Drømmer, NDO & ut av kroppenHvor ligger sjelen?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

BA. skrev:
Metodisten skrev:Det er for att rapporteringen av spøkelser ikke avtar. De avtar ikke mest sannsynlig for att det er noe i demRapporteringen om spøkelser fortsetter mest sannsynlig fordi det er en vanlig oppfatning, som ikke lar seg motbevise, akkurat som gud. Vi har ingen gode grunner til å tro at det finnes noen guder, men likevel fortsetter folk å tro på dem.
.
DU har kansje ingen gode grunner til å tro på noen Guder. Andre har kansje andre erfaringer.
I mangel av langt nok kommet kunnskap er din hypotese og tro (for det er det de er), ikke bedre en andre sine.
Du er komfortabel bak slogaen om "man kan ikke bevise noe negativt". Desverre. Før du klarer og bevise noe motsatt av hypotesene du kommenterer er det ingen som blir imponert.

Og dette ordet du er så glad i -falsifisert- tror jeg betyr bevisbar ? Noe som lar seg verifisere ? Jeg fremsetter muligheter basert på øyenvitne skildringer vi hele tiden får servert. Og understreker att det bare er hypoteser.
Jeg fremsetter ikke bastante konklusjoner
Antall ord: 178

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:
BA skrev:
Metodisten skrev:Det er for att rapporteringen av spøkelser ikke avtar. De avtar ikke mest sannsynlig for att det er noe i dem
Rapporteringen om spøkelser fortsetter mest sannsynlig fordi det er en vanlig oppfatning, som ikke lar seg motbevise, akkurat som gud. Vi har ingen gode grunner til å tro at det finnes noen guder, men likevel fortsetter folk å tro på dem.
DU har kansje ingen gode grunner til å tro på noen Guder. Andre har kansje andre erfaringer.
I mangel av langt nok kommet kunnskap er din hypotese og tro (for det er det de er), ikke bedre en andre sine.
Du er komfortabel bak slogaen om "man kan ikke bevise noe negativt". Desverre. Før du klarer og bevise noe motsatt av hypotesene du kommenterer er det ingen som blir imponert.

Og dette ordet du er så glad i -falsifisert- tror jeg betyr bevisbar ? Noe som lar seg verifisere ? Jeg fremsetter muligheter basert på øyenvitne skildringer vi hele tiden får servert. Og understreker att det bare er hypoteser.
Jeg fremsetter ikke bastante konklusjoner
Vi har ingen gode grunner til å tro på guder. Det eneste man har å forholde seg til er egne eller andres personlige tro. Ens erfaring av opplevelser er betinget av ens tro, og er derfor ikke til å stole på. Selv om opplevelsene kan være høyst reelle, kan de likevel være oppspinn som f.eks. drømmer, feiltakelser o.l.

Det er ikke mangel på kunnskap. Vi har den kunnskapen som skal til, men det er ikke alle som er interessert i å ta til seg denne kunnskapen. F.eks. har jeg flere ganger sagt at det bare er å legge fram en falsifiserbar (mulig å falsifisere[motbevise]. Eksempelvis er en påstand om sjelens manglende eksistens falsifiserbar. Det er bare å finne fram en sjel, og dermed er påstanden motbevist.) hypotese, så går det an å undersøke hypotesen vitenskapelig.

Negativ bevisførsel er ikke mulig, men det er fullt mulig å sannsynliggjøre noe negativt, og det mener jeg bestemt at jeg har gjort, men det er jo eksempler på kunnskap som ikke er ønskelig. Det er slik informasjon som ødelegger ønskedrømmen for mange.

Det er ikke bare deg jeg snakker om, men siden du trekker fram deg selv, så legger du fram konklusjoner basert på spekulasjoner (som du liker å kalle hypoteser). Konklusjonene er bastante. F.eks. her, hvor du konkluderer med at "Gjenferd kommer i drømme og løser drapssak i USA" til tross for at Madjava har vist at denne historien er svært tvilsom.
Antall ord: 429

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RedFox
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Apr 2006 18:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: det kalde nord

Innlegg av RedFox »

min ligger i Levra,
Antall ord: 4
en sjaman er ikke farlig bare hvis du trer varlig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Metodisten »

.

Vi har ingen gode grunner til å tro på guder. Det eneste man har å forholde seg til er egne eller andres personlige tro. Ens erfaring av opplevelser er betinget av ens tro, og er derfor ikke til å stole på. Selv om opplevelsene kan være høyst reelle, kan de likevel være oppspinn som f.eks. drømmer, feiltakelser o.l.
Slå opp i wikipeia ordet,- kan
Det er ikke mangel på kunnskap. Vi har den kunnskapen som skal til, men det er ikke alle som er interessert i å ta til seg denne kunnskapen. F.eks. har jeg flere ganger sagt at det bare er å legge fram en falsifiserbar (mulig å falsifisere[motbevise]. Eksempelvis er en påstand om sjelens manglende eksistens falsifiserbar. Det er bare å finne fram en sjel, og dermed er påstanden motbevist.) hypotese, så går det an å undersøke hypotesen vitenskapelig.
Att en Volvo har tre plugger er da en falsifiserbar påstand. Det går og sjekke.
Sjelen kan du ikke foreløbig, for det er utenforbi rekkevidde av dagens teknologi. På samme måte som universets tilblivels ikke lar seg sikkert overprøve. Att det har blitt til er jo allikevel sikkert.
På samme måte kan ett menneskes erfrainger gjøres kollektive når de er mange nok med erfaringer som tilsier det. Når mange nok forteller meg det samme er det verdt og gjøre seg tanker om det. For meg er det da ett spørsmål om jeg tror mest på deres hypotese eller din, som ikke er en hypotese men en foreløbig konklusjon på fraver av positiv konkludering på ett fenomen...alltså, fordi du ikke kan falsifisere det, som alltså er en utilstrekkelighet som beskrevet over, fordi du ikke har mulighet til å "falsifisere" disse tingene pr. i dag .[/quote]

BA : Negativ bevisførsel er ikke mulig, men det er fullt mulig å sannsynliggjøre noe negativt, og det mener jeg bestemt at jeg har gjort, men det er jo eksempler på kunnskap som ikke er ønskelig. Det er slik informasjon som ødelegger ønskedrømmen for mange.Det er ikke bare deg jeg snakker om, men siden du trekker fram deg selv, så legger du fram konklusjoner basert på spekulasjoner (som du liker å kalle hypoteser). Konklusjonene er bastante. F.eks. her, hvor du konkluderer med at "Gjenferd kommer i drømme og løser drapssak i USA" til tross for at Madjava har vist at denne historien er svært tvilsom
metodisten : Jeg drømmer lite.
Når jeg legger ut en link som den du referere til så tar jeg selvkritikk.
Jeg lager en overskrift til den omtrent som i en avis, eller ett blad for å presentere den. Litt slitsom med linker man ikke vet hva skal være så må man trykke på dem alle for og se hva det er. Det er ikke ment som min konklusjon ang. det som er i linken.
Madjavas sine innvendinger imponerte lite. Men ingenting er 100% sikkert.
Antall ord: 497

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Men tilbake til trådens opprinnelige sak..
Sjelen.

