misty-gutt skrev:Spørsmålet er relevant, om du kan se det eller ei.
Hva med alt det overnaturlige som skjer da? En trenger ikke være kristen for å ha overnaturlige opplevelser, noe som mange på forumet her vet.
Spørsmålet er vel heller ; HVA er overnaturlig ?
At vi idag opplever fenomen, som vi ikke har vitenskapelig forklaring på ?
Dersom "overnaturlige" eller "paranormale" fenomen skal kunne forsvares, må disse også kunne bevises, påståes det...
Ja, det må de, og det vil de, når vi kommer så langt, mener jeg....
At tyngdekraften ikke ble bevist før eplet ramla, medførte vel ikke at alle inntil da ikke hadde bakkekontakt ?
At man forsøkte å holde seg fast i grunnfjellet, for å ikke sveve mellom skyene ?
Og at alle plutselig fikk bena på jorden da eplet endelig falt ?? dvs, da man oppdaget tyngdekraften, og muligheten for å bevise den ?
At det er en GUDOMMELIGHET, og endel "troens apostler" betviles ikke.
Men jeg tror nok at Jesus, Mohammed, og mange fler er akkurat som resten av oss levende, men de var bare mer åndelig enn de fleste av oss... kansje også endel mer karismatisk også . . .
og - da var det plutselig dukket opp etpar ekstra religioner...
At det ER noe mer enn hva vi ser rundt oss til hverdags ; ja, DET tror jeg på...
Men at det er akkurat som beskrevet i en bok som er blitt redigert ørten ganger siden innholdet ble muntlig overlevert i generasjoner ?
Nei, DET tror jeg ikke... selv om boken inneholder endel viktige ting, så inneholder den og masse svada, ikke minst det som ble redigert inn av maktsugne "kirkeoverhoder" i de første århundre e.k.
Fanatisme er et begrep som går igjen innen mange religiøse retninger,
spesielt de hvor man dømmer folk "nord og ned til et varmt sted" - de ble ikke kalt svovelpredikanter uten grunn . . . disse "kristne fanatister" som har holdt på i dette landet i mange år.
Heldigvis er vi kommet et stykke videre nå, fanatismen har ikke lenger overtaket, selv om enkelte ser ut til å tro det.
At det forekommer fenomener som kalles overnaturlige, ja, både innenfor og utenfor religionene !
Disse fenomenene gjelder for alle mennesker uansett hva de kaller seg, og uansett hvordan de oppfører seg.
Jesus var en stor healer...
Det samme er mange "medisinmenn" blant indianerene,
sjamaner innen andre folkeslag, vismenn i visse kulturer, osv.
Vi har og healere som er helt uavhengig av tro på noe overnaturlig, men heale gjør de likevel.
Og det er poenget ; de som faktisk har "gaven" å heale, - de henter en energi som kommer utenfra - gjerne fra en GUD, men den er ikke bundet til religiøs retning.
Alle religioner jeg kjenner til ( og det er dog ikke sååå mange ;-) ) - snakker om et liv etter døden.
Det gjør også mange såkalt alternative retninger...
det er hva jeg vil kalle den røde tråd som vi finner igjen i nesten alle trosretninger...
At det er NOE, ja, men hvem som har rett ? , jeg tror alle har rett, og alle tar også feil.
Helvete er her på jord - ja bare se på nyhetene, så får du det med deg...
Evig fortapelse som bibelen snakker om, tror jeg kun er en tolkning som enkelte mennesker på et gitt tidspunkt hadde, ( Og trussel om slikt er en maktbyggende faktor ).
Derimot ; så tror jeg på reinkarnasjon, man lever mange liv. for å virkelig å få testet seg ut i alle situasjoner det er mulig å komme oppi.
Men det er min mening...