avslører den maktkampen som fant sted i kirken. Historien lyver ikke, men kan vi lære av den. Eller kaster vi den vekk fordi vi har bestemt oss, at sånn er det.
Antall ord: 2045

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Shania skrev:Jeg må si du tillegger disse få menneskene en enormt tillit og troverdighet. Hvem var det som regnet skriftene for autentiske?
På samme måte som du nok hevder at Vatikanet skjuler en hel masse hemmelige farlige skrifter, og har gjort alt for å gjemme dem unna, ødelegge og bannlyse dem, hevder du at menneskene som stod bak canóniseringen måtte ha en ondsinnet og uærlig mening med akkurat den utvelgelsen. Jeg må si du tillegger disse få menneskene en enormt skeptisme og kynisme, nesten som om du var paranoid, eller hadde lest boken "Hellig Blod, Hellig Gral". Om de hadde valgt ut en komplett annen canón, hadde du nok kommet med samme uttallelser da også. For uansett hva de hadde gjort, så hadde du nok dømt etter det. Jeg forklarte litt i innlegget hvorfor disse var blant de mest autentiske og pålitelige skriftene av de mange som florerte. De ble skrevet mens det fremdeles fantes øyenvitner igjen. De ble skrevet av noen som hadde vært direkte eller indirekte øyevitner til hendelsene. Skriftene hadde allerede i lang tid blitt regnet som autentiske iom. at de var i bruk hos menighetene. Og når samme hendelser kommer fra flere uavhengige kilder, styrker det bare dems autensitet. Hvordan vet du Shania, at disse skriftene er totalt upålitelige når ingen av samtidens mennesker visste det? Hva har dette i det hele tatt med "forfalskning" å gjøre? Har Dan Brown eller EvilBible hjulpet deg kanskje ? ;)
Og hva med andre som skrev, finnes mye mer som også kom fra den første tiden.
Du har nevnt Judas-, , Peter- og Maria Magdalenaevangeliet. Disse er pseudepigrafer som har blitt skrevet få hundre år etter de canóniserte evangeliene.
Kan jeg spørre deg om hvilken kirke du snakker om nå.
Spesielt urkirkene som de syriske.

Nå kunne nå ikke Paulus dy seg helt med sine regler om anstendig oppførsel, og dermed la han en standard som denne kirken som ble statsreligion, overgikk tidobbelt.
Jesus dydde seg heller ikke med sine regler om anstendig oppførsel. Sjokkerende hva? Men du har enda til gode å vise meg noen av dem drive diskriminering av kvinner.

Ytringsfrihet. Neida, de skal få lov til åsi hva de vil. Men at de blander inn kristen tro i et lands lover og regler. At andre skal måtte leve etter en religions menneskesyn selv om de verken tror eller er enige i at det er noe å tro på. At bibelen skal sette standard for hva alle mener er rett og galt. Det er makt-religion fra gamle middelalderen. Da de drepte de som trodde annerledes. Det har ingenting med kristnes tro å gjøre. De kan kjefte, forkynne, preke og mase så mye de vil. Men å gå inn for å få makt i verden, gjemt bak sin religion og bibel, det blir litt for rått for meg. Beklager, det var ikke derfor Jesus kom, og heller ikke slik verden vistnok skulle frelses.
Går du ikke litt langt når du begrunner hvorfor kristne ikke skal ha stemmerett i homoekteskapsdebatten, med hva korsfarerne gjorde i middelalderen?
Kristne skal tie i homofilidebatten. Også de kristne som er for en kjønnsnøytral ekteskapslov? Ikke-kristne som er imot en kjønnsnøytral ekteskepslov, skal de ha lov til å uttalle seg? Hva med muslimer og islamister da? Buddhister? Humanetikere da, er det kun de som skal ha lov? Sosialister, marxister og kommunister da, bør de ha stemme for to? Hva med liberalister, taoister og konfutsianister, bør ikke de også ties?
Ytringsfriheten bør da kun gjelde for humanetikere, de som ikke er formet av noen bok, de som er de enste menneskene som har fri tanke og har lov å tenke selv. Ikke sant?