Dette vil kanskje mange her se på som humbug, men din sjel, er knyttet opp mot, tror jeg, en enormt sterk kjærlighet som omringer hele universet. Den tilhører en annen dimensjon enn den vi idag lever i. Alle vesener har sin unike sjel. Når du dør, forlater sjelen deg og blir ett med kjærligheten, og lyset. Problemet er den menneskeskapte teorien om reinkarnasjon.. Er personlig litt betatt av tanken.. At sjelen reiser tilbake til jorda, for å være sammen med et nytt menneske eller dyr.
Jeg tror også som mange andre, at sjelen er med på å passe på deg, og din kropp og ditt sinn. Sånn at du ikke skader deg selv mer enn nødvendig?
Er iallefall helt overbevist om at sjelen er knyttet sammen med en universiell, uendelig kjærlighet og.. et sterkt lys? Mange som blir reddet fra døden snakker om et sterkt lys....
Tenk på det....

:mozilla_smile:
Antall ord: 167
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Att en Volvo har tre plugger er da en falsifiserbar påstand. Det går og sjekke.
Helt riktig. :)
Sjelen kan du ikke foreløbig, for det er utenforbi rekkevidde av dagens teknologi.
Dette var ikke riktig. Vi kan det ikke fordi det ikke ligger en falsifiseringsmulighet i påstanden. Uansett teknologi vil det aldri være mulig å falsifisere en slik påstand.
På samme måte som universets tilblivels ikke lar seg sikkert overprøve. Att det har blitt til er jo allikevel sikkert.
Det er blitt prøvet ved utregninger, om og om igjen med forskjellige formler, som alle viser omtrent det samme.
Alle formlene er utformet ut fra de kunnskaper vi har til enhver tid, og når et parameter endrer seg, så vil også resultatet endre seg. Slik det er nå, peker nesten alle utregninger mot Big Bang-teorien.
På samme måte kan ett menneskes erfrainger gjøres kollektive når de er mange nok med erfaringer som tilsier det. Når mange nok forteller meg det samme er det verdt og gjøre seg tanker om det.
Jada, og det viser seg kanskje at enda fler enn man tidligere har trodd lider av søvnparalyse.

Det å finne naturlige forklaringer på opplevelsene er i motsetning til det du ser ut til å tro å ta fortellingene på alvor. Man finner ut av hva opplevelser kommer av istedet for å tro en masse overnaturlig.
For meg er det da ett spørsmål om jeg tror mest på deres hypotese eller din, som ikke er en hypotese men en foreløbig konklusjon på fraver av positiv konkludering på ett fenomen...alltså, fordi du ikke kan falsifisere det, som alltså er en utilstrekkelighet som beskrevet over, fordi du ikke har mulighet til å "falsifisere" disse tingene pr. i dag .[/quoteDette er også feil. Din "hypotese" er ikke noen [urlhttp://no.wikipedia.org/wiki/Hypotese]hypotese[/url] i vitenskapelig forstand, men spekulasjoner, mens en hypotese basert på fravær av bevis er fullt ut falsifiserbar.

Legg også merke til at jeg ikke avviser, konkluderer med noe mer enn sannsynlig på grunnlag av dette fraværet.
metodisten : Jeg drømmer lite.
Når jeg legger ut en link som den du referere til så tar jeg selvkritikk.
Jeg lager en overskrift til den omtrent som i en avis, eller ett blad for å presentere den.
Jada, men det er konkluderende overskrifter, og på samme måte konkluderer du også med at det finnes gjenferd, telepati, sjel eller hva det skal være på grunnlag av historier du har lest. hørt eller sett på youtube.
Litt slitsom med linker man ikke vet hva skal være så må man trykke på dem alle for og se hva det er. Det er ikke ment som min konklusjon ang. det som er i linken.
Madjavas sine innvendinger imponerte lite. Men ingenting er 100% sikkert.
Madjava skapte rimelig tvil rundt historien. Selv om man ikke overbevises om historiens falskhet, så viser Madjava at det mest sannsynlig er en naturlig forklaring og neppe slik at gjenferdet viser seg i drømmen, slik du konkluderte med på forhånd.
Antall ord: 522

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Metodisten »

]

1. Sjelen er en av verdens største og mest utbredde forklaringsmodeller. Den fyller folks religiøse forestillinger som igjen er bygget på ett endeløst utall av variasjoner religioner. Disse igjen er ikke kommet opp i verden som eventyr men har alle fundament som som bygger på historiske hendeler. Uansett hvor mye BA sier opp igjen og opp igjen att han ikke syns kildene er troverdige, har mange feil osv.
Diss oppfattningene lever p.ga att folk hele tiden har opplevelser i livene sine som styrker denne oppfattningen. Hadde de ikke hatt det, hadde denne ideen dødd ut blandt voksne mennesker, akkurat som ideen om julenissen.

2. BA sier at det aldri vil være mulig og falsifisere en slik påstand. Det kan vi ikke vite sikkert.
All den tid sjelen finnes, kan det kansje være mulig en gang i fremtiden og gjøre dette.
Nye medium som Tv og internett er jo en sped begynnelse der vi ser ett utall mennesker står mere og mere frem og forteller om spirituelle opplevelser.
De som har sånne opplevelser har sett noe vi ikke har sett. De trenger ikke rettferdigjøre seg hverken ovenfor meg eller BA.
Har man vert til sjøs og sett en øy som ikke finnes på kartet, må man regne med pepper om man forteller om det. Men, når mange nok sier det samme bør man til slutt ta det seriøst nok til og se om det kan være noe i det.
Disse berettningene blir så mange og så overveldende til slutt att det vil bli umulig og ignorere dem. Også vitenskapelig. Så må en forhåpentligvis inn med resurser og forsøke og slå fast i allefall til en viss grad att diss fenomenene har en kjerne av fakta i seg.

