Fakta, teori & skepsisHva tror du på?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Liisa skrev: =fanatisk og hjernevasket kristen
Jeg ser du har gått fra å diskutere saklig til å komme med grunnløse påstander. Det gjør deg ikke mer troverdig å kalle meg verken det ene eller det andre. Meningene dine blir ikke riktige om du kaller meg slik eller sånn.

Jeg ble kristen uten å ha pratet og diskutert det med andre kristne som overbeviste meg. Jeg er derfor ikke "hjernevasket". Jeg tenker selv, og jeg er åpen for andres argumenter.

Fanatisk? Jeg holder fast på det jeg mener inntil noen kan vise at jeg tar feil.

La det ikke gå mer inflasjon i slike ord enn det allerede har.

Gjør deg selv en tjeneste og vis deg voksen. Diskuter saklig hvis du har noe du vil si, eller la være å svare.
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liisa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Jan 2008 01:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Det lurer jeg på også

Innlegg av Liisa »

Jael skrev:
Liisa skrev: =fanatisk og hjernevasket kristen
Jeg ser du har gått fra å diskutere saklig til å komme med grunnløse påstander. Det gjør deg ikke mer troverdig å kalle meg verken det ene eller det andre. Meningene dine blir ikke riktige om du kaller meg slik eller sånn.

Jeg ble kristen uten å ha pratet og diskutert det med andre kristne som overbeviste meg. Jeg er derfor ikke "hjernevasket". Jeg tenker selv, og jeg er åpen for andres argumenter.

Fanatisk? Jeg holder fast på det jeg mener inntil noen kan vise at jeg tar feil.

La det ikke gå mer inflasjon i slike ord enn det allerede har.

Gjør deg selv en tjeneste og vis deg voksen. Diskuter saklig hvis du har noe du vil si, eller la være å svare.
:lol: kunne bare ikke la vær!
Antall ord: 141
"De gale har det godt!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Det finnes ikke "ondskap" eller "demoner" eller "djevler".. Det finnes bare "onde" mennesker......Det er her jeg tror de religiøse fant på dette med satan og demoner og sånt. De visste om mennesker som var utrolig slemme og onde.....

Ville bare si det :-D

Carry on.....
Antall ord: 48
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

ludoburgero skrev: Tja, enkelte ganger kan en "tippe over" fra geni til sinnsyk.
På lik linje som man kan tippe over til å fremstå som motsatt av hva man tror man er. Ta som et eksempel en som tror han er frigitt fra det egoistiske. Han prosjekterer sitt ego inn i en Gud, som mange andre før ham, og føler seg så god i solskinnet av denne Gud at han tror han er ufeilbarlig, siden han tross alt handler etter Guds vilje.
På utsiden fremstår han for de andre som hyperegoistisk og selvgod.
De oppfatter ham slik fordi han utstråler dette.
Selv vet han at han handler etter Guds vilje, og Guds vilje er god.

Det kræsjer litt der... hvem har rett? Er vi slik andre ser oss?
Er ikke det mindre egoistisk å tro ihvertfall..?

Det er ingen her som tror at de er ufeilbarlig og uten egoisme, vil jeg tro. Kristne er ikke lyteløse eller ufeilbarlige. Vi er mennesker som alle andre. Derfor kom Jesus, fordi ingen er ufeilbarlig.

Men det er ingen unnskyldning for å tie om det som er galt.
Antall ord: 187

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Liisa skrev: :lol: kunne bare ikke la vær!

Skjønner ;)
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Deep Space skrev:Det finnes ikke "ondskap" eller "demoner" eller "djevler".. Det finnes bare "onde" mennesker......Det er her jeg tror de religiøse fant på dette med satan og demoner og sånt. De visste om mennesker som var utrolig slemme og onde.....

Ville bare si det :-D

Carry on.....