Angående 1Tim4:10. Jeg er ikke pastor, og er dessverre ikke kompetent til å gi noen god kommentar på det verset. Spør en prest eller to da? Forøvrig ser ikke helt hva det verset skal ha med noe av alt det andre vi her diskuterer å gjøre.

Når jeg kommenterte det som var diffust hos deg, var det fordi ordene dine ikke sa meg noe. Jeg skjønte enkelt og greit ikke hva du mente. Har ingenting med at "det var en ny tanke for meg" å gjøre.
Du skrev: "Omskrivning skjedde ikke direkte fra et skriv til et annet. Men i det å skulle tolke det som ble forkynt. Gjennom teologiske utleggninger, argumentasjoner og logikk. Fra åvære en direkte kontakt mellom Gud og menneske, ble det med tiden omskrevet ved å skrive det ned. Sitte å diskutere læren og ordene."
Jeg svarte: "Dette ble litt diffust. Hvortid ble hva i bibelen omskrevet? Bare gi meg årstall og bok/kap/vers. "
Fortsatt lurer jeg på hva som har blitt omskrevet.
Noe ble nedtegnet av andre som var der. Men det ble sortert ut noen hundre år senere. Brent og kastet bort. Judas evangeliet, Peters evangeliet, Maria Magdalenas Evangeliet.
Tull og tøys. Disse ble jo til din informasjon skrevet et par århundrer senere. Hva er din kilde til at urkirken brente og kastet bort disse tre evangeliet i det første århundre?
Nei men jeg tror du er det. Det er en tolkning du kommer med. En tolkning også jødene har roet ned med årene. Og sitatet er ikke først og fremst bare fra den norkse bibelen. Det er fra den internasjonal bibelteksten på
http://www.biblegateway.com/
En internasjonal bibel??? Er det også noe nå? For å gjøre en aldri så liten oppklaring: En engelsk bibel er bare en oversettelse det også. Det er faktisk umulig å gjøre en bibeloversettelse som både er 100% konkordant og idiomatisk korrekt. Derfor vil alle oversatte bibler ha småplukk i seg som er feilaktig, eller som lett kan misforstås i forhold til en original. Gå til grunnteksten du, om du har noen som helst interesse for bibelens betydning, i motsetning av Evil Bibles (og lignendes)' omtolkning av en internasjonal bibel. Om du skal diskutere mot bibelen, må du diskutere mot det den faktisk sier, ellers diskuterer du mot dine egne stråmenn. For det er nettopp det du gjør her.

Ps! Beklager at jeg er litt para-lat.
Antall ord: 1041
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Ærlig talt Mikkel Rev. Du driver ved litt fram du også. Jeg har ikke lest noen av disse bøkene du maser om. Og jeg tror vel heller ikke at disse i den katolske kirken var gjennom onde eller ondskapsfulle. De trodde helt sikkert på det de gjorde. Trodde det var Guds arbeide de utførte og var hengivne sin tro.
Og det er vel det som virker så skremmende. Hva mennesker både nå og da, kan få seg til å gjøre i denne troen av det er Guds arbeid, eller Guds krig o.l.
Det jeg vil peke på, og helt uten alle slags romaner og bøker, er at de menneskene var mennesker. Ikke Gud selv, og kanskje ikke engang utvalgt av Gud.
Spørsmålet jeg stiller meg, etter å tittet nærmere på den historien, som både katolske kirken og andre kristne viser til, er om Gud i det hele tatt har noen interesse i det vi kaller Guds Ord. Om han i det hele tatt kan begrenses eller legges under "rulership" gjennom en helt igjennom menneskelig oppfinnelse som de kalte kirken, eller katolske kirken. Om pavedømme, som formet mye av denne kristendommen mange tror på, eller tror igjennom, virkelig er noe mer enn menneskelig makt kamp og prestisje.
Selv tror jeg at disse gjorde det de trodde var rett. Men det betyr jo ikke at det er det. Gjør det vel?
Jeg ville også vise til at det fantes andre skrifter. Det var flere slags troende. Enig om det meste, men ikke i alt. Det var flere øyenvitner, enn de fire. Det var flere historier som ble memorert og fortalt, enn det vi leser i dag. Og de som autoriserte, trodde selv de var utvalgt av Gud til å canonisere, det vil si legge det under den ene kirkens rådemakt. Og dermed også kalle deg Guds eget ord. På samme tid som de trodde at de var i Kristi eneste kirke. Og dermed forfulgte opp i gjennom alle andre, som trodde noe annet om det Jesus hadde sagt og gjorde.
Jeg sier heller ikke at de skriftene som landet i det som kalles Bibelen, er totalt gale. Man kan snakke om oversettelser. Som du selv har gjort, når du drar dødstraffen i GT i tvil.

