Fakta, teori & skepsisskepisis til Kristendommen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

MikkelRev skrev: Den fortellingen har ingenting med evolusjonslæren å gjøre. Denne fortellingen skjedde for rundt 6000 år siden, mens evolusjon var tusener av år før det igjen.
Du kjenner tydeligvis ikke til evolusjonslæren.
Mulig dette kommer som et sjokk for deg, men evolusjonen pågår akkurat nå, og har gjort det siden de første encellede organismene.

Evolusjonslæren forteller oss i klartekst at mennesket ikke har vært slik vi er nå til all tid.
Antall ord: 80
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Prosjekt Blue Beam sies å inneholde 4 faser for å innføre : One new world government. Hvor noen av fasene inneholder både new age, dommedagsprofetier og en oppdelig av relgionene for å splitte og herske for deretter å "fikse" opp i relgioner, med teknologi som "hologrammer" og Elektromagnetisk stråler som skaper relgiøse ikoner på himmelen som "snakker" til folket slik at folk pga dets 'autensitet' vil akseptere den ene nye relgionen med det nye budskapet som utrykkes. Dette skal visst bare være ET trinn i new world order programmet:

http://www.youtube.com/watch?v=wbA-FbeNtqw
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Herre...For ei ukes tid siden var det UFO du spammet forumet med - nå er det New World Order.

Jeg skjønner at du finner dette spennende, men det har absolutt ingenting i denne tråden å gjøre. Det virker som du ikke helt forstår grenser og forskjeller?
Antall ord: 49
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GJest

Innlegg av GJest »

Vel Kimbara. Jeg har beveget meg i denne retningen pga mine opplevelser.. Mye av dette har skjedd imens jeg har vært på paranomral. Hvor jeg etter tiden opplever nye ting, og begynner så å søke på det. er ikke det naturlig?

Hvis du vil ha det kronologisk..

Først så var jeg interessert i ufo'er.. ettersom jeg har hatt flere observasjoner. Ganske naturlig sant?

Så merket fikk jeg ut av kroppen opplevelser og leste mye om det. Og fant ut at det fantes flere innbygere der.. Så jeg begynnte å eksperimentere med ut av kroppen opplevelser. Og kjøpte meg Hjernebølger å lytte på.. Og fikk noen opplevelser.. I denne tilstanden (påført av hjernebølger) traff jeg på en Gray i den astralske verden.. Da er det naturlig å begynne å søke på the grays..

Etter at jeg begynnte å snakke om the grays på store engelske forum og at jeg hadde hatt telepatisk kotankt så så jeg en hvitt lys på himmelen, som også flere her inne har sett på samme måten som visste seg for meg. I ettertid av dette så fikk jeg et fysisk symbol på magen. Og hørte Stemmer i hodet.. Da var det naturlig å søke på abductions av nysgjerrighet hva i huleste er disse tingen..

Så jeg søkte på abductions og fant ut informasjon om "mind controll" og at det hele var et militært eksperiment! AHA! og søkte nå på "mind controll OG UFO prosjekter".

Hva kom jeg frem til? Jo... Prosjekt Blue Beam.. hva ser jeg? jo at alle de tingene jeg har tidligere vært interessert i.. New age.. Det at jeg så en engel i drømme. Det at jeg så en gray i drømme.. Blir så beskrevet som elektro magnetiske stråler som kan påvirke tankene til folk. Deretter begynner jeg å poste en tråd om mind controll, for å finne kilder og informasjon om dagens synlige teknologi på området.

Jeg har tidligere opplevd å fått opp indre bilde av undergrunnssystemer og menn i sorte kapper osv. og jeg skjønner ikke hvor det kommer fra, MEN (heldigivs) så har jeg sett et objekt på himmelen kort tid etter disse indre bildene dukket opp. KAN det være at objektet har en påvirkning på mine indre bilder? (som jeg naturligvis også postet en tråd om).

Kimbara. mine opplevelser og indre bilder har kommet FØRST. deretter har jeg søkt
om temaet.. og finner frem til beskrivelser som er helt likt mine. Da skjønner du at jeg blir nysgjerrig?

