Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderOuija

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

karina skrev:Det interessante syns jeg hadde vært å teste ut dette ved at f eks to stykker har fingeren på glasset og spør spørsmål, men har samtidig bind for øynene. En tredje observerer svarene. Slik hadde man jo funnet ut av en del.
Yepp...og gjerne filma det oxo. :)

Men ouija er nok bare eit sosialt spill som spiller på personenes frykt...
Antall ord: 66
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

madjava skrev:
karina skrev:Det interessante syns jeg hadde vært å teste ut dette ved at f eks to stykker har fingeren på glasset og spør spørsmål, men har samtidig bind for øynene. En tredje observerer svarene. Slik hadde man jo funnet ut av en del.

Har du prøvd det?
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:
Kimbara skrev:
ludoburgero skrev:Jeg kan ihvertfall si så mye som at jeg har brukt søkepinner og gått inn for å IKKE ville/ønske at de skal peke, men de har gått mot samme punkt for det.

Skal noen da forklare meg at jeg ikke har kontroll på min egen vilje
og at jeg er så styrt av underbevisstheten at den er fysisk målrettet mot noe?
Det finner jeg faktisk mer som overtro enn alternative forklaringer.
Hvis du brukte søkepinner, og gikk inn for at du ikke skulle ønske at den skulle peke, så sier det meg at du ikke har helt kontroll nei.
Slik du fremstiller dette så hadde du i utgangspunktet et lite ønske om at det skulle fungere (hvis ikke hadde du ikke trengt å gå inn for ikke å ønske det), og slikt kan man vanskelig underminere bare med vilje.
Det er den mest toskete vridningen jeg noensinne har sett.
Så hvis en går inn for å skyte noen,
så var det egentlig et ønske om å ikke gjøre det også?
Slik fungerer jo logikken din.

Jeg trengte ikke gå inn for det. Jeg gjorde det bare.
Når du så foreslår at jeg trengte det, er det jo du selv som mener (ubevisst eller ei) at søkepinnene finner noe paranormalt. Eller?
I og med at du brukte søkepinnane og så bestemte deg for å ikkje ville lede di til utslag, er det godt mulig at viljen din ikkje er sterk nok eller egentlig ikkje ynskja å overskride dine egne idemotoriske bevegelser. For som Kimbara sier, når du i utgangspunktet ville stoppe eit utslag med viljen din, så ligger det og i underbevisstheten eit ynskje om å ikkje stoppe utslaget.

For å illustere dette, du kan seie unnskyld men trenger ikkje meine det innerst inne(underbevisst), sjølv om du utad er sikker på at du meiner det. Psykologiske greier detta. :)
Antall ord: 319
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:
madjava skrev:

Har du prøvd det?
Yepp...moro som underholdning... :)
Antall ord: 79
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

madjava skrev:
ludoburgero skrev:
Kimbara skrev:
ludoburgero skrev:Jeg kan ihvertfall si så mye som at jeg har brukt søkepinner og gått inn for å IKKE ville/ønske at de skal peke, men de har gått mot samme punkt for det.

Hvis du brukte søkepinner, og gikk inn for at du ikke skulle ønske at den skulle peke, så sier det meg at du ikke har helt kontroll nei.
Slik du fremstiller dette så hadde du i utgangspunktet et lite ønske om at det skulle fungere (hvis ikke hadde du ikke trengt å gå inn for ikke å ønske det), og slikt kan man vanskelig underminere bare med vilje.

Når du så foreslår at jeg trengte det, er det jo du selv som mener (ubevisst eller ei) at søkepinnene finner noe paranormalt. Eller?
I og med at du brukte søkepinnane og så bestemte deg for å ikkje ville lede di til utslag, er det godt mulig at viljen din ikkje er sterk nok eller egentlig ikkje ynskja å overskride dine egne idemotoriske bevegelser. For som Kimbara sier, når du i utgangspunktet ville stoppe eit utslag med viljen din, så ligger det og i underbevisstheten eit ynskje om å ikkje stoppe utslaget.

