Kimbara skrev:Jeg mente at du legger frem angrepet på WTC som noe høyst konspiratorisk fra USA's side ved at du tilsynelatende ukritisk drar frem påstander som i beste fall er spekulasjon (som at byggningene ble revet av regjeringen, selv om ingenting indikerer dette).
I beste fall spekulasjon?
Hva er det i verste fall da? Sannhet?
Hele denne debatten blir lang.
Orker ikke bruke mer tid på flisespikkeriet.
Det var ikke gøy mer, og jeg får ikke noe spesielt utav det.
Jeg ville diskutere muligheter, jeg ville tenke høyt.
Sånn vi gjør i diskusjonsforum, vet du.
Sint er jeg ikke, men når du utrykker frustrasjon over at det spørres om kilder begynner jeg å lure på din dømmekraft.
Dette eksempelet ditt viser at du har fokus på feil sted.
Min dømmekraft burde ikke bety noe videre for deg.
Det er en personlig side ved meg.
Ser helst at vi kan diskutere saken.
Nå har vi også diskutert veldig mye om hvordan vi diskuterer.
Det kan nok stemme i enkelte tilfeller. Jeg mener at å stille krav når alvorlige påstander fremsettes er veldig viktig.
Hvilke alvorlige påstander?
Hvor sier jeg "USA står bak WTC angrepet"?
Selv om jeg hadde sagt "Jeg mener USA står bak......" hadde jeg likevel konstatert at dette bare var min mening. Hvis jeg hadde sagt "Jeg tror......" hadde jeg vært enda mer rimelig og fornuftig i min formulering. Hvis jeg derimot stiller et spørsmål eller langer ut en håndfull med muligheter for hva som kan ha skjedd, og ønsker litt respons på akkurat det uten å bli stilt opp til en vegg for krav på kilder... så gjør jeg ingenting galt!
Hvilke kilder trenger jeg? Ingen.
Men de finnes. Hvis du er interessert, sjekker du dem opp.
Hvis ikke lar du være. Hvis jeg noensinne kommer til å si "USA sto bak...."
så kan du banne på at jeg skal gi deg en kilde! Okay?
Poenget er at vi kan ikke alltid vite om du ikke dikter opp selv hvis du nekter å komme med kilder. Dette skjønner du.
"Dette skjønner du"?
For en belærende tone...
Det er ikke snakk om å oppsøke for noen, det er snakk om å backe opp sine egne påstander. Det blir din jobb når du fremsetter påstander, ikke andres.
Sammenlikningen din med standup henger ikke på greip, da dette ikke handler om humoristiske innslag, men en diskusjon om hvorvidt USA iscenesatte terrorangrep på flere av sine viktigste byggninger.
Jeg kunne ha sammenlignet det med hva som helst.
For å ta et mer relevant eksempel da:
Hvis din venn vinner en sjakkturnering, ber du ham da bevise det med å vise deg en pokal eller et videoopptak fra turneringen, må man gjerne bringe inn noen tilskuere som kan vitne for deg? (jeg insinuerer ikke at WTC var to tårn på et sjakkbrett, og jeg mente heller ikke med det første eksempelet at Osama bin Laden er en komiker...)
Hvilke påstander har jeg fremsatt?
At vi har opplevd massiv propaganda gjennom media angående angrepet og unnskyldninger til å gå ut i krig mot Irak? JA.
Den står jeg for, jeg bruker et titusentalls avisoverskrifter som kilder.
Vil du jeg skal liste opp alle, kan jeg skrive en bok, da bør du kjøpe hele opplaget selv.
Hvilke flere påstander gjenstår?
Du ytrer deg ikke bare om tvil, du kommer med argumenter som skulle tilsi at USA utførte terroren selv. Det at du ikke direkte har sagt "dette er sannhet" trenger da ikke bety at du ikke mener det er ihvertfall en del sant i det. Hvorfor ellers argumentere for det?
Du snakker om den offisielle rapporten i nedlatende toner, som om det var propaganda.
Det virker ikke spesielt objektivt på meg.
"Kommer med argumenter som SKULLE
tilsi......"
Si meg - hva annet enn spekulering og analysering finnes det i disse spissformulerte setningene dine? Ser du ikke selv at det er DU som anklager og påstår at jeg "antageligvis kanskje skulle kunne komme til skade å tilsi enkelte impliserende ting som muligens kan minne litt om insinuasjon om......."?
Så du nekter å gi meg et referansegrunnlag til det du uttaler deg om?