Slik sett kan man si att nye medium ikke virker til og svekke disse ideene, men heller litt om litt styrke dem.
Dette for att det syns og være noe i dem.

3. Big-bang er bare en teori.
På samme måte som det meste peker mot att det finnes spøkelser f.eks, så peker det meste mot att big-bang teorien stemmer.
Selv om "det meste" innebærer forskjellen att det brukes beregninger i univers teorien, og menneskeskildringer og rapporter i spøkelses teorien.
Spøkelsesteorien støtter sjel-teorien.

4. Og si att det man gjør er å ta fortellingene på alvor og f.eks blande inn søvnparalyse i gjengangerrapporteringer, og si att man da prøver og finne de virkelige årsakene er virkelig bomskudd. Jeg forsøker og finne de virkelige årsakene. Der man ikke ser inn helt enda må man bruke litt teorier og hypoteser, mens man snører nettet stadig strammere rundt disse fenomenene. Søvnparalyser forklarer dem ikke.

5. Og si att jeg tror på spøkelser og gjenferd basert på ting jeg har sett på youtube er ett plumt forsøk på og banalisere meg, og der vet alle som har fulgt bare litt med her inne.
Antall ord: 513

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:]

1. Sjelen er en av verdens største og mest utbredde forklaringsmodeller. Den fyller folks religiøse forestillinger som igjen er bygget på ett endeløst utall av variasjoner religioner. Disse igjen er ikke kommet opp i verden som eventyr men har alle fundament som som bygger på historiske hendeler. Uansett hvor mye BA sier opp igjen og opp igjen att han ikke syns kildene er troverdige, har mange feil osv.
Diss oppfattningene lever p.ga att folk hele tiden har opplevelser i livene sine som styrker denne oppfattningen. Hadde de ikke hatt det, hadde denne ideen dødd ut blandt voksne mennesker, akkurat som ideen om julenissen.
Sjelen er en av de vanligste forklaringsmodeller uten hold i virkeligheten. Virkelighetsbaserte forklaringsmodeller er selvfølgelig større. F.eks. klassisk fysikk.

Sjelen tilfredsstiller de enkleste forklaringsbehov folk har på en enkel måte, selv om en som går i dybden på spørsmålet ser at sjelen ikke lenger forklarer noe som helst. Vi har andre virkelighetsbaserte forklaringer som forklarer alt det sjelen tidligere forklarte.

Opplevelsene har folk fortsatt, og noen ønsker å tro det er sjelen som er forklaringen, mens andre finner forklaringer basert på kunnskap.
2. BA sier at det aldri vil være mulig og falsifisere en slik påstand. Det kan vi ikke vite sikkert.
All den tid sjelen finnes, kan det kansje være mulig en gang i fremtiden og gjøre dette.
Nye medium som Tv og internett er jo en sped begynnelse der vi ser ett utall mennesker står mere og mere frem og forteller om spirituelle opplevelser.
De som har sånne opplevelser har sett noe vi ikke har sett. De trenger ikke rettferdigjøre seg hverken ovenfor meg eller BA.
Har man vert til sjøs og sett en øy som ikke finnes på kartet, må man regne med pepper om man forteller om det. Men, når mange nok sier det samme bør man til slutt ta det seriøst nok til og se om det kan være noe i det.
Disse berettningene blir så mange og så overveldende til slutt att det vil bli umulig og ignorere dem. Også vitenskapelig. Så må en forhåpentligvis inn med resurser og forsøke og slå fast i allefall til en viss grad att diss fenomenene har en kjerne av fakta i seg.

Slik sett kan man si att nye medium ikke virker til og svekke disse ideene, men heller litt om litt styrke dem.
Dette for att det syns og være noe i dem.
Jo, vi vet sikkert at en påstand som "sjelen finnes" aldri vil la seg falsifisere. Uansett hvor godt en undersøker vil en alltid ha mulighet til å si at du har ikke sett der eller der., eller at den ikke lar seg finne med dagens metoder. Påstanden om sjelen må skrives i en falsifiserbar setning, f.eks. "Sjelen, som inneholder all hukommelse sitter i hjertet" Da vet man hvor man skal lete, og man kan se på hjertetransplanterte om hukommelsen deres stemmer med hjernen/kroppen eller hjertet.

Mange står fram med sine sprituelle opplevelser. Men det er ikke opplevelsene de forteller om, men hvordan de selv har tolket dem i ettertid. Opplevelsene kunne ha vært noe slikt som "jeg så et avlangt mørkere parti i tåken...", mens de forteller "jeg så et menneske som kom ut av tåken...". Det de forteller er altså deres egen fantasi basert på helt vanlige ting i uvanlige situasjoner. Hvis de hadde gått nærmere, kan det ha vært et tre de så idet tåken lettnet litt.

De som har slike opplevelser trenger ikke fortelle om dem, men hvis de gjør det så må de regne med at noen er interessert i å finne ut hva de egentlig så.
Den som finner en øy som ikke står på kartet i dag bør ta nøyaktig posisjon, og fortelle om det. Det vil neppe bli særlig mye pepper, men heller ære og berømmelse, dersom satelitter kan bekrefte øyen.
Ingen ignorerer alle disse historiene. Det er en feilaktig påstand du stadig prøver å få folk til å tro på. Historiene tas stadig seriøst nok til å debunke dem. Man finner de naturlige årsakene til opplevelsene, det er adskillig mer seriøst enn å overdramatisere hendelsen og legge den ut på youtube.

Slik det er nå, så er det fastslått at de aller fleste historiene er basert på faktiske opplevelser, og at de aller fleste opplevelsene er basert på kjente naturlige fenomener. Det finnes noen historier som ikke er spesifikke nok til at man kan finne de naturlige forklaringene, men de aller fleste er avklart.
På samme måte som det meste peker mot att det finnes spøkelser f.eks, så peker det meste mot att big-bang teorien stemmer.
Selv om "det meste" innebærer forskjellen att det brukes beregninger i univers teorien, og menneskeskildringer og rapporter i spøkelses teorien.
Du har tydeligvis ennå ikke skjønt hvor vakker en teori er.

