Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerEr de der? Hele tiden?

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7982
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1721 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Kimbara skrev:Dette ser du sikkert på som kveruleting, Asbjørn, men jeg skriver likevel.

Du må nesten regne med å få spørsmål om detaljert begrunnelse til dine konklusjoner, når du skriver så detaljer om forskjellige paranormale fenomener. Jeg føler det blir feil å si "jeg har masse erfaring, derfor vet jeg" (du sa ikke nøyaktig dette nå, men har sagt tilsvarende i tidligere saker).

Du må jo ha en grunn til å "vite" det du skriver om, og jeg syns ikke det var kverlurerende å spørre om dette. Når svaret ditt i tillegg inneholder spydigheter og "motangrep" istedet for å holde seg til saken, så viser du deg ikke som en veldig voksen og moden debattant heller ;) Ikke vondt ment, men det inntrykket fikk jeg.

At det tar langt tid, og man ikke bruker like mye tid på forumet som enkelte, det har jeg derimot all forståelse for. Jeg ser heller at man bruker tid på å formulere et godt svar enn å bare plumpe uti med ett eller annet bare for diskusjonens skyld.

Personlig er jeg interessert i å vite hvorfor du mener det du mener, og hvis du syns motargumentasjon er kverulering, så beklager jeg dette (jeg regner med du siktet til diverse skeptikere her inne når du snakket om kverulering).

Så la oss få litt diskusjon nå, så vi kanskje kan bli litt mer opplyst alle mann.

Det jeg reagerte på , var måten det ble spurt på, og reagerte deretter... Tross alt ; jeg er et vanlig menneske jeg og, akkurat som de fleste her ;-)

Kom gjerne med spørsmål ,men ikke bare et "masete krav om å forklare nærmere" - uten å spesifisere hva som ønskes forklart nærmere, iallfall ikke når noe jeg egentlig mente var greit forklart i utgangspunktet.
Masete krav, i den forstand at vedkommende bruker i løpet av kort tid gjentatt forlanger et svar fra meg på.

Når det gjelder svar fra meg, regner jeg med at jeg til vanlig forklarer hva jeg mener, noe jeg og henviser til i forbindelse med mange av de innlegg jeg har skrevet tidligere. (linken)

Jeg er ikke supernmann, og regner heller ikke med å bli det. Heller ikke har jeg svar på alle ting, men enkelte ting har jeg mening om, dels basert på egne erfaringer, og dels basert på andres utsagn, og ideer.
Istedet for å "arrestere" ett enkelt innlegg, så se heller på helheten i de svar jeg har gitt over tid. Og du vil se at det er ikke ofte jeg "glefser" . . .

Somsagt ; kom med spørsmål som går på sak, og ikke bare et krav om å forklare enda mer enn det jeg gjør i et enkelt innlegg, spesielt ikke når innlegget går på mange detaljer..

for ordens skyld ; jeg svarer på saker når jeg føler det er rett å svare, når det blir spurt på en ok måte, og ikke på grunnlag av masete krav fra en eller annen bruker.

Når det gjelder tid på forumet her, bruker jeg faktisk endel tid her. Jeg leser igjennom ganske mange meldinger hver dag, men har ikke anledning til å svare på alt.
Ikke rekker jeg over alle meldinger heller, sånn er det bare.

Jeg har etterhvert så masse innlegg her, og hva jeg mener, er vel ganske klart definert når man ser igjennom disse.
Å skrive samme / tilsvarende svar ørten ganger, - det burde ikke være nødvendig.
Ikke for en som faktisk er interresert i å se hva som er skrevet tidligere.
Et svar skrevet idag, inneholder nødvendigvis ikke noen "nyheter" - det er jo de samme ting vi snakker om hele tiden.

Asbjørn
Antall ord: 613

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7982
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1721 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

twiggy skrev:Jeg stilte noen veldig enkle spørsmål. - Som tydeligvis provoserte en allviter. Som ikke tåler motspørsmål. Og hvis en moderator på forumet sier at h*n har et liv utenom (som vi selvsagt skjønner) så er det latterlige helt komplett. Asbjørn er selvoppnevnt "guru". Og man ser jo at han svarer på akkurat det han finner for godt. Selvsagt fordi at han ikke har særlig greie på noe som helst.

Vet at jeg provoserer nå. Men det gleder meg å avsløre falske mennesker.
Og falske mennesker blir ofte, som Asbjørn, fort irrirert. Uten grunn.
Først og fremst : Ordlyden jeg reagerte på var denne :
Hvordan kan du vite alt dette?
Forventer detaljert forklaring.
- -
Forventer at Asbjørn svarer på dette.
I og med at han ikke svarer umiddelbart, regner jeg meg å få et svada-svar der han er nødt til å hente info fra nettet.
Forventer et ordentlig, lesbart og skikkelig svar.
Hva du forventer, er opp til deg, men en ting skal du være klar over ; du kan IKKE kommandere hva jeg skal skrive, eller kommentere.

Definisjonen allviter - og definisjonen "falsk" er din definisjon på meg.
Det er ditt "problem" - om du oppfatter meg slik.

Jeg er heller ingen guru, derimot kommer jeg med informasjon om hvordan JEG opplever ting. At jeg reagerte på ditt "krav" - viser bare at jeg ikke er en maskin ;-)

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg ; kom med spesifikke spørsmål, så skal jeg svare, avhengig av tid og kapasitet, og egen erfaring.