Du nevner selv den syriske urkirken. Etter hva jeg finner
http://i-cias.com/e.o/syr_orth.htm
Så var de med på 325. De skilte seg fra den romerske kirken etter tre kirkemøter fordi de trodde at Jesus ikke hadde to naturer, mennesklig og guddommelig. Men bare Guddommelig.
Monophysitism attempted to declare that he had one divine nature which manifested itself in the flesh. By this, the concept of Christ being both human and divine was opposed.
http://i-cias.com/e.o/monophysitism.htm
Det var for deres kvinne syn som du tok dem opp. Men sett i forhold til den store verden, så var vel denne kirken heller liten i forhold til den kirken som den Romerske katolske ble.
Og de sier på sin egen side at.
he church suffered all kinds of tortures and hardships from all quarters right from its establishment, but its flag still soars high.
http://jacobitesyrianchurch.com/
De skilte seg fra den andre kirken i 451
451: With the divisions of the Christian world after the Council of Chalcedon, the Syrian church joined the Sees of Antioch and Alexandria.
http://i-cias.com/e.o/syr_orth.htm
Hva så, om kvinnene. Ser på bilder på disse sider, bare en haug med gamle menn med skjegg, men jeg ser nærmere.
Women are not permitted into the administrative affairs, or to lead any ritual worships or ceremonies. The community is operated in a strict patriarchal system as well as structure.
http://ignca.nic.in/nl_01407.htm
De får ikke blande seg i administrative affærer, eller lede noen slags ritual tilbedelse eller seremonier. Samfunnet opererer i en strengt patriakalsk system som struktur. Patriakalsk er altså mannstyrt.
Og igjen. Hva er det med denne kirken, spesielt som ikke er kvinnefiendtlig?
Jesus dydde seg heller ikke med sine regler om anstendig oppførsel
Hva mener du her. Anstendig oppførsel og regler om at kvinner skal tie, eller ha noe på hode er overhode ikke samme sak. Kan du vise til et sted hvor Jesus skulle ha en regel som hindret kvinner, og satte dem i en anne rekke. Uten mulighet til å være med å forme den kristne troen?
Slik den romerske, når også syriske og alle andre kirker har gjort opp i gjennom hele historien?
Spørsmålet er hva du mener med ordet diskriminering. Å ikke få være med. Ikke bli hørt. Måtte være snill å tjene sin mann og familie. Ikke være respektert på likefot med menn. Det kaller jeg diskriminering. Og jeg snakker ikke om at resten av verden var slik. Men at Jesus visste veldig godt hvor viktig det var å ha en balanse mellom kjønnene, så at det ikke skulle bære galt avsted etter at han forsvant. Men det skjedde da ikke. Og det bar galt avsted.