Det finnes ondskap. Den ser vi i praksis hver gang vi slår på nyhetene. Demoner og djevler er ikke vår største fiende. De er ikke ansvarlige for alt det vonde mennesker gjør. Det er vi mennesker som er vår største fiende, eller rettere sagt: Vårt ego.
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Deep Space »

Lurer på en ting.. Hva sier man som kristen hvis jeg sier at det for mange millioner av år siden levde dinosaurer på jorden? At vi har funnet mange fossiler av enorme dyr som levde her?
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Osiris
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2008 17:48
16

Innlegg av Osiris »

Deep Space skrev:Lurer på en ting.. Hva sier man som kristen hvis jeg sier at det for mange millioner av år siden levde dinosaurer på jorden? At vi har funnet mange fossiler av enorme dyr som levde her?
Må ikke finne på å si det. Da blir de fornærma da. Hehe :D
Antall ord: 52
Stillheten er min verste fiende....

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Deep Space skrev:Lurer på en ting.. Hva sier man som kristen hvis jeg sier at det for mange millioner av år siden levde dinosaurer på jorden? At vi har funnet mange fossiler av enorme dyr som levde her?

Jeg sier at det er helt sant!
For millioner av år siden levde det dinosaurer på jorden.
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Deep Space »

Jael skrev:

Men var det ikke sånn at jorda ble til for 6000 år siden iflg bibelen?
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Deep Space skrev:
Jael skrev:

Men var det ikke sånn at jorda ble til for 6000 år siden iflg bibelen?

Nei.
Noen vil gjerne tro at det er sånn, men slik er det altså ikke. Det finnes to skapelsesfortellinger i 1 Mosebok, og det at de begge er der sammen antyder at de ikke skal leses bokstavelig, men symbolsk. Budskapet er at Gud har skapt, ikke hvordan han skapte.

Videre kan det hebraiske ordet for dag - yom - også bety et tidsrom kortere eller lengre enn en bokstavelig dag. Vi ser i skapelsesberetningen at Gud i løpet av et par dager skaper selve begrepet "dag" og "natt"... Altså en indikasjon på at det ikke er snakk om bokstavelige dager da Gud skapte, men et tidsrom som kan romme millioner og milliarder av år.

Jeg skjønner at en del kristne gjerne vil tro at det skjedde på seks bokstavelige dager, men jeg tror det handler om uvitenhet om det hebraiske språk og ikke vrang vilje at de tror slik. De ønsker å ta Guds ord på alvor, men har ikke midlene til å gjøre det.

Men for all del: Hvis vitenskapen skulle vise at jorden faktisk ble skapt på seks dager, så skal jeg ikke grine ;)
Antall ord: 264

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jael skrev:Du sier selv at det ikke finnes noe godt eller ondt. Hvordan kan du da la deg sjokkere av at barn prostituerer seg? Du kan ikke si at det er ondt, du har fratatt deg selv muligheten til å bli moralsk indignert...
Jeg har ikke fratatt meg noen mulighet. Jeg har alle muligheter foran meg.
Til og med de som trosser Guds vilje.

Jeg sjokkeres ikke av det. Tvert imot ser jeg det som en naturlig konsekvens fordi det finnes begjær og egoisme i verden. Jeg ser det også som et ledd av et logisk mønster, der vi alle formes til å kvittes med skam og blottlegges for hva det er verdt i dagens samfunn. Dermed blir det følgelig lagt mindre vekt på moral, ettersom dette ses på som gammeldags/konservativt. Alle fremskritt ses på som fremskritt.
Selv de mest avskyelige. Vi driter i om vi går tilbake mot steinaldermentalitet og driter i å ta hensyn til hverandre. Vi er generasjonen som har lært at vi kan bli akkurat det vi vil bli og at vi skal tenke på oss selv, først og fremst.
Gud vil dømme verden, og gi de svake oppreisning. Det vonde som er nå skal forsvinne og ikke bli husket mer.
For en grusom illusjon å klamre seg til, synes jeg.
Gud dømmer, den er jeg enig i, for vi er Gud alle sammen.
Men den rettferdighet du snakker om koster en del ødelagte liv...
er det slik at målet helliger middelet? At noen prostituerte barn skal lide for at vi i fremtiden skal se hvor galt dette var? På lik linje som at jødene ble gasset for at vi skal synes det er spennende (og grusomt) med anti-semittisme og nazisme?
Jaja... so long, sier jeg da... men det er jo fremskritt dette også.
I underholdningsverdiens hellige navn...
Hva skal din "kjærlighet" gjøre, som sier at det verken finnes godt eller ondt? Det er med slik "kjærlighet" at det onde fortsetter...
Nå trådde dette fanatiske til igjen. Du dømmer meg og forfekter det faktum at jeg innehar like mye kjærlighet som deg. At du setter det i anførselstegn og bebreider meg indirekte for at det er ondskap i verden viser bare hvilken stor frykt du lever med.
Åpne deg for det du frykter og du vil motta mer kjærlighet.