Om jeg har greie på ting, vel, det får andre svare på, men da tror jeg vi skal la majoriteten bestemme, - den majoriteten som selv har erfart paranormale fenomen.
De som selv ikke oppfatter paranormale fenomen, har ikke egne erfaringer å vurdere ut ifra, og faller derfor utenfor.
Teoretisk kunnskap hjelper ikke når det gjelder paranormale fenomen, fordi teori og praksis somregel viser seg å ikke "henge i hop".
Grunnen til det er nok at vitenskapen ikke har grunnleggende kunnskap om hva det paranormale er, man har bare teorier.

Enkeltpersoner har egne erfaringer, men - siden man ikke har vitenskapelige metoder som kan gjenta hendelser på kommando, og at slike fenomen kommer på måter som er vanskelig å dokumentere i ettertid , så er detaljerte forklaringer ikke så lett å få til.
Resultatet er at de som ikke selv opplever fenomener, - de vil ikke tro på disse heller.

Sist men ikke minst ; måten du skriver på / ordlegger deg på , viser meg at du er ute etter å "trekke" - noe vi har sett masser av.

Hvis du ikke kan komme med reelle spørsmål, men bare med uspesifiserte krav / forventninger om at jeg skal forklare meg detaljert om alt jeg har skrevet, kan du glemme det. Da er det bedre dui følger linken jeg gav, hvor alle mine tidligere innlegg listes opp.
DER vil du finne masser av detaljer...

Forresten ; hva DU mener om MEG, - det er din sak.
Kansje er du en med gode erfaringer / kunnskaper, men jeg har foreløpig ikke sett det...
Hvor gammel er du , og hvor mange år har du levet med paranormale fenomen f.ex ?

Asbjørn
Antall ord: 532

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Asbjørn skrev: Om jeg har greie på ting, vel, det får andre svare på, men da tror jeg vi skal la majoriteten bestemme, - den majoriteten som selv har erfart paranormale fenomen.
De som selv ikke oppfatter paranormale fenomen, har ikke egne erfaringer å vurdere ut ifra, og faller derfor utenfor.
Her må jeg arrestere deg. Selv har jeg opplevd mye av det som skrives om her inne, men forskjellen er at jeg ikke ser på det som noe paranormalt. Folk tolker forskjellig, noen sjekker ikke ut ting så grundig, og atter andre farges av egen vilje til å tro.
Å si at de som "ikke har opplevd noe paranormalt" faller utenfor, er ganske snevert syns jeg, da de kan komme med informasjon og kunnskaper som ofte blir oversett eller neglisjert hos mange troende.
Teoretisk kunnskap hjelper ikke når det gjelder paranormale fenomen, fordi teori og praksis somregel viser seg å ikke "henge i hop".
Grunnen til det er nok at vitenskapen ikke har grunnleggende kunnskap om hva det paranormale er, man har bare teorier.
Dette er helt feil. Vitenskapen har mange mulige forklaringer på de fleste fenomener. Det som derimot er vanskelig, for ikke si umulig, å gi noen forklaring på, er personlige anekdoter og vitneutsagn. Vitneutsagn viser seg gjentatte ganger (det er gjort forsøk på dette) å være notorisk feilaktige. Anektdoter inneholder ofte ønsketenking.
Derfor skal man være veldig forsiktig med å ta alt for god fisk, og derfor spør man om grunnlaget for uttalelser på slikt nivå.

Å si at paranormale fenomener er ekte fordi vitenskapen ikke kan forklare, blir for lett (og ofte feil).
Enkeltpersoner har egne erfaringer, men - siden man ikke har vitenskapelige metoder som kan gjenta hendelser på kommando, og at slike fenomen kommer på måter som er vanskelig å dokumentere i ettertid , så er detaljerte forklaringer ikke så lett å få til.
Resultatet er at de som ikke selv opplever fenomener, - de vil ikke tro på disse heller.
Jeg tror på det folk forteller, men jeg tviler sterkt på at det er noe paranormalt inne i bildet. Dette nettopp på grunn av det du selv sier; det er umulig å gjenta slike historier i den minste detalj. En liten detalj som man kanskje overser eller glemmer kan være nettopp den detaljen som viser at gjenferdet egentlig var en drøm f.eks.
Hvis du ikke kan komme med reelle spørsmål, men bare med uspesifiserte krav / forventninger om at jeg skal forklare meg detaljert om alt jeg har skrevet, kan du glemme det. Da er det bedre dui følger linken jeg gav, hvor alle mine tidligere innlegg listes opp.
DER vil du finne masser av detaljer...


På samme måte har du sikkert skrevet om sjelen tidligere også. Hvorfor ikke bare linke til denne som svar til trådstarter?
Når det er sagt så har jeg litt blanda følelser om dette. Personlig er jeg litt lei av å gjenta meg selv, men samtidig syns jeg det er greit å ha faktiske svar i den aktuelle tråden, og ikke bare en haug med linker.

