Fakta, teori & skepsisHva tror du på?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

minime skrev:Det er det jeg mener. Alle kan få frelse, men kun hvis de ber om tilgivelse for "synden" sin. Det er kanskje ikke sikkert de ser det de har gjort/føler som en synd.
Så må man gjøre mennesker oppmerksomme på hva som er rett og galt. Selv om vi føler at noe ikke er galt, så betyr det ikke at det er rett. Det at en morder føler at det han gjør er rett betyr ikke at det å myrde er rett.
Ingen tvinges til frelse, minime. Gud alene vet hva folk tenker og hvorfor de tenker som de gjør.
Jeg jobber sammen med en dame som stadig vekk passer på å si til meg at ungene mine ikke kommer til himmelen. Det irriterer meg grønn. Og jeg må få si; ungene mine kan bli hvem de vil, tro på hva de vil så lenge de respekterer andre!!
Jeg skjønner. Jeg ville tent på alle plugger hvis en kristen sa slikt. For det første vet ikke denne damen noe om hvem som havner hvor. Kun Gud vet det. Dernest vet hun ingenting om dine barns tro. Kun barna og Gud vet det. Hun kan aldri true noen til frelse, ei heller skal man skape frykt hos foreldrene. Kun kjærligheten driver mennesker til Gud. Denne damen har mye å lære. Tilgi henne, for hun vet ikke hva hun gjør.
Jeg forstår ikke behovet med å få andre med på samme tro.

Det er behovet for å dele en uendelig verdifull skatt. Dersom du kunne førstehjelp og så en mann falle om på gaten, ville du ikke straks løpe bort og redde livet hans? Slik føler kristne det når de forteller andre om sin tro. Vi prøver å redde liv. Vi vil dele en skatt med dere. Vi vil gi dere det vi selv har fått.
I stad så hadde jeg Jehovas vitner på døren her som skulle forkynne sin tro.

Jehovas vitner er ikke kristne. Selv om de bruker bibelen, så er det ikke kristendom. Det vil de selv si. Kristne og Jehovas vitner er to ulike religioner, slik islam og kristendom er ulike. Men de er skjønne mennesker! Fulle av iver og godhet.
Skulle nesten tro det var et pyramide spill det dreide seg om siden alle er så oppsatt på å få med seg flere i troen. Du tjener 100 kr for hver du får med i menigheten.. :mozilla_wink:
Hehe :D Hadde det bare vært så vel! Men kristne kan ikke tenke sånn... En kristen sår frø, en annen vanner. Troen kan bruke år på å vokse frem. Til syvende og sist handler det ikke om hva vi kristne gjør, men hva Gud gjør. Vi sår frø i hagen, vi gir planten vann, men det er Gud som får alt til å spire og vokse!
Jeg er heldigvis kommet hit i livet at jeg tar valg som er best for meg og min familie. Jeg har lært å sette meg selv i høysetet også og på den måten får de rundt meg det også bra. Jeg forventer at andre respekterer mitt valg ved å ikke være med i kristendommen, og det vil ikke si at jeg ikke tror. For det gjør jeg.
Alle skal respektere hverandres rett til å tro hva vi vil, men du kan aldri kreve at noen respekterer det valget du gjør. Enhver er i sin fulle rett til å ytre sin mening om dine valg og kritisere dem, eller argumentere for at en annen tro er bedre. Du er din fulle rett til å teste sannheten du bekjenner deg til, du har rett til å la deg utfordre, eller til å la være.

Jeg tror aldri vi blir så gamle og utlevd at vi ikke kan utfordres. Vi kan aldri slå oss til ro med det valget vi har tatt. Har vi sannheten, da tåler den utfordringen. Har vi den ikke, da er det best at vi oppdager det slik at vi slipper å leve på en løgn.
Antall ord: 688

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
minime
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Des 2007 11:29
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Fredrikstad

Innlegg av minime »

Ok. For det første; Er det dere som velger ut hva som er rett og galt?