(vel, de som er lært å frykte Satan... de finnes vel enda... og sorry, men hemmeligheten var å holde dem underkuet... la oss en gang for alle gjør det klart at Satan og Gud er bilder i våre hoder... men for all del objektiviser videre... det gjør vel livet enklere for noen...)
Nei, det er ikke kjærlighet... Disse menneskene elsker kun seg selv og sine lyster, sitt ego. Det er ikke kjærlighet, men "forskrudd kjærlighet", det motsatte av kjærlighet. Kjærligheten søker ikke sitt eget... Kjærligheten er ikke en følelse, det er gode handlinger til det beste for andre, det er å gi slipp på sitt eget og sette andre foran seg selv.
Det å ELSKE seg selv er kjærlighet. Punktum finale.
Kjærligheten er også en følelse.
Gode handlinger? Vel, hva er godt og hva er ondt?
Kjærlighet søker både innover og utover og i alle retninger.
Det er galt og det kan aldri bli annet enn galt. Jeg er ikke bitter over at det skjer så mye ondt, jeg sørger. Sørger over at mennesker ikke tør si at galt er galt og rett er rett, sørger over at man i toleransens navn kaller alt kjærlighet, også det som er kjærlighetens grusomme motstykke...
Sorgen din hjelper ikke. Ikke kollekten i kirka heller.
Vi er for glade i oss selv, og ingen tør å forene seg og reise ned og gi en hjelpende hånd. Ingen er interessert i å dele når bensinprisene er så høye som de er.
Det er greit å kunne velge mellom ti forskjellige tannkremer.

Intoleranse ovenfor andre og fordømming er lite konstruktivt.
Det er forferdelig å sette seg inn i andre menneskers lidelse. Det er ikke kjedelig, men det så vondt at vi knapt kan ta det til oss... Jeg tror du instinktivt viker tilbake for det som er vondt og galt, fordi du vet at det ikke er noe å diskutere, og fordi det ikke er mulig å ta det innover deg, slik oppgaven krever.
Jeg satte meg mer eller mindre inn i eksemplene dine, det var ikke det...
Det var det at jeg ikke ville kjede andre på forumet med å diskutere eksemplene dine som var ganske preget av din fanatiske tro og din vridning av min tro.

Verdsetter det som er vondt og galt fordi det viser oss også hva som er godt og riktig. Dessuten er ikke alt godt riktig. Ikke alt riktig er godt heller.
Galt, ondt, godt og riktig er alle definisjoner av oss mennesker for å lettere kunne forholde oss til hverandre, til omgivelsene og leve de livene vi VIL leve, slik vi VIL leve dem. Enkelt og greit, basert på både egoisme og med omtanke til andre, og alt i alt basert på kjærlighet.
Det finnes ondskap, det finnes noe som er galt.
Ja, hvis det finnes godt, finnes det også ondt.
Men det er jo uvesentlig å diskutere.
Det folk er uenige om er fremdeles HVA som er rett og galt.
Men følger en kjærlighetens vei, vil vi aldri ta feil!
Antall ord: 922

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

ludoburgero skrev: Jeg har ikke fratatt meg noen mulighet. Jeg har alle muligheter foran meg.
Til og med de som trosser Guds vilje.
Hvis du sier det ikke finnes rett eller galt, da kan du heller ikke la deg opprøre av at noe er galt...
For en grusom illusjon å klamre seg til, synes jeg.
Nei, det er et godt håp. Den som ikke vil være med Gud slipper, mens den som har lidd får oppreisning. Og dommen er fullkomment rettferdig, fordi Gud kjenner alle tanker.
Gud dømmer, den er jeg enig i, for vi er Gud alle sammen.
Hvorfor får du ikke da overgrep til å opphøre hvis du er Gud? Kan du se framtiden? Kan du lese tankene mine?
Men den rettferdighet du snakker om koster en del ødelagte liv...
Nei, den rettferdighet jeg snakker om, som er Guds, koster ikke noe... Den redder det ødelagte liv.
er det slik at målet helliger middelet? At noen prostituerte barn skal lide for at vi i fremtiden skal se hvor galt dette var?