Tja. Så kan vi si at du har vunnet diskusjonen?
Det diskusjonen ble til var en kamp om kilder,
hvor det utviklet seg til å være viktigere å henge seg opp i diskusjonsteknikken enn selve tema. Underveis prøvde partene å klandre hverandre for ditt og datt.
Alt ble så himmelsk konstruktivt, og Kimbara vant.
Hva sier du?
Nei, men vi kan ikke feie under et teppe hvilken mening de aller fleste legger i ordet.
Angående definisjonen 'konspirasjonsteori'...
Har du noengang hørt en hvit mann som kaller en annen hvit mann for hviting bli dømt for rasisme? Har du noen gang tenkt på en neger som sier "Hey, what's up nigga?" som rasistisk? Det de fleste legger i et ord kan ofte være ødeleggende for ordets opprinnelige betydning. Vi begrenser definisjonen etter våre fordommer, og ikke etter betydningen som burde være begrenset av aktuelle og objektive beskrivelser.
Men jeg er enig i at de aller fleste tenker på ordets negative ladning.
Som jeg tenker om ordet "latterlig", og hvorfor det MÅ være negativt...
Takk for at du minnet meg på det
Kan du forklare hvordan den offisielle forklaringen inneholder teorier om konspirasjon?
Den offisielle forklaringen vi har fått er at Osama bin Laden står bak og har
konspirert med ihvertfall 19 andre, hvor de har kapret rutefly og fløyet disse inn i bygninger. Er jeg nødt til å gi deg kilder her?
Morsom vri at du bruker mine egne utsagn mot meg.
Jeg har latt være før, men kunne ikke dy meg nå.
Først og fremst fordi jeg syntes det var dårlig gjort av deg å si at jeg dyrker viktigheten min her i verden (kanskje ikke hundre prosent riktig sitert) ved å synse om andres tankegang. Litt fordi jeg skjønner hvorfor du kan oppfatte det slik, men også fordi jeg mener det ikke er riktig. Jeg prøver likevel å forstå meg på andre, og kan ikke unngå å se sannheten i utsagnet ditt når det kommer til å synse om andres tankegang.
Jeg er likevel ikke ute etter å føle meg viktig.
Jeg også vil kunne ta bedre og klarere stilling til noe, og derfor spør jeg deg om kilder når jeg mener du mangler dette. Det er jo hele poenget mitt.
Ja, men jeg skjønner jo det.
Poenget mitt er bare at jeg ikke har kommet med disse kraftige påstandene, og at jeg savner å kunne diskutere noe uten å måtte stille med full utrustning og et fort bygget av historiebøker, klar med leksikon som våpen.
Slik jeg forstår det oppfatter både du og BA meg som en som er ute etter å forsøple historien og grumse til sannhet og gjøre uklarhet i det mest åpenlyse.
Jeg er ikke så kverulant i grunn, og jeg mener dere tillegger debatten mer mening enn det den noen ganger har. Jeg vil gjerne diskutere seriøst, men ikke alltid vil jeg fordype meg så mye som kravet deres tilsier angående linker og bevis.
Jeg presiserer hele tiden at jeg savner litt balansering angående dette.
Forumet er fullt av tråder som kan starte ala slik:
"Hei, jeg tror jeg så et spøkelse"
Fortsetter slik:
"Å? Spennende, fortell mer!"
"Jeg tror deg ikke!"
"Spøkelser er ikke farlige!"
"Bevis det!"
Ender slik som sistnevnte setning.
Det betyr ikke at debatten ikke fortsetter, men den endte der.
Den ble på en måte lagt død.
Skjønner du hva jeg er ute etter?
Mener du virkelig det er så galt?
Kimbara skrev:ludoburgero skrev:
Jeg synes også kildehenvisning kan være viktig.
Skjønner ikke hvorfor du tror du må sitte der og forklare det jeg heller.
Fordi du selv skrev at du ikke skjønte vitsen med kildehenvisning. Bestem deg nå.
Som du ser: .........KAN være viktig.
I dette tilfellet skjønte jeg ikke vitsen.
I denne diskusjonen. Også ikke i enkelte andre.
Det blir for mye beviskrav i tråder det ikke trenges.
Kimbara skrev:ludoburgero skrev:Hensikten er god den. Jeg forstår deg faktisk, men jeg er ikke helt enig i dette tilfellet. Det blir litt som å diskutere fisk med en som har arbeidet som fisker i mange år kontra å diskutere fisk med en som bare har spist fisk, men foretrekker fiskekaker.