For å illustere dette, du kan seie unnskyld men trenger ikkje meine det innerst inne(underbevisst), sjølv om du utad er sikker på at du meiner det. Psykologiske greier detta. :)
Ja, jeg kan se poenget ditt tydeligere i dette eksempelet enn i Kimbaras.
Jeg er forstående til at det kan være slik, men vil ikke si meg for sikker på at det nødvendigvis trenger å være slik heller.

Det er litt som når man skal ha eksamen og man gruer seg, ikke holder hodet kaldt, så gjør man det ofte dårligere (lever opp til "forventningene").
På den andre side kan man gjøre det bedre ved å holde hodet kaldt, mens dette også innebærer å "bry seg litt mindre om at eksamen skal skje" (altså ikke ta det så ille).
Først da en ikke overanstrenger seg, vil en gjør det mye bedre.

Et eksempel der det ikke er tilfelle, er når en går inn for å ikke miste et egg som man balanserer med på en skje: en fokuserer og konsentrerer seg om å ikke miste egget, og gjør det derfor heller ikke.

Selvsagt ligger det mye og svever mellom disse to eksemplene, men jeg vil ihvertfall si at om enn sjansen er der for at noe skal skje, har det lite med utfallet når en først går inn for det ene eller det andre. Det som skjer, det skjer, og enkelte ganger er det mer styrt av de ytre faktorene; omgivelsene, enn det er av vår egen vilje.
Andre ganger er det omvendt.

Så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være slik at jeg ikke skal kunne stole på min egen intensjon og vilje her. Savner noe bedre argumentasjon.

Vi kan godt fortsette diskusjonen, det kunne vært morsomt å se hva dere klarer å komme opp med. Men at man ønsker det omvendte av det man gjør er bare helt fjollete.

Det har med fokus å gjøre, ikke med ønsker, og dermed ikke alltid i stor nok grad til å sørge for at resultatet blir omvendt av det man går inn for.

Det handler bare om å vite at mulighetene ER der for at det kan gå tvert motsatt av hva en ville gå inn for. Hvor stor påvirkningskraft skulle dette ha?

Da ville det jo ende opp med at alle går rundt og gjør det omvendte av det de skal.
Antall ord: 700

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

madjava skrev:
ludoburgero skrev:
madjava skrev:

Har du prøvd det?
Kan du ikke fortelle mer om hvordan dette var?
Jeg er sikker på at du vil berike både skeptikere og troende med det.
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Sep 2006 01:12
18
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

Det jeg syntes er helt på jordet er at noen ennå skal diskutere om søkepinner fungerer...
De gjør det og jeg har vist til eksemplariske eksempler.

vi brukte det til å finne vannledninger og strømkabler i områder som ikke var kartlagte.
1 morsom episode da vi jobba på en parkeringsplass der Kraftlaget skulle merke kabel områder- de var to stk med søkeutstyr noe ala metaldetektor.. de var så på ville veier at det hele bare var komisk... vi tok oss selv av markeringer etter det.. med Kvist og søkepinner.... kvister finner vi på stede - mens firmabilene har med søkepinner i utstyrskassa......Det jeg stusser på er logikken til de som er skeptiske til søkepinner - Hvorfor skulle vi da i det hele tatt gidde å ha det om det ikke var til stor hjelP?
Her oppe er det lange tradisjoner med slikt - *sukk* :mozilla_kiss: jeg har ennå faktisk tilgode å se at det har blitt helbommer med søkepinner/kvist - De gangene det har skjært seg og vi har kutta rør/ledninger så har det vært pga Unge gravemaskinførere med Cowboy holdning der alt skal gå i turbofart......
Antall ord: 196
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Det har med fokus å gjøre, ikke med ønsker, og dermed ikke alltid i stor nok grad til å sørge for at resultatet blir omvendt av det man går inn for.

Det handler bare om å vite at mulighetene ER der for at det kan gå tvert motsatt av hva en ville gå inn for. Hvor stor påvirkningskraft skulle dette ha?

Da ville det jo ende opp med at alle går rundt og gjør det omvendte av det de skal.
Dette vil nok stemme i tilfeller der det er klare formeninger om hva som kan skje - som med ditt eksempel med egget.