Og for det andre; jeg skrev ikke at Jehovas var kristne, jeg brukte de for å statuere et eksempel. Jeg har en nær venn som har vært med, og jeg er ikke enige i at de er skjønne og livlige mennesker, men det er så. Jeg tipper at også det er forandret på 20 år, og da til det bedre vil jeg tro.

Så lenge valget jeg har tatt ikke skader noen andre på noe som helst måte så vil jeg si at de bør respektere valget mitt. Gjør de ikke det, så må det være forferdelig slitsomt for de å gå å tenke på det.

Slik mener jeg i dag. Om jeg mener det samme om ti år, vel det får tiden vise. Jeg lever og lærer og får livs erfaring for hvert år som går og tar med meg alt på ferden.

Det jeg er glad for er verdiene jeg gir mine barn. Min eldste sønn kom til meg her om dagen og sa; Jeg er så glad for at du fortsatt vil være glad i meg selv om jeg blir homofil!
Det fikk meg nesten til å gråte. For hva er det dem fortsatt lærer i dagens samfunn? Jo at de som har andre levesett enn "normen", ikke er like mye verdt!
Jeg lærer barna mine om kristendom og andre religioner , slik at de har kunnskapen det trengs til å ta et standpunkt når de blir eldre.
Antall ord: 269

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

minime skrev:Ok. For det første; Er det dere som velger ut hva som er rett og galt?
Gud forteller hva som er riktig og hva som er galt. Han gir oss overordnede prinsipper som vi kan arbeide ut i fra. For eksempel: Elsk din neste som deg selv. Derfra må vi tenke selv, og vi må begrunne våre etiske valg med allmennmenneskelige argumenter. De meste innen kristen etikk kan anvendes innen det allmennmenneskelige og begrunnes ikke-religiøst.
Og for det andre; jeg skrev ikke at Jehovas var kristne, jeg brukte de for å statuere et eksempel.

Det var ikke ment som rettelse eller kritikk av deg og det du sa, men en påminnelse til alle som leser dette. Det er mange som tror at kristne og Jehovas vitner er omtrent samme religion. Da er det fint å få klargjort dette med en gang.
Jeg har en nær venn som har vært med, og jeg er ikke enige i at de er skjønne og livlige mennesker, men det er så. Jeg tipper at også det er forandret på 20 år, og da til det bedre vil jeg tro.
Ja, de har lagt vekk en del harde ord og uttrykk, men troen er for det meste lik. Jeg har venner som er blitt utstøtt fra sekten, og jeg har mistet venner til sekten da de fant ut at de ikke klarte å omvende meg. Men det at disse menneskene tar disse valgene har ikke noe med deres iboende godhet å gjøre. Det har noe med at de gjennom fire-fem møter hver uke og daglig lesning av artikler blir programmert til å gjøre disse tingene. De er selv ofre, de er ikke verre enn folk flest.
Så lenge valget jeg har tatt ikke skader noen andre på noe som helst måte så vil jeg si at de bør respektere valget mitt.

Ingen kan bli bedt om å respektere ditt valg. De kan bare respektere din frihet til å ta dette valget. Skjønner? Det du her foreslår går på tvers av trosfriheten og ytringsfriheten.
Gjør de ikke det, så må det være forferdelig slitsomt for de å gå å tenke på det.
Selvsagt er det vondt for dem. De vil jo bare ditt beste. Det ville være forferdelig om noen du var glad ble avhengig av narkotika, og du ville ikke respektert dette valget, ville du vel? Nå sammenligner jeg ikke troen din med narkotika sånn ellers, poenget er å vise at mennesker faktisk er oppriktig glad i deg og bekymret for deg når de tror at du gjør noe som kan ødelegge deg.
Det jeg er glad for er verdiene jeg gir mine barn. Min eldste sønn kom til meg her om dagen og sa; Jeg er så glad for at du fortsatt vil være glad i meg selv om jeg blir homofil!
Det fikk meg nesten til å gråte.

