Det er feks ingen Guds befaling eller legitimering noenplass i GT (eller i NT for den saks skyld) om at mennesker skal ta livet av andre mennesker. Og ja, jeg er klar over at det er mange vers som kan plukkes ut fra her med og der som får det til å se sånn ut. Men det er enten fordi man leser det på norsk språk, ikke forstår allogeri, eller det er tatt ut av sammenheng.
Der har du nok feil MikkelRev. Det er mange bibelverser som befaler drap i forhold til loven. Steining o.l. når noen har forbrudt seg. Det er på dette grunnlaget selv i dag, at noen mener at dødstraff er rigtig.
Skjønte ikke helt den med Masse rart. Prøver å finne hvor jeg skrev det, men fant det ikke.
Det var ikke en utvalgt bok, men mange bøker de hadde. Og de hadde vært i bruk siden kristendommens morgen.
Ja, da. Egentlig var det en masse brev også. Men det jeg mente åsi var at av kanskje 100 forskjellige skrifter og bøker som ble sendt, brukt og trodd på i den første kristne tiden, så satt dere igjen med kansekj 30. Alle de andre hadde en annen kunnskap som baserte seg på den individuelles forhold til Gud direkte. Ikke gjennom en kirke, eller et presteskap. Det var Jesu forkynnelse. Men gjennom å plukke ut det lille antallet, som støttet opp under ideen om en maktkirke. En menighet over menneskene, hvor en skulle fortelle hvordan de skulle tro, og hva de skulle tro. Så forsvant hele grunnlaget for den opprinnelige troen.
Mange av disse skriftene blir fortsatt funnet, selv om kristendommen har gjort alt for å gjemme dem unna, ødelegge og bannlyse dem. De forteller en helt annen historie om hva Jesus var med å brakte inn av bevissthet og kjærlighet. Men dette frøet av bevissthet har tross alle odds, overlevd og vokser i dag. Som et opprør mot den vranglæren kristendommen presenterer.
Heller ikke sant. Kristne har ikke nødvendigvis samme gamletestamentlige canón som jødene. Og hvilke jøder forresten? Ikke alle jødene har lik heller.
Litt flåsete skrivi kanskje. Skjønner du er opptatt av detaljer.
Det er sikter til er vel selv Talmud. Eller lovene, og profetene. Den er ganske felles for de aller fleste jøder.
Hvor mange hundre år etter Jesu liv skjedde dette?
Jeg sikter her til Paulus. Eller Saulus som han først het. Og han levde og var ung på Jesu tid, vistnok. Det var i hvertfall før Jødenes opprør rundt år 80 e.kr. Trodde du kjente den historien da, om du leser og tror på bibelen.
Paulus skrifter er av de som kirken i år 400 valgte ut. Det forteller en hel del. Han var en stor del av å forandre den kristus bevisstheten Jesus kom og lærte. Til å bli en religion med regler og fastlagte former. Den første som la det i lenker. Og måten han blir opphøydd på i den kristne troen, som en sann apostel og misjonær, har påvirket resten av historien om den kristne religion.
Hva fordømmelse tenker du på? Og hvorfor er det galt med regler som er gamle?
Paulus var en skriftlærd i blandt jødene. En som klatret på karriære stigen. Og det passet han å sette i gang forfølgelse av kristne.
Etter han ble omvendt på vei til Damaskus, kom han inn og reiste som misjonær blandt de første menighetene. Til dem skrev han brever som skulle få orden i rekkene. Dermed tar han på en siden oppgjør med den gamle jødiske pakt, men på den andre siden argumenterer for en masse regler av å fordømme de som falt fra"som skulle utstøtes av menigheten, og var værre en døde" Det var mange hedningekristne, som ikke har noe forhold til den jødiske loven, og for dem dro han fram noen av de gamle jødiske lovene, ikke som lover, men regler. Men han siterer de gamle skriftene, i fordømmelse av de som hadde annen legning. Kvinnenes plass i menigheten som skulle tildekke hodet osv. Treller som skulle være lydighe sine herrer.
Hvilke forfalskninger? Og hvor rike og mektige ble de første kristne?