Jeg syns forresten ikke det første spørsmålet til Twiggy var så ille som du skal ha det til (selv om jeg kan være enig i at tonen ble noe frekk etterhvert ;) ). H*n spurte enkelt og greit hvordan du kunne vite det du snakker om, siden du virket så sikker i din sak. Trenger vel ikke noe mer detaljert spørsmål enn det i den sammenhengen?
Antall ord: 581
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

twiggy skrev:
twiggy skrev:Hvordan kan du vite alt dette?
Forventer detaljert forklaring.
Forventer at Asbjørn svarer på dette.
I og med at han ikke svarer umiddelbart, regner jeg meg å få et svada-svar der han er nødt til å hente info fra nettet.
Forventer et ordentlig, lesbart og skikkelig svar.
Først vil jeg kreditere Asbjørn her for at han startet med å si at dette var hvordan han opplevde hjelperne.

Men når en leser retsen av innlegget, så ser det ikke ut til at han ser på det som hans personlige tanker om fenomenet, for det er ikke sine opplevelser han beskriver, men hjelpernes vesen.

Når man detaljrikt beskriver dette, så forstår jeg at man lurer på hvor man har denne innsikten fra.

F.eks.
Denne energien påvirker normalt ikke vår fysiske verden, men er man følsom for det, kan man merke den
Hvis den ikke påvirker vår fysiske verden, hvordan er det så mulig å merke den?
Men dersom barnet har behov for forledrene, kommer de... ( ideelt sett- i menneskets verden - for i den åndelige - kommer de...)
Hvor var de som skulle vært i Ålesund forrige onsdag?
En hjelper er ikke bundet av tid, da hjelperen ikke er fysisk, ( har masse - atomer og molekyler osv ),
Er det mulig å få dette bekrefet?

osv. Det Asbjørn skirver om her er sin egen tro, men det legges fram som om det var fakta. Akkurat slik Dan Brown gjorde med DaVinci-koden. Under dekke av at det var en roman, skrev han en masse løgner og la det fram som om det skulle være sannheten.

Erfaring med det åndelige er noe som stadig kommer opp.

Hva er en slik erfaring? Jo det er noe uvanlig som hender. F.eks. at en ser et lys en ikke vet hva er.
Mens noen da straks sier det er en UFO, og lar tankene spinne av sted og fantaserer om romvesen o.l. sier andre at det var et lys de ikke kan forklare nå. Kanskje det senere vil vise seg at det var et kulelyn.

Kun den førse kategorien vil se på dette som en åndelig erfaring, og vil senere si til den andre at bare vent til du får erfare slikt du også.

Vi som ikke tror på slikt vil kanskje en gang komme til å måtte innrømme at vi tar feil, mens de som tror på dette ikke på noen måte vil komme i slik situasjon. Hvis de tar feil, vil de aldri oppleve å se sannheten, som vi har forsøkt å fortelle dem. ;)

Hvorfor er mine rettigheter blitt begrenset? (Jeg fikk opp at Asbjørn hadde skrevet 2998 innlegg.) Hadde det vært at andre, som f.eks. Asbjørn, som er moderator, hadde utvidede rettigheter hadde jeg forstått det, men jeg forstår ikke hva jeg har gjort her, for at mine rettigheter skal være begrensede.
Antall ord: 493

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 425
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sunnmøre
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Skarabè »

BA. skrev:
Men dersom barnet har behov for forledrene, kommer de... ( ideelt sett- i menneskets verden - for i den åndelige - kommer de...)
Hvor var de som skulle vært i Ålesund forrige onsdag?

De var der nok og hentet de da, til den andre siden... :) Vi får no håpe og tro det i vertfall...

Syns her er utruligt med kverulanter og kranglefanter.. Virker som her er noen som ikke tror på noe paranormale fenomener i det hele...Hva er da vitsen med å være her og kverulere?? Og å kverulere er en ting,det er lov å være uenig, men ikke alle som klarer å kverulere saklig, men kommer med personlige anngrep...
Dere skal ha beviser for både det ene og det andre.. Men det finnes ikke beviser for mange av de paranormale fenomenene som hender, og jeg misstenker at en del av dere ikke villet tro på det hvis dere fikk slike beviser.. Da hadde dere vel ment de var manipulerte...
Skulle ønske dere "kranglefanter" fikk oppleve mange av de paranormale hendelsene som andre har opplevd, så skulle vi fått sett hvor tøffe dere er... :badgrin:
Antall ord: 189
Klem Torill =o)


Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Skarabè skrev: Syns her er utruligt med kverulanter og kranglefanter.. Virker som her er noen som ikke tror på noe paranormale fenomener i det hele...Hva er da vitsen med å være her og kverulere?? Og å kverulere er en ting,det er lov å være uenig, men ikke alle som klarer å kverulere saklig, men kommer med personlige anngrep...
Dere skal ha beviser for både det ene og det andre.. Men det finnes ikke beviser for mange av de paranormale fenomenene som hender, og jeg misstenker at en del av dere ikke villet tro på det hvis dere fikk slike beviser.. Da hadde dere vel ment de var manipulerte...
Skulle ønske dere "kranglefanter" fikk oppleve mange av de paranormale hendelsene som andre har opplevd, så skulle vi fått sett hvor tøffe dere er... :badgrin:
Det er mange her inne som mener det samme som deg, og det er tydelig at det er forskjellig oppfatning av hva "kverulering" egentlig er.
Det er forskjell på å kverulere og å være kritisk. Siden du siterer BA her, så går jeg ut ifra at du mener han er kverulant og kranglefant.