Jeg kommer til å fortsette å skrive om opplevelser og syn på indre bilder. og hvis da kommer informasjon om temaet i fremtiden, kanskje noen uker måneder frem i tid så har jeg iallfall skrive ned hva jeg opplevde først..

Når jeg nå leser igjennom prosject blue beam så virker ikke dette så usansynnelig. Jeg vil fremdeles ikke tro på det. og er kritisk til det. men jeg har hatt følgende tanker og spørsmål som jeg har stillt meg selv:

Jeg har sett ufo. Jeg kan med sikkerhet si at det er et skjult fenomen. Hvorfor er det skjult? OK. folk som skjuler noe har som oftest dårlige hensikter. Men dette kan da ikke være sant? - Vel erfaringene mine er der og de samsvarer med prosject blue beam.
Finnes det slike folk? - Tydeligvis. Vi har opp igjennom historien hatt mennesker som har hatt planer om å overta verden. Kan det tenkes at noen mennesker har slike planer nå også? Kan det videre tenke at folk som har SLIKE type tanker sitter på makt?

Kimbara. forstå også at intensjonene mine er å faktisk prøve å bevisstgjøre folk. Selv om jeg ikke er helt sikker i alt. så merker jeg tydelig at det er NOE som ikke stemmer. på bakgrunn med mine erfaring, andres og samsvarene dokumenter som beskriver dette med hvorfor. Jeg synes helt ærlig det er VERDT denne bevisstgjøringen at folk reflektere over disse tingene.

Det finnes veldig mange ideologier for tiden. det finnes mange sekter for tiden. Mange av disse snakker jo NØYAKTIG om de samme tingene som prosjekt bluebeam har nevnt for mange år siden.
Antall ord: 704

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Kimbara skrev:evolusjonen pågår akkurat nå, og har gjort det siden de første encellede organismene.

Evolusjonslæren forteller oss i klartekst at mennesket ikke har vært slik vi er nå til all tid.
Du har nok rett i det, men poenget var at 1. mosebok ikke er om menneskets tilblivelse.
Antall ord: 54
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn K Bøe
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Apr 2008 15:52
16

Innlegg av Asbjørn K Bøe »

MikkelRev skrev:
Asbjørn skrev:Vel underholdningsverdien er vi enige om, men moralen? Her snakker vi om steining, div. lemlestelser, utestengelse (ved mensturasjon) og "Rett til å drepe". Det er vel ikke akkurat en bok som lærer oss respekt, men så er vel de kriste ikke så opptatt av respekt heller.
Har synes du har sagt mye bra i denne tråden, men her kan jeg ikke si meg enig i noenting.
Da skulle du prøve å lese 2. mosebok kap. 20, 21 osv. Det er der det begynner med de 10 bud, og fortsetter med rettsreglene.

Spesielt morsomt å lese hva du har lov til med dine egne treller. Hvis du slår ihjel en trell skal du straffes, men hvis trellen " ... lever en dag eller to ...." så skal du ikke straffes. Okser som dreper skal steines. Mer lemlesting: "... hans herre skal stikke en syl gjennom øret hans.
Antall ord: 148
Det er DU som kan gjøre noe med det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Det gamle testamentet som det for det meste henvises til, er et folks historie.

Problemet kommer når det de da, fikk vite og forstod av den guden de hadde, ligger som grunn i den kristne troen. Men de fleste kristne vil nok vise til at dette ikke gjelder. De kunne ikke vite bedre i den verden de levde i. Guden kunne ikke gi dem noe bedre forklaring. Hele poenget lå i at de skulle holde seg adskilt fra de andre folkene, slik at det noen tusen år senere, skulle komme en som forklarte(åpenbarte) Gud og hans kjærlighet.

Men fortsatt dras bildet, historiene og handlingene med, som forklaringer på Gud.