En teori i ordets rette forstand er det nærmeste vi noengang kommer Sannheten. Det er en korrekt oppsatt hypotese som har bestått utallige falsifiseringsforsøk, og fortsatt holder seg like godt.
Det aller meste peker imot eksistensen av spøkelser. I motsetning til BigBangteorien som er en ekte teori, er spøkelsespåstanden ingen teori, det er ikke engang en falsifiserbar hypotese. Alle ganger det er forsøkt å lage falsifiserbare hypoteser av påstanden er de umiddelbart blitt motbevist.
4. Og si att det man gjør er å ta fortellingene på alvor og f.eks blande inn søvnparalyse i gjengangerrapporteringer, og si att man da prøver og finne de virkelige årsakene er virkelig bomskudd. Jeg forsøker og finne de virkelige årsakene. Der man ikke ser inn helt enda må man bruke litt teorier og hypoteser, mens man snører nettet stadig strammere rundt disse fenomenene. Søvnparalyser forklarer dem ikke.
Nei, å undersøke om gjengangeropplevelser kan skyldes søvnforstyrrelser er ikke nødvendigvis bomskudd. Søvnparalyse kan nemlig i motsetning til det du skriver her forklare veldig mange gjenferdopplevelser.
Andre årsaker til gjenferdopplevelser kan være lyder i rommet, mennesker/ting som flytter seg og danner skygger osv. Slik du avviser naturlige årsaker er du ikke ute etter å finne de virkelige årsakene, men å oppfylle din "ønskedrøm".

Hvis du vil gjøre et seriøst forsøk på å finne årsakene til slike opplevelser, så må du starte med de som er mest sannsynlig og enklest å finne ut av. Hvis du ikke klarer (med helhjertet innsats) å finne noe som kan danne skyggene som beskrives, går du videre og ser om det er andre årsaker. Til slutt hvis du har undersøkt og eliminert absolutt alle naturlige muligheter, kan du begynne å se på overnaturlige forklaringer. Derfor vil en skeptiker alltid være en bedre paranormal forsker enn en troende.

Slik du hittil har forklart deg, så har du sett på muligheter for at det til tross for naturlige forklaringer finnes muligheter for at det kan være overnaturlig.
5. Og si att jeg tror på spøkelser og gjenferd basert på ting jeg har sett på youtube er ett plumt forsøk på og banalisere meg, og der vet alle som har fulgt bare litt med her inne.
For det første var det du selv som trakk deg og din person inn i diskusjonen. Dernest har jeg ikke sagt at du baserer deg bare på youtube, men ramset opp en rekke kilder til din tro. Noen opplevelser har du helt sikker hatt, men jeg kan ikke huske at du har referert særlig til dem her, kun til historier på nett, som f.eks. youtube.
Antall ord: 1312

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Metodisten »

BA. skrev:
Metodisten skrev:]

Sjelen er en av de vanligste forklaringsmodeller uten hold i virkeligheten. Virkelighetsbaserte forklaringsmodeller er selvfølgelig større. F.eks. klassisk fysikk.

Sjelen tilfredsstiller de enkleste forklaringsbehov folk har på en enkel måte, selv om en som går i dybden på spørsmålet ser at sjelen ikke lenger forklarer noe som helst. Vi har andre virkelighetsbaserte forklaringer som forklarer alt det sjelen tidligere forklarte.

Opplevelsene har folk fortsatt, og noen ønsker å tro det er sjelen som er forklaringen, mens andre finner forklaringer basert på kunnskap.

.].
Vel og bra svart. Men veldig grovt.Klart det er og foretrekke att folk finner forklaringer basert på kunnskap. Bare det att saken er jo att det er ikke laget noen god forklaring til og forklare spøkelsene, reinkarsjonsteoriene,NDO`rapportene og allt det andre som ikke minsker, men øker til stadighet i forekomst.

BA sier at det aldri vil være mulig og falsifisere en slik påstand. Det kan vi ikke vite sikkert.
Det vil ikke være mulig å dissekrere den ut av hjertet som foreslåes. Den beskrives av NDO`ere som en energi og er mest sannsynlig ikke detektbar for øyeblikket for oss. På samme måte som elektrisitet ikke var detektbar eller åpen for korrekt tolkning ,for folk for 200 år siden.
Har man vert til sjøs og sett en øy som ikke finnes på kartet, må man regne med pepper om man forteller om det. Men, når mange nok sier det samme bør man til slutt ta det seriøst nok til og se om det kan være noe i det.Man kan i denne samenligningen, for samenligningens skyld ikke bruke en satelitt da, dette er år 1930.]
Du har tydeligvis ennå ikke skjønt hvor vakker en teori er.

En teori i ordets rette forstand er det nærmeste vi noengang kommer Sannheten. Det er en korrekt oppsatt hypotese som har bestått utallige falsifiseringsforsøk, og fortsatt holder seg like godt.
Det aller meste peker imot eksistensen av spøkelser. I motsetning til BigBangteorien som er en ekte teori, er spøkelsespåstanden ingen teori, det er ikke engang en falsifiserbar hypotese. Alle ganger det er forsøkt å lage falsifiserbare hypoteser av påstanden er de umiddelbart blitt motbevist.
Nei, å undersøke om gjengangeropplevelser kan skyldes søvnforstyrrelser er ikke nødvendigvis bomskudd. Søvnparalyse kan nemlig i motsetning til det du skriver her forklare veldig mange gjenferdopplevelser.
Andre årsaker til gjenferdopplevelser kan være lyder i rommet, mennesker/ting som flytter seg og danner skygger osv. Slik du avviser naturlige årsaker er du ikke ute etter å finne de virkelige årsakene, men å oppfylle din "ønskedrøm".

Hvis du vil gjøre et seriøst forsøk på å finne årsakene til slike opplevelser, så må du starte med de som er mest sannsynlig og enklest å finne ut av. Hvis du ikke klarer (med helhjertet innsats) å finne noe som kan danne skyggene som beskrives, går du videre og ser om det er andre årsaker. Til slutt hvis du har undersøkt og eliminert absolutt alle naturlige muligheter, kan du begynne å se på overnaturlige forklaringer. Derfor vil en skeptiker alltid være en bedre paranormal forsker enn en troende.