Du ønsker at skeptikere skal få oppleve de samme fenomenene det snakkes om her. Vel, hvem sier at de ikke har opplevd det? Her går det på tolkning, graden av kunnskap, og evnen til å reflektere ut ifra de fakta vi kjenner. For ikke å snakke om det å gå i dybden av ting, være undersøkende.

Mange tar ting for god fisk, men noen velger å prøve å komme skikkelig til bunns i det. Mange vil tro, noen ønsker å vite.

Det finnes pr. i dag omtrent ingen gode beviser som tyder på at paranormale fenomener er paranormale, og da vil følgelig ikke skeptikeren og forskeren ta dette som noe bevis. Den dagen det eventuelt kommer solide bevis for at f.eks. telepati er mulig, så er jeg den første til å innrømme at jeg har tatt feil i mine beregninger, men i nuet finnes det kun myter og useriøse "forskningsresultater", og alle dokumentarer som lages om fenomenet er enten useriøs underholdning, eller helt åpne og uten svar.
Antall ord: 358
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 425
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sunnmøre
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Skarabè »

Heilt enig i at det er forskjell på å kverulere og å være kritisk, kunne ikke vært mer enig... Men kanskje det noen mener er kverulering mener andre er kritisk.. Men kan ikke fatte og forstå at å skrive dette er saklig:
"Forventer at Asbjørn svarer på dette.
I og med at han ikke svarer umiddelbart, regner jeg meg å få et svada-svar der han er nødt til å hente info fra nettet.
Forventer et ordentlig, lesbart og skikkelig svar."
I og med at han ikke svarer umiddelbart
Det var ikke rare tidsfristen...

Mener selfølgelig at vi skal diskutere her... Elsker diskusjoner.. Men liker ikke når det begynner å blir personlig og personangrep.... Når vi ikke klarer og være voksen nok til å diskutere saklig i ett slikt forum, så er det ikke anna vente det blir krig i verden... Men, men, det en sender ut, får en tilbake... :badgrin:
Antall ord: 152
Klem Torill =o)


Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Dette er jeg enig i, personangrep hører absolutt ikke hjemme i en diskusjon (selv om jeg vet det er lett å la seg rive med noen ganger, og har vel mine mørke øyeblikk på dette punktet også ;)).
Antall ord: 38
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Skarabè skrev:
BA. skrev:
Men dersom barnet har behov for forledrene, kommer de... ( ideelt sett- i menneskets verden - for i den åndelige - kommer de...)
Hvor var de som skulle vært i Ålesund forrige onsdag?
De var der nok og hentet de da, til den andre siden... :) Vi får no håpe og tro det i vertfall...
Skal de ikke hjelpe en da? Jeg synes det er ille å tenke på konsekvensene av en slik tankegang. Man så det som fint at tusenvis av barn omkom i tsunamien for noen år siden, for det var skjebnen eller hjelperne som ville det slik. Så sitter man der og forsvarer hjelperne og synes det var så fint osv, mens noen satt der en hel familie fattigere.
Syns her er utruligt med kverulanter og kranglefanter.. Virker som her er noen som ikke tror på noe paranormale fenomener i det hele...Hva er da vitsen med å være her og kverulere?? Og å kverulere er en ting,det er lov å være uenig, men ikke alle som klarer å kverulere saklig, men kommer med personlige anngrep...
Noen synes det er interessant med det paranormale selv om en ikke tror på det.

Siden du siterer meg, og heller ikke benekter Kimbaras innlegg, ser det ut til at det er meg du mener kverulerer og er usaklig med personangrep. Vis meg i såfall hvor i innlegget jeg er usaklig og personangripende.

Som sagt, så forstår jeg godt at noen reagerer på Asbjørns innlegg, for det han sier virker veldig belærende. Til tross for hans innledning bærer resten av innlegget preg av stadfestelser.
Dere skal ha beviser for både det ene og det andre.. Men det finnes ikke beviser for mange av de paranormale fenomenene som hender, og jeg misstenker at en del av dere ikke villet tro på det hvis dere fikk slike beviser.. Da hadde dere vel ment de var manipulerte...
Skulle ønske dere "kranglefanter" fikk oppleve mange av de paranormale hendelsene som andre har opplevd, så skulle vi fått sett hvor tøffe dere er... :badgrin:
Hvis du ser igjennom historiene her, så er det ikke vi med kritisk syn på det paranormale som er rakskest med å kalle bilder manipulerte, eller kalle historier for nonsens.

Det som er interessant ved det paranormale er nemlig ikke å disse eller latterliggjøre de som tror, men å forsøke å finne ut hvorfor man tror det man gjør. Derfor tas historiene på alvor, og vi forsøker heller å finne ut hvorfor noen opplever det de beskriver.