Værre var det at de noen få hundre år etter Jesu liv, at det som nå var kristendommen ble kuppet av en makt elite. Som plukket fra hverandre det lille som fantes av den forklaringen og åpenbaringen Jesus kom med. Og man satt igjen med en "utvalgt" bok, som de kalt Guds Ord. Ikke kunne du kaste bort hele det gamle testamente, for det hadde jødene allerede godkjent som sann. Men resten av brever og skrifter ble sortert. Hvorav en jødisk fanatiker, som møtte sin egen ugjerning og samvittighet på veien, ble utnevnt til apostel. Han som ba kvinner tie, at de skulle ha noe på hodet, at slaver skulle være lydige og at homofile var vederstyggelig. Paulus dro med en masse gamle regler og fordømmelse inn i denne nye troen. Han ble godkjent.

Men han som hadde stått Jesus nærmest, fikk tillit til å ta hånd om pengene, og det tunge oppdraget det var å gi han over til de som ville drepe denne mannen. Et oppdrag Jesus gav han. Denne mannen ble framstilt som forræder, forraktet og utstøtt skulla han ha hengt seg. Judas. Det han skrev om åndelig bevissthet framfor lover og regler. Den åpenbaring han hadde, har de først funnet i dag.

Den kristne historie er full av forfalskninger for å beholde makt og penger. Synd at så mange tror på det makkverket som i dag blir kalt Guds Ord. De står fortsatt å gir seg hen til disse løgnene som ble igjen.
Antall ord: 369
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

reina
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Mar 2008 18:15
16
Lokalisering: fer alt æ veit,norge

Innlegg av reina »

trudd vi aill va født med egen fri vilje å kun tænk sjøl.så koffer ska ei bok tænk fer oss,syns det bunni å høres sånn ut :( det ha da verri trivele å fått møt personan som gjømmi sæ bak boka,å hørt om dæm har tanka sjøl om ting å tang.så fer å slæpp å vårrå så sjenert at de må gjøm dåkk bakom bibeln sei æ....hei..æ heiti hilde,å trur at det e plass te mangfoldet.e ikke kristen,men trur på naturen,mangfoldet,alt mellom himmel og jord og en go porson humør og sjøl ironi :mozilla_smile: så...da har de sjenerte,som titter fram bak bibeln mulighet til å sei hei.. :mozilla_cool:
Antall ord: 129
reina

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

reina skrev:trudd vi aill va født med egen fri vilje å kun tænk sjøl.så koffer ska ei bok tænk fer oss,syns det bunni å høres sånn ut :( det ha da verri trivele å fått møt personan som gjømmi sæ bak boka,å hørt om dæm har tanka sjøl om ting å tang.så fer å slæpp å vårrå så sjenert at de må gjøm dåkk bakom bibeln sei æ....hei..æ heiti hilde,å trur at det e plass te mangfoldet.e ikke kristen,men trur på naturen,mangfoldet,alt mellom himmel og jord og en go porson humør og sjøl ironi :mozilla_smile: så...da har de sjenerte,som titter fram bak bibeln mulighet til å sei hei.. :mozilla_cool:
Går ikke an å forstå språket du skriver på.
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Bruk litt fantasi da vel Metodisten. Les det høyt, og lek at du er en trønder eller noe sånt. :mozilla_cool:
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Eyes_only
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Mai 2008 00:02
16

Innlegg av Eyes_only »

la folk tro på hva de vil:) når man ikke har noe som kan hjelpe deg så er alt du har igjen troen. selv om de største vitenskapsmenn faller tilbake og begynner å tro når de ikke har noe annet mulighet...og tro det eller ei så gir troen deg en form for styrke...men alt annet er for det meste bullshit
Antall ord: 64
what's on your mind?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Asbjørn K Bøe skrev:... (voldelige og grusomme hendelser fra GT)...
Jeg har ikke tenkt å kommentere alle uforståelige skriftsteder i GT, det er jeg heller ikke kompetent til. Men jeg kan nevne at du ikke kan sammenligne det 1:1 med norsk historie og kultur fra 2008. Det var en helt annen tid, et helt annet sted, og det ble skrevet på et helt annet språk. Det er feks ingen Guds befaling eller legitimering noenplass i GT (eller i NT for den saks skyld) om at mennesker skal ta livet av andre mennesker. Og ja, jeg er klar over at det er mange vers som kan plukkes ut fra her med og der som får det til å se sånn ut. Men det er enten fordi man leser det på norsk språk, ikke forstår allogeri, eller det er tatt ut av sammenheng.