Det handler om lover som gjør forskjell på folk. Hvor det er visse lover for noen, men ikke for andre. Og hva er årsaken til det. Jo, fordi de har en annen legning.
Jeg er som jeg har sagt før, ikke imot at noen åpner munn. Men vi kan ikke ende opp med religiøse lover i ett land. Lover som er basert på et visst reliøst syn. Da blir det statsreligion igjen, og andre i landet, som ikke har den troen blir da diskriminert.
Alle må være like for lovene i et land. Alle må ha lik rett, til befruktingshjelp, eller legehjelp uansett hvem det måtte være. Og med alle de barn, som da har en far, som stakk, eller ikke brydde seg, eller som aldri ble oppgitt. Opp i gjennom mange år. Det er vel ikke noe annerledes for dem, enn for barn som blir født med to mennesker av samme kjønn. De kunne heller se nærmere på alle de som aldri skulla ha fått barn, hvor barna lider, blir mishandlet eller misbrukt. Men selv når faren har misbrukt eller drept moren, så skal jo han ha rett til å se barna. Det er tull å snakke om barnas rett eller omsorg om barnet. Da bør de heller se på barnas rett og omsorgen andre steder, hvor den mangler.
Jeg mener at ingen samme hva de tror, skal kunne tvinge igjennom religiøse lover. Loven skal være nøytral ikke farget av religiøse fordommer av noen art.

Verset fra Timoteus, var for det første litt morsom å se selv. For det andre tar det vekk hele dette maset om kirker og vranglære, om Guds ord eller bare ord fra en historie. Hele poenget med som har drevet kristendommen fram å påtvinge andre troen, enten det var med sverd, som de kristne i Norge gjorde. Eller med mat som misjonærene gjorde. Eller med god gammeldags fordømmelse og skyldfølelse for ikke å være et bra menneske. Om alle allikevel blir frelst, så blir den kristne religionen en stor bløff.
Men jeg forstår at du ikke vil gi deg i kast med utleggelse av den. Og det er det som er det store kristne problemet. Overlatelsen av seg selv, sin tro og sin mening over til en bok de ikke kan forstå, til en pastor/prest som skal forstå og utlegge det for menigheten. Det er ikke noe annet enn å selge seg til religion. Det er ikke engang å selge seg til Jesus, som mange så gjerne vil prate om. Men det er å selge seg til en tro, skapt av bråk, diskusjoner brenning og forfølgelse av alle andre som ikke var enig, eller utstøtelser av vranglærere.

Jeg har aldri påstått at urkirken brente å ødela skrifter. Men om du mener urkirken helt fram til over tre hundre år senere, så mener jeg det. Like etter kastet om du mener urkirken seg over alle andre religiøse, som en statsreligion, og drepte dem.
Men urkirken kan vel ikke være så sen. Det jeg forstår og mener med urkirken, er omkring det første århundre, kanskje fram til 150. De kunne nok diskutere, fordømme og rettlede hverandre før dette også. Men først etter dette, begynte de store angrepene i ord mot først jødedommen, og så alle vranglærere som ikke de likte. Men det er jo seierherren som skriver historien. Og derfor sitter vi altså igjen med en veldig snever form for kristendom, og ellers en masse hat kristne i mellom.

Internasjonal bibel. Du gidder sannerlig ikke å lese noen av de linker jeg skriver heller. Først krever du å få linker, og etterpå gidder du ikke å lese dem.
Jeg har brukt sia til the evil bible en gang, fordi jeg fant noe interessant der. Den internasjonal bibelen er altså fra en side, hvor du kan søke på mange ulike språks oversettelser. Og den jeg siterete fra, kommer fra en bibel som heter "The new International version"
Så please, ta en titt før du kaster ut noe.
Jeg aner at du kanskje ikke føler deg helt hjemme på engelsk. Derfor prøver jeg å legge litt til rette også.
Jeg skjønner du er paralat, men det unnskylder ikke beskyldningene du kommer med om meg heller.