Hvis du leste innlegget du siterte fra, så leste du også litt om forskjellene på deres opplevelser og våre "kranglerfanters" opplevelseserfaring. Vi kan nemlig oppleve nøyaktig det samme, men vi reagerer forskjellig på disse opplevelsene.
Antall ord: 459

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 425
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sunnmøre
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Skarabè »

Siden du siterer meg, og heller ikke benekter Kimbaras innlegg, ser det ut til at det er meg du mener kverulerer og er usaklig med personangrep. Vis meg i såfall hvor i innlegget jeg er usaklig og personangripende.
Det med kverulering og kranglefanter mener jeg ikke stammer kun fra dette innlegget.. Skulle kanskje laget en egen tråd.. har sett på andre innleg at personer kaller andre for idioter fordi de har annen mening enn deres... Jeg synes det skal være fult lovlig og være uenige, men en trenger ikke å gå til personangrep for det... Jeg mener ikke nødvendigvis deg, selv om jeg ser du liker og kverulere/diskutere.. Men det er bra, for det er tross alt ett diskusjonsforum...

Akkurat det med Ålesund, det hadde ingenting med kverulering og gjøre.. Var det eneste jeg siterte fra deg... Og jeg ville kommentere det... Du skriver om andre ulykker som har skjedd og meninger med det... Hva skal man tro?? At der finnes en gud som kunne ha gjort noe med det, som ikke gjør det?? At vi har fri vilje og det vi gjør, kan ikke bli stoppet??

Jeg kan fortelle det jeg tror...Jeg tror at det fins en gud, men ikke den bibelske guden.. Tror at vi er på jorden for å lære, på både godt og vondt... At når vi er på den andre siden, så er livet som en skole vi går på for å lære... Hvis vi f.eks i ett liv har utsatt personer for overgrep og annen skade, så blir vi kanskje i det neste liv utsatt for det samme.. Vi velger som ånd og bli født av foreldre der det er sannsynlighet for overgrep.. På denne måten vil vi lære og ha empati med andre... En skal derfor passe seg for fordommene sine.. Er du f.eks en Homofob og ser den på de som er homofile og sårer de. Da kan det hende du i ditt neste liv selv blir homofil, for å lære hvordan det er att andre rakker ned på deg... Det kan virke brutalt at vi skal godta dette når små barn dør.. Og hadde jeg mistet min sønn som er det mest dyrebare jeg har, så hadde jeg ikke klart å se at jaja, så lærte jeg hvordan det er å ha sorg over ett barn.. Nei jeg hadde fordømt alt av gode makter fordi de ikke hjalp meg.. MEn den dagen jeg da dør, og møter de jeg har miste og ser alt i ett litt større perspektiv der jeg vet va dyp sorg er og kan virkelig ha empati med andre, da vil jeg kanskje se lærdommen i det, for da er jeg sammen med de igjen, og har faktisk lær MASSE på mtt liv på jorden, både på godt og vondt.....

Helvete?? Finnes det?? jeg tror at viss du er en person som rakker ned på andre, uttøver vold, drap eller psykologisk misshandling, da vil du få din straff... Eller rettere sagt du må velge denne straffen selv for å videreutvikle deg.. Som jeg skrev tidligere blir du kanskje da offeret i det neste liv.. Å det må no virkelig være helvete på jord!!! Så ja, helvete finnes...

For sikkerhets skuld vil jeg si her på slutten at allt jeg har skrevet er MINE meninger, ikke noe jeg PÅSTÅR er slik!!! Hva tror så du er meningen med livet?? :)
Antall ord: 590
Klem Torill =o)


Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7982
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1721 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

BA. skrev:
Men dersom barnet har behov for forledrene, kommer de... ( ideelt sett- i menneskets verden - for i den åndelige - kommer de...)
Hvor var de som skulle vært i Ålesund forrige onsdag?
De var der nok og hentet de da, til den andre siden... :) Vi får no håpe og tro det i vertfall...
Skal de ikke hjelpe en da? Jeg synes det er ille å tenke på konsekvensene av en slik tankegang. Man så det som fint at tusenvis av barn omkom i tsunamien for noen år siden, for det var skjebnen eller hjelperne som ville det slik. Så sitter man der og forsvarer hjelperne og synes det var så fint osv, mens noen satt der en hel familie fattigere.
Å hjelpe er ikke alltid det samme som alle andre mener er å hjelpe...
Det spørs hvilket syn man har på dette.

At mange her ikke deler mitt syn på saker og ting, det er jeg klar over, men av og til blir jeg irritert - og svarer litt på kanten av hva jeg burde.
Og da blir det somregel EN avsender som får pepperet...
Dette er noe jeg ikke er alene om, det er mange sure kommentarer i forumet - desverre...

Men tilbake til saken :

NOEN tror at det ikke finnes noe mer her i livet, - at når klokka slår, så er man død- død - død . . . det finnes ingenting mer...
ferdig - finito - kaputt...

Andre ( deriblant meg ) mener at det faktisk er noe mer, at livet som en sjel lever i millioner av år- kansje milliarder...
At det er en sjel som lever videre - uansett hva som skjer her på jorden.
At vi er her som i et rollespill - hvor vi har en form for spill - hvor vi skal lære om oss selv, hvordan vi er i x antall situasjoner.
For å få til x antall situasjoner, har vi det som kalles reinkarnasjon - slik at vi skal kunne oppleve mange sider av samme sak.
I ett enkelt liv, opplever vi somregel bare den ene siden, eventuelt noen få sider av livet...

Kunnskapen vi har tilegnet oss i tidligere liv, vil ofte kunne forhindre at vi gjennomfører planen for dette liv, eksempel : fordi vi vet at å ta på et stearinlys - da vil vi brenne oss...