Shania skrev:(masse rart)
Hvor har du alt dette fra??
Shania skrev:Værre var det at de noen få hundre år etter Jesu liv, at det som nå var kristendommen ble kuppet av en makt elite. Som plukket fra hverandre det lille som fantes av den forklaringen og åpenbaringen Jesus kom med. Og man satt igjen med en "utvalgt" bok, som de kalt Guds Ord.
Det var ikke en utvalgt bok, men mange bøker de hadde. Og de hadde vært i bruk siden kristendommens morgen.
Ikke kunne du kaste bort hele det gamle testamente, for det hadde jødene allerede godkjent som sann.
Heller ikke sant. Kristne har ikke nødvendigvis samme gamletestamentlige canón som jødene. Og hvilke jøder forresten? Ikke alle jødene har lik heller.

Hvorav en jødisk fanatiker, som møtte sin egen ugjerning og samvittighet på veien, ble utnevnt til apostel.
Hvor mange hundre år etter Jesu liv skjedde dette?
Han som ba kvinner tie, at de skulle ha noe på hodet, at slaver skulle være lydige og at homofile var vederstyggelig.
Han som... hvor mye forstår du av dette? Er det i din interesse å "ta" han? Det virker nemlig slik gjennom hele ditt innlegg.
Paulus dro med en masse gamle regler og fordømmelse inn i denne nye troen.
Hva fordømmelse tenker du på? Og hvorfor er det galt med regler som er gamle?
Den kristne historie er full av forfalskninger for å beholde makt og penger.
Hvilke forfalskninger? Og hvor rike og mektige ble de første kristne?

