ludoburgero skrev:Si meg gjerne hva som er usaklig, og fortell meg samtidig også hvor stor forskjell det er på at jeg sier dette er synet fra en skeptisk fanatiker, mens madjava selv kaller Gud's eksistens for fantasien til disse "trengende".
Hehe. Det gjorde jeg i det samme innlegget. Uttrykket "fanatisk skeptisk" er usaklig. Når du bruker et slikt uttrykk til tross for at du vet det er villedende, så er det usaklig.
Vi trenger alle noe å forholde oss til.
Altså, er vi alle trengende i den forstand madjava mener det.
Jeg begrenser ikke dette til bare de såkalte religiøse,
men også til de som tilhører vitenskapens sekt.
Vitenskap er ikke en sekt, eller religion. Det vet du, fordi det har jeg fortalt deg.
Må jeg igjen fortelle deg om hvordan vitenskapen fungerer? Med hypoteser, falsifisering, teorier osv? Og i motsetning til religiøs tro?
Vi har ikke alle behov for å klynge oss til noe som helst.
"Dette vet du, eller iallefall bør du vite, så mange ganger som jeg har forklart deg det."
sier du...
Hvorfor bør jeg vite noe, bare fordi DU har forklart meg det?
Kanskje vi er uenige, og kanskje vi er enige i et og annet.
Uttrykket "skeptisk fanatisme" handler ikke om meninger, men om fakta. Man kan ikke være fanatisk skeptisk. Blir man benektende, så er man ikke lenger skeptisk, da er man troende.
Altså hvis du mener at dette er feil, så må du gjerne skrive om hvorfor det er feil osv, men hvis du ikke kan vise hva som er feil ved det, så er dette noe du vet og visste fra før, for jeg er ganske sikker på at jeg har sagt akkurat dette før også.
Sist jeg sa til deg at du burde vite noe siden jeg har forklart det til deg, kan jeg ikke huske... jeg tror faktisk ikke jeg har snakket med slik nedlatende tone til deg.
Kan hende jeg har sagt andre ting du har oppfattet som nedlatende - eller usaklige (kanskje mer aktuelt, se bare starten av innlegget ditt) - men dette er tross alt bare din mening, ditt syn og din nedverdigelse av mine innlegg igjen.
Nei, jeg er ikke sikker på om du har sagt det, men det kan jo også ha sammenheng med at jeg har tatt hensyn til hva du har skrevet før. At jeg ikke fortsetter med bevisst å villede folk på en slik måte.
Skeptiske er ikke versus troende.
Dere er ikke strake motsetninger.
Nei, det stemmer. Det er forskjellige grader av tro og skepsis, som i begge kanter ender opp med blind tro.
Tvert imot har dere også noe å gå etter og søker etter et mål, som de troende.
På lik linje som du fordømmer og setter andre i bås rundt deg og hele tiden samler de under en av disse to kategorier, vil jeg med god samvittighet kalle deg en troende.
Det er ikke riktig. Jeg har flere ganger påpekt at det er grader av tro/skepsis. At vi nesten alle er agnostikere i forhold til en tro. Vi er bare litt forskjellige steder på skalaen, hvor man i begge ender har de blindt troende, og på den mer skeptiske siden sitter benekterne ytterst som blindt troende benektere.
Blind tro og blind benektelse er motsetningene.
Det du kanskje tror mest på er at dine meninger ikke betyr noe, fordi sannheten ligger på venteværelset hos den store allmektige Vitenskapsmannen.
Dette gjør deg til en troende.
Dette er igjen usaklig stråmannsargumentasjon. Du vet inderlig godt at det ikke er slik.
Jeg forstår hva du mener, og det du mener med dette er ikke så langt fra sannheten, men måten du ordlegger det på er fjernt fra sannheten.