Slik du hittil har forklart deg, så har du sett på muligheter for at det til tross for naturlige forklaringer finnes muligheter for at det kan være overnaturlig.
Det er grovt og ikke helt korrekt heller.
Vi starter alltid med de som er lettest og finne ut av, og mye kan selfølgelig forklares med andre ting.De vi forholder oss til i denne samenhengen, er det som overhode ikke kan forklares slik. Det er dem som er interesante.
Att big-bang teorien er vakker får være din smak og vurdering. Det er ingen forsker som har kunnet forklare meg hva som skjedde rett før smellet og hvordan oppsettet til en sånn hendelse var slik att det kunne skje.
Før den forklaringen kommer (falsifiserbar), er teorien mindre en halv uten og være satt inn i en årsakssammenheng.
.[/quote]

Det er greit nok. Jeg har hatt noen oppplevelser, men jeg referer ikke fra dem soe særlig for jeg mener det ikke trengs. Jeg har allikevel nevnt noe tidligere der det fallt seg naturlig. B.la ett utenlandsk medium som var innkalt hos min søster på kort varsel. Mediumet leverte tykke bunker med informasjon som det er tusen prosent umulig hun kunne ha visst om.

Det er ikke så viktig, jeg har ikke tenkt og skrive bok på om noe her inne på forumet.
Om du enda ikke har forstått att den materien og det nivået vi strekker oss etter ikke er falsifiserbart enda, så kommer du ikke til og forstå( ville forstå ?) det heller.
Da må du leve i din falsifiserbare verden mens du sikkert irriterer deg over diskusjonene imellom de som har vert til sjøss før og vet hva det er de andre prøver og si.
Antall ord: 1195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaktis`s`
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Mai 2006 23:49
18
Lokalisering: i en skog

Re: Hvor ligger sjelen?

Innlegg av jaktis`s` »

Shannencammy skrev:Jeg lurer også mye på hvor sjelen ligger.?

Alle har vel meninger om det. Jeg tror den er bak øyet.

:mozilla_innocent:

Sjelen den ligger i allefall i hovet på regjeringa våres, tror fan meg de er både sjele-løs og hode-løs :(

Jeg hater ikke mangen grupper men sosialister de er verre en ja...hehe men jeg mener de
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Vel og bra svart. Men veldig grovt.Klart det er og foretrekke att folk finner forklaringer basert på kunnskap. Bare det att saken er jo att det er ikke laget noen god forklaring til og forklare spøkelsene, reinkarsjonsteoriene,NDO`rapportene og allt det andre som ikke minsker, men øker til stadighet i forekomst.
Hvorfor leser du ikke svarene du får? Jeg har nevnt flere gode forklaringer på spøkelser. F.eks. søvnparalyse. Dette er en velig god forklaring på veldig mange spøkelser, UKO'er osv.

Den forklaringen gjelder ikke alle spøkelsene, men det er heller ikke meningen. Den skal forklare noen, så kan andre påståtte spøkelser forklares ved at en er offer for en illusjon eller annet.
BA sier at det aldri vil være mulig og falsifisere en slik påstand. Det kan vi ikke vite sikkert.
Det vil ikke være mulig å dissekrere den ut av hjertet som foreslåes. Den beskrives av NDO`ere som en energi og er mest sannsynlig ikke detektbar for øyeblikket for oss. På samme måte som elektrisitet ikke var detektbar eller åpen for korrekt tolkning ,for folk for 200 år siden.
#-o Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å forklare dette uten å bli nedlatende.
Du forutsetter at sjelen finnes. Det vet vi ikke noe om, men en påstand om sjelen må utformes slik at den kan falsifiseres før den er falsifiserbar.

"Det finnes en sjel" er ikke en falsifiserbar påstand. Jeg skrev et forslag på hvordan man kan lage en falsifiserbar påstand, og hvordan denne kunne testes ved falsifisering. Du står fritt til å lage andre falsifiserbare påstander om sjelen, og når du har gjort det, så har vi teknikken til å teste påstanden.
De som har slike opplevelser trenger ikke fortelle om dem, men hvis de gjør det så må de regne med at noen er interessert i å finne ut hva de egentlig så.
Har man vert til sjøs og sett en øy som ikke finnes på kartet, må man regne med pepper om man forteller om det. Men, når mange nok sier det samme bør man til slutt ta det seriøst nok til og se om det kan være noe i det.Man kan i denne samenligningen, for samenligningens skyld ikke bruke en satelitt da, dette er år 1930.
Argumentene blir ikke bedre av at du gjentar dem. Vi lever i 2008, og har tilgang på satelitter.
Det er grovt og ikke helt korrekt heller.
Vi starter alltid med de som er lettest og finne ut av, og mye kan selfølgelig forklares med andre ting.De vi forholder oss til i denne samenhengen, er det som overhode ikke kan forklares slik. Det er dem som er interesante.
Sannsynligvis kan alle forklares slik, selv om vi ikke har klart å gjøre det ennå.

Når man har gått igjennom hele listen med mulige naturlige forklaringer, så fiinnes det knapt noen historier igjen. Hvis det gjør det, så kan det være fordi det finnes noen naturlige forklaringer vi ikke kjenner ennå.
Att big-bang teorien er vakker får være din smak og vurdering. Det er ingen forsker som har kunnet forklare meg hva som skjedde rett før smellet og hvordan oppsettet til en sånn hendelse var slik att det kunne skje.
Før den forklaringen kommer (falsifiserbar), er teorien mindre en halv uten og være satt inn i en årsakssammenheng.
Big Bangteorien begynner ved smellet, og har ingenting med hva som foregikk før smallet å gjøre. Hvis vi kan snakke om noe før smellet, når tid oppsto i selve smellet.

Vil du være så snill å sette deg i det minste litt inn i teorien før du setter deg til dommer over den.
Det er greit nok. Jeg har hatt noen oppplevelser, men jeg referer ikke fra dem soe særlig for jeg mener det ikke trengs. Jeg har allikevel nevnt noe tidligere der det fallt seg naturlig. B.la ett utenlandsk medium som var innkalt hos min søster på kort varsel. Mediumet leverte tykke bunker med informasjon som det er tusen prosent umulig hun kunne ha visst om.
Pro cent betyr av hundre, så en liten omgang med matematikkbøkene ville kanskje gjort seg. Du får ikke en liter opp i et desilitermål.