Dermed stenges tidligere minner vekk, slik at vi skal kunne angripe en situasjon på en annen måte, og få en opplevelse / lærdom.
Dette medfører at noen må dø, for at andre skal oppleve tap. Grusomt ? Ja, klart det !
for den som opplever det.
Jeg velger å tro at det er en grunn for at slike ting skjer og skal skje.

Ideelt, ville det ikke være sykdommer, død, skader, plager, eller noe, som på noen måte ville medføre at noen plages på noen som helst måte.
Men livet er ikke slik. Hadde vi vært uten død, ville jorden ikke hatt plass til alle mennesker, ikke mat, ikke vann, - fordi alle levende skapninger ville overleve... og tatt opp all plass som er.

Liv og død, det er en del av prosessen vi er i - uansett hva vi tror på , uansett om vi tror på et liv etter døden eller ikke.

Personlig har jeg opplevet masser av saker, som gjør at jeg er ikke bare overbevist, men så sikker som det går an å bli, uten å kunne fremlegge gjentagbare bevis på at det er slik.

Jeg tror at siden en sjel kan leve i milliarder av år, så vil sjelene kunne inngå samarbeid , slik at en sjel hjelper den andre å gjennomføre "skoleåret" - en gang, og neste gang så bytter de, en annen gang er de begge som mennesker, en annen gang hjelper de en 3dje osv.
Hjelperens oppgave er altså å påse at vi følger den planlagte stien i livet vårt.
At vi før vi går inn i livet, har visse planer om hva vi skal lære i dette livet.
Skal vi være konge, slave, baker, smed, heks, politi, kjeltring, militær, eller hva ?
Hjelperens oppgave er da å legge ting til rette slik at man følger planlagt vei.
Om man er i ferd med å gå en annen vei, så skal hjelperene lede en tilbake til stien som er bestemt...
at man ankommer rett plass på rett tid, osv.

Mesteparten av livet er basert på tilfeldigheter, - hvor enkelte "tilfeldigheter" skjer fordi de er planlagt, noen fordi en hjelper griper inn, og resten faktisk er tilfeldigheter.

VI har frihet til å velge ; ja, da skal man huske på at denne friheten også ble benyttet da man planla sitt neste liv, - dvs før man blir født.
Friheten kommer også inn når vi skal velge saker og ting her i livet, - hvor tilfeldigheter har lagt inn muligheter til å velge...

Men jeg tror at ens egen sjel - som er den som skal lære, følger med på alt som skjer i ens liv, slik at man ser alle sider av seg selv.
Andre sjeler ( i rollen som Hjelpere ), kommer og går, etter behov.
Alt etter hva man skal lære av, og om det er behov for assistanse.

Hjelperen er ikke der for å sørge for at du vinner en million eller ti i lotto , om det ikke er planlagt...
Hjelperen er heller ikke der for å sørge for at du aldri kommer ut for en ulykke .. .
De er der ene og alene for å se til at de ting som skal skje i ditt liv, skjer.

OM det som skal skje, er å dø i en tragisk hendelse, så kan det være fordi andre sjeler i menneskekropp skal lære noe av dette.
Dermed er det ikke sagt at jeg liker det, at andre skal dø, siden jeg og er i menneskeform - så er det en tragedie -for de som opplever slike ting....
Trøsten JEG har, er at sjelen - den som er i menneskekroppen som dør, lever videre.

Tilslutt : Om noen synes jeg er belærende, - vel, de får synes hva de vil, jeg kan ikke endre min personlighet sånn uten videre.
OM folk liker meg eller ikke, er opp til dem. Stort sett er jeg en grei kar, men kan bli irritert, akkurat som dere andre ;-)

Asbjørn
Antall ord: 1050

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 425
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sunnmøre
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Skarabè »

Liv og død, det er en del av prosessen vi er i - uansett hva vi tror på , uansett om vi tror på et liv etter døden eller ikke.
En ting vi alle må være enige i her inne... :mozilla_wink:

Elles ett flott innlegg... :D
Antall ord: 47
Klem Torill =o)


Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 755
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

Asbjørn skrev:
BA. skrev:
Men dersom barnet har behov for forledrene, kommer de... ( ideelt sett- i menneskets verden - for i den åndelige - kommer de...)
Hvor var de som skulle vært i Ålesund forrige onsdag?
De var der nok og hentet de da, til den andre siden... :) Vi får no håpe og tro det i vertfall...
Skal de ikke hjelpe en da? Jeg synes det er ille å tenke på konsekvensene av en slik tankegang. Man så det som fint at tusenvis av barn omkom i tsunamien for noen år siden, for det var skjebnen eller hjelperne som ville det slik. Så sitter man der og forsvarer hjelperne og synes det var så fint osv, mens noen satt der en hel familie fattigere.
Å hjelpe er ikke alltid det samme som alle andre mener er å hjelpe...
Det spørs hvilket syn man har på dette.

At mange her ikke deler mitt syn på saker og ting, det er jeg klar over, men av og til blir jeg irritert - og svarer litt på kanten av hva jeg burde.
Og da blir det somregel EN avsender som får pepperet...
Dette er noe jeg ikke er alene om, det er mange sure kommentarer i forumet - desverre...

Men tilbake til saken :

NOEN tror at det ikke finnes noe mer her i livet, - at når klokka slår, så er man død- død - død . . . det finnes ingenting mer...
ferdig - finito - kaputt...

Andre ( deriblant meg ) mener at det faktisk er noe mer, at livet som en sjel lever i millioner av år- kansje milliarder...
At det er en sjel som lever videre - uansett hva som skjer her på jorden.
At vi er her som i et rollespill - hvor vi har en form for spill - hvor vi skal lære om oss selv, hvordan vi er i x antall situasjoner.
For å få til x antall situasjoner, har vi det som kalles reinkarnasjon - slik at vi skal kunne oppleve mange sider av samme sak.
I ett enkelt liv, opplever vi somregel bare den ene siden, eventuelt noen få sider av livet...

Kunnskapen vi har tilegnet oss i tidligere liv, vil ofte kunne forhindre at vi gjennomfører planen for dette liv, eksempel : fordi vi vet at å ta på et stearinlys - da vil vi brenne oss...

Dermed stenges tidligere minner vekk, slik at vi skal kunne angripe en situasjon på en annen måte, og få en opplevelse / lærdom.
Dette medfører at noen må dø, for at andre skal oppleve tap. Grusomt ? Ja, klart det !
for den som opplever det.
Jeg velger å tro at det er en grunn for at slike ting skjer og skal skje.

Ideelt, ville det ikke være sykdommer, død, skader, plager, eller noe, som på noen måte ville medføre at noen plages på noen som helst måte.
Men livet er ikke slik. Hadde vi vært uten død, ville jorden ikke hatt plass til alle mennesker, ikke mat, ikke vann, - fordi alle levende skapninger ville overleve... og tatt opp all plass som er.

Liv og død, det er en del av prosessen vi er i - uansett hva vi tror på , uansett om vi tror på et liv etter døden eller ikke.

Personlig har jeg opplevet masser av saker, som gjør at jeg er ikke bare overbevist, men så sikker som det går an å bli, uten å kunne fremlegge gjentagbare bevis på at det er slik.

Jeg tror at siden en sjel kan leve i milliarder av år, så vil sjelene kunne inngå samarbeid , slik at en sjel hjelper den andre å gjennomføre "skoleåret" - en gang, og neste gang så bytter de, en annen gang er de begge som mennesker, en annen gang hjelper de en 3dje osv.
Hjelperens oppgave er altså å påse at vi følger den planlagte stien i livet vårt.
At vi før vi går inn i livet, har visse planer om hva vi skal lære i dette livet.
Skal vi være konge, slave, baker, smed, heks, politi, kjeltring, militær, eller hva ?
Hjelperens oppgave er da å legge ting til rette slik at man følger planlagt vei.
Om man er i ferd med å gå en annen vei, så skal hjelperene lede en tilbake til stien som er bestemt...
at man ankommer rett plass på rett tid, osv.

Mesteparten av livet er basert på tilfeldigheter, - hvor enkelte "tilfeldigheter" skjer fordi de er planlagt, noen fordi en hjelper griper inn, og resten faktisk er tilfeldigheter.

VI har frihet til å velge ; ja, da skal man huske på at denne friheten også ble benyttet da man planla sitt neste liv, - dvs før man blir født.
Friheten kommer også inn når vi skal velge saker og ting her i livet, - hvor tilfeldigheter har lagt inn muligheter til å velge...

Men jeg tror at ens egen sjel - som er den som skal lære, følger med på alt som skjer i ens liv, slik at man ser alle sider av seg selv.
Andre sjeler ( i rollen som Hjelpere ), kommer og går, etter behov.
Alt etter hva man skal lære av, og om det er behov for assistanse.

Hjelperen er ikke der for å sørge for at du vinner en million eller ti i lotto , om det ikke er planlagt...
Hjelperen er heller ikke der for å sørge for at du aldri kommer ut for en ulykke .. .
De er der ene og alene for å se til at de ting som skal skje i ditt liv, skjer.

OM det som skal skje, er å dø i en tragisk hendelse, så kan det være fordi andre sjeler i menneskekropp skal lære noe av dette.
Dermed er det ikke sagt at jeg liker det, at andre skal dø, siden jeg og er i menneskeform - så er det en tragedie -for de som opplever slike ting....
Trøsten JEG har, er at sjelen - den som er i menneskekroppen som dør, lever videre.

Tilslutt : Om noen synes jeg er belærende, - vel, de får synes hva de vil, jeg kan ikke endre min personlighet sånn uten videre.
OM folk liker meg eller ikke, er opp til dem. Stort sett er jeg en grei kar, men kan bli irritert, akkurat som dere andre ;-)

Asbjørn
Bra Asbjørn. Godt og enkelt forklart :)
Jeg har nøyaktig samme mening om dette.
Antall ord: 1068
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7982
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1721 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

twiggy skrev:Ber om unnskyldning til Asbjørn om jeg har tråkka på tærne hans..
Men jeg har faktisk også mine egne meninger og oppfatninger.

Ikke minst har jeg en terskel for det å oppfordre å be folk om å ta kontakt. Slutt med det! Mange er hverken "klare", voksen nok, er psykisk stabile nok, eller kan dette på riktig måte.
Asbjørn bør ikke kalle meg en "vantro". Jeg er kun for å "moderere" dette.