Det var nydelig! Så godt at du gir dem selvtillit og kjærlighet i slike mengder! De er heldige som har en mor som deg.
Jeg ville også vært like glad i barna mine hvis de en dag kom og fortalte at de var homofile. Vi skal alltid elske dem, uansett hva de gjør. Og jeg tviler på om det er mulig å ikke elske sine barn.
For hva er det dem fortsatt lærer i dagens samfunn? Jo at de som har andre levesett enn "normen", ikke er like mye verdt!
Dette er særlig tydelig innen idrett, for eksempel. Tenk at voksne mennesker får seg til å kalle mennesker skjellsord som "homo" og andre vonde ting!
Det er fundamentalt galt å si at mennesker av en annen legning eller med et annet levesett er mindreverdige. Alle er like mye verdt og har krav på samme respekt i kraft av å være mennesker! Derimot er det legitimt å ha en saklig debatt om hva som er etisk riktig eller ikke.
Jeg lærer barna mine om kristendom og andre religioner , slik at de har kunnskapen det trengs til å ta et standpunkt når de blir eldre.
Det mener jeg også er bra. Selv ville jeg nok lært opp mine barn innen kristendommen, og derfra lært dem respekt for alle mennesker uansett tro, legning, kjønn, rase osv. Når de blir gamle nok tar de sine valg uavhengig av foreldrenes tro.
Antall ord: 736

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ashtar
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Feb 2008 03:56
16
Lokalisering: I en annen galakse, langt langt borte

Innlegg av Ashtar »

På skolen i dag sto det to damer og reklamerte for kristendommen, med sine fine og fjonge testament bøker strakk de desperat ut armen til elever som gikk forbi og spurte om de ville ha et eksemplar,det var nesten så de selv la den i lomma di, jeg ble også spurt, men jeg takket gladelig nei og svarte tilbake "det er bare tull" mens de måpte av forskrekkelse.
Noe så idiotisk, det er vel gud som har gitt dem beskjed om å hjernevaske alle ungdommer så kristendommen kan leve videre. :evil: [-(
Antall ord: 92
Meninga med livet, er å gi livet mening.
http://www.musikkdiskusjon.no - Diskusjonsforum for musikk,registrer deg nå! :D
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Verbatim
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Mar 2008 17:23
16
Lokalisering: Norge

Innlegg av Verbatim »

Ashtar skrev:På skolen i dag sto det to damer og reklamerte for kristendommen, med sine fine og fjonge testament bøker strakk de desperat ut armen til elever som gikk forbi og spurte om de ville ha et eksemplar,det var nesten så de selv la den i lomma di, jeg ble også spurt, men jeg takket gladelig nei og svarte tilbake "det er bare tull" mens de måpte av forskrekkelse.
Noe så idiotisk, det er vel gud som har gitt dem beskjed om å hjernevaske alle ungdommer så kristendommen kan leve videre. :evil: [-(
På skolen i dag sto jeg og delte ut eksemplarer av et fint testament. Jeg spurte en person om han/hun ville ha et eksemplar, og der svarer han/hun nei med et ekkelt smil og sier at "det er bare tull". Jeg ble sur og slo inn tryne på personen. Han/hun lå der bare å måpte av forskrekkelse.
Noe så idiotisk, det er vel mora/faren som har gitt personen beskjed om å være en drittsekk.

Man tar ikke å spotter religionen til troene som man ser står og prøver å gjøre det de mener er riktig. Hadde Mennesker bare vært flinkere til å vise litt mer "forståelse" for de individene som ikke er som dem selv, ville jorda vært et mye bedre sted!
Antall ord: 223
Hvis ingenting er noe, blir noe da ingenting?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ashtar
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Ashtar »

Jeg prøver også å gjøre det riktige, i dette tilfellet å "latterligjøre" de 2 damene,ihvertfall slik du ser det, det var nok ikke så ekstremt som jeg tydeligvis ga inntrykk av det var, jeg smilte ikke ekkelt og gjorde heller ingen annen form for frekkhet, bortsett fra det jeg sa.
Jeg følte det riktige var å avvise dem med et nei,akkuratt som titalls andre gjorde, i etterkant lurer jeg muligens på om dette ikke var det riktige, jeg skulle heller mottatt boken, kastet den på gulvet og vridd den sølete skoen min på den som en sigarettsneip og deretter gått.