Kom mediumet med ferdigskrevet informasjon i bunkevis? Hvis ikke vær vennlig å hold deg til sannheten, fremfor å være malerisk i skriveriene dine.
Det er ikke så viktig, jeg har ikke tenkt og skrive bok på om noe her inne på forumet.
Om du enda ikke har forstått att den materien og det nivået vi strekker oss etter ikke er falsifiserbart enda, så kommer du ikke til og forstå( ville forstå ?) det heller.
Da må du leve i din falsifiserbare verden mens du sikkert irriterer deg over diskusjonene imellom de som har vert til sjøss før og vet hva det er de andre prøver og si.
Jovisst har jeg forstått at det du skriver om ikke er falsifiserbart. Det er akkurat det jeg har terpet så inderlig på. Dere må gjøre det falsifiserbart før vitenskapen kan teste påstandene. Mye er gjort falsifiserbart, og det er dermed også blitt motbevist.
Antall ord: 970

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meum
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jan 2005 19:25
19
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Meum »

Big Bangteorien begynner ved smellet, og har ingenting med hva som foregikk før smallet å gjøre. Hvis vi kan snakke om noe før smellet, når tid oppsto i selve smellet.
Ved Big Bang oppsto også det som lar seg falsifisere. Det er før og etter Big Bang som utgjør hele forskjellen på materialister og oss som tror på en åndelig virkelighet.
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

Meum skrev:Ved Big Bang oppsto også det som lar seg falsifisere. Det er før og etter Big Bang som utgjør hele forskjellen på materialister og oss som tror på en åndelig virkelighet.
Fortell........
Antall ord: 36
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Musikk:

Toner kan registreres i form av hvilke svingninger lydbølgene går i.
En A er f.eks. 440 hertz, den samme tonen vi hører i telefonrørets kjente og kjære "summetone". Igjen er 220 hertz en A, bare en oktav lavere på skalaen.
Samtidig består tonene av våre kjære navngitte C, D, E, F, G, A, H (evt. B)

Rent matematisk kan vi altså slå fast hvilke toner det spilles.
Rytmen er også kanskje lettere å matematisk si noe om, og regne på.
For den mest vanlige musikken vi den dag idag spiller går i 4/4 takter.
Vals går som kjent vanligvis i 3/4 takter, om-pa-pa om-pa-pa.
Vi er ikke så innstilt på musikk som spiller i 5/4 takter, da vi er noenlunde "programmert" til den mest fengende 4/4 takten som oftest går igjen i popmusikken.
Et eksempel på en ganske ny sang som spilles i 5/4 takt er Radiohead's "15 Step".

Så kommer den store utfordringen:
Si meg hvordan regner man ut hvordan disse sangene, alle som en, setter følelser i sving hos oss? Gi meg matematiske formler og vis meg hvordan dette fungerer.

Jeg vil gjerne si at det samme prinsippet teller i vitenskapen, som den gjør ellers:
Leter man etter en grunn/unnskyldning/"forklaring" vil man før eller siden finne seg tilpass med en som virker logisk. Grunnlaget igjen kan være andre antagelser som er svært sannsynliggjorte. Men stammer de alle og en fra én samme sannhet som gir opphav til alle disse urokkelige forklaringene? Det er en forutsetning! Det er noe JEG krever at det er.

For at NOE skal være totalt sant, altså i den forstand at alle andre alternative forklaringer enn den som er anerkjent er latterlige og spede forklaringer, eventuelt blir kalt spekulasjoner eller blir avvist fordi de ikke har ryggdekning nok og ikke bygger på troverdige nok forklaringer som er i tråd med all sunn fornuft og logikk - JA, da MÅ (som i INGEN BORTFORKLARING, INGET UNNTAK) det være EN OG ALENE SANNHET som gir et unikt og genuint opphav til alle disse andre forklaringer.
Og da kan jeg heller ikke skjønne at man IKKE tror på skjebnen, da dette igjen blir stikk i strid med at alt rundt oss bare er kaos og ikke henger sammen for en og alene sannhetens grunn.

Vi mennesker kan diskutere, og det har vi gjort, men fremdeles i årtusener forgjeves.
Vi kommer aldri fram til noen løsninger, andre enn dem vi godtar selv og trykker inntil våre hjerter og hjerner. Vi mennesker er fantastiske skapninger, og jeg undervurderer overhode ikke våre evner til å oppdage. Vi har et bra tekke på dette med å se og forklare våre omgivelser. Men hvorfor i helvete tror vi at vi er så perfekte at vi kan bestemme hva som er slik og slik rundt oss? Hah... arrogant, rett og slett vemmelig...

Nei, det som gjør meg mest oppgitt er disse som hengir seg til vitenskapen og sverger til den som om det var deres religion. De opptrer som hjernevaskede flokker uten kritisk vurderingsevne og ser ikke nyanser og andre perspektiv. Igjen har vi disse fanatisk troende som velger å konsekvent se bort ifra all logikk. Igjen har vi alle disse folkene som kan betegnes som mellomting, mer moderate, mer tolerante. Men ingen av dem har verken feil eller rett. Vi har bare hvert vårt ståsted, og vi enes om ting. Andre ting er vi uenige om. Men er det verdt å kjempe for en sannhet vi ikke kjenner?

Jeg tror vi skal være litt mer tilbakeholdne med å påberope oss kunnskap og visdom, og kanskje heller være mer spørrende enn påståelige.
Ingen hadde tatt skade av det, og vi hadde tross alt fått vite mer, da vi hadde gitt slipp på disse barrierene vi selv hadde sørget for å sette opp rundt oss.
Hvilke ugjennomtrengelige murer våre sinn er.
Og straks vi har klart å rive dem litt ned, så tar vi helt av og tror vi er frigjorte for all evighet. Vi tar det for gitt - og vips; vi er tilbake til starten igjen...

Å i det hele tatt avslå muligheten for at sjelen eksisterer
er like dumt som å avslå muligheten for at Gud skapte jorden
som igjen er like dumt som å avslå muligheten for at BigBang skjedde
og det er like dumt å avslå muligheten for at det fins flygende elefanter.
Jepp, sorry... det er dumt å uttale seg på vegne av sannsynlighet og logikk. Man tar noe for gitt og stenger ute andre muligheter. Det betyr ikke at man trenger fokusere så mye på flygende elefanter og tenke så mye på dem (med mindre man skal skrive ei barnebok?), men tingen er at det i det hele tatt er dumt å basere seg på noe man tar for gitt. Ingen regel uten unntak, og alt det der.
Selvfølgelig er det relativt, for hva skal du bruke kunnskapen til.
Det er bedre å gå utifra at man skal sette kateter på noen som har sprengt av seg kjønnsorganet enn å gi dem krones-is, og det er bedre å fylle bensin på bilen når tanken begynner å bli tom enn å hoppe ut av bilen i fart for så å plukke blåbær. Noen muligheter er å foretrekke. Men her snakker vi om muligheter hvor vi står fast... hva om vi ikke visste noe helt sikkert og egentlig ikke hadde noe konkret å gå utifra?