Jeg har ikke nevnt så mye om når disse andre evangelisen ble skrevet. Men det går tilbake til at jeg ikke tror at noe menneske, eller en gruppe troende kan sitte å autorisere noe som Guds ord. Gud har ennå ikke skrevet annet enn på disse tavlene til Moses, resten av den boka de kaller bibelen er historier, sitater eller tolkninger og opplevelser troende opp i gjennom har hatt. Ingen har skrevet når det skjedde. Markus skrev ca 60 år etter det skjedde, og de andre ser ut til å ha komme etter der. Paulus skrev ikke som øyenvitne, men som fortolker og misjonær til de første menighetene.
Alle både i GT og NT har skrevet lenge etter, hvor det har blitt memorert og fortalt. Spørsmålet er litt om de første kristne var like opptatt av skrifter, som det jødene var. Når de hadde fått oppleve den hellige ånd og det kristne felleskapet og en levende tro. Derfor, hvorfor i all verden skal det de ha skrevet, nesten bli tilbedt som en hellig bok?
For meg blir de nesten blasfemisk i forhold til en levende guddommelig kilde til alt som er.
Jesus selv fortalt jo at Guds rike var i dere. Ikke i en bok, ikke i en troslære, regler eller renhetsprinsipp i troen. Men inne i hver enkelt menneske. Og dette sa han ikke til de kristne, for de fantes ikke da. Han sa det til mennesker, som var tilfelle var jøder.

Den boka har aldri blitt brukt til så mye annet enn åslå hverandre i hue med. Jeg synes det er litt morsomt, for jeg tror ikke på den boka. Men når kristne som begge tror ikke gjør noe annet, når de finner en som tror annerledes, så blir det kvalmt. Og aller mest når kristne bruker boka, som et mystisk redskap, for å få andre kristne. Slenger rundt med bibelvers, som om det var besvergelser. Som om gud selv skulle komme ned å bevise dets sannhet. Det blir for meg forfalskning av troen.
Antall ord: 1947

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Det var egentlig ganske interessant å finne fram til både mine fra begynnelsen påstander. Google meg fram og fant en masse som stemte, og noe som ikke stemte. Jeg ble mer klar på hva jeg mener og hvorfor og det var masse mer der ute, som jeg har samlet i et album på nettet. Så der har du årsaken for min del.
Men var det så lite spennende å lese, så lurer jo jeg hvorfor du leste den.
Vi har alle våre hobbyer.
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dorothea
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Jul 2008 15:24
16

Innlegg av Dorothea »

Astarte skrev:Den teorien med Adam og Eva beviser jo hvorfor vi mennesker er der vi er i dag.... barn av søsken blir jo sjelden bra :mozilla_wink:
Kanskje det var derfor vi utviklet oss fra Aper?
Kanskje vi er en egen art med Incect-aper ? XD
Antall ord: 48
Dorothea Schreuder
døbt 21. mai 1672
gift 1) kjøbmann i bergen, didirik dauch d. 1707
gift 2) Henrik Van rachen d. 1731
Momento Mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Low-Q
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Feb 2009 16:30
15
Kjønn (valgfri): Husbonde
Lokalisering: Maura

Re:

Innlegg av Low-Q »

Vermilion Oriol skrev:Tror vi må si noen magiske ord her....som f.eks. hvem er gud? Bør jeg vie livet mitt på å elske en som ikke eksisterer? osv...
Heisann. Her er noen tanker rundt dette med tro, og tro på Gud, og for øvrig litt om kristendommen.

Tro er pr. definisjon ikke det samme som viten, men snarere enn mental innstilling, en drivkraft.
Tror du at du greier å bestige Mount Everest, er sansynligheten større for at du i alle fall prøver ditt beste, enn om hvis du ikke tror det er mulig - og gir opp først som sist.
Tro er drivkraften for våre mål i livet, dersom våre mål er klart definert på forhånd. Uten tro, dør mennesket, kan du si - om ikke bokstavelig.