Når det gjelder diffuse ting som ønskekvist, så ligger det gjerne et ønske til grunn for at man i det hele tatt prøver det. Når man så prøver å fokusere på at det ikke skal virke, kan det være nok til å aktivere et ennå sterkere behov for at det skal virke. Det er vanskelig å forklare igrunn.
Dette kan fungere på denne måten fordi det da skjer aktivitet i det området i hjernen som styrer disse ideomotoriske bevegelsene, enten man vil eller ikke.

Uansett må vi også være litt kritiske her. Hvorfor skulle en kvist bøye seg etter vann? Hvilke funksjoner skal ligge til grunn for noe slikt?

Hvordan bøyde pinnen din seg? Var det slik at hele pinnen pekte nedover, eller bøyde den seg?
Antall ord: 241
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Jeg snakker ikke om kvister eller vann.
Søkepinner til å finne hjelpere.
Har prøvd, og de pekte i nøyaktig samme retning.

Jeg la ikke viljen til for å si det sånn.
Er av den oppfatning av at jeg peker selv der jeg vil, uansett hvilket redskap jeg har i hendene. Dette var derimot to søkepinner som peilte seg inn mot et punkt.

Hva er ulogisk ved at det dras mot f.eks. vann da?
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Men hva med folk som opplever fysisk påvirkning som følge av ouija? En ting er folk som føler seg uvel og slikt, som jo kan komme av frykt og den slags, men mer konkrete ting er vel vanskelig(selv om det sikkert er mulig det og) å innbille seg. F eks kan jeg nevne en venn av meg som opplevde at beina hans ble lammet under seansen. Er det virkelig mulig at noe slikt skjer med kroppen bare pga psyken?
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:
madjava skrev:
ludoburgero skrev:
Kimbara skrev:

Ja, jeg kan se poenget ditt tydeligere i dette eksempelet enn i Kimbaras.
Jeg er forstående til at det kan være slik, men vil ikke si meg for sikker på at det nødvendigvis trenger å være slik heller.

Det er litt som når man skal ha eksamen og man gruer seg, ikke holder hodet kaldt, så gjør man det ofte dårligere (lever opp til "forventningene").
På den andre side kan man gjøre det bedre ved å holde hodet kaldt, mens dette også innebærer å "bry seg litt mindre om at eksamen skal skje" (altså ikke ta det så ille).
Først da en ikke overanstrenger seg, vil en gjør det mye bedre.

Et eksempel der det ikke er tilfelle, er når en går inn for å ikke miste et egg som man balanserer med på en skje: en fokuserer og konsentrerer seg om å ikke miste egget, og gjør det derfor heller ikke.

Selvsagt ligger det mye og svever mellom disse to eksemplene, men jeg vil ihvertfall si at om enn sjansen er der for at noe skal skje, har det lite med utfallet når en først går inn for det ene eller det andre. Det som skjer, det skjer, og enkelte ganger er det mer styrt av de ytre faktorene; omgivelsene, enn det er av vår egen vilje.
Andre ganger er det omvendt.

Så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være slik at jeg ikke skal kunne stole på min egen intensjon og vilje her. Savner noe bedre argumentasjon.

Vi kan godt fortsette diskusjonen, det kunne vært morsomt å se hva dere klarer å komme opp med. Men at man ønsker det omvendte av det man gjør er bare helt fjollete.

Det har med fokus å gjøre, ikke med ønsker, og dermed ikke alltid i stor nok grad til å sørge for at resultatet blir omvendt av det man går inn for.

Det treng ikkje være slik, for alle andre enn deg er det umulig å vite kva tanker og fokus du la til grunn for at pinnane ikkje sku gje utslag.

Derimot er det å sette fokus ikkje dermed noko som sikrer at fokus er sterkt nok til å overstyre det underbevisste.

Det er heller ikkje slik at alle går rundt å gjere det motsatte av det di skal, men i gitte situasjoner er underbevisst ynskje/frykt sterkare enn den bevisste viljen og gjev uforklarlige utslag. I andre tilfeller er viljen sterkare. Det er ikkje fjollete, men styrt av daglig form, situasjon, sterke inntrykk osv som påvirker resultatet noko du er inne på sjølv oxo.