Hvordan kan vi si at hunder ser i svart-hvitt?
Hvilket menneske som har konstatert det har kommet frem til dette og er helt sikker på det, og hvordan? Har han stukket ut sine egne øyne, satt inn labradorøyne og sett selv? Og hva om hundeøyne fungerer annerledes i en menneskekropp enn de gjør i hundens egen kropp? Hva kan gjøre en så sikker? På hvilke kriterier?

Er det vitenskapelig bevist at fargen rød ER rød?
Bare fordi mange nok mennesker sier at rødt er rødt, betyr det ikke at det er sant. På lik linje som at mange nok mennesker har sett romskip fra andre planeter og galakser.
Gi meg den vitenskapelige forklaringen på hvorfor rødt er rødt!

Hvis den som tror på matematiske forklaringer, vitenskapens logikk i alle varianter og er opptatt av at alt kan forklares på denne måten... hvorfor tror ikke de samme personene på numerologi, som mener at alt kan forklares med tall?

Hvor går grensen mellom tro og viten?
Hvordan kan vi ta for gitt at vi har rett idag, når imorgen viser oss at vi tar feil?
Det har skjedd før. Igår var feil og vi baserte oss på gårsdagen, vi gjorde fremskritt på feil basis men endte likevel opp med mye som var rett.
Er alt et sjansespill? Et kaotisk vrimlende hav av tilfeldigheter?

Fortell meg gjerne også hvem som skapte den guden som skapte BigBang som skapte universet som skapte det mennesket som skapte tanken om troen og vitenskapen som forklarte hvordan gud ikke skapte verden.
Antall ord: 1200

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:Musikk:

Toner kan registreres i form av hvilke svingninger lydbølgene går i.
En A er f.eks. 440 hertz, den samme tonen vi hører i telefonrørets kjente og kjære "summetone". Igjen er 220 hertz en A, bare en oktav lavere på skalaen.
Samtidig består tonene av våre kjære navngitte C, D, E, F, G, A, H (evt. B)

Rent matematisk kan vi altså slå fast hvilke toner det spilles.
Rytmen er også kanskje lettere å matematisk si noe om, og regne på.
For den mest vanlige musikken vi den dag idag spiller går i 4/4 takter.
Vals går som kjent vanligvis i 3/4 takter, om-pa-pa om-pa-pa.
Vi er ikke så innstilt på musikk som spiller i 5/4 takter, da vi er noenlunde "programmert" til den mest fengende 4/4 takten som oftest går igjen i popmusikken.
Et eksempel på en ganske ny sang som spilles i 5/4 takt er Radiohead's "15 Step".

Så kommer den store utfordringen:
Si meg hvordan regner man ut hvordan disse sangene, alle som en, setter følelser i sving hos oss? Gi meg matematiske formler og vis meg hvordan dette fungerer.

Jeg vil gjerne si at det samme prinsippet teller i vitenskapen, som den gjør ellers:
Leter man etter en grunn/unnskyldning/"forklaring" vil man før eller siden finne seg tilpass med en som virker logisk. Grunnlaget igjen kan være andre antagelser som er svært sannsynliggjorte. Men stammer de alle og en fra én samme sannhet som gir opphav til alle disse urokkelige forklaringene? Det er en forutsetning! Det er noe JEG krever at det er.
Når du kan sette opp en matematisk formel, som automatisk genererer slager på løpende bånd, så kan du kreve ett standardsvar på alle disse forklaringene.

Intil du kan vise at det finnes slike standardsvar, så får du greie deg med at det er mange forskjellige forklaringer på forskjellige opplevelser av sjel eller ånd.

Du kan kreve så mye du vil, men ingen er forpliktet til å gi deg en tøddel. Du har fått mange mulige forklaringer, og kan velge på alle hyller for å finne den som passer akkurat din opplevelse.
For at NOE skal være totalt sant, altså i den forstand at alle andre alternative forklaringer enn den som er anerkjent er latterlige og spede forklaringer, eventuelt blir kalt spekulasjoner eller blir avvist fordi de ikke har ryggdekning nok og ikke bygger på troverdige nok forklaringer som er i tråd med all sunn fornuft og logikk - JA, da MÅ (som i INGEN BORTFORKLARING, INGET UNNTAK) det være EN OG ALENE SANNHET som gir et unikt og genuint opphav til alle disse andre forklaringer.
Og da kan jeg heller ikke skjønne at man IKKE tror på skjebnen, da dette igjen blir stikk i strid med at alt rundt oss bare er kaos og ikke henger sammen for en og alene sannhetens grunn.
I begynnelsen av dette sitatet var jeg helt enig. Det er alt for mange som sitter og tror det finnes en enkel forklaring på alle spøkelseshistorier, (nemlig at det er et spøkelse). Alle andre forklaringer blir forsøkt latterliggjort eller bortforklart.

Så ser jeg jo at du tenker stikk motsatt, og at du mener alle de vitenskapelige forklaringene er "den ene og alene sannhet", mens den ene forklaringen som sier det er spøkelse, skal være "alle de latterliggjorte forklaringene".
Vi mennesker kan diskutere, og det har vi gjort, men fremdeles i årtusener forgjeves.
Vi kommer aldri fram til noen løsninger, andre enn dem vi godtar selv og trykker inntil våre hjerter og hjerner. Vi mennesker er fantastiske skapninger, og jeg undervurderer overhode ikke våre evner til å oppdage. Vi har et bra tekke på dette med å se og forklare våre omgivelser. Men hvorfor i helvete tror vi at vi er så perfekte at vi kan bestemme hva som er slik og slik rundt oss? Hah... arrogant, rett og slett vemmelig...
Og hvem er det du mener prøver å bestemme hva som er .... ?
Nei, det som gjør meg mest oppgitt er disse som hengir seg til vitenskapen og sverger til den som om det var deres religion. De opptrer som hjernevaskede flokker uten kritisk vurderingsevne og ser ikke nyanser og andre perspektiv. Igjen har vi disse fanatisk troende som velger å konsekvent se bort ifra all logikk. Igjen har vi alle disse folkene som kan betegnes som mellomting, mer moderate, mer tolerante. Men ingen av dem har verken feil eller rett. Vi har bare hvert vårt ståsted, og vi enes om ting. Andre ting er vi uenige om. Men er det verdt å kjempe for en sannhet vi ikke kjenner?
Hvor mange strpmenn har du egentlig på lager? Det er vanvittig mengde med stråmenn du setter opp, og skal diskutere mot her.
Jeg tror vi skal være litt mer tilbakeholdne med å påberope oss kunnskap og visdom, og kanskje heller være mer spørrende enn påståelige.
Ingen hadde tatt skade av det, og vi hadde tross alt fått vite mer, da vi hadde gitt slipp på disse barrierene vi selv hadde sørget for å sette opp rundt oss.
Hvilke ugjennomtrengelige murer våre sinn er.
Og straks vi har klart å rive dem litt ned, så tar vi helt av og tror vi er frigjorte for all evighet. Vi tar det for gitt - og vips; vi er tilbake til starten igjen...
Den kunnskap vi besitter skal vi ikke være redd for å påberope oss, men vi bør være forsiktig med å kalle tro for kunnskap.