Først og fremst er kristendommen en trosretning som hadde sin spede begynnelse etter at profeten Jesus ble henrettet for sin sak for ca. 2009 år siden. Kristendom har altså 0, zero, zipp, med det som kalles gammel testamentet i Bibelen. Så da er én myte om kristendommen vekk - og dermed litt mindre forvirrende. Ikke desto mindre er Gud en "skikkelse" som også er definert i gammel testamentet - i en tid hvor nok Gud ble definert og tillagt en del flere egenskaper enn vi normalt finner hos en kristen menneskehjerne i dag.

Gud er pr. definisjon et hellig mål snarere enn et vesen som pr. fysisk definisjon eksisterer.
For å tro på Gud må man først og fremst definere hva Gud er.
I kristendommen er Gud definisjonen på kjærlighet, skapelse, verdier, alt liv, og alt liv som begynner og dør. Det er ikke mer mystisk enn det. Gud er derimot IKKE dømmende, ikke ødeleggende, tar ikke liv, skaper ikke krig, sult og hungersnød. Men ofte er det sånn at ingen tror på Gud untatt når det måtte skje en katastrofe - og da får plutselig Gud skylda for all elendigheten. Det er litt sånn, ikke sant?
Er målet i livet ditt å elske, være snill og grei, kan du så si at du tror på Gud - sett fra kristent perspektiv. Det er altså ikke snakk om å være perfekt, men som et menneske full av feil og egoistiske fristelser, gjøre det beste du kan for å "oppføre deg som folk" - for å si det sånn. Du er med andre ord ikke mislykket om du ikke greier å bestige Mount everest, selv om du kom jæ...lig høyt, men har du gjort så godt du kan har du faktisk nådd dine realistiske mål. Bedre enn det er umenneskelig.

Skal en altså kunne svare på om man tror på Gud, er det altså en fordel å vite hva Gud er på forhånd. Pr. kristent syn; tror man ikke på Gud, tror man heller ikke på liv, skapelse, kjærlighet osv. Så enkelt. Og har man et inderlig ønske om å både være tilgivende, elske sine medmennesker, oppdra sine barn så de ikke havner i unødig fare, etc. så har du gjort det du kan og nådd dine realistiske mål.

Kort oppsummert:

Gud -> Nestekjærlighet
Jesus -> Et eksempel til etterfølgelse (Mange prøver så godt de kan. Derfor "lever" Jesus i dag - enkelt og greit)
Den hellige ånd -> Drivkraften til å opprettholde troen på Gud, og Jesu' eksempel.

Høres dette helt i knollen ut, eller ble det litt mindre skepsis rund dette med tro?

Håper synspunktene, og tolkningene mine er til mer nytte enn ugagn :mozilla_laughing:

Vidar
Antall ord: 599
Paranormalt er normalt - vi vet bare ikke hvorfor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Re:

Innlegg av Moonstone »

Low-Q skrev:
Vermilion Oriol skrev:Tror vi må si noen magiske ord her....som f.eks. hvem er gud? Bør jeg vie livet mitt på å elske en som ikke eksisterer? osv...
Heisann. Her er noen tanker rundt dette med tro, og tro på Gud, og for øvrig litt om kristendommen.

Tro er pr. definisjon ikke det samme som viten, men snarere enn mental innstilling, en drivkraft.
Tror du at du greier å bestige Mount Everest, er sansynligheten større for at du i alle fall prøver ditt beste, enn om hvis du ikke tror det er mulig - og gir opp først som sist.
Tro er drivkraften for våre mål i livet, dersom våre mål er klart definert på forhånd. Uten tro, dør mennesket, kan du si - om ikke bokstavelig.

Først og fremst er kristendommen en trosretning som hadde sin spede begynnelse etter at profeten Jesus ble henrettet for sin sak for ca. 2009 år siden. Kristendom har altså 0, zero, zipp, med det som kalles gammel testamentet i Bibelen. Så da er én myte om kristendommen vekk - og dermed litt mindre forvirrende. Ikke desto mindre er Gud en "skikkelse" som også er definert i gammel testamentet - i en tid hvor nok Gud ble definert og tillagt en del flere egenskaper enn vi normalt finner hos en kristen menneskehjerne i dag.