Du lure på kor stor påvirkningskraft dette har...og du svarer egentlig på det sjølv med eksamens-eksempelet...

Fokus og konsentrasjon kan med øvelse være mykje sterkare enn underbevisst ynskje/frykt...men har alikevel si begrensning i form av å tappe deg for energi noko som medfører at underbevisst ynskje/frykt igjen kan gje utslag som ikkje er "forventa"...

Det å være trygg på seg sjølv...være ærlig overfor seg sjølv...medfører ofte at ein lever i betre harmoni med seg sjølv og omgivelsane...det bevisste og underbevisste jobbar betre saman på ein måte...underbevisste ynskje/frykt vil ikkje lage vanskar...hmmm...detta var dårlig forklart...
Antall ord: 932
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:
madjava skrev:
ludoburgero skrev:
madjava skrev:

Har du prøvd det?
Kan du ikke fortelle mer om hvordan dette var?
Jeg er sikker på at du vil berike både skeptikere og troende med det.
Tja...lite paranormalt over det...nokre vart skremt pga lyder ein av deltakarane laga...glasset beveget seg ikkje så godt...nokre greidde ikkje holde fingeren lett på glasset...bevegelsen kom seg etter at vi varma glasset...stearinlys og alkohol satte jo sitt preg på seriøsiteten...ganske moro...svar og spøsrmål var rimelig teite... :)
Antall ord: 163
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

karina skrev:Men hva med folk som opplever fysisk påvirkning som følge av ouija? En ting er folk som føler seg uvel og slikt, som jo kan komme av frykt og den slags, men mer konkrete ting er vel vanskelig(selv om det sikkert er mulig det og) å innbille seg. F eks kan jeg nevne en venn av meg som opplevde at beina hans ble lammet under seansen. Er det virkelig mulig at noe slikt skjer med kroppen bare pga psyken?
Det som kan virke som noko fysisk treng ikkje å være anna enn psykisk. Frykt og redsel kan gjere mykje rart med oss mennesker. :)
Antall ord: 108
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:Jeg snakker ikke om kvister eller vann.
Søkepinner til å finne hjelpere.
Har prøvd, og de pekte i nøyaktig samme retning.

Jeg la ikke viljen til for å si det sånn.
Er av den oppfatning av at jeg peker selv der jeg vil, uansett hvilket redskap jeg har i hendene. Dette var derimot to søkepinner som peilte seg inn mot et punkt.

Hva er ulogisk ved at det dras mot f.eks. vann da?
Tja...søkepinner har jo fått sine tilbakeslag slik som rødekors si utprøving som di har gått heilt vekk fra(søk etter personer i snøras områder).

Noko anna er at kontrollerte forsøk ikkje har vist til den effekt som mange påstår søkepinner har.

Dernest har eg sjølv sett bruk av søkepinner for å finne vann(borehull) men har i ettertid fått vite at det er såpass mange vannlommer(i mangelen av eit betre ord) rundt om at det nesten alltid er mulig å finne vann om ein borer samt at det hjelper på å studere terenget. Slik sett treng ikkje søkepinner å gje det utslaget som mange hevder.
Antall ord: 199
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

madjava skrev:
karina skrev:Men hva med folk som opplever fysisk påvirkning som følge av ouija? En ting er folk som føler seg uvel og slikt, som jo kan komme av frykt og den slags, men mer konkrete ting er vel vanskelig(selv om det sikkert er mulig det og) å innbille seg. F eks kan jeg nevne en venn av meg som opplevde at beina hans ble lammet under seansen. Er det virkelig mulig at noe slikt skjer med kroppen bare pga psyken?
Det som kan virke som noko fysisk treng ikkje å være anna enn psykisk. Frykt og redsel kan gjere mykje rart med oss mennesker. :)
Ja jeg vet men... Det som var med han her var at han egentlig ikke var noe redd for det. Han gjorde det kjempeofte og syns bare det var gøy egentlig, såvidt jeg har skjønt. Men når det her skjedde ble han jo redd, men redselen kom jo først da, ikke før, så den i seg selv kan jo umulig ha forårsaket selve lammelsen.
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links