reina skrev:trudd vi aill va født med egen fri vilje å kun tænk sjøl.så koffer ska ei bok tænk fer oss,
Såklart kan du tenke selv, hvem hindrer deg? En bok tenker ikke, en bok opplyser om noe. Setter tidsskrifter som Illustrert Vitenskap og Psychology Today kjepper i hjulene for din frie tanke?
Antall ord: 470
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Det er feks ingen Guds befaling eller legitimering noenplass i GT (eller i NT for den saks skyld) om at mennesker skal ta livet av andre mennesker. Og ja, jeg er klar over at det er mange vers som kan plukkes ut fra her med og der som får det til å se sånn ut. Men det er enten fordi man leser det på norsk språk, ikke forstår allogeri, eller det er tatt ut av sammenheng.
Der har du nok feil MikkelRev. Det er mange bibelverser som befaler drap i forhold til loven. Steining o.l. når noen har forbrudt seg. Det er på dette grunnlaget selv i dag, at noen mener at dødstraff er rigtig.
Skjønte ikke helt den med Masse rart. Prøver å finne hvor jeg skrev det, men fant det ikke.
Det var ikke en utvalgt bok, men mange bøker de hadde. Og de hadde vært i bruk siden kristendommens morgen.
Ja, da. Egentlig var det en masse brev også. Men det jeg mente åsi var at av kanskje 100 forskjellige skrifter og bøker som ble sendt, brukt og trodd på i den første kristne tiden, så satt dere igjen med kansekj 30. Alle de andre hadde en annen kunnskap som baserte seg på den individuelles forhold til Gud direkte. Ikke gjennom en kirke, eller et presteskap. Det var Jesu forkynnelse. Men gjennom å plukke ut det lille antallet, som støttet opp under ideen om en maktkirke. En menighet over menneskene, hvor en skulle fortelle hvordan de skulle tro, og hva de skulle tro. Så forsvant hele grunnlaget for den opprinnelige troen.
Mange av disse skriftene blir fortsatt funnet, selv om kristendommen har gjort alt for å gjemme dem unna, ødelegge og bannlyse dem. De forteller en helt annen historie om hva Jesus var med å brakte inn av bevissthet og kjærlighet. Men dette frøet av bevissthet har tross alle odds, overlevd og vokser i dag. Som et opprør mot den vranglæren kristendommen presenterer.
Heller ikke sant. Kristne har ikke nødvendigvis samme gamletestamentlige canón som jødene. Og hvilke jøder forresten? Ikke alle jødene har lik heller.
Litt flåsete skrivi kanskje. Skjønner du er opptatt av detaljer.
Det er sikter til er vel selv Talmud. Eller lovene, og profetene. Den er ganske felles for de aller fleste jøder.
Hvor mange hundre år etter Jesu liv skjedde dette?
Jeg sikter her til Paulus. Eller Saulus som han først het. Og han levde og var ung på Jesu tid, vistnok. Det var i hvertfall før Jødenes opprør rundt år 80 e.kr. Trodde du kjente den historien da, om du leser og tror på bibelen.
Paulus skrifter er av de som kirken i år 400 valgte ut. Det forteller en hel del. Han var en stor del av å forandre den kristus bevisstheten Jesus kom og lærte. Til å bli en religion med regler og fastlagte former. Den første som la det i lenker. Og måten han blir opphøydd på i den kristne troen, som en sann apostel og misjonær, har påvirket resten av historien om den kristne religion.
Hva fordømmelse tenker du på? Og hvorfor er det galt med regler som er gamle?
Paulus var en skriftlærd i blandt jødene. En som klatret på karriære stigen. Og det passet han å sette i gang forfølgelse av kristne.
Etter han ble omvendt på vei til Damaskus, kom han inn og reiste som misjonær blandt de første menighetene. Til dem skrev han brever som skulle få orden i rekkene. Dermed tar han på en siden oppgjør med den gamle jødiske pakt, men på den andre siden argumenterer for en masse regler av å fordømme de som falt fra"som skulle utstøtes av menigheten, og var værre en døde" Det var mange hedningekristne, som ikke har noe forhold til den jødiske loven, og for dem dro han fram noen av de gamle jødiske lovene, ikke som lover, men regler. Men han siterer de gamle skriftene, i fordømmelse av de som hadde annen legning. Kvinnenes plass i menigheten som skulle tildekke hodet osv. Treller som skulle være lydighe sine herrer.
Hvilke forfalskninger? Og hvor rike og mektige ble de første kristne?
Jeg snakker ikke her om de aller første kristne. Men det tok ikke mange hundre år, før kristne tok over makten i Roma, og kristendommen var en makt religion. Og opp i gjennom alle disse århundrer siden det, har kirken både hatt makt og penger. Og selv i dag, kjemper både de og nye menigheter for å opprettholde det samme.

Hva i verden har en personlig kristen med å tre ned sin tro og sine såkalte verdier nedover andre gjennom politisk arbeid, eller opprør mot f.eks. ekteskapsloven. Ingenting i deres tro forteller noe om å blande seg med verden på den måten. De skal kanskje gå ut å vinne mennesker, men Jesus skilte mellom å søke makt i verden, og troen. "Gi keiseren hva keiseren skal ha, og Gud hva guds skal ha."

Og her kommer jeg til selve forfalskningen. Ved å utelukke, lyse i bann og fordømme alle troende som ikke trodde på at de måtte gå om en prest, eller måtte betale til en kirke, eller måtte underlegge sin tro under noen andre, enn gud selv. Så forfalsket de selve troen grunnlag. Ditt forhold til din gud. De skapte en Gud som måtte ha et offer. De omgjorde Jesu død, som han selv fortalte var et frø som ble plantet. Til at han døde for all verdens synder.
Og ikke kom å dra bibelverser på dette. For den boken(som består av høyest utvalgte skrifter, omskrivinger og tillegg etter maktkirkens behov og ønsker flere hundre år etter) er et oppkom av forfalskninger og direkte løgner om det som var.