Gud er pr. definisjon et hellig mål snarere enn et vesen som pr. fysisk definisjon eksisterer.
For å tro på Gud må man først og fremst definere hva Gud er.
I kristendommen er Gud definisjonen på kjærlighet, skapelse, verdier, alt liv, og alt liv som begynner og dør. Det er ikke mer mystisk enn det. Gud er derimot IKKE dømmende, ikke ødeleggende, tar ikke liv, skaper ikke krig, sult og hungersnød. Men ofte er det sånn at ingen tror på Gud untatt når det måtte skje en katastrofe - og da får plutselig Gud skylda for all elendigheten. Det er litt sånn, ikke sant?
Er målet i livet ditt å elske, være snill og grei, kan du så si at du tror på Gud - sett fra kristent perspektiv. Det er altså ikke snakk om å være perfekt, men som et menneske full av feil og egoistiske fristelser, gjøre det beste du kan for å "oppføre deg som folk" - for å si det sånn. Du er med andre ord ikke mislykket om du ikke greier å bestige Mount everest, selv om du kom jæ...lig høyt, men har du gjort så godt du kan har du faktisk nådd dine realistiske mål. Bedre enn det er umenneskelig.

Skal en altså kunne svare på om man tror på Gud, er det altså en fordel å vite hva Gud er på forhånd. Pr. kristent syn; tror man ikke på Gud, tror man heller ikke på liv, skapelse, kjærlighet osv. Så enkelt. Og har man et inderlig ønske om å både være tilgivende, elske sine medmennesker, oppdra sine barn så de ikke havner i unødig fare, etc. så har du gjort det du kan og nådd dine realistiske mål.

Kort oppsummert:

Gud -> Nestekjærlighet
Jesus -> Et eksempel til etterfølgelse (Mange prøver så godt de kan. Derfor "lever" Jesus i dag - enkelt og greit)
Den hellige ånd -> Drivkraften til å opprettholde troen på Gud, og Jesu' eksempel.

Høres dette helt i knollen ut, eller ble det litt mindre skepsis rund dette med tro?

Håper synspunktene, og tolkningene mine er til mer nytte enn ugagn :mozilla_laughing:

Vidar
Hei, fint å se en anen som brenner for tema(og kanskje i helvete..hehe)

Vel, å påstå at det Jesus lærte bort, og at Kristendom har NULL link til Jødedom er jeg ikke enig i.
Jesus, i følge Bibelen da, refererer jo noen ganger til Jødedommens skrifter og personer.

Men jeg får inntrykk av at det Jesus prøvde å gjøre, var å starte noe NYTT i Judea, kanskje
influert av andre ideer og filosofier, som bla Sokrates, Platon og Hinduismen.
Det kan jo tyde på at han var en slags opprører, healer og vismann, og selv-erklært "messias",
som var en tittel som ble gitt folk som var vismenn på den tiden.

Disse nye ideene ble selvsagt ikke godt motatt av Maktinnehaverne på den tiden, Jødedommen, som ble redd for omveltning og miste grep på folket..og derfor måtte folk som Jesus forsvinne med å få de drept. Dette er en klassisk fortelling ala Sokrates, som gjorde omtrent det samme flere hundre år FØR Jesus. Han måtte drikke et glass med gift fordi han prøvde å sette folket opp mot datidens autoriteter.
Det kan til og med være SAMME historie, men med en ny "jødisk" forkledning.

Og de Kristne i dag som mener at dems "kjærlige Gud" ikke fordømmer og er "god" og "rettferdig" burte lese gamle testamentet.. "Guden" dems er ikke mye god og rettferdig der.

Nei..Religion er menneskeskapt gitt, full av negative følger for et samfunn som setter den på en pidestall og lever naivt etter "etikken" og forestillingene i den..UTEN å sette spørsmål..
Antall ord: 876
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links