Ved å bygge på den kunnskapen vi har, så får vi tilgang til enda mer kunnskap, men om vi ikke tør å akseptere at vi tross alt vet en del, så har vi ikke noe grunnlag for å utarbeide mer kunnskap.
Å i det hele tatt avslå muligheten for at sjelen eksisterer
er like dumt som å avslå muligheten for at Gud skapte jorden
som igjen er like dumt som å avslå muligheten for at BigBang skjedde
og det er like dumt å avslå muligheten for at det fins flygende elefanter.
Her trekker du fram enda en stråmann. Vil du vente på at noen som føler seg truffet av denne påstanden skal diskutere med deg, eller er det bare for å provosere.

Vi er begge klar over at ingen her avviser sjelen slik du legger det fram her, men vi viser til at det er ingen gode grunner til å tro sjelen finnes. Det er totalt annerledes enn hva du prøver å innbille folk at noen mener.
Jepp, sorry... det er dumt å uttale seg på vegne av sannsynlighet og logikk.
Dette er totalt feil. Man bør tvertimot basere seg på sannsynligheter og logikk.

Sannsynlig er det beste vi har av viten i dag, bortsett fra logikk og matematikk som er 100% sikkert. (hvis det er gyldig)
Man tar noe for gitt og stenger ute andre muligheter.
Ja, man tar det for gitt at korteste vei mellom to punkter er den rette linje, og utelukker alle andre muligheter. Hvis vi hver gang vi skal beregne en avstand, skal begynne å regne på om det finnes kortere vei enn den rette linje, vil man aldri komme videre i vår kunnskapsøke.
Det betyr ikke at man trenger fokusere så mye på flygende elefanter og tenke så mye på dem (med mindre man skal skrive ei barnebok?), men tingen er at det i det hele tatt er dumt å basere seg på noe man tar for gitt. Ingen regel uten unntak, og alt det der.
Den regelen har også unntak, og det er nok ganske mange regler som har unntak. F.eks. det med korteste vei osv.

Så lenge man ikke har noen gode grunner til å tro det finnes flygende elefanter er det heller ingen grunn til å regne med dem, dvs at man regner dem som ikkeeksisterende, og så lenge vi ikke har noen gode grunner til å tro det finnes ånder,...
Selvfølgelig er det relativt, for hva skal du bruke kunnskapen til.
Det er bedre å gå utifra at man skal sette kateter på noen som har sprengt av seg kjønnsorganet enn å gi dem krones-is, og det er bedre å fylle bensin på bilen når tanken begynner å bli tom enn å hoppe ut av bilen i fart for så å plukke blåbær. Noen muligheter er å foretrekke. Men her snakker vi om muligheter hvor vi står fast... hva om vi ikke visste noe helt sikkert og egentlig ikke hadde noe konkret å gå utifra?
?
Hvordan kan vi si at hunder ser i svart-hvitt?
Hvilket menneske som har konstatert det har kommet frem til dette og er helt sikker på det, og hvordan? Har han stukket ut sine egne øyne, satt inn labradorøyne og sett selv? Og hva om hundeøyne fungerer annerledes i en menneskekropp enn de gjør i hundens egen kropp? Hva kan gjøre en så sikker? På hvilke kriterier?
Man har kanskje latt hunder se på bilder i forskjellige farger, og sett på hundens reaksjoner, omtrent slik vi ser om mennesker har fargesyn?
Er det vitenskapelig bevist at fargen rød ER rød?
Ja.
Bare fordi mange nok mennesker sier at rødt er rødt, betyr det ikke at det er sant. På lik linje som at mange nok mennesker har sett romskip fra andre planeter og galakser.
Gi meg den vitenskapelige forklaringen på hvorfor rødt er rødt!
Når lyset har en bølgelengde mellom 625 og740 nm er det rødt. Hvis det har andre bølgelengder har det andre farger.
Hvis den som tror på matematiske forklaringer, vitenskapens logikk i alle varianter og er opptatt av at alt kan forklares på denne måten... hvorfor tror ikke de samme personene på numerologi, som mener at alt kan forklares med tall?
Det er forskjell på å beregne og beskrive virkeligheten og å tro at virkeligheten bestemmes av tall.
Hvor går grensen mellom tro og viten?
Hvordan kan vi ta for gitt at vi har rett idag, når imorgen viser oss at vi tar feil?
Det har skjedd før. Igår var feil og vi baserte oss på gårsdagen, vi gjorde fremskritt på feil basis men endte likevel opp med mye som var rett.
Er alt et sjansespill? Et kaotisk vrimlende hav av tilfeldigheter?
I morgen viser oss neppe at vi tar feil i det vi regner som viten, men det kan vise oss at vi kan fylle ut denne kunnskapen, og vite mer enn i dag.

Det vi visste i går, vet vi fortsatt i dag, mens det vi trodde i går kan være erstattet av viten idag.
Fortell meg gjerne også hvem som skapte den guden som skapte BigBang som skapte universet som skapte det mennesket som skapte tanken om troen og vitenskapen som forklarte hvordan gud ikke skapte verden.
Det er et spørsmål snudd på hodet, men vis meg den guden som skapte den guden som skapte guden som .......... som skapte jorden og menneskene på en ukes tid.
Antall ord: 1868

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links