Om folk leste Illustrert Vitenskap eller Psykology today, på samme måte som kristne leser bibelen, så hadde det jo ikke vært noe problem. Men det gjør de ikke. De leser den som om det var den eneste store sannheten. Guds eget uttalte ord, og beskyttet av Den Hellige Ånd. Ved siden av at du må har den Hellige Ånd for å lese den korrekt, altså må du ha kjøpt pakka, blitt frelst osv før du kan lese bibelen som den skal leses.
Vel kan noen sikkert kjøpe pakke i andre skrifter også. Men det er allikevel ingen tro. Hvor Ordet skal forkynnes av utvalgte prester og predikanter i menigheten.

Eyes only
a folk tro på hva de vil:) når man ikke har noe som kan hjelpe deg så er alt du har igjen troen. selv om de største vitenskapsmenn faller tilbake og begynner å tro når de ikke har noe annet mulighet...og tro det eller ei så gir troen deg en form for styrke...men alt annet er for det meste bullshit
Hadde det vært så vel at alle trodde det de innerst inne valgte selv. Men det finnes lag av påvirkning, hjernevask, oppdragelse og maktbruk for å opprettholde en spesiel tro. Jeg er ikke imot å respektere folk. Men jeg kjenner godt til disse kreftene som skalter og valter med folk. Vitenskapsmenn er ikke noe annerledes. De vet som oftest mye om en bitteliten bit. Men det betyr ikke at de er fulle av indoktrinerte overbevisninger på andre områder.
Troen kan se ut til å gi deg en form for styrke. Det er styrke i felleskapet, styrke i noe andre har trodd på før, styrke i å tro på noen utenfor deg selv, som styrer alt. Og ikke minst gir en ferdig tro deg mening med livet.
Men jeg vet at denne styrken ikke er deres egen. Den er avhengig av noe utenfor. Jeg dømmer ingen. Men har selv gått igjennom litt av hvert, og når jeg velger å ikke tro på noe utenfor meg selv, så har jeg blitt overrasket over hvor mye styrke, trøst og kjærlighet som bor i meg. Under alle nedarvede og indoktrinerte sannheter som ikke kommer fra meg selv.
Men alle er ikke der, og det aksepterer jeg uten fordømmelse. Jeg vil allikevel oppmuntre folk til å finne sin egen kilde, istedenfor å drikke av alt det forurensede vannet som andre tilbyr.
Reina. Ja tenk selv. Men se også litt nærmere på om det du tenker, eller er overbevist om virkelig er dine tanker og overbevisninger, og ikke noe du bare har ubevisst overtatt fra andre. Da kan du virkelig tenke selv, og ha en fri vilje.
Antall ord: 1460

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Har en liten bekjennelse her.
Etter å ha søkt litt på nettet, ser jeg at det ikke var på Kirkemøtet i Nikea 325 som de sorterte ute bibelen. Der var de visst opptatt med flere såkalte vranglærere. Arianismen som ikke trodde at Jesus var Gud selv. At han var en egen person.
Men bøkene har blitt sortert ut, underveis, både før og etter.
Holder på å samle en masse sider om den kristendommen og dens historie. Kommer tilbake med dette.
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Shania skrev:Der har du nok feil MikkelRev. Det er mange bibelverser som befaler drap i forhold til loven.
Der har du nok feil Shania. Det er ingen bibelsteder som befaler drap i forhold til loven. For som MikkelRev sa:
"Og ja, jeg er klar over at det er mange vers som kan plukkes ut fra her med og der som får det til å se sånn ut. Men det er enten fordi man leser det på norsk språk, ikke forstår allogeri, eller det er tatt ut av sammenheng."
Hvem rabbiner har fortalt deg at bibelen inneholder oppfordring til drap? :O