Og jeg har forståelse for hva andre mener, men gud er en bløff, derfor prøver jeg kun å gjøre/fortelle det som er best for jorda's framtid.
Det er religioner som er grunnen til at jorden er så ødelagt som den er.
Ingen islam=ingen muhammed, ingen muhammed=ingen karakturtegning, ingen karakturtegning=ingen klikka muslimer!

Amen.
Antall ord: 165
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Verbatim
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Mar 2008 17:23
16
Lokalisering: Norge

Innlegg av Verbatim »

Ashtar skrev:Jeg prøver også å gjøre det riktige, i dette tilfellet å "latterligjøre" de 2 damene,ihvertfall slik du ser det, det var nok ikke så ekstremt som jeg tydeligvis ga inntrykk av det var, jeg smilte ikke ekkelt og gjorde heller ingen annen form for frekkhet, bortsett fra det jeg sa.
Jeg følte det riktige var å avvise dem med et nei,akkuratt som titalls andre gjorde, i etterkant lurer jeg muligens på om dette ikke var det riktige, jeg skulle heller mottatt boken, kastet den på gulvet og vridd den sølete skoen min på den som en sigarettsneip og deretter gått.

Og jeg har forståelse for hva andre mener, men gud er en bløff, derfor prøver jeg kun å gjøre/fortelle det som er best for jorda's framtid.
Det er religioner som er grunnen til at jorden er så ødelagt som den er.
Ingen islam=ingen muhammed, ingen muhammed=ingen karakturtegning, ingen karakturtegning=ingen klikka muslimer!

Amen.
Du er tydeligvis en person som ikke kan vise respekt for andre.
Den måten du ser ting på er urealistisk, du mener at man skal fjerne religioner for få slutt på mye av bråket her på jorda? Dette er jo absurd ! Man vil aldri bli kvitt religionene.

Derfor burde man heler vise respekt og forståelse for andre med trosretninger.
Hadde muslimene, kristne og den haugen med andre religioner vist samme holdning som deg -> verdenskrig! Du er jo ikke noe bedre en de avis folka som provoserer med karikaturtegninger, du er en av dem. De vil absolutt på tross av hva de fleste mener, trykke dem. Også gjenta det, idiotiskt!

kan være enig med deg om ekstremistene, men husk dere er i fåtall. De fleste som lever etter en religion er som regel greie folk.
Antall ord: 306
Hvis ingenting er noe, blir noe da ingenting?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ashtar
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Ashtar »

Den måten du ser ting på er urealistisk, du mener at man skal fjerne religioner for få slutt på mye av bråket her på jorda? Dette er jo absurd ! Man vil aldri bli kvitt religionene.

Hadde muslimene, kristne og den haugen med andre religioner vist samme holdning som deg -> verdenskrig! Du er jo ikke noe bedre en de avis folka som provoserer med karikaturtegninger, du er en av dem. De vil absolutt på tross av hva de fleste mener, trykke dem. Også gjenta det, idiotiskt!

kan være enig med deg om ekstremistene, men husk dere er i fåtall. De fleste som lever etter en religion er som regel greie folk.
Det handler om ytringsfrihet!, når man ikke engang kan tegne en mann med langt skjegg i avisa uten å få trøbbel for det, DA er det noe galt med denne verden!
Og hva er opphavet til dette, jo som jeg sa, religion, jeg sier ikke man skal fjerne all religion, for det er ikke mulig, men det er det som skaper mest bråk,dette er ikke bare mine personlige meninger, men det er nærmest fakta.

