Jeg snakker om en bokstavto tolkning av bibelen, den norske, protestantiske versjonen av toraen, med betydelige tillegg om Jesus og en del andre bøker og brev.MikkelRev skrev:Hva om vi ser litt utenfor den protestantiske forståelsen av skapelsesberetningen? Det er ingen grunn til å henge seg opp I akkurat denne type moderne tolkning når det finnes mange andre, eldre og mer opprinnelige måter den har blitt tolket på, og som fremdeles blir forstått slik I andre kirker andre steder I verden, men som dessverre blir ignorert av vestlige moderne kirker. Theofilios av Antiokia (sent 100-tallet) var første å hevde creatio ex nihilo ut ifra Skapelsesberetningen. Det er heller ingen hemmelighet at en slik tolkning fører til mange problemer. Ble lyset og døgnet skapt før Solen? Levde det ikke mennesker for 7000 år siden feks? Osv. Det er altså ingen grunn til å tviholde på denne ene tolkningen, og heller ingen bedre grunn til å tro at det var slik de første leserne leste den.BA skrev:Tja. Jo, vi har vært innom dette før, men jeg er ikke så sikker på om vi kom til enighet.
Ved å tolke litt her og der, så kommer man utenom dette dateringsproblemet, men fullstendig bokstavelig tolkning av bibelen fører vel til en ung-jord-kreasjonisme.
Gamle skriftlærde har lest mye annet utifra denne skapelsesberetningen, men ikke som I “universets tilblivelse”. Så hva kan man da lese I skapelsesberetningen om det ikke er akkurat det? Mye. Men for å begynne med et utvalg, gir den en presentasjon av Faderen, Sønnen og DHÅ, beskrivelser over dagenes bruk, naturskildring ved nyttårene på den arabiske halvøy, diverse moralske leksjoner og kanskje noen naturvitenskapelige fakta. Ikke minst forteller den om menneskers oppgaver her på jord, og dens motsetning til dyrene, og hvor de går hen når de dør.
De fleste nordmenn forholder seg til denne bibelen, og ikke septuaginta eller andre historiske dokumnter, som er mer interessant for teologene.
Ung-jordkreasjonistene forholder seg tilen bokstavtro tolkning av bibelen. andre kan vektlegge andre elementer som f.eks. at "for Herren er en dag om tusen år, og tusen år som en dag.", og dermed toke det som at disse seks dagene skapelsen sto på var tusenvis av år, og siden tusen ikke ser ut til å være nøyaktig antall, bare veldig lang tid, kan det kanskje også være snakk om millioner av år.
Men en fullstendig bokstavtro tolkning innebærer at hel denne prosessen var unnagjort på seks dager.