Kan du forklare den sammenlikningen nærmere?
Okay. Fiskeren er i dette tilfellet en som er ute etter å seriøst diskutere hva som virkelig hendte med WTC, han er faktisk så engasjert og har såpass mye tid til overs at han er villig til å trekke inn kilder, analysere på denne måten, nærmest etterforske og virkelig sette seg dypt inn i studier av hva som skjedde.
Der kunne du vært en som var interessert i fisking og diskutere med denne.
Fiskekakespiseren er meg det. Engasjert også, har sett mye rundt på nettet, lest mye, observert mye, gjort mine egne oppfatninger, forsøkt å distansere meg så mye jeg kan fra det jeg har blitt fortalt av spekulasjoner og påstander, MEN jeg er ikke så brennende entusiastisk at jeg er villig til å undersøke og granske dette på et plan fordi jeg føler jeg ikke finner mer informasjon å bruke om dette.
Jeg føler jeg har sett det meste det går an å komme over, og det nye som møter meg er egentlig så ville spekulasjoner og konspirasjonsteorier at jeg ikke engang finner dem spennende, men rett og slett bare våsete.
Forskjellen er at fiskeren VET hvordan det er å fange fisken.
Jeg kjøper bare fiskekaker på tilbud.
Du velger upassende steder å benytte deg av humoren din. Du impliserer at jeg oppfører meg som en korporal, tydeligvis for å latterliggjøre min forespørsel.
Det er du som er kvass og virker hissig i første omgang.
Jeg prøver bare å gjøre meg litt dum for å tone ned.
Tydeligvis mislykkes jeg, men jeg vet heller ikke hva jeg kan gjøre for at du skal bli fornøyd, annet enn å gi deg linker. Men jeg er ikke ute etter å gi deg linker for å gjøre deg fornøyd. Ikke vondt ment.
Du mener altså at de som selv anser seg som skeptikere ikke skjønner at de ser seg selv i et speil?
Nei, jeg mener at de er så benektende at selv et speil ikke beviser noe for dem.
Når var sist gang du så en "hardbarka skeptiker" ba om en link, fikk en link og sa "å, dette visste jeg ikke fra før - men nå lærte jeg noe, du hadde rett!".
Lettere å finne svar som "denne stoler jeg ikke på".
"Dette er bare spekulasjoner". Eventuelt å klandre artikkelforfatteren for å være noe som fratar ham/henne retten til å uttale seg om dette og ikke vite nok om tema.
Andre varianter vi ofte ser er en "mot-link" som motbeviser og samtidig stiller krav om nok et bevis, selv om skeptikeren allerede mener han har motbevist.
Hele denne diskusjonen startet med at du var trassig og ikke ville henvise til kilder. Når jeg prøver å forklare deg hvorfor kilder er viktig begynner du med bortforklaringer og en masse forholdsvis meningsløse utspill, noe som selvfølgelig igjen fører til at jeg tolker din oppførsel. Du har en egen evne til å unngå å forklare deg skikkelig ved at du pakker inn meningene i en drøss forholdsvis uviktige eller selvmotsigende elementer.
Så da kan vi altså konkludere med at du fremdeles ikke skjønner vitsen med kildehenvisning/gidder å lete opp kildene dine?
Jeg har gjort meg klar på det siste spørsmålet ditt.
Fra nå av skal jeg la være med flere latterligheter i diskusjonen.
Hvis du mener jeg har vært selvmotsigende, har det sannsynligvis vært med hensikt fra min side. Hvis du kan peke på disse selvmotsigelsene, så kanskje du finner noen som ikke er det også. Da kan jeg heller bli flau og prøve å forklare hva jeg egentlig mente.
Sikter du til "ikke skjønne vitsen med kildehenvisning" har jeg også gjort meg veldig klar på det punktet flere ganger:
Jeg skjønner det ikke alltid, ikke i denne diskusjonen, men mener også at kildehenvisning kan være svært viktig - andre ganger, i andre tråder, i andre tema.
Hvis det er oppførselen min som ble det viktigste emnet her,
så skal jeg sørge for å være mer alvorlig.
Så! Hva tror du om det som skjedde med WTC?
Eller spiller det ingen rolle hva du tror?
Skal vi ha linkekrig, eller går det an å diskutere?
End of point akkurat fra min side på den.
(det var faktisk ikke barnslig ment, men helt seriøst ment)