Asbjørn skrev:Det er generelt 4 typer mennesker på forumet :
- "vitende" - de som faktisk opplever at ting skjer, og forsøker å snakke om dette, for å dele erfaringer, og eventuelt finne årsaker til at disse ting faktisk skjer.
- "troende" - de som kansje ikke opplever ting så ofte, men er åpne for at det er noe mer...
- "Skeptikere" - de som tviler på at det finnes noe som er paranormalt,
og til sist :
-"bastante nektere" - de som for alt i verden skal forsøke å bortforklare og fornekte at det i det heletatt er mulig at noe slikt som paranormale fenomen er en mulighet.
Disse siste har en "agenda" som går på at samme hva som kommer frem av informasjon, så er det hysteri, underbevist forførelse, og andre fantasier.
Forresten , det er en 5 gruppering også ; de som gjør narr av alt og alle, - bare for å ha det "gøy".
Hvorfor tviholder du på å kategorisere slik? Gang på gang har jeg vist at de ikke stemmer.
De som du kaller "vitende" er egentlig blindt troende. De vil ikke høre om alternative årsaker. De "troende" er agnostikere til fenomenet, men synes det er mer som teller for enn mot.
En kategori som er agnostisk til fenomenet, men som synes det er mer som taler mot enn for, er den som heter skeptiker, den har du ikke tatt med.
Den du kaller "skeptiker" er troende, men som har en tro på at det ikke finnes noe paranormalt. Denne gruppen er marginal.
"Bastante nektere" er blindt troende, og jeg er ikke sikker på om de finnes.
Disse "kategoriene" er ikke absolutte. det finnes mennesker i mellom hver av disse igjen, så om man tenker på disse som avstandsmerker på en linje, så finnes folk spredt over hele linjen, men de flytter seg litt rundt, etter hvilket tema det er snakk om.
Meg bekjent er alle her på forumet som viser skepsis til mye av det som blir påstått agnostikere til fenomenet. Vi mener at vi ikke kan vite noe om det er sant eller ikke, men at det er lite som tyder på at det finnes noe paranormalt.
Kombinasjonen av alle disse grupperinger, gjør at det blir gnisninger, ikke minst fordi noen skal forsøke å overbevise andre om sine standpunkt...
"det er bare jeg som har rett - ikke du ! ! ! "
I noen tilfeller er det også slik at ikke alle kan ha rett, men det viktigste er diskusjonen. Det å få utvekslet synspunkter.
Sålenge det finnes forlk fra alle disse grupperingene, vil det bli slik, derfor må alle forsøke å forstå at det finnes andre meninger.
Noen må bare selv oppleve tingene ikke bare en men noen hundre ganger, før de er villige til å "lette på maska" , og kikke under for å se om det er noe mer...
Det er nok ikke antall ganger man opplever, men hvordan man reagerer på opplevelsen som er avgjørende her.
Forumet er for paranormale fenomen, - noe som gjør at man må ha flere sider av samme sak. Man må ha meninger om både for og imot, men man kan moderere seg litt,
en som selv ikke opplever "motstanderens" erfaringer, kan heller ikke vurdere "motstanderen".
Nei, men man behøver heller ikke vurdere "motstanderen". Man bør vurdere argumentene, og la dem være det viktige i diskusjonen. Ikke henge seg opp i hvem som står bak argumentene.
Jeg er både skeptisk, men og "vitende" - i den forstand at jeg vet det er noe mer, men ikke alt skal taes for god fisk, det er mye bløff og svindel innenfor det paranormale.
Mye, men ikke alt....
Dette er helt riktig. Det er mye bløff og svindel,men ikke alt.
Det er også en masse med misforståelser og ønsketenkning.