Jeg tror ikke jeg har sagt noe om å "feste sin lit", jeg har nok sagt "sette sin lit til". Og det gjør alle på en eller annen måte, det er nok ingen som er totalt åpne og helt nøytrale.ludoburgero skrev: Og det er du som snakker om å feste lit.
Hvis du fester liten, som du kaller det, er ikke det å fastlåse seg?
Om du har en mening eller ikke i eller etter bruken av humor er irrelevant. Det at du tar i bruk dette retoriske grepet er det som er poenget.Forsøket mitt er ikke å latterliggjøre.
Hvis du ser på metodene mine som latterliggjøring, fokuserer du på det og ser ikke videre ut i diskusjonen hva det er jeg egentlig mener.
Skulle jeg vært villig til å latterliggjøre, hadde jeg heller prøvd meg som komiker.
Svært redd for at jeg hadde fått mange tomater i ansiktet da.
Også skal du ikke undervurdere hva jeg kan fokusere på i et innlegg. Det er ikke slik at jeg kun fokuserer på retoriske grep, og ikke på poenger.
Det jeg mener er at det jeg oppfatter som forsøksvislatterliggjøring skyver diskusjonen ned i søla. Det er en måte å undergrave motdebattantens argumenter på. Mulig dette ikke er meningen fra din side, men nå har jeg gjort deg oppmerksom på hvordan det kan virke inn, så får du selv bestemme hvordan du tar det til deg.
Du omtaler meg som om jeg utelukkende er fokusert på ett punkt, at jeg ikke tar til meg lærdom og kunnskap fra omgivelsene rundt meg. Hva baserer du det på?Nei, det var dette med å fastlåse seg... feste sin lit da...
Hvis jeg ser noen raser avgårde i en retning, ber jeg dem stoppe opp litt og betrakte omgivelsene litt. Hvis du mener dette ødelegger diskusjonen;
å fokusere også i detaljene rundt et emne, prøve et steg utav boksen,
da vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre for at jeg skal selv føle at jeg gjør det riktige... men jeg er da slettes ikke her for å belære... og det er derfor jeg ikke kommer med dokumenterbare påstander heller. Da hadde jeg nok heller vært historielærer, etc.
Å komme med dokumenterbare påstander er ikke å belære, det er å vise at du har begrunnede argumenter, og for at meddebattanter skal kunne sjekke kildene dine. Flere ganger på dette forumet har jeg avslørt kilder som upålitelige, og da må man kanskje revurdere argumentasjonen sin. Dette har jeg forklart deg tidligere, så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke har forstått dette enda.
Jeg spurte deg ikke om å kalle meg ting, jeg spurte hva poenget ditt var. Hva var poenget ditt?Jeg vil ikke kalle deg ting, Kimbara.Kimbara skrev:Og poenget er? At jeg er fastlåst?ludoburgero skrev:Det jeg oppnår er reaksjoner som dine, og det beviser bare mitt poeng ytterligere.
Kanskje du ikke forklarer godt nok da? Jeg har jo tidligere pekt på at dine innlegg kanskje har en tendens til å være for mettede på metaforer og kvasifilosofisk prat til at poengene står klart frem.Hvor mange måter skal jeg forklare meg på,
og hvor mange ganger må jeg si det samme før du forstår meg?
Det er ikke sikkert jeg har håp og tro for at du vil forstå meg uansett.
Ok, da forstår jeg bedre hva du vil frem til, og ja, jeg er tildels enig. Jeg er dog absolutt ikke enig i at "ingen løsning er bedre enn den andre", og skulle gjerne likt å visst hva du bygger det utsagnet på.For siste gang:
Alle perspektiv teller, alt skal med i betraktning, ingenting skal avfeies.
Noe er riktig, noe er likevel galt. I den kritiske vurderingsevne navn:
Ingen løsning er bedre enn den andre, ingen kilde er mer troverdig,
FØR en har undersøkt og vurdert dem alle.
Kilder skal undersøkes og vurderes, og disse er ikke nødvendigvis avhengig av andre, og ihvertfall ikke av alle. Det holder f.eks. å sjekke opp en personkilde - hva er bakgrunnen? Hva slags retorikk bruker han? Driver han med quote mining? Lyver han om titler han har? Osv, osv.
Dette er jeg enig med deg i, men det betyr ikke at ingen kilder er bedre enn andre o.l.Å ta noe for gitt er skadelig, uansett hvilken kilde eller overbevisning man bruker.
Det er flere måter å diskutere på. Den saklige måten, og etter min mening den mest seriøse, er den hvor alle parter har satt seg godt inn i stoffet som diskuteres, og har med minst mulig pseudovitenskaplig retorikk og synsing uten grunnlag. Denne diskusjonsformen krever dokumentasjon og kilder og liknende fjolleri.Jeg forsøker å fokusere på "personlig opplevelse versus dokumentarbare fakta"
nettopp som en motpol til dette fjollete "bevis det, kilder, bla bla".
Igjen må jeg få gjenta at dette er et diskusjonsforum,
her kan man diskutere.
En annen måte å diskutere på er "den filosofiske", den som skal ta for seg alle aspekter, svevende tanker som ofte sporer av fra selve emnet. Man synser og spekulerer, og kilder og fakta er ikke så viktig. Denne diskusjonsformen kan benyttes om ting ingen vet noe om (selv om det er kjekt å basere seg på fakta også i slike anliggende).
Det er vel den sistnevnte formen du ville foretrukket. Vel, den får du ikke oppleve fra min kant.
Tøys. Det luker ut svake argumenter. Hvis man er interessert i å stadig lære noe, så får man legge seg i selen og slutte å syte når noen kritiserer en.Hvis du vil rette prøver, kan du heller søke jobb på skolen og gjøre krav på kildehenvisning. Jeg liker ikke diskrediteringen hele tiden. Det er for mye av det - og DET er ødeleggende for diskusjoner.
Da skjønner jeg ikke hvordan du tenker. Når du setter ting så på spissen som her ved å ta i bruk ord og vendinger som jeg nå har uthevet, så er det hva vi andre vanligvis kaller for latterliggjøring.Kimbara skrev:Jeg kan garantere deg at dette ikke er latterliggjøring.ludoburgero skrev:Kilder er viktig for kildekritikk i diskusjoner om bestemte temaer, og det er dette du forsøker å latterliggjøre med innlegg som dette:
Det betyr at kilden din ikke er god nok fordi den ikke er spesifikk nok til å henvise til en artikkel. Og helst bør artikkelen være skrevet av en tredjegrads masterprofessordoktorspesialist i allvitenskap. Og det bør kunne dokumenteres at han er det. Og de som dokumenterer at han er det burde kunne bevise det. Det må også bevises at beviset er autentisk. Men det nytter ikke hvis DU klarer å bevise at beviset kan bevises å være autentisk. Da må du også være minst annengrads masterprofessordoktorspesialist i allvitenskap.
Kall det gjerne for å sette det på spissen, men enkelte ganger kan det virke så dumt ut som dette. Jeg kan også kalle det måten jeg ressonnerer på.
Eller at jeg formulerte meg på en tøvete måte.