Nei. Det finnes ikke vondt fordi vi i fremtiden skal se hvor galt det var. Lidelse finnes fordi menneskene er egoistiske mot hverandre. Dette vil Gud stanse.
På lik linje som at jødene ble gasset for at vi skal synes det er spennende (og grusomt) med anti-semittisme og nazisme?
Nei. Les hva jeg skrev ovenfor. Dommens dag er ikke en dag for underholdning eller læring, men en dag der den svake får sin rett.
Jael skrev:Hva skal din "kjærlighet" gjøre, som sier at det verken finnes godt eller ondt? Det er med slik "kjærlighet" at det onde fortsetter...
Nå trådde dette fanatiske til igjen. Du dømmer meg og forfekter det faktum at jeg innehar like mye kjærlighet som deg.

Nei, du har misforstått. Du sa i begynnelsen at det ikke finnes godt eller vondt, men at alt var "kjærlighet". Ser du det i sitatet mitt? Og det var denne "kjærlighet" jeg argumenterte mot.
Det er ikke din kjærlighet i ditt liv jeg snakker om. Jeg skal prøve å være mer nøyaktig neste gang jeg skriver, men det hjelper hvis du husker hva du har skrevet og leser innleggene mine nøyere, også.
At du setter det i anførselstegn og bebreider meg indirekte for at det er ondskap i verden viser bare hvilken stor frykt du lever med.
Jeg bebreider deg ikke for at det finnes ondskap, men argumenterer mot påstanden din der du sier at det ikke finnes ondt eller godt, men at alt er "kjærlighet" (og jeg snakker ikke om kjærligheten i ditt liv).
(vel, de som er lært å frykte Satan... de finnes vel enda... og sorry, men hemmeligheten var å holde dem underkuet... la oss en gang for alle gjør det klart at Satan og Gud er bilder i våre hoder... men for all del objektiviser videre... det gjør vel livet enklere for noen...)
Jeg frykter ikke Satan, kjære deg. Han har ingen makt. Om noe, så frykter jeg min egen egoisme og dumhet.
Det å ELSKE seg selv er kjærlighet. Punktum finale.
Det å elske seg selv på bekostning av andre er ikke kjærlighet.
Kjærligheten er også en følelse.
Det kan være en følelse også, men det er langt mer enn bare det.
Gode handlinger? Vel, hva er godt og hva er ondt?
Kjærlighet søker både innover og utover og i alle retninger.
Igjen: Hvordan kan du være moralsk indignert over det vonde i verden? Du sier jo at det ikke finnes noe slikt som ondt eller godt... Alt er ikke kjærlighet.
Sorgen din hjelper ikke. Ikke kollekten i kirka heller.
Sorgen min hjelper ikke. Kollekten i kirken er derimot en dråpe som kan hjelpe.
Vi er for glade i oss selv, og ingen tør å forene seg og reise ned og gi en hjelpende hånd. Ingen er interessert i å dele når bensinprisene er så høye som de er.
Det er greit å kunne velge mellom ti forskjellige tannkremer.
Du beskriver det onde, men våger ikke kalle det rett eller galt...
Intoleranse ovenfor andre og fordømming er lite konstruktivt.
Intolerante er vi alle i en eller annen grad. Fullkommen toleranse er ikke av det gode. Vi skal ikke tolerere overgrep og mord, for eksempel. Jeg tolererer ikke det som er galt.
Jeg satte meg mer eller mindre inn i eksemplene dine, det var ikke det...
Det var det at jeg ikke ville kjede andre på forumet med å diskutere eksemplene dine som var ganske preget av din fanatiske tro og din vridning av min tro.
Det var ikke en vridning av din tro, men en beskrivelse slik jeg forstod det. Du sier at det ikke finnes godt eller ondt, men du blir moralsk indignert. Forklar meg kort og enkelt: Hvordan kan du si at det ikke finnes godt eller ondt?
Verdsetter det som er vondt og galt fordi det viser oss også hva som er godt og riktig. Dessuten er ikke alt godt riktig. Ikke alt riktig er godt heller.
Galt, ondt, godt og riktig er alle definisjoner av oss mennesker for å lettere kunne forholde oss til hverandre, til omgivelsene og leve de livene vi VIL leve, slik vi VIL leve dem. Enkelt og greit, basert på både egoisme og med omtanke til andre, og alt i alt basert på kjærlighet.
Nei.
Det finnes rett og det finnes galt.
Det finnes ondt og det finnes godt.
Det finnes kjærlighet og det finnes egoisme.
Det vonde er ikke, som du sa i stad, noe som skjer for vår underholdning eller lærings skyld. Men her motsier du deg selv, når du skriver: "Verdsetter det som er vondt og falt fordi det viser oss også hva som er godt og riktig".
Jeg tror ikke du vet hva du selv mener, eller så misforstår jeg deg totalt.
Ja, hvis det finnes godt, finnes det også ondt.
Men det er jo uvesentlig å diskutere.
Det folk er uenige om er fremdeles HVA som er rett og galt.
Men følger en kjærlighetens vei, vil vi aldri ta feil!
Det kan finnes kun godhet, men det er i Guds Rike. Her er det motpoler som eksisterer. Den som følger kjærligheten, den følger Gud. Og Gud forteller oss hva som er kjærlighet: Det er å elske sin neste som seg selv og gi sitt liv for sine venner. Det er å elske Gud av hele sitt hjerte og all sin kraft.
Antall ord: 1113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
tmsn
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2008 17:42
16
Lokalisering: Skien