Jeg snakker ikke her om de aller første kristne. Men det tok ikke mange hundre år, før kristne tok over makten i Roma, og kristendommen var en makt religion. Og opp i gjennom alle disse århundrer siden det, har kirken både hatt makt og penger. Og selv i dag, kjemper både de og nye menigheter for å opprettholde det samme.
Hva i verden har en personlig kristen med å tre ned sin tro og sine såkalte verdier nedover andre gjennom politisk arbeid, eller opprør mot f.eks. ekteskapsloven. Ingenting i deres tro forteller noe om å blande seg med verden på den måten. De skal kanskje gå ut å vinne mennesker, men Jesus skilte mellom å søke makt i verden, og troen. "Gi keiseren hva keiseren skal ha, og Gud hva guds skal ha."
Og her kommer jeg til selve forfalskningen. Ved å utelukke, lyse i bann og fordømme alle troende som ikke trodde på at de måtte gå om en prest, eller måtte betale til en kirke, eller måtte underlegge sin tro under noen andre, enn gud selv. Så forfalsket de selve troen grunnlag. Ditt forhold til din gud. De skapte en Gud som måtte ha et offer. De omgjorde Jesu død, som han selv fortalte var et frø som ble plantet. Til at han døde for all verdens synder.
Og ikke kom å dra bibelverser på dette. For den boken(som består av høyest utvalgte skrifter, omskrivinger og tillegg etter maktkirkens behov og ønsker flere hundre år etter) er et oppkom av forfalskninger og direkte løgner om det som var.
Om folk leste Illustrert Vitenskap eller Psykology today, på samme måte som kristne leser bibelen, så hadde det jo ikke vært noe problem. Men det gjør de ikke. De leser den som om det var den eneste store sannheten. Guds eget uttalte ord, og beskyttet av Den Hellige Ånd. Ved siden av at du må har den Hellige Ånd for å lese den korrekt, altså må du ha kjøpt pakka, blitt frelst osv før du kan lese bibelen som den skal leses.
Vel kan noen sikkert kjøpe pakke i andre skrifter også. Men det er allikevel ingen tro. Hvor Ordet skal forkynnes av utvalgte prester og predikanter i menigheten.
Eyes only
a folk tro på hva de vil:) når man ikke har noe som kan hjelpe deg så er alt du har igjen troen. selv om de største vitenskapsmenn faller tilbake og begynner å tro når de ikke har noe annet mulighet...og tro det eller ei så gir troen deg en form for styrke...men alt annet er for det meste bullshit
Hadde det vært så vel at alle trodde det de innerst inne valgte selv. Men det finnes lag av påvirkning, hjernevask, oppdragelse og maktbruk for å opprettholde en spesiel tro. Jeg er ikke imot å respektere folk. Men jeg kjenner godt til disse kreftene som skalter og valter med folk. Vitenskapsmenn er ikke noe annerledes. De vet som oftest mye om en bitteliten bit. Men det betyr ikke at de er fulle av indoktrinerte overbevisninger på andre områder.
Troen kan se ut til å gi deg en form for styrke. Det er styrke i felleskapet, styrke i noe andre har trodd på før, styrke i å tro på noen utenfor deg selv, som styrer alt. Og ikke minst gir en ferdig tro deg mening med livet.
Men jeg vet at denne styrken ikke er deres egen. Den er avhengig av noe utenfor. Jeg dømmer ingen. Men har selv gått igjennom litt av hvert, og når jeg velger å ikke tro på noe utenfor meg selv, så har jeg blitt overrasket over hvor mye styrke, trøst og kjærlighet som bor i meg. Under alle nedarvede og indoktrinerte sannheter som ikke kommer fra meg selv.
Men alle er ikke der, og det aksepterer jeg uten fordømmelse. Jeg vil allikevel oppmuntre folk til å finne sin egen kilde, istedenfor å drikke av alt det forurensede vannet som andre tilbyr.
Reina. Ja tenk selv. Men se også litt nærmere på om det du tenker, eller er overbevist om virkelig er dine tanker og overbevisninger, og ikke noe du bare har ubevisst overtatt fra andre. Da kan du virkelig tenke selv, og ha en fri vilje.
I choose the easy button.