Og når det gjelder respekt, jeg har evne til å vise respekt for andre, i aller høyeste grad, det vet ikke du noe om, det du sier er kun et forsøk på å si noe "fornuftig" for å unngå å tape denne debatten.
Antall ord: 259
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Bilde
Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hulken
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2008 17:59
16
Lokalisering: Unknown

Innlegg av Hulken »

Ashtar skrev:

Det handler om ytringsfrihet!, når man ikke engang kan tegne en mann med langt skjegg i avisa uten å få trøbbel for det, DA er det noe galt med denne verden!
Og hva er opphavet til dette, jo som jeg sa, religion, jeg sier ikke man skal fjerne all religion, for det er ikke mulig, men det er det som skaper mest bråk,dette er ikke bare mine personlige meninger, men det er nærmest fakta.

Og når det gjelder respekt, jeg har evne til å vise respekt for andre, i aller høyeste grad, det vet ikke du noe om, det du sier er kun et forsøk på å si noe "fornuftig" for å unngå å tape denne debatten.
Er enig med Ashtar, ytringsfrihet bør være helt fri og ikke bundet av forskjellige regler innenfor en religion.

Det finnes ikke håp om permanent fred før vi forandrer det vi tror på! Dette gjelder selvsagt ikke bare for islam, men også kristendommen og andre trossystemer + Ashtar.

Vi må være åpne og tolerante, og ikke prøve å forandre andre. :mozilla_wink:
Antall ord: 326
You wouldn't like me when I'm angry!

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Ytringsfrihet. Hensyn.
Missing link?
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Osiris
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2008 17:48
16

Innlegg av Osiris »

Men det blir feil at hva 1 person ytrer seg om skal sette hele midtøsten i harnisk. Hadde skjønt det hvis store grupper rotta seg sammen for å virkelig være slemme. Og det at disse tegningene ble trykt i avisa er jo ikke det samme som at hele landet mener det samme eller står for disse tegningene. Det er jo forsatt denne ene personen som står bak tegningene og som har ytret seg.
Antall ord: 77
Stillheten er min verste fiende....

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Fjern religion totalt, og vi vil få fred. Men... det skjer ikke.. folk må jo ha sin fantasifigur å tro på :mozilla_cool:
Antall ord: 22
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
blackmamba
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Jul 2006 11:25
18
Lokalisering: Lillestrøm

Innlegg av blackmamba »

Hvis gud skapte alt, så skapte h*n vel også begjær, en dødssynd. Hvordan hadde gud tenkt til at verden skulle fortsette?.. (Uten begjær, ingen barn..)

De kristne sier også at gud er kjærlighet, er h*n også den kjærligheten en mann føler for en annen mann?

Er alle som bruker kondom mordere? Ifølge kristendommen starter livet i sædcellen.

Bare meg som sitter å tenker..
Antall ord: 72
Det er ikke gull alt som glitrer 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Ashtar skrev:På skolen i dag sto det to damer og reklamerte for kristendommen, med sine fine og fjonge testament bøker strakk de desperat ut armen til elever som gikk forbi og spurte om de ville ha et eksemplar,det var nesten så de selv la den i lomma di, jeg ble også spurt, men jeg takket gladelig nei og svarte tilbake "det er bare tull" mens de måpte av forskrekkelse.

Har du lest bibelen siden du så frimodig stempler det som "tull"? Kan ikke tro at damene måpte av forskrekkelse av utsagnet ditt, det er da helt normalt å høre. Du er ikke så opprørsk som du kanskje vil tro ;)

Og er det å dele ut en bok å hjernevaske ungdommer? Da har du sannelig liten tiltro til ungdommers evne til å tenke selv... for ikke å snakke om at du har en meget vid definisjon av ordet "hjernevasking".

Nei, fy da, vi må ikke lese bøker, det er hjernevasking det! :D
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links