Innlegg av tmsn »

Jeg er Agnostiker. På denne tråden så er det jo bare Jael som har lagt fram ting på en ortentlig måte med gode argumenter for det han sier. For å si det rett ut synes jeg det er litt "tragisk" å se på folk som bare babler ut om ting de ikke engang har lest om, og ikke aner hva de prater om. Dere må være mer åpne for argumenter og synspunkter om dere ikke har noen ortentlig argumentasjon tilbake, ellers blir dette bare en meningsløs diskusjon.

I bibelen så står det at alle som tror på Jesus kommer til himmelen. Hva med de som levde før Jesus sin eksistens og de som aldri fikk mulighet til å lære om Gud. Hva skjedde med de etter døden? De fikk aldri tid til å lære om Jesus og derfor kunne de ikke velge om de ikke ville tro eller valgte å tro. Vil de da komme til helvete eller himmelen?

Hvorfor jeg ikke tror på Gud er rett og slett fordi jeg tror ikke på ting som jeg ikke har sett med mine egene øyne og har klare bevis for. Om Gud eksisterer så kan han ikke da vise seg for alle? Da vil han ikke oppnå det problemet at folk ikke tror på Jesus, for da ville alle gjort det. Er dumt at han bare viste seg for noen. :mozilla_undecided:
Antall ord: 233
Ask a question and be stupid for 5 minutes. Don't ask, and be stupid forever!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

tmsn skrev:
I bibelen så står det at alle som tror på Jesus kommer til himmelen. Hva med de som levde før Jesus sin eksistens og de som aldri fikk mulighet til å lære om Gud. Hva skjedde med de etter døden? De fikk aldri tid til å lære om Jesus og derfor kunne de ikke velge om de ikke ville tro eller valgte å tro. Vil de da komme til helvete eller himmelen?
Jesus dro til dødsriket da han døde på korset og forkynte budskapet der og fridde ut de som ville tro.
Hvorfor jeg ikke tror på Gud er rett og slett fordi jeg tror ikke på ting som jeg ikke har sett med mine egene øyne og har klare bevis for. Om Gud eksisterer så kan han ikke da vise seg for alle? Da vil han ikke oppnå det problemet at folk ikke tror på Jesus, for da ville alle gjort det. Er dumt at han bare viste seg for noen. :mozilla_undecided:
Men ville du trodd hvis du fikk se Jesus, eller ville du laget deg en unnskyldning? Jeg vet ikke... Mennesker som så Jesus i levende live trodde ham ikke. Ikke fordi han ikke gjorde undre nok, han reiste opp mennesker fra de døde så folk kunne tro... Men Egoets frykt er stor og lammende for mennesker... Vi spør oss hva vi må ofre hvis vi velger å tro på Jesus...

Men den som tar spranget og tør kjempe mot egoet sitt, den vil finne sann frihet.
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links