Det "masse rart" jeg ikke helt forstod, var dette:
Shania skrev:"Problemet kommer når det de da, fikk vite og forstod av den guden de hadde, ligger som grunn i den kristne troen. Men de fleste kristne vil nok vise til at dette ikke gjelder. De kunne ikke vite bedre i den verden de levde i. Guden kunne ikke gi dem noe bedre forklaring. Hele poenget lå i at de skulle holde seg adskilt fra de andre folkene, slik at det noen tusen år senere, skulle komme en som forklarte(åpenbarte) Gud og hans kjærlighet."
Shania skrev:Men gjennom å plukke ut det lille antallet, som støttet opp under ideen om en maktkirke. En menighet over menneskene, hvor en skulle fortelle hvordan de skulle tro, og hva de skulle tro. Så forsvant hele grunnlaget for den opprinnelige troen.
Mange av disse skriftene blir fortsatt funnet, selv om kristendommen har gjort alt for å gjemme dem unna, ødelegge og bannlyse dem.
Kilde, annet enn DaVinci Koden?

Shania skrev:Litt flåsete skrivi kanskje. Skjønner du er opptatt av detaljer.
Det er sikter til er vel selv Talmud. Eller lovene, og profetene. Den er ganske felles for de aller fleste jøder.
For å spikke litt fler fliser, så er Talmud noe kun jøder har. Og det finnes uttallige Talmuder. Talmud er mishnah (den muntlige lov) og midrash (rabbinske kommentarer). Ingen kristne har Talmud i sitt pensum, også hevder du at kristne ikke kunne kaste bort noe som jødene hadde godkjent som sant? Kilde?
Shania skrev:Paulus skrifter er av de som kirken i år 400 valgte ut. Det forteller en hel del. Han var en stor del av å forandre den kristus bevisstheten Jesus kom og lærte. Til å bli en religion med regler og fastlagte former. Den første som la det i lenker.
Dette ga meg ikke mye mening. Kan du utdype? Forresten kom det intet nytt i Bibelen så sent som 400 år e.Kr. Heller ikke år 325.
Shania skrev:Kvinnenes plass i menigheten som skulle tildekke hodet osv. Treller som skulle være lydighe sine herrer.
Dette forstår du ikke, men det er fryktelig populært å misforstå og misbruke skriftstedet... hmmmmm hva var det nå igjen som stod? Et eller annet med "kvinner skal tie" - Ergo, er bibelen kvinnediskriminerende.
Shania skrev:Hva i verden har en personlig kristen med å tre ned sin tro og sine såkalte verdier nedover andre gjennom politisk arbeid, eller opprør mot f.eks. ekteskapsloven.
Så de personlig kristne skal tie i ekteskapsdebatten? Så mye om din ytringsfrihetsanskuelse.
Shania skrev:Og her kommer jeg til selve forfalskningen. Ved å utelukke, lyse i bann og fordømme alle troende som ikke trodde på at de måtte gå om en prest, eller måtte betale til en kirke, eller måtte underlegge sin tro under noen andre, enn gud selv.
Kirken om avlat: http://www.katolsk.no/artikler/avlat/
Man skal ikke være for kjapp med å hevde hvem som forstår skriften best. Synd, tilgivelse og offer i kristendom er ganske komplisert, og det finnes da flere forskjellig syn på det. Jeg synes derfor det er fordomsfullt eller trangsynt å hevde at de andre driver med forfalskning. Det samme gjelder pinsevenner og kirkegjengere som kritiserer jehovas vitner for å lære vranglære.
Shania skrev:den boken(som består av høyest utvalgte skrifter, omskrivinger og tillegg etter maktkirkens behov og ønsker flere hundre år etter) er et oppkom av forfalskninger og direkte løgner om det som var.
Hvilken bok snakker du om?
Shania skrev:Om folk leste Illustrert Vitenskap eller Psykology today, på samme måte som kristne leser bibelen, så hadde det jo ikke vært noe problem. Men det gjør de ikke. De leser den som om det var den eneste store sannheten. Guds eget uttalte ord, og beskyttet av Den Hellige Ånd.
Igjen er du fordomsfull. Blant kristne finnes det mange forskjellige bibelsyn. Ikke alle ser på den som direkte forfattet av O'Store Gud han Selv. Hvordan tror du folk flest leser slike fagblader? Om dem ikke tror på de, hadde de vel ikke lest de i utgangspunktet, eller?
Antall ord: 800
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links