KAMERAETKimbara skrev: Denne videoen har eg også kommentert tidligere. Man trenger ikke noe kunnskap om digital redigering for å produsere dette, man trenger bare noen medhjelpere og litt utstyr. Legg merke til at ting skjer i den rekkefølgen han filmer.
Legg også merke til at den skålen som tilsynelatende "svever" opp i luften ser ut til å henge i et fiskesnøre eller liknende. Ser man nøye etter når den treffer gulvet vil man se at den "spretter" litt opp igjen på en kunstig måte. Lyset kan man ganske enkelt slå av og på med bryteren, og bildet som beveger seg kan gjøres f.eks. gjennom et hull i veggen eller ved hjelp av fiskesnøre.
Personen som filmer har også en unaturlig høy pusting og pesing, liksom for å understreke at det skjer noe skummelt. Han har dessuten, ifølge filmingen, skrudd på kameraet FØR han tar det opp av kamerabagen, noe som vanskelig lar seg gjøre, både på grunn av at bryteren på de fleste kameraer er av en slik karakter at man må trykke inn en knapp før man skyver bryteren til "on", for så å trykke på rec-knappen. Det vil dessuten på de aller fleste hjemmevideokameraer ta ca 4 sekunder fra man trykker på "rec" til kameraet faktisk går inn i rec-modus. Dessuten innebærer det at han oppbevarte kameraet med batteri og kassett stående i, og linsedekselet av.
Så med litt logisk tenking og enkle fysikkunskaper kommer man nok en gang raskt fram til den konklusjon at videoen er falsk. Bare det at den ligger på YouTube med tittelen "Poltergeist Incident Real footage not fake !" burde jo få det til å ringe noen bjeller.
Du har helt rett, et kamera er vanligvis ikke "skuddklart" før hverfall 3-4 sekunder etter man har slått det på. - vanligvis. Jeg vet om kameraer som er mye raskere. Men det kunne selvsagt være flere forklaringer, - kanskje han som filmet lot kameraet ligge litt før han turte å ta det opp av bagen..og da kunne det jo være påslått. Merk: man blir jo ikke helt seg selv når man opplever slikt.
FISKESNØRE
er usannsynlig. Hvordan kan man løfte skålen med fiskesnøre i en så rykkete bevegelse,uten at tråden syns, og uten at skjeen faller ut? Jeg har forsøkt noe lignende, og fiskesnøre blir fort synlig på film. Dessuten er det takvifte over, hvordan kan de da feste tråden for å kunne løfte skålen rett opp? Og at skålen spretter istedenfor å knuse når den treffer gulvet,er ikke unaturlig.
BILDET
blir løftet og slått igjen med bevegelser man ikke får til med fiskesnøre. Og jeg tviler på at de lagde hull i veggen til dette formålet...
PUSTING/PESING
er helt normalt i en slik situasjon. Folk reagerer forskjellig, så det holder nok ikke å si at pustingen er skuespill..
YOUTUBE
Dette i seg selv er ingen indikasjon på at filmen er falsk...hvis man har klart å filme en paranormal opplevelse,ville det være helt naturlig å publisere den et sted...og da gjerne et sted hvor filmen blir sett av mange og får omtale. Dessuten kan filmen ha en helt annen opprinnelse, han som har filmet trenger ikke å være den som har lagt den ut....
Dette blir vel uansett bare spekulasjoner... det er vel kun den som står bak denne filmen som kan si om den er falsk eller ekte... Vis meg gjerne en film som DU tror på, så jeg skjønner hva du mener er et reelt opptak av noe lignende..!