Jeg har også lyst til å "snakke" med min kjære far. Feks. Men jeg håper han har det godt på den andre siden. Og han skal få være i fred der.
....Så får heller jeg ha mine inbilte samtaler med han herfra.... Tror det er best.

Inntil videre....

Men ting forandrer seg. Kanskje jeg en dag søker Asbjørn's hjelp?
Men jeg vil ikke ha dette pådyttet.

Er for øvrig enig i mye av det Asbjørn formidler. Bla hva han tror på etter døden.
Først og fremst ; Unnskyldning godtatt, og også returnert ;-)

Alder ; jeg blir 51 i år, - en "gamling" i forhold til mange her... ;-) - men samtidig ung i sinn.

Hver av oss opplever ting på hver vår måte, spesielt de ting som ikke kan forklares med logisk og teknisk kunnskap.

Tilfeldigheter får ofte skylda for hendelser, som jeg tror det ligger mer bak, men å bevise det for 3.dje person ? Det blir værre.
Og der i ligger problemet ; det er påfallende hvor vanskelig det er å bevise, dvs å gjenta i eksperimentelle forsøk , at ting skjer.
Og de ganger man faktisk klarer å gjenta dette, vil andre ikke akspetere bevisene, de bortforklares.
Ikke at jeg er eksepsjonelt flink eller noe slikt, men har endel opplevelser som gjør at jeg selv ikke er i tvil om at det faktisk er noe mer.
Samtidig er jeg også veldig obs på at det finnes masser av svindel innenfor det paranormale - nettopp fordi det er så lett å si at ting ikke kan bevises.

Så det å være kritisk, er viktig, ikke ta alt for "god fisk".
Selv har jeg forsøkt endel ganger å bevise at det faktisk "kommer info" - på en eller annen måte.
Problemet er at jeg kan ikke styre når denne infoen kommer. Og dermed blir bevisførsel også vanskelig.
Har dog etpar episoder i det siste ; jeg har fått sjans å se den 6. sans ved 3 anledninger så langt,
( jobber bla.a. annenhver søndag, og da er det ikke sjans å se...),
ved disse 3 anledningene hadde de en oppgave FØR pausen, og svaret ble avslørt ETTER pausen.
For å teste meg - så sendte jeg en sms til 2-3 stk hver gang, om hva jeg mente var svaret - før det ble avslørt. og svaret mitt stemte.
I en episode, var det ei jente som gjemte seg i en bil. Jeg visste at det var bil nr 4 før det ble avslørt... Og har 2 vitner på det ...

Jeg kjørte min søster hjem for noen uker siden, og fikk en følelse av at det var hjort i veien et stykke lenger frem, og sa til henne at nå roer vi litt på farten, ( fra 80 til 60), fordi jeg føler det er hjort fremme i veien... og saknet påfarten. Igjen noe som stemte.

Slike episoder kan bortforklares med tilfeldigheter, men når slike "tilfeldigheter" hoper seg opp, da tror ikke jeg det bare er tilfeldigheter etterhvert.

Å hjelpe folk med spesielle ting innenfor det paranormale ; jeg er ikke så sikker på at jeg har de rette "egenskaper" for å klare det, jeg kan ikke ta ting på kommando, men ofte får jeg følelser om saker og ting.

Ja, klart at intuisjon, erfaring osv kan påvirke, men av og til vet jeg ting jeg ikke skal kunne vite, hverken gjennom erfaring eller annen kunnskap.

Jeg er ikke synsk i den forstand at jeg kan sette meg bak et 820 -nr, og fortelle folk ting,
men jeg opplever litt for mye til å avvise at disse tingene faktisk skjer.

Ofte vet jeg ha som kommer - f.ex i radio-program, osv, men lotto tegna har jeg ikke greid å ta...;-)

Men en ting som er viktig å huske på her , er at vi har hver våre ting å gå igjennom i livet.
Jeg tror faktisk at noen har evner - fordi de skal brukes i gitte situasjoner, andre har ikke evner, fordi det ville forstyrre hva disse skal lære, osv. Og ikke bare det, men at i neste liv, kan det være omvendt, at de som har evner i dette liv ikke har noe, og fornekter i neste liv, og omvendt... ;-)

Det hele kommer an på hva man skal / ikke skal i det livet man lever i øyeblikekt . . .
( om ikke alt skjer samtidig , da, som noen mener ;-) )

ja, det var litt fra meg, i denne omgang...

mvh Asbjørn
Antall ord: 828

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 755
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

Asbjørn skrev: men lotto tegna har jeg ikke greid å ta...;-)
Det er mange som mener at klarsynte burde vinne i Lotto hver lørdag. Men den gaven de har fått, har de fått fra noe større/Universet. Og denne gaven kan ikke brukes til egen vinning. Det er praktisk talt klin umulig å se tallene og vinne i Lotto, for det er absoluttt til egen vinning.

En klarsynt mister sine evner om de brukes feil. Gaven kan kun brukes til noe positivt.
Ja, man kunne gitt bort pengene, men om du vinner 8 mill, så ville du nok beholdt litt selv. Egoismen som råder over menneskene hadde seiret.

Det er ikke sånn Universet fungerer tror jeg.
Antall ord: 121
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !