Hvordan kan du vite hva det går ut på hvis du ikke har lest det? Du baserer deg jo kun på det du antar bibelen handler om, ikke hva du vet den handler om.
Har du ellers lest noe historiefaglig om bibelens skrifter? Hvordan kan du påstå at det er oppdiktet, når historikere unisont sier at det har eksistert en mann ved navn Jesus som ble korsfestet under Pontius Pilatus?
I stedet for å bare påstå og påstå ville jeg blitt glad om du ga noen grunner for det du mener.
Jeg tror du misforstår, det jeg sier er at, kristendommen baserer seg på bibelen, og bibelen er en historie, om gud og jesus,og da er det ingen garanti for at det som står der er korrekt.
Jeg
vet hva bibelen handler, men ikke i minste detalj.
Jeg har lært om kristendommen på skolen,kirken og andre steder.
Jeg kan være enig at jesus kanskje kan ha eksistert, men jeg tror ikke at han hadde noen spesielle "krefter".
Det jeg ikke tror på er det med at gud skal ha skapt jorden og alt levende.
Jeg kan desverre ikke gi deg mer begrunnelse av mine påstander enn det jeg har gjort.
Du vet jo ikke hva boka inneholder, du har ikke lest den, sier du! På hvilket grunnlag kan du da si at 27 skrifter fra antikken (=Det nye testamentet) er i stand til å hjernevaske noen?
Hva er egentlig din forståelse av "hjernevasking"?
Og har du virkelig så liten tiltro til folks evne til selvstendig tenkning at de må holde seg borte fra visse bøker fordi de kan være "farlige"?
Jeg må ikke ha lest boken for å forstå hva den handler om, jeg vet hva den handler om.
Jeg vil ikke si jeg har liten tiltro til folks evne til selvstendig tenkning, men jeg syns det er feil å få slikt falskhet slengt i trynet
Min forståelse av hjernevasking :
http://no.wikipedia.org/wiki/Hjernevasking
Det er altså ikke bibelen du har noe i mot, ei heller kristen tro som sådan, men troen på en Gud?
Det er interessant at du mener at Gud ikke er en person, for det sier bibelen at han er. Altså tror kristne at Gud er en person, og dette må du ta utgangspunkt i i din kritikk. Hvis du mener at Gud ikke er en person, men en upersonlig kraft, må du argumentere for det.
Er det så dumt å tro at det finnes et evig prinsipp bak alt det skapte?
Har du tenkt over hvor alt kommer fra?
Hvorfor finnes vi?
Hvorfor lever du?
Hvorfor finnes det noe i motsetning til ingenting ? Det er jo et kjent faktum at ingenting oppstår av ingenting ... Altså må det finnes noe forut for alt som eksisterer.
Vi vet fra fysikken at energi ikke kan skapes og ikke kan bli borte - det kan kun endre form. Fra matematikken har vi et liggende åttetall som symbol på uendelighet. Er det så umulig å tenke seg at det må finnes noe som i sitt vesen er Evig?
Jeg har noe imot kristendommen i sin helhet, enkelt og greit.
Jeg vet ikke hva gud er, om han er en person eller ikke, fordi han finnes ikke.
Jeg kan jo spørre deg, HVA er gud?
Hvis ingenting oppstår av ingenting, hvordan oppsto da gud?
:mozilla_wink:
Du kan skrive hva du vil, ja, men hvis du skriver noe som er velbegrunnet og overbevisende kan det godt hende jeg gir meg Wink Jeg er ikke så interessert i å stå på mitt og hamre det inn i hodet ditt, det er mye mer spennende for deg at du stiller deg selv kritiske spørsmål og åpner sinnet ditt ... Gjennom kritisk refleksjon kan man komme langt. Målet mitt er ikke først og fremst å omvende deg (selv om det ville vært en flott bonus Very Happy ) men å hjelpe deg til å begrunne det syn du har.
Jeg kan ikke fatte at du ber meg om å åpne sinnet mitt,jeg er ikke imot kristendommen uten grunn, jeg har tenkt ordentlig igjennom alle muligheter og stilt meg selv kritiske spørsmål.
Jeg tror det heller er du som må stille deg selv mange og kritiske spørsmål.
Dere må gjerne tro på gud, men dere tar feil
, og det er ikke mitt problem, selv om jeg prøver